Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jisse
« skrivet: 11 april 2013, 09:01:37 »

Cola killen / tjejen: På tal om öppna frågor så kanske du eller någon annan kan kommentera följande.

Nu är jag en riktig novis i jämförelse med de kunniga här på forumet men jag har hunnit lära mig en del iaf.

Höga temperaturer är inte bra om man har en värmepump som värmekälla, ju lägre temp som behövs till elementen desto billigare blir uppvärmningen.

Om du har elementrören inomhus sker värmeförlusterna inomhus och kommer huset och dig till godo, rören är en förlängning av elementet helt enkelt.

Var är rören till dina element dragna, i golvet, under golvet eller utanpåliggande längs innerväggen?

Stora element kräver lägre temp för att hålla samma innetemp, mindre element kräver högre framledningstemp förutsatt att elementen är av liknande konstruktion/typ.

Pumparna har jag ingen aning om, men någon annan har säkert ideer och förslag.


 
Skrivet av: m98mobo
« skrivet: 11 april 2013, 07:06:01 »

Cola killen / tjejen: På tal om öppna frågor så kanske du eller någon annan kan kommentera följande.
Citera
Det är väl inte så ekonomiskt att köra med temperaturer över 55 grader oavsett pump?? I mitt fall så är rören till radiatorerna dåligt isolerade på sina ställen vilket leder till värmeförluster. Jag kan åtgärda detta på vissa av rören men inte alla. Tillägg av radiatorer, eller utbyte på vissa ställen, kanske hjälper om detta blir ett varaktigt problem?
Som ni ser har jag med två IVT pumpar. Jag anser att HE-n är bättre än EQ-n eftersom jag har radiatorer. Är jag rätt ute?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 08 april 2013, 23:30:43 »

okej, cocacola jag skall försöka svara, på något sätt hittar jaginte inläggen om jag läser dem, läser annat och sedan skall svara,  är väl jag som gör fel.
Jag går utbildning nu till kyltekniker, men har jobbat som säljare och därmed oftast varit den som kommit ut först på plats vid  fel samt tagit emot alla felanmälningar.
vi har börjat att byta ventiler, löda etc nu, har ungefär 5 månader kvar på utbildningen. lödprovet klarades av i fredags. Heta arbete är genomgånget etc. Elbehörigheten är inläst.
Teknikfreak är jag och det är väl därför som jag lärt mig  så mycket som jag gjort, trots att jag bara är säljare.
jag har konstaterat att det många gånger är  andra sidan väggen osm orsakar felen.   Alltså värmesystemet. Jag har också gjort mina tabbar, om vi går 10 år tilbaka i tiden när jag började  fattade jag inte skillnaden i effekterna på värmepumparna på en och tvårörssystem.
Momentant 65 grader, javisst, men när det  är klart underdimensionerat värmesystem, är det inte bättre att   åtgärda detta direkt från början.
 65 grader förkortar livslängden och det gör det på alla pumpar. Vissa klarar det klart bättre  än andra, men ändock. Sedan hur mycket det förkortar, ja det kan inte jag svara på.
Men jag har tagit emot  mängder med felanmälningar  när det varit  kalla vintrar.   Många av dem har också hört samman med höst/vårläge, alltså  egentligne inte fel, men avfrostningen funkar inte.   nu är det nibe jag pratar om.   Det med extra varmvatten när det är kallt ute, har jag  själv stått och studerat vilket som är skonsammast, men  jag nollar  tiderna när det blir mildare.  Knökigt, ja, men jag sparar pengar på det och det är ju det som räknas. Sparar även pumpens livslängd,  Min lärare som jobbat som servicetekniker på ivt  håller med mig, varmvattentemperaturerna knäcker pumparna.
IVT/Thermia.  Det är inte speciellt seriöst att stå och lovorda ett märke och säga det är det bästa märket, i IVT ena året och Thermia nästa.  Rotek är ökänd i branschen.  Om jaginte har fel för mig så har han inga egna montörer utan hyr in.  så gör de flesta ivtare.  När det gäller denna tråd och Nibe/IVT så tycker jag att Nibe installatören verkar vara den mest seriösa, dock ifrågasätter jag bytet av  kollektor. Han får köra vidare med sin glykol, då det är befintlig anläggning, så han kan spara in det. Glykolen är dessutom bättre än etanol .
Ni har missuppfattat mig med avfrostningen.
 Det var som jag berättade ovan, lplarm, och pumpen var igenisad.  flera sådana, där kunden valt höst vårläge.
Jag har också stått och studerat miin egen pump i mååånga timmar för att se hur den uppför sig.
Laddpumpen snurrar och automatiskt snor den energi från värmesystemet och även från  manteln, både när den behöver tillskott, eftersom shunten är öppen, men också när  dne kör varmvatten.  ÄR det riktigt smällkallt sänker den  temperaturen  ett antal grader, och fort går det.
skall filma och lägga upp en film så fort jag har möjligeht, med fokus på displayen.  Jag sågar STiebel, vilket beror på att jag sålt deras pumpar och fick mycket elände  med krånglande pumpar och framförallt uselsupport. Ecozon har jag inte sålt, håller mig till de etablerade märkena helst. den period jag nämnde med massor med fel då hade det varit flera milda vintrar och alla pumpar   fick bekänna färg, verkligen.   Nu tror jag att jag svarát på alla frågor.   I vilket fall som helst så kallar sängen... Gonatt  alla vpforumare.

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 april 2013, 06:44:15 »

Hur kan du missa det.. här är en från Lexus tex
Tråkigt att ni har så många problem med installationerna, bara för att utetempen sjunker.

Men är verkligen de problem dina kunder har, relaterad till värmepumparna?

här är några från mig
Hawkey 99
 2 Timmar för byte av en 4 vägare. Skickar jag en kylkille och han byter den på  2 timmar är det det sista jobbet han gör åt mig,..
Låt mig fråga ,, Har du bytt någon själv någon gång..  förutom tiden att ta ner soppan i skrot tuben spoltider med nitrogen när du löder provtryckning/läckage sökning  allt strul med kylning av ventillen när du löder in den . och sen en seriös vacuumsugning och uppfylning av nytt köldmedel.
sen tillkommer funktionskontrollen . Fungerar allt som det ska ....
grejar du det på 2 timmar??? Nej säger jag

Är du helt säker på det du skriver nu,,att alla luft -vatten värmepumpar tar hjälp av elpatron vid avfrostning .. Jag ska villigt erkänna att det märke du vurmar inte är med på den lista av märken jag valt att jobba med .. På Nibe har jag dålig koll..
om nibe nu valt att avfrosta mot manteln i vvm300 125liter vi säger 50 grader .. sänker vi tempen på det mediat med 10 grader motsvarar det 1,41kwh  volymen i dubbelmantlingen och flödet på en Nibe 2026-6
0,14lps.. om det tar 15 minuter för en Nibe att frosta av (vilket ingen av dom vp för luft vatten behöver ha på sig som jag väljer) är något helt fel .. vad tar den på sig 3-5 min ?
Man får ju verkligen hoppas att inte Nibe klipper på med elpatron för att ersätta förlusten vid avfrostning
Snacka om tankevurpa i så fall ..

en sak till .. visst har det hänt lite grejer på vp sidan som skiljer sig idag från 70 talet.
Det finns tex en gryyym gubbe som heter Hans Ljung,, Tror du han tex skulle släppa sina luft vatten vp
ner till - 25 grader utan att säkerställa hetgasen i värme pumpen ,,, Nej.
som jag skrivit tidigare , alla märken jag sätter mitt namn brevid genomgår egna tester ,
en av dom är ecozon tex . 2007 sattes den in för test. en enkel installation , går on-off mot rumsgivare och ett tidrelä med en u-- lösning på vvs sidan ... Här finns ingen el att tillgå då den inte är inkopplad :)
Inte en avfrostning har den missat. och går som en klocka.
skulle Ecozon fixa ett bra styr  tummenupp gryyymt pålitliga maskiner, Inte ett samtal från dom som fått ´luft vatten installerat,
cc

@eva
Har du bytt någon 4 vägare själv?
Förutom klister märket och att styret är i olika skepnader vad är då skillnaden på dom du föredrar
och udda märkena ? vilket märke är ett hemmabygge?

 :) läste något inlägg där någon tidigare säljare total sågade stiebel ,, vem var det ::)

så du tror att en ivt Installatör skulle ställa till det mera bara för att han/hon stoppar dit en Thermia Sc:,h  Hur då, samma kopplingar att dra, lika dana effekt dimensioneringar.
Jag är helt övertygad om att dom gör ett likavärdigt jobb oavsett om det står ivt eller thermia på vp ,
Vad är det som får dig att tro skillnaden ?

självklart vet alla i branschen att ju lägre temp vi jobbar desto bättre,, Men  om man nu vid något drift tillfälle behöver 65 grader tex och Fabrikanten säkerställt förutsättningarna för en fungerande process
är väll det jättebra ,, jag kanske missupfattar ditt inlägg där , jag tolkar det som du tycker det är katastrof?
cc
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 08 april 2013, 06:19:57 »

frågor? jag har nog missat dem. 
svarar när jag ser en fråga, men det är lätt att missa i flödet.
Eva
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 april 2013, 08:03:11 »

Det finns ett gäng fråger som ställts till dig Hawkey99 efter dom inlägg du gjort,
Har några svar ?
cc
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 06 april 2013, 22:42:14 »

jag gör det bara när det är  kallt ute och då står den stilla några korta få stunder. Förbrukar mindre och det är huvudsaken + att pumpen inte behöver jobba ihjäl sig.  De få kilowatt som jag gör av med en normal vinter på detta sätt  sparar jag in eftersom pumpen håller längre. Dessutom får jag mindre problem med avloppet med högre vvtemp. Nu har jag köpt en iller för något år sedan, men annars var det konstant 1 gång per år som jag fick ringa spolbil för 3000 spänn. Gamla gjutjärnsavlopp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 april 2013, 18:10:53 »

Det är stor skillnad på att avfrosta med hjälp av inomhusvärmen som är gjord med cop 2,5 eller att använda elpatron som har cop 1. Du skrev att pumpen stannade när du hade elpatron till vv verkar dumt att ha en vp stående när den faktiskt hade tid till vv beredning eftersom den stog.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 06 april 2013, 17:46:57 »

elpatronen går minst när den får göra varmvatten och pumpen får koncentrera sig på värme. Nu   är detta när det älr riktigt kallt ute.  Nu som idag 7-8 plusgrader skulle jag aldrig köra med elpatron på varmvatten.   
Man hör på pumpen om den får jobba hårt den får ett  "vassare" ljud.
Man får också justera inshuntningen av tillskottet. 
Även luftluftarna tar  värme från huset när den avfrostar. Låg temperatur inne  sämre avfrostning. 
ÄR ingen skillnad.
Bara  "duktiga" reklammakare och marknadsförare".

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 april 2013, 14:42:36 »

Nu hängde jag inte med men det är väl bättre att pumpen går hela tiden än att använda elpatron i onödan med rätt inställningar går elpatron in och hjälper till när den behövs det står säkert i manualen hur det funkar men på Nibe brukar man kunna ställa hur många - gradminuter det ska vara innan elpatron hjälper till.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 06 april 2013, 11:39:16 »

Det var en fråga om acctanken.
 Den tar erforderlig mängd från systemet  när den avfrostar,  men vid fastkondensering har man så stora mängder att man har en buffert.
Det är bara när det är riktigt kallt som elpatronen smackar in på elpannorna, alltså när den avfrostar och det börjar närma sig gränsen för när gradminuterna är på sånt underskott att tillskottet går in.
Annars är det värmepumpens magasinerade värme i systeme4t som  hjälper till, den stannar alltså inte  laddpumpen vid avfrostning.
Spliten går inte elpatronen att stänga av pga. frysrisken, _Alla system  med elpannor etc fungerar likadant.  Det är några sekunder som den hjälper till och det finns med i kalkylerna som vi skickar med.
Man tjänar på att köra varmvatten med elpatronen när det är kallt ute. Dels sparar man pumpen, dels tuggar pumpen dubbelt så länge  för att producera varmvatten när det är under -2 ca, som när det är +grader. Sedan tappar värmeesystemet rejält när det är kallt och pumpen prioriterar varmvatten, alltså högre kurva, ju högre kurva, desto högre  mängd tillsats.
Första vintrarna tänkte jag inte på det men vintern 2009(2010  var det smällkallt i 3 månader, precis som denna vintern. jag såg hur pumpen tappade, den gick kontinuerligt utan stopp i 1,5 månad.  Så körde jag upp gradminuterna, knappade in extra varmvatten 24/7 och plötsligt stannade pumpen för att dne orkade hålla värmen, då var det runt -5 ute, men huset sög värme pga. kalla temperaturer.  Elförbrukningen var 1000 kw lägre kommande månad än tidigare. Högsta elförbrukningen denna vintern har varit 2600 kwh på en månad.  När det var som värst den vintern låg jag på 3700 kwh. Nu har jag förvisso 10 kw istället för 8 kw som jag hade från början,  men jag har testat, när jag har glömt köra på extrra varmvatten och då har det tuggat på med över 100 kwh per dygn.
Min hushållsel ligger runt 700 kwh per månad, konstant året om.  Så jag tycker resultatet är bra ändå.  Jag har statistik sedan 2006 när jag flyttade in i huset.
3102   8995,8 drifttid sedan 16 april 2012 x 2,9 kw    
403   1168,7   varav varmvatten med värmepump (ingår i totala drifttimmarna)
201   1809    tillsatsel inkl. extra varmvatten
   10804,8   
Total förbrukning inkl. hushållsel: 19465 ( har haft en poolpump som ståt från 15 maj-15 september samt avfuktare i källaren, så hushållelen är högre på sommaren.
8665 är alltså hushållelen.
Tidigare gick här 3,5 m3 olja när tidigaer ägaren  värmde upp hela huset. Mäklaren sa 2,5.... Jag hade nog gjort av med 4 med 2 duschhuliganer.
huset är byggt 65, originalisolering på vinden, dörrar fönster etc är original. Värmer 25 kvm garage med otäta dörrar. 90 bv + 90 källare 21-23 grader inomhustemperatur.
Eva

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 april 2013, 21:25:15 »

@eva
Har du bytt någon 4 vägare själv?
Förutom klister märket och att styret är i olika skepnader vad är då skillnaden på dom du föredrar
och udda märkena ? vilket märke är ett hemmabygge?

 :) läste något inlägg där någon tidigare säljare total sågade stiebel ,, vem var det ::)

så du tror att en ivt Installatör skulle ställa till det mera bara för att han/hon stoppar dit en Thermia Sc:,h  Hur då, samma kopplingar att dra, lika dana effekt dimensioneringar.
Jag är helt övertygad om att dom gör ett likavärdigt jobb oavsett om det står ivt eller thermia på vp ,
Vad är det som får dig att tro skillnaden ?

självklart vet alla i branschen att ju lägre temp vi jobbar desto bättre,, Men  om man nu vid något drift tillfälle behöver 65 grader tex och Fabrikanten säkerställt förutsättningarna för en fungerande process
är väll det jättebra ,, jag kanske missupfattar ditt inlägg där , jag tolkar det som du tycker det är katastrof?
cc
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 april 2013, 20:31:07 »

Med deras lösning värms avfrostningstanken via en hetgasväxlare om jag har förstått allt rätt. Ungefär som Thermias HGW som dom säger ger 'gratis varmvatten'.

nej inte hetgas växlare för avfrostningen ,, men en underkylare tummenupp
energi som finns kvar i kondensatet efter att växlaren tagit ut det den kan till hus eller vv.
.
då den i vanliga fall går rätt ut i förångaren och nu samlas upp i en tank för avfrostning :)
drivenergin från kompressorn offras aldrig för avfrostning , vp gör värme eller varmvatten under den tid som avfrostning pågår,, det spill man har är energin som går åt i smältvattnet , när man fått den från underkylningen är den riktigt "billig" att avfrosta med .
cc
cc
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 april 2013, 17:24:41 »

Ok. Kanske inte gratis. Men dom hävdar att det inte kostar nåt extra, vilket jag tycker är ungefär samma sak?

"Vår unika tekniklösning HGW (Hot Gas Water heater) utnyttjar den befintliga husuppvärmningen för att samtidigt producera varmvatten. Det innebär att du får varmvatten ”på köpet” när ditt hus värms av värmepumpen. Detta sänker din årskostnad avsevärt."

Citationstecknen runt "på köpet" gör väl att dom klarar sig från marknadsdomstolen...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 april 2013, 17:20:53 »

Ja gratis vv vore ju kanon men är inget Thermia erbjuder.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 april 2013, 17:16:54 »

Med deras lösning värms avfrostningstanken via en hetgasväxlare om jag har förstått allt rätt. Ungefär som Thermias HGW som dom säger ger 'gratis varmvatten'.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 april 2013, 17:09:09 »

Tror quantum har nån annan typ av lösning men hur det funkar kan säkert cocacola svara på.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 april 2013, 17:04:47 »

Hur funkar det har dom nån tank dom buffrar energin till avfrostningen i ? Och förlust fri förluster måste det väl bli om man värmer ute delen eller  Sc:,h

Förlustfri är en sanning med modifikation. Dom har en liten tank där man buffrar värme som används vid avfrostningen istället för att ta värme från huset. Förlust får du ändå eftersom tanken måste värmas igen efter avfrostningen, men det blir mindre svängningar i framledningstempen.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 03 april 2013, 16:47:38 »

Jo det stämmer, jag har jobbat som säljare av vp i 10 år.  Inte  haft någon större reflektion över att den hjälper till med elpatronen förrän jag själv satte min på höst och vårläge och den sedan löste för at tden inte avfrostade ordentligt.
 Jag pluggar till  kyl o värmepumpstekniker, det stämmer det också och jag kan direkt säga att det finns saker jag inte haft en aning om  som säljare. Faktum är att ytterst få  vet om detta. Men om man skall hårddra det så föredrar jag  "standardfabrikaten" dvs Nibe, CTC etc, pga. deras service och support än uddamärken och hemmabyggen.
Varmvattnets temperatur och framledningstemperaturerna är viktigare än man tror, trots massiv marknadsföring om 65 grader.
Thermia kan jag inte så mycke tom, och det beror på att de har alltid kört eget race. Jag är fullständigt klar över att det är bra pumpar men tyvärr har en del ivtåterförsäljare gått över till Thermia och många av dem vet inte vad de säljer, så vi får se fler krångelobjekt framöver pga. detta. Thermia har haft sina egna återförsäljare,  som också servat  anläggningarna  efteråt.   Jag har inte jättestort förtroende för en säljare som ena dagen står och lovordar ett fabrikat för att månaden efter ha bytt leverantör och sedan spy galla över  gamla  leverantören. 

Eva
Skrivet av: m98mobo
« skrivet: 02 april 2013, 15:43:10 »

Hej
Citera
51 grader fram när det är -10 ute och det räcker inte till. Frågan är om 55 grader framledningstemperatur vid DUT räcker. Det blir troligen mer tillsatsel än vad kalkylerna anger. Ta reda på högsta framledningstemperatur och returtemperatur pumparna klarar av.
Max framledningstemp för olika märken
Nibe 1245 = 65 grader med kompressor, 70 grader med tillsatsel
IVT EQ = 62 grader
IVT HE = 65 grader
CTC Eco heat 300 = 60 grader
Returtemperaturerna är ofta inte specificerade men i mitt fall så lär dom alltid vara under 50 grader.
Nibe pumpen verkar vara bäst lämpad för tillfälliga eller långvariga köldknäppar. Dock så bör man kanske kolla upp andra faktorer som gör att framledningstempen måste vara så hög. Det är väl inte så ekonomiskt att köra med temperaturer över 55 grader oavsett pump?? I mitt fall så är rören till radiatorerna dåligt isolerade på sina ställen vilket leder till värmeförluster. Jag kan åtgärda detta på vissa av rören men inte alla. Tillägg av radiatorer, eller utbyte på vissa ställen, kanske hjälper om detta blir ett varaktigt problem?
Som ni ser har jag med två IVT pumpar. Jag anser att HE-n är bättre än EQ-n eftersom jag har radiatorer. Är jag rätt ute?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2013, 20:31:50 »

Hur funkar det har dom nån tank dom buffrar energin till avfrostningen i ? Och förlust fri förluster måste det väl bli om man värmer ute delen eller  Sc:,h
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 april 2013, 20:22:56 »

Eva.
 har du läst om förlustfri varmpulsavfrostning på luft-vatten värmepumpar
eller monterat någon sådan vp med liknande funktioner? Thermia Atria är ett exempel, det finns fler
Du kan välja storlekar mellan 8kw till (till vanlig villa) upp till 254kw till fastighet.
ett av många exempel på där det inte finns några el tillskott för avfrostning.
Ta inte illa upp nu, "Sorry"  iså fall, men jobbade /pluggade du inte med detta?
cc
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 april 2013, 19:13:55 »

Hawkey 99
 2 Timmar för byte av en 4 vägare. Skickar jag en kylkille och han byter den på  2 timmar är det det sista jobbet han gör åt mig,..
Låt mig fråga ,, Har du bytt någon själv någon gång..  förutom tiden att ta ner soppan i skrot tuben spoltider med nitrogen när du löder provtryckning/läckage sökning  allt strul med kylning av ventillen när du löder in den . och sen en seriös vacuumsugning och uppfylning av nytt köldmedel.
sen tillkommer funktionskontrollen . Fungerar allt som det ska ....
grejar du det på 2 timmar??? Nej säger jag

Är du helt säker på det du skriver nu,,att alla luft -vatten värmepumpar tar hjälp av elpatron vid avfrostning .. Jag ska villigt erkänna att det märke du vurmar inte är med på den lista av märken jag valt att jobba med .. På Nibe har jag dålig koll..
om nibe nu valt att avfrosta mot manteln i vvm300 125liter vi säger 50 grader .. sänker vi tempen på det mediat med 10 grader motsvarar det 1,41kwh  volymen i dubbelmantlingen och flödet på en Nibe 2026-6
0,14lps.. om det tar 15 minuter för en Nibe att frosta av (vilket ingen av dom vp för luft vatten behöver ha på sig som jag väljer) är något helt fel .. vad tar den på sig 3-5 min ?
Man får ju verkligen hoppas att inte Nibe klipper på med elpatron för att ersätta förlusten vid avfrostning
Snacka om tankevurpa i så fall ..

en sak till .. visst har det hänt lite grejer på vp sidan som skiljer sig idag från 70 talet.
Det finns tex en gryyym gubbe som heter Hans Ljung,, Tror du han tex skulle släppa sina luft vatten vp
ner till - 25 grader utan att säkerställa hetgasen i värme pumpen ,,, Nej.
som jag skrivit tidigare , alla märken jag sätter mitt namn brevid genomgår egna tester ,
en av dom är ecozon tex . 2007 sattes den in för test. en enkel installation , går on-off mot rumsgivare och ett tidrelä med en u-- lösning på vvs sidan ... Här finns ingen el att tillgå då den inte är inkopplad :)
Inte en avfrostning har den missat. och går som en klocka.
skulle Ecozon fixa ett bra styr  tummenupp gryyymt pålitliga maskiner, Inte ett samtal från dom som fått ´luft vatten installerat,
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2013, 16:27:51 »

Och den som dockar en luft vatten fast kondenserande mot acktank eller mot kombipannor och dylikt hur får dom avfrostningen att funka utan elpatron Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 01 april 2013, 16:17:36 »

alltså alla luft/vattenvärmepumpar tar hjälp av  elpatronen, dvs det uppvärmda vattnet  man har i pannan  när den avfrostar, detta eftersom den inte stänger cirkulationspumpen, varken laddpump eller vanliga cirkpumpen när den avfrostar. Känn på rören. Den behöver det också.  vid kalla temperaturer.  Detta gäller ALLA luft/vattenvärmepumpar faktiskt även nibe split där man inte kan stänga av elpatronens sista 1,5 kw just av den anledningen.
Allt detta är med i kalkylerna som görs vid en dimensionering.
Fundera inte så mycket över det, utan sikta på att sänka framledningen så mycket som möjligt. vidta åtgärder där istället.
 Ingen värmepump är bättre än sitt distributionssystem.  Till syvene och sist bygger alla värmepumpar på samma princip, och det har de gjort sedan de kom på 70talet. allt revolutionerande teknik är  till syvene och sist "lulllull".  Så alla nasare som påstår att din pump är "gammal" för att den är 7-8 år  har fel, det är samma grejor under skalet då som nu.  Det kostar inte 10000 att byta en fyrvägsventil, den som begär det är skojare.  Det tar 2 timmar, köldmediat får bytas, om det är 407c eftersom det är en Glide, alltså blandning, men fyrvägaren  kostar några hundralappar.  Så inte över 4000 kr för jobbet.
Kompressorer är däremot betydligt dyrare. men 40000 som jag hört siffror på är skojeri det också.

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 31 mars 2013, 17:37:34 »

 :)
När den drastiska åtgärd krävs är det tyvärr
Mest elpatron som tillverkat nödvändig mängd .

En parantes.
Det här med avfrostningen , det är en av dom grejer jag tittar mest på
När det gäller valet av luft-vatten vp till kund,
Cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 mars 2013, 16:54:10 »

Jo men den gör ju vv med kompressorn :)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 31 mars 2013, 15:57:03 »

En del av dom vill till och med ha ett gäng hinkar med varmvatten för att bli av med isen   ::)
Cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 mars 2013, 09:43:28 »

Menar du att en 2020/2025 måste ha elpatron för att kunna avfrosta  Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 31 mars 2013, 00:05:52 »

hej, ja det var det. Första kalla vintern på flera år och  det var minst 3 årskullar pumpar som krånglade. Ett storp problem med bla. nibepumparna är att de står fabriksinställt på stopp -20. Spelar ingen roll vad det är för fabrikat, men har man ett äldre hus med radiatorer, stort värmebehov så  funkar det inte att köra ner till -20. 
Min 2025 som jag har nu istället för 2020 klarar ner till -17-18, sedan stannar den för låg suggastemperatur.  Jag hardärför satt stopp -17.
De första generationerna av vvm:er hade stopp varmvatten 55 grader, det är nu fabriksinställt på 50 grader istället.  All marknadsföring börjar bli tystare om höga temperaturer också.
En annan bov i dramat är höst och vårläge, när elpatronen är spärrad.  Då avfrostar den inte ordentligt, eftersom pumpen, vad tillverkarna än säger,  tar hjälp av elpatronen att avfrosta.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 mars 2013, 19:18:38 »

Det var mängder med serviceärenden speciellt första kalla vintern. jag satt första vardagen efter nyår och bara tog emot felanmälningar från 7-17.30. Mailade namn, adress, telefonnummer till  till Nibe, 4-5 stycken i

Tråkigt att ni har så många problem med installationerna, bara för att utetempen sjunker.

Men är verkligen de problem dina kunder har, relaterad till värmepumparna?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 mars 2013, 11:48:14 »

51 grader fram när det är -10 ute och det räcker inte till. Frågan är om 55 grader framledningstemperatur vid DUT räcker. Det blir troligen mer tillsatsel än vad kalkylerna anger. Ta reda på högsta framledningstemperatur och returtemperatur pumparna klarar av. Det kan vara så att den gamla Thermian inte klarar så hög framledningstemperatur och det är därför den går som elpanna när det är kallt ute.
Skrivet av: m98mobo
« skrivet: 28 mars 2013, 09:10:08 »

Hej
Ja, jag förstår inte riktigt varför den slår ifrån vid -5. Anläggningen är lite av ett ihopkok då Thermian är kopplad till den gamla elpannan som fanns innan. Brine pumpen står separat i pannrummet och är inte direkt tyst när den går. Det kanske kan vara en anledning till att den slår ifrån. Pumpen går vid de temperaturerna väldigt frekvent och länge.
Imorse var det -10 ute och då var framledningstempen till radiatorerna 51 grader. Inne hade vi en temperatur på 18,5. Framledningstempen skall vara högre men jag stödeldar istället i kaminerna. Elpatronen går som sagt på högtryck vid de temperaturerna.....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2013, 17:27:01 »

Vilken framledning krävs till radiatorerna när det är riktigt kallt ?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 mars 2013, 09:33:01 »

Det var en märklig bergvärmepump som blir elpanna när det är kallt ute, har aldrig hört talas om den varianten tidigare. Det gör att det är mycket svårt att uppskatta värmebehovet utifrån förbrukat antal kWh. Sen ska källaren värmas. Källare kan vara otroliga värmetjuvar. Fundera över isoleringen i väggar och golv.

3,28 låter rimligare men använd inte värdena som beslutsunderlag. Man har räknat med olika värmebehov och olika klimat (olika dimensionerande utetemperatur). Värdena är därför inte riktigt jämförbara.

Hoppas att andra Nibeleverantörer inte är lika dogmatiska vad gäller borrhålet.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 26 mars 2013, 23:31:08 »

Hej
det låter som väldigt dyra offerter. Var har installatören fått det ifrån att pumpen kan ta skada av glykol. Tvärtom. Glykol   är bättre ur alla avseende utom  miljön.  Jaså han villl borra nytt hål. Vad är det för fel på det gamla....
Thermia hade en viss tendens att  dimensionera rejält, så oftast gick inte elpatronen in  överhuvudtaget. Samma sak med de gamle ahlsellpumparna.
Nibe  och ivt är likvärdiga  funktionsmässigt.  Men ivt har  garanti numera med en massa luddiga villkor.
 Nibe kör fortfarande sin trygghetsförsäkring på 6 år + 4.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg  går det rykten om att ivt skall försvinna som varumärke. IVT heter bara IVT i Sverige. I övriga  världen heter dem Bosch.
Garantin gäller inte om du monterar, demonterar pumpen. Det är inte ofta det händer, men inbland gör det, tex vid renovering,  vattenläcka eller annat, eller att pumpen säljs.
Man måst eockså boka in ett servicebesök efter 4 och 6 år ( osäker på tiden) annars upphör garantin.  Installatören måste registrera pumpen.
Både Nibe och CTC har trygghetsförsäkring som gäller oavsett om installatören  registrerat eller inte.  De har en mycket bättre support än IVT som  har en skrattretande oduglig support.  De som sitter där  kan inte mycket om produkter som ligger någon generation bakåt.   Det anges felaktigt att deras  gamla elpanna inte kan dockas till värmepump.
Det finns produkter som är under 10 år där de inte har någon styr som reservdel.  Julen 2010 stängde IVT  support under 3 veckor mitt i smällkalla vintern. Det var köer överalllt hos tillverkarna, men de svarade iallafall och kunderna fick hjälp.  IVT  stängde  helt. Kul att vara kund då, eller ännu värre installatör.   Det var mängder med serviceärenden speciellt första kalla vintern. jag satt första vardagen efter nyår och bara tog emot felanmälningar från 7-17.30. Mailade namn, adress, telefonnummer till  till Nibe, 4-5 stycken i varje mail. Inga serienummer ingenting. Bara service, korta uppgifter.   Ingen frukost, ingen lunch,  kaffet intog jag vid datorn med luren i näven.
Företaget jag jobbade på installerade runt 200 nibepumpar per år, och runt 50talet ctc. Därav så många serviceärenden.  Mest luft vatten, max 3-4 bergvärme.... 
Eva
Mvh
Eva
Skrivet av: JensH
« skrivet: 26 mars 2013, 22:47:57 »

Så du ska alltså pröjsa 107000 för endast en F1245-10 när hålet redan finns och stora delar av alla rör, kanske rentav alla? Det lät dyrt enligt mig...
Skrivet av: m98mobo
« skrivet: 26 mars 2013, 22:10:03 »

Hej och tack för era kommentarer. Tänkte väl att det var lite konstigt. Har redan tagit kontakt med andra Nibe installatörer.
Min nuvarande Thermia är på 12 kW. Den är dock beräknad enligt gammal modell och vad jag förstår så skiljer det lite. Thermian fungerar fortfarande men dock slår den av vid -5 och neråt. Då växlar den över till enbart elpatron. Varför vet jag inte. 3.38 skall scopvärdet vara för IVT pumpen om jag räknat rätt! Inte 2.38 som jag tidigare skrev. Låter det rimligt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 mars 2013, 20:39:09 »

Att kompressorn skulle kunna ta skada är mycket svårbegripligt. Kompressor och köldmedium bryr sig inte om vad det finns på andra sidan värmeväxlarplåten så länge som temperaturen är den rätta.

Den nuvarande Thermian, har den havererat så att huset värms med elpatronerna? Jag får inte elförbrukningen att gå ihop med föreslagna pumpeffekter på annat sätt. 

Citera
Jag har själv räknat ut ett scop värde till 2,38.

Är det skrivfel?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2013, 20:20:47 »

Klart det går att byta vätska i kollektorn om det ens behövs bytas ingen skillnad på Nibe eller övriga fabrikat endast olika inställning hos installatören Sc:,h jag skulle kolla med flera som säljer Nibe men kolla vilken storlek du har på nuvarande vp och kolla gärna vilken temp du har på ingående köldbärare om tempmätare finns.
Skrivet av: m98mobo
« skrivet: 26 mars 2013, 19:42:33 »

Hej
Vilket fantastastiskt forum! Mycket informativt!
Eftersom jag är novis inom området tänkte jag be er om lite hjälp och råd. Vi skall byta ut vår snart 30 år gamla bergvärmepump (Thermia 12 Duo troligtvis från 1987) och därför begärt in offerter från Nibe, Thermia, IVT och CTC. Jag har valt, i dagsläget, att gå vidare med Nibe och IVT. Här är information om huset och befintligt borrhål som ligger till grund för offerterna:

Var: I närheten av Göteborg
Ålder: Huset byggdes i början på 1900 talet men en omfattande renovering gjordes omkring 1960. Huset är inte tilläggsisolerat.
Storlek: 200kvm inkl. ett garage under huset som idag håller runt 10 grader. I framtiden tänker jag dock att det skall hålla vanlig rumstemperatur.
Energiförbrukning: Idag är vi två personer och hade förra året 22 MWh. Värt att nämna är att vi inte hade 21 grader inomhus utan snarare 18 - 19 grader när det var runt -10. Detta för att hålle nere elräkningen. Vi stödeldar i två kaminer. Familjen (4 pers) innan oss hade en förbrukning på 32 MWh.  21 grader inomhus är dock måltemperaturen för energiberäkningen.
Borrhål: Registrerat 1987 och 170 meter djupt. Vet ej den aktiva längden men det är 2,5 meter ner till berget och det står alltid fullt med vatten i hålet. Genomströmningen verkar vara god. Brinevätskan är med 95% sannolikhet glykol. Jag vill använda mig av befintlig vätska och kollektor.
Värmedistribution: Radiatorer med varierande design och ålder.

IVT offert:
IVT Premiumline EQ C8
Toppeffekt: 11kw
Framledning: 55 grader vid -16,5
Ber/angiven energi: 30790 kWh
Drivenergi: 8560 kWh
Tillskott: 540 kWh
Aktivt borrhål som behövs: 151m
Pris efter ROT-avdrag med gateway: 87465 kr/moms
Jag har själv räknat ut ett scop värde till 2,38. Blev också intresserad av IVT-s HA C9 pump och fick då ett pris på 75600 efter ROT inkl. gateway. Oavsett val av bergvärmepump installeras den tillsammans med befintlig kollektor och vätska (ifall den har tillräcklig kyltemperatur).

Offert från Nibe:
Nibe F 1245-10
Toppeffekt: 11.9 kW
Framledning: 55 grader vid -20
Ber/angiven energi: 32200 kWh
Drivenergi: 7829 kWh
Tillskott: 670 kWh
Aktivt borrhål som behövs: 154m
Byte av 170 meter kollektor inkl. vätska
Pris efter rotavdrag 107000 kr inkl. moms. Scop värdet ligger på 3,57. Nibe vill inte installera bergvärmepumpen tillsammans med befintlig kollektor eller vätska. Inte ens en genomspolning och byte av vätska. Hävdar att kompressorn kan ta skada om de ansluter till gammal vätska. Nibe är det enda bolag som hävdat detta. Dessutom kunde dom ge mig ett väldigt bra pris på ett nytt 190 meters hål....

Så, vad tycker ni? Det blev en hel del text att läsa men jag ville ge en så bra bild som möjligt. Läser man energimyndighetens test av bergvärme pumpar framstår Nibe som en solklar segrare ( om vi räknar bort Viesmann, för hög installationshöjd för oss ). Nibes 1245 är jag intresserad av men jag vill inte byta ut kollektorn. Känns onödigt att behöva betala 21000 kr extra för det. Har ni egna erfarenheter angående detta? Tar pumpen verkligen skada? Vilken pump är bäst av Nibe och IVT? Alldeles för svår fråga kanske men det är alltid intressant att höra olika kommentarer.
Tack för era kommentarer.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!