Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt vatten pÃ¥ sommaren  (läst 11174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #15 skrivet: 19 april 2006, 08:29:00 »
Jag läste mina inlägg nyss på denna tråd. Jag måste haft lågt pH i magen. Ursäkta. Visst tusan går det att få till en bra och kostnadseffektiv lösning, man får vara försiktig med var man lägger pengarna bara.
 Ska man ha varmvatten över sommaren sÃ¥ är förmodligen 8-10 kvm plana solfÃ¥ngare eller 6 kvm vakuumrör lagom till en acktank pÃ¥ 750 liter. Tar man mindre solfÃ¥ngaryta sÃ¥ kan man fÃ¥ problem att fÃ¥ upp temperaturen tillräckligt i acktanken. En värmeväxlare kanske ligger i nÃ¥gons garage här pÃ¥ forumet ?

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #16 skrivet: 19 april 2006, 14:24:59 »
Annars finns dom (värmeväxlare) att köpa för några hundralappar i Tyskland...

mvh humlan.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #17 skrivet: 19 april 2006, 21:34:09 »
Finns det någon som kan berätta eller kan rekommedndera någon sida på nätet om hur en värmeväxlare funkar.
Som ni förstår är jag nybörjare på detta.
                                                        Janne
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #18 skrivet: 19 april 2006, 21:47:24 »
Finns det någon som kan berätta eller kan rekommedndera någon sida på nätet om hur en värmeväxlare funkar.
Som ni förstår är jag nybörjare på detta.
                                                        Janne

Menar Du verkligen värmeväxlare, eller är det värmepump Du eg avser? En värmeväxlare är inget annat än i princip, två av varandra oberoende å ihoplödda rörslingor, avsedda att "flytta" värme från ett rörsystem till ett annat. T.ex från ett antifrost vätskefyllt solvärmesystem, till en inomhus befintlig vattenfylld tank/system. Söker Du med Google så står det säkert massor om värmeväxlare....

Kolla i den här PDF:en http://www.wttfinland.fi/swe/esitteet/WTT_JLLV_SWE.pdf

mvh humlan.
« Senast ändrad: 19 april 2006, 21:50:28 av humlan57 »

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #19 skrivet: 19 april 2006, 21:55:28 »
Tack Humlan antar att jag var lite lat som ville göra det lätt för mig ....Google nästa.
Jag skall koppla in min elpatron i pannan..den sitter där den skall bara kopplas in så får det välan bli det som värmer vattnet denna den första sommaren i huset och kanske jag kastar in lite ved emellanåt så får jag tid att sätta mig in i detta med sommarvattenvärme tills nästa år.
                                               Tack för all hjälp Janne
Ja jag tror att jag menar värmeväxlare ...det var så du skrev i ditt inlägg angående min acktank på 750 liter

"Då kan Du koppla en värmeväxlare mot den, så ska kalaset inte behöva bli så dyrt..., under 15000 sek iaf.

mvh humlan."
« Senast ändrad: 19 april 2006, 22:01:36 av 2Hektar »
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #20 skrivet: 19 april 2006, 22:05:30 »
Tack Humlan antar att jag var lite lat som ville göra det lätt för mig ....Google nästa.
Jag skall koppla in min elpatron i pannan..den sitter där den skall bara kopplas in så får det välan bli det som värmer vattnet denna den första sommaren i huset och kanske jag kastar in lite ved emellanåt så får jag tid att sätta mig in i detta med sommarvattenvärme tills nästa år.
                                               Tack för all hjälp Janne

Nä va dÃ¥ lat? Jag frÃ¥gade bara för att det verkade för "enkelt" att förklara vad en värmeväxlare var för nÃ¥t. Ã… värmpepumpar stÃ¥r det massor om här pÃ¥ forumet, sÃ¥ jag blev fundersam om vad som Du eg frÃ¥gade efter. Ã… jag tycker definitivt, Du ska ta tag i "sommarvattenvärmen" dÃ¥ det finns billiga, enkla Ã¥ jäkligt bra lösningar. Dessutom fÃ¥r Du ju bidrag frÃ¥n staten Ã¥xÃ¥  :).

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!