Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Is i CTC-fläkten V/L  (läst 988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniboy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Is i CTC-fläkten V/L
« skrivet: 22 februari 2010, 19:46:22 »
Vad ska man göra. Började hugga bort en del i förra veckan. Men har varit bortrest i ett par där och isen går nu upp i fläkten. I alla fall så snurrar den inte. Antar att den nu har hoppat över i el-varianten och räkningen rusar i höjden. Törs man knacka bort det? Behöver råd innan jag ger mig på det.
Daniel

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Is i CTC-fläkten V/L
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2010, 20:46:33 »
vad har du för ute temp? larmar pannan? har inte pannan börjat larma så har jag svårt att tro att det vuxit "upp" i fläkten.... själv har jag använt borr hammare för att hålla borta isen under maskinen....

SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Is i CTC-fläkten V/L
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2010, 22:18:25 »
Hej Daniboy jag skulle prova med ljummet till varmt vatten såvida det inte är någon elektronik som kan ta skada ?

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!