Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 oktober 2011, 16:09:09 »

Det låter som att kontaktorn till invertern (utedelen) fastnar (QA10 på elschemat).
Skrivet av: BMW
« skrivet: 28 oktober 2011, 09:57:13 »

Igår gjordes följande noteringar:
Utetemp +7,1 Grader
Börvärde 31,5 Grader
Framl      36,1
Retur      32,6
Vid GM 0 stannade pumpen.

Pumpen startade vid GM -60
Utetemp +7,1
Börvärde  31,5
Framl     27,5
Retur     27,5
Samma saker upprepades under min övervakning och som jag uppfattar är denna styrning helt OK.
Det som händer när tempen på framl stiger till mer än 45 grader är att pumpen inte bryter vid GM=0 som den verkar vara inställd på utan bara rusar på. Styrkortet är utbytt men kan nått annat vara fel när inte pumpen bryter?
Christer
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 27 oktober 2011, 22:32:36 »

Fast att du hade 10+ i övertemperatur i en hel timme låter iofs lite konstigt, det är 600+ GM och så
på efterkälken borde du inte ha hamnat, såvida du inte i samband med denna händelse drog upp rumstemperaturen???
När +/- 0GM uppnås, körs alltid en varmvattenkörning för att minska antalet kompressorstarter.

MVH/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 27 oktober 2011, 22:24:57 »

Det är troligtvis helt i sin ordning.
Nu så här på hösten är ofta även den lägsta kompressoreffekten för hög för
husets behov (Den lägsta kompressorhastigheten är 25Hz vilket ger ca 3.5 KW värmeeffekt
vid 7/35). Detta gör att pumpen fungerar mer eller mindre som en on/off pump vid dessa
temperaturer. Börvärdet bestämmer den referen utifrån vilken Gradminutrarna räknas. Är den
verkliga framtemperaturen lägre än börvärdet räknas gradminutrarna ner, är den över räknas
gradminutrarna upp.
Vid -60 GM startar kommpressorn (fabriksinställning) och börjar värma framledningen, när
framledningstemperaturen närmar sig börvärdet varvar kompressorn ner för att försöka
uppnå jämnvikt, men om den lägsta kompressor effekten är för hög fortsätter framledningstemperaturen
att öka tills dess att GM=0 då pumpen kompressorn stänger av (den stänger altså inte av när
börvärdet har uppnåtts!)
Ett exempel:
1) Vid GM=-60 startar kompressor och varvar upp till låt säga 55 Hz, vid denna tidpunkt är värmebärartemperaturen 22 grader och bör 35 grader.
2) Efter 10 minuter har värmebärartemperaturen stigit till 35 grader medans GM har sjunkit till -120 GM (VB temp har fram tills nu varit under börvärdet), nu varvar kompressorn ner för att försöka hålla VB runt börvärdet.
3) Lägsta kompressor effekt genererar mer än vad huset behöver och efter 30 minuter är VBtemp 45 grader, dvs 10 grader över bör trots att pumpen går på lägsta effekt, nu arbetas GM underskottet av
4) När GM har nått +/-0 stänger kompressorn av och återstartar förs efter att GM har uppnått -60.

Detta är helt normalt, senare i vinter då huset behöver mer effekt, och pumpen levererar mindre effekt kommer
du att se bättre balans.

MVH/Jonas   
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 oktober 2011, 19:49:08 »

Läste du av meny 2.6?
Det är det aktuella värdet här som styr om VP:n ska värma huset.

Sen så ska den reglera frekvensen på kompressorn, kolla värdet i meny 9.1.8 också.

Om någon varit och pillrat med inställningarna så kan en fabriksåterställning varar en god idé.
Skrivet av: BMW
« skrivet: 26 oktober 2011, 18:52:06 »

Idag hände följande:Utetemp +4,6
                              Varmvattentemp 49,7
                              Framledningstemp 48,3 Mätte även på rören utanför innerdelen
                              Retur                    44,7                        "
                              Börvärde               33,1
Detta iaktogs under ca 1 timme och utedelen gick under hela tiden och endast symbolerna för cirkulationspump, kompressor och radiatorer visades.Ökningen pågick ända tills att varmvatten prioriterades och ventilen till radiatorerna stängdes. Kollade i servicemenyn och gradminuter var ställd på 100. Tacksam för kommentarer.
Christer
                     
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 25 oktober 2011, 22:27:02 »

Under sommardrift är den inbyggda cirkpumpen avstängd (förutom vid VV produktion) - så du bör normalt inte
kunna få värme till radiatorer. Men om ventilerna är otäta eller inte stänger kan du få värme till radiatorer under
VV produktion. Kolla min manual i toppen av tråden så ser du hur ventilerna skall stå under VV-produktion.
MVH/Jonas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 oktober 2011, 18:35:34 »

I manualen heter de QM30 och QM31, tror det är QM31 som ska stänga cirkulationen till klimatsystemet vid VV-laddning.
Den sitter i mitten, det går kanske att se på den om den stänger ordentligt vid VV-laddning?
Det är on/off ventiler det handlar om, de ska antingen vara öppna eller helt stängda.
Skrivet av: BMW
« skrivet: 25 oktober 2011, 09:31:05 »

Tack för tipset. Jag tror inte att det är nån liten "plugg# utan större mängd eftersom det blir rejält varmt i hela huset . Har du någon beteckning på ventilerna? Är det reglerventiler och går det att notera ventilläget?Installatören kommer snart och skall testa systemet men jag vet inte hur deras kompetens är.
Christer
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 oktober 2011, 21:08:21 »

Precis efter en VV-laddning så skickar den ut en liten "plugg" varmvatten till radiatorerna, inget att göra något åt.
Men kommer det ut varmt vatten under själva VV-laddningen så är det nått fel på någon av de två ventiler som styr VV-laddning (ingen växelventil på split utan 2 styrda "vanliga" ventiler), har du garanti kvar så se till att få dom bytta.
Skrivet av: BMW
« skrivet: 24 oktober 2011, 09:36:43 »

Jag har en Nibe Split med ytterdel AMS 10 och innerdel ACVM270. Mitt problem är att börvärdet och ärvärdet på framledningsvattnet skiljer sig markant ibland. Skillnaden kan vara upp till 15-20 grader i vissa extrema fall.Under sommaren när normalt ingen värme skall skickas upp till elementen har framledningstempen varit över 40grader och börvärdet 20. Detta sker vid enstaka tillfällen men är naturligtvis mycket besvärande. Har en känsla att detta sker när pumpen gör varmvatten och på något sätt skickar detta varma vatten till radiatorerna. Installatören kliar sig i huvudet och vet ej vad felet är. Styrkortet är bytt men ingen skillnad.
Jag behöver hjälp!
Christer

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!