Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!  (läst 10232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« skrivet: 13 augusti 2010, 23:42:27 »
ÅR 2007 monterade vi in en Nibe fighter 200P iställer för en CTC Master 104. Denna kopplades till CTC LVA 1. Detta verkade då vara det mest ekonomiska alternativet då vi kunde behålla LVA 1:an. Allt funkar och vi får varmvatten som det ska men vi tycker att ventilationen har blivit klart sämre. När vi hade CTC Master´n så var huset svalt inomhus på sommaren och hyffsat varmt på vintern. Nu är det rena bastun ibland trots att vi ställt ner tempen till minimun. ÄVen luften inomhus känns som att den blivit sämre. Min fråga är om detta är vanligt eller kan det vara så att firman som monterade FLVP kopplat fel eller dyl. Jag har kolla lite själv på de intruktioner som Nibe ger vid inkopplingen av dessa två ihop och det ser inte likadant inkopplat på min som i deras instruktioner (se bilder på min LVA1 kopplingspunkt samt länk till Nibe).

Finns det flera sätt att koppla ihop dessa?. Till saken hör att vi har fått en höfre elförbrukning nu mot vad vi hade med en halvkass Master 104. Något känns inte rätt, eller vad tror ni som kan detta bättre?

//Thane


Länk till NIBE http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/LVA_F200P.pdf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2010, 11:11:23 »
Vad jag kan se så är skillnaden att fas är inkopplad på L1 istället för L3, det ska inte göra någon skillnad. Jag tror snarare det är fightern som skickar värme till LVA:n. Om cirkpumpen står i "Auto" så bör termostaten på din LVA sköta om den ska gå eller inte, kolla att cirkpumpen står still då du inte önskar värme till LVA:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2010, 13:39:43 »
Jag ska undersöka detta med cirkulationspumpen. Vad beträffar ventilationen i huset, ni har inga svar på detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2010, 13:41:23 »
Om luften inne värms på sommaren av LVA:n så blir det helt klart kvalmigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2010, 18:24:53 »
Det verkar som att den står stilla nu. Jag har satt ned termostaten till minimum. Det jag undrar över är varför Nibe skriver att det ska vara inkopplat på just L3. Jag kan inte detta med faser och nollor (vilket nog märks) men borde inte Nibe skrivit i sin instruktion att det inte spelar någon roll vilken fas man använd, eller är jag ute och cyklar? :o

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2010, 11:22:13 »
Som jag ser det så är det viktigaste att styrningen av pumpen är rätt inkopplad, och det tycker jag stämmer om man jämför bilderna. I alla fall på Mastern. På Niben måste ju ledarna från 14 och 15 kopplas in på rätt ställe samt att Niben är rätt omkopplad enligt instruktionen.
Sedan om matningen till pumpen kommer från L1, L2, eller L3 har ingen betydelse.
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 11:27:59 av 93turbo »
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2010, 13:14:54 »
Tack för svaret. Jag får grotta lite i det och kolla upp med firman som montera den. En fråga kvarstår dock, det är om Fighter 200p funkar på samma sätt som Master 104:an gjorde eller får jag förvänta mig att ventilationen styrs på annat sätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2010, 14:00:52 »
Tack för svaret. Jag får grotta lite i det och kolla upp med firman som montera den. En fråga kvarstår dock, det är om Fighter 200p funkar på samma sätt som Master 104:an gjorde eller får jag förvänta mig att ventilationen styrs på annat sätt?

Principen ska vara densamma, men ta dit en ventilationstekniker för att kolla upp att luftflödena är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2010, 16:04:00 »
Tack för alla svar! Jag ska kontakta en ventilationsfirma som kan komma hem och undersöka flöden et.c.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #9 skrivet: 26 september 2010, 16:49:18 »
Skriver på tråden igen.

Jag har haft en vent. snubbe som kollade över systemet. Han skulle kolla upp hur den funkade och Ã¥terkomma till oss. 

Jag har ytterligare funderingar hur Lva 1 och nibe funkar ihop.  När vi hade CTC Master 104 inkopplad gick ventilationen liksom i cyklar d.v.s. att fläkten gick igÃ¥ng och blÃ¥ste med högre effekt med jämna mellanrum.  Nu blÃ¥ser det knappt ifrÃ¥n tilluften och det gÃ¥r aldrig upp i effekt i fläkten. Vi har trott detta är sÃ¥ det ska vara med den nya nibe´n. NÃ¥got känns dock fel. Vent. snubben kollade över luftflödena och fastslog att utluften var nästan ok men tilluften var lika med noll pÃ¥ vissa ställen (inte konstigt vi har haft dÃ¥lig vent. inne  :o). Borde inte nibe´n styra LVA 1:an sÃ¥ den gÃ¥r i samma cykler som Master´n gjorde?   

Ventilationsnubben Ã¥terkommer i veckan (han hade väl inte sett denna inkoppling förut)  igen men det vore bra om ni som är insatta i detta kunde hjälpa mig att guida honom och mig själv till källan av felet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #10 skrivet: 26 september 2010, 17:51:45 »
Skriver på tråden igen.

Jag har haft en vent. snubbe som kollade över systemet. Han skulle kolla upp hur den funkade och Ã¥terkomma till oss. 

Jag har ytterligare funderingar hur Lva 1 och nibe funkar ihop.  När vi hade CTC Master 104 inkopplad gick ventilationen liksom i cyklar d.v.s. att fläkten gick igÃ¥ng och blÃ¥ste med högre effekt med jämna mellanrum.  Nu blÃ¥ser det knappt ifrÃ¥n tilluften och det gÃ¥r aldrig upp i effekt i fläkten. Vi har trott detta är sÃ¥ det ska vara med den nya nibe´n. NÃ¥got känns dock fel. Vent. snubben kollade över luftflödena och fastslog att utluften var nästan ok men tilluften var lika med noll pÃ¥ vissa ställen (inte konstigt vi har haft dÃ¥lig vent. inne  :o). Borde inte nibe´n styra LVA 1:an sÃ¥ den gÃ¥r i samma cykler som Master´n gjorde?   

Ventilationsnubben Ã¥terkommer i veckan (han hade väl inte sett denna inkoppling förut)  igen men det vore bra om ni som är insatta i detta kunde hjälpa mig att guida honom och mig själv till källan av felet.

Hur kan frånluften vara bra men till luften lika med noll är det för mycket tillluft i några rum eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #11 skrivet: 26 september 2010, 18:48:17 »
Jag tror det är så att LVA´n styr tilluften och nibe´n styr frånluften. Det verkar som att LVA´n inte får signaler att köra upp effekten el. dyl. Inget rum har överflöd av tilluft utan alla rum har =0 eller max 3.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #12 skrivet: 26 september 2010, 19:09:26 »
Vad jag vet kan inte nibe styra LVA:ns fläkthastighet, frågan är om Mastern gjorde detta eller det är nått inbyggt i LVA:n?
Det är kanske så att LVA:n varierar fläkthastigheten beroende på temperaturen på inkommande värmevatten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #13 skrivet: 26 september 2010, 19:32:14 »
ok, jag förstÃ¥r. DÃ¥ borde man väl kunna ställa upp fläkten pÃ¥ LVA´n sÃ¥ den gÃ¥r i balans med frÃ¥nluften som nibe´n suger in?  Konstigt bara att de inte funkar i cykler, varmvattnet bör ju ligga pÃ¥ samma nivÃ¥ nu som dÃ¥!? Förvisso gjorde installationssnubben som monterade nibe´n en egen lösning. Han körde inte in kylmedel i VP utan monterade pÃ¥ en frostvakt som ska pÃ¥ nÃ¥got sätt styra sÃ¥ det inte fryser igen. Kan detta pÃ¥verka nÃ¥got??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 200 med ett LVA 1 !??!
« Svar #14 skrivet: 26 september 2010, 19:49:09 »
Frostvakt brukar vara ett spjäll som stänger inluften om temperaturen på värmevattnet i batteriet sjunker under en viss temperatur?
I så fall ska den inte påverka vid normal drift.
Behöver du högre tilluftsflöde?
Ventilations-snubben borde ju kunna mäta upp hur stort flöde som behövs tycker jag?
Men luftflödena borde ju sen vara konstanta, tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!