Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: solhaga
« skrivet: 01 april 2006, 17:35:04 »

Det kommer om miljöpartiet får igenom sitt förslag (vilket är sgs klart) att bli kraftiga restriktioner av värmepumpsförsäljning ( företagen måste vara miljöklassade)Alla pumpar säljs utan gas,endast ett fåtal stora aktörer i sverige tillåts montera. Om detta förslag går igenom blir det från juni-06. Vi törs inte chansa med stora lager utan börjar vår utförsäljning nu på måndag

Mycket bra aprilskämt!

Men allvarligt talat, om miljöpartiet verkligen ville värna om miljön så skulle de ju verka för göra det enklare/billigare att installera värmepumpar. Någonstans i strömförsörjningen av direkteluppvärmda hus så finns det ett kol/oljekraftverk. Att minska detta med upptill 20 % måste vara miljövänligare än att det eventuellt kommer ut lite växthusgaser vid en värmepumpsinstallation.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 april 2006, 15:19:43 »

april april ;D
TS
Skrivet av: tolins
« skrivet: 01 april 2006, 15:11:50 »

Det kommer om miljöpartiet får igenom sitt förslag (vilket är sgs klart) att bli kraftiga restriktioner av värmepumpsförsäljning ( företagen måste vara miljöklassade)Alla pumpar säljs utan gas,endast ett fåtal stora aktörer i sverige tillåts montera. Om detta förslag går igenom blir det från juni-06. Vi törs inte chansa med stora lager utan börjar vår utförsäljning nu på måndag
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 april 2006, 13:54:58 »

Alla är inte lämpade som installatörer och jag har sett mycket, allt ifrån att koppla 380v till utedelen med bränd elektronik som följd till för löst åtdragna muttrar och även vettlöst hårt åtdragna muttrar som försvagar rören!
Även att böja rören vållar somliga bekymmer då dom gör en 90 gradare helt tvärt och får en kraftigt förminskad area där röret i princip blivit knäckt!
Men den lite händigare kategorin blir man faktiskt ibland väldigt imponerad utav! ( det gäller väl främst att skaffa kunskapen innan man sätter igång och aldrig chansa)
Skrivet av: kgust
« skrivet: 01 april 2006, 13:16:55 »

Kan inte annat än understryka , allt för många uttalar sig om "hur lätt saker & ting är".

Är väl också ganska lätt om allt går enligt plan, problemet är väl när det strular. Många egna installationer går väl lite på "guds försyn", då man inte kontrollerar arbetstryck mm.

Man kör bara igång maskinen & ska man vara ärlig så vet man ju inte status på maskinen.

Oftas funkar det & då slår man sig för bröstet.

Testa är väl helt ok, men ekonomiskt är det nog ingen större förtjänst på lite större maskiner.

Skulle installationskostnaderna gå ner lite i pris, skulle nog "hemmainstallationerna" minska till att enbart göras av pålästa,intresserade personer (j.fr hur lönsamt är det att "bränna" hemma idag, då man kan köpa billigt i tyskland?)

mvh Kgust
Skrivet av: tolins
« skrivet: 01 april 2006, 12:48:06 »

Jag håller helt dragan,det är nästan ingen som berättar om sina misslyckade inovationer
Skrivet av: dragan
« skrivet: 01 april 2006, 12:38:48 »

Visst måste man väll få prova på egen hand, de är ju upp till var och en, men de är fel att understrycka
all enkelhet och kanske lura folk till sånt dom kanske inte klarar av. Vem ska då stå till ansvar för fel
när de vissar sig att de kanske inta va så enkelt iaf.
Alla ni som sitter och skrytter om att man kan ju göra allt själv lär ju knappast ta på er ansvar för att nån
misslyckas med nåt man blivit lurad till.
Då tycker jag att man måste ju tala om att är man osäker på vad de är man ska göra så anlita hjälp, visst
de är dyrare men i slutändan kan de var betydligt mycke billigare.
Skrivet av: kgust
« skrivet: 01 april 2006, 12:00:46 »

 Thumbsup Thumbsup Thumbsup  Dragan,Knut, Overlander

Denna tråd ihop med några andra om vakuumsugning (jag stavar det såhär) är nog till en stor hjälp för de som skall prova på en egen installation.


mvh Kgust
Skrivet av: mansan
« skrivet: 01 april 2006, 00:53:47 »

hmm det blev lite för bra
 Thumbsup *roflmao* men jag bjuder på den
Skrivet av: Gano
« skrivet: 31 mars 2006, 23:58:13 »

nu är det lördag kväll

Lördag kväll ?  ;D ;D Ojdå Mansan ;D ;D ;D ;D Redan i fin form ?

MVH/Gano
Skrivet av: mansan
« skrivet: 31 mars 2006, 23:36:22 »

nu är det lördag kväll och då får man va dum kul med egna inlägg tycker jag
Skrivet av: overlander
« skrivet: 31 mars 2006, 22:07:59 »

Många använder bara ett ställ Digitalt eller snapon hjärnkapaciteten är det nog inget fel på men det går snabare att se vad ändringar i trycket  under drift har för specifika värden utan att ta upp tabeller och liknande för att få fram rätt värde. Tid är pengar.

Fint, men vad menar du då med

Citera
Inget skallan stämmer inte samt att 410 maskiner har andra anslutningar så slangarna för 410 passar ej på en maskin med 407

Svarade bara vad som händer om man använder ett ställ för 410 på 407 vilket var frågan. Har man tillgång till ett ställ modell digitalt eller snapon så har man förmodlingen tilgång till slangar för eller adapter för bägge sorternas anslutning!
Har man däremot köpt ett ställ för 410 inklusive slangar så passar inte dessa har man däremot ett ställ för 410 och adapter eller andra slangar och ansluter mot en 410 så går inte maskinen eller stället sönder alltså inget händer ingen fara på taket man behöver inte oroa sig men skalan stämmer inte trycket stämmer men då måste man titta i tabell.

Tyckte nog att det räckte med att att säga att inget hände för att lugna kgust men för dig knut måste jag tydligen göra längre inlägg i framtiden så att du inte behöver fundera så mycket på vad jag menade!

/Knut.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 31 mars 2006, 19:00:52 »

Ett vanligt manometerställ för 134, 404, 407 går i regel till 30 bar på högtrycksmanometern och 10 bar
på lågtrycksmanometern, när man nu testkör en vp med 410 går trycket lätt över 30 bar vilket gör dom
vanliga ställen relativt värdelösa för ändamålet då du inte vet var du ligger i varesig i tryck eller temperatur
oavsett om man nu använder sin hjärnkapacitet, man vet bara att de ligger över 30 bar.

Ett 410 ställ däremot går till 54 bar bar på höga sidan och 34 bar på låga, en klar fördel kan man ju säga
om man nu vill veta vilka värden maskinen går på, och de vill man väll, varför skulle man annars testa.

Om man sen har ett väl påkostat digital ställ (vilket jag har) finns alla köldmedium och skalor i de och
klarar desutom trycken som R410A jobbar med, för då kan jag vara ännu latare och använda hjärnan ännu
mindre, för där finns ju även vacum manometer och provtryckningsprogram i manometerstället.

Sen har alla köldmedium från R11 till R407C samma anslutning, de vill säga 1/4 tums gänga, så vida de
inte är en bil A/C där finns de en hel del olika anslutningar.
R410A har 5/16 tums gänga, allt för den logiska funktionen att man bör ha rätt utrustning till ett
köldmedium med mycke högre arbetstryck.

Va de nått mer Knut!

Skulle nog tro att det blir mera framöver.  8)Gillar ditt inlägg ovan dragan. Det präglas av den gamla goda värmepumpsforumandan när den är som bäst, sakligt och informativt. :)

Det att man måste veta vad man gör, känna till vilka tryck/temperaturer som gäller för köldmediet i fråga och ha manometrarar som täcker in tryckområdet, är självklarheter. Så det behöver vi inte heller tvista om. Tesen gäller alltså oavsett man är proffs eller GDS-are. ;)

/Knut.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 30 mars 2006, 07:02:45 »

Det har faktiskt hänt att synglaset i mitten på manometerstället som inte är gjort för R410 har släppt pga det höga trycket med svåra personskador som följd. I den höjden har man ofta ansiktet tex när man läser av trycken.Det är en billig livförsäkring att använda godkännda manometerställ.Jag vet att det slarvas med detta (gäller även mig) men när man ser vad följden kan bli inser man att det inte är värt det
Skrivet av: dragan
« skrivet: 30 mars 2006, 00:52:39 »

Ett vanligt manometerställ för 134, 404, 407 går i regel till 30 bar på högtrycksmanometern och 10 bar
på lågtrycksmanometern, när man nu testkör en vp med 410 går trycket lätt över 30 bar vilket gör dom
vanliga ställen relativt värdelösa för ändamålet då du inte vet var du ligger i varesig i tryck eller temperatur
oavsett om man nu använder sin hjärnkapacitet, man vet bara att de ligger över 30 bar.

Ett 410 ställ däremot går till 54 bar bar på höga sidan och 34 bar på låga, en klar fördel kan man ju säga
om man nu vill veta vilka värden maskinen går på, och de vill man väll, varför skulle man annars testa.

Om man sen har ett väl påkostat digital ställ (vilket jag har) finns alla köldmedium och skalor i de och
klarar desutom trycken som R410A jobbar med, för då kan jag vara ännu latare och använda hjärnan ännu
mindre, för där finns ju även vacum manometer och provtryckningsprogram i manometerstället.

Sen har alla köldmedium från R11 till R407C samma anslutning, de vill säga 1/4 tums gänga, så vida de
inte är en bil A/C där finns de en hel del olika anslutningar.
R410A har 5/16 tums gänga, allt för den logiska funktionen att man bör ha rätt utrustning till ett
köldmedium med mycke högre arbetstryck.

Va de nått mer Knut!
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 29 mars 2006, 23:56:25 »

Många använder bara ett ställ Digitalt eller snapon hjärnkapaciteten är det nog inget fel på men det går snabare att se vad ändringar i trycket  under drift har för specifika värden utan att ta upp tabeller och liknande för att få fram rätt värde. Tid är pengar.

Fint, men vad menar du då med

Citera
Inget skallan stämmer inte samt att 410 maskiner har andra anslutningar så slangarna för 410 passar ej på en maskin med 407

/Knut.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 29 mars 2006, 23:50:09 »

Många använder bara ett ställ Digitalt eller snapon hjärnkapaciteten är det nog inget fel på men det går snabare att se vad ändringar i trycket  under drift har för specifika värden utan att ta upp tabeller och liknande för att få fram rätt värde. Tid är pengar.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 29 mars 2006, 23:37:52 »

Vacumsugning är fruktansvärt lätt!

(det lättaste momentet av samtliga moment i en installation) 

samma pump till samtliga maskiner men om manometerstället är för R-410A så passar det som regel inte till R-407C
Det finns korsningsadaptrar!
     

Bosse VPdr

Varför passar det inte?

Vad kan hända om man kör R-407C med ett manometerställ gjort för R-410A?

mvh Kgust

Det går att använda vilken som helst manometer för att mäta trycken. Förutsatt att skalan ligger inom lämpligt intervall och förutsatt att man vet vilka tryck som gäller för det aktuella köldmediet.

Dock föredrar kyltecknikerna att ha var sitt manometerställ för olika köldmedier. Av den enkla anledningen att de då inte behöver använda hjärnkapacitet för att hitta rätt adapter eller för att hålla reda på vilka tryck som gäller för det aktuella köldmediet. ;)

Kylteckniker har annars normalt sett, tillgång till ett försvalrigt förråd av adaptrar. Det kan behövas ibland, eftersom serviceportarna vanligen (dock med undantag) har en specifik dimension på anslutningen, beroende på vilket köldmedium som används.  a:gl

Manometerställ specifikt för köldmediet ifråga, har utövet tryckskalan, en hjälpskala som visar vilka tryck som gäller för det specifika köldmediet. Kyltecknikern avlastas därigenom från tvånget att kunna trycken utantill. *vinkar*

/Knut.





Skrivet av: overlander
« skrivet: 29 mars 2006, 18:54:53 »

Inget skallan stämmer inte samt att 410 maskiner har andra anslutningar så slangarna för 410 passar ej på en maskin med 407
Skrivet av: kgust
« skrivet: 29 mars 2006, 18:43:30 »

Vacumsugning är fruktansvärt lätt!

(det lättaste momentet av samtliga moment i en installation) 

samma pump till samtliga maskiner men om manometerstället är för R-410A så passar det som regel inte till R-407C
Det finns korsningsadaptrar!
     

Bosse VPdr

Varför passar det inte?

Vad kan hända om man kör R-407C med ett manometerställ gjort för R-410A?

mvh Kgust
Skrivet av: hplp
« skrivet: 27 mars 2006, 22:29:37 »

Hmmm, språkpolis! ;D
Skrivet av: messer
« skrivet: 27 mars 2006, 04:22:24 »

Det verkar som att stavningen suger, kanske man kan använda stavningen på pumparna  ;)

Messer
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 26 mars 2006, 10:17:06 »

OT

Sökning i detta forum ger:

vacum 26 träffar
vacuum 15 träffar
vakum 11 träffar
vakuum 14 träffar
vaccuum 3 träffar
vaccum 10 träffar
...

Den rätta stavningen på en hedrande tredje plats ;)
Skrivet av: Bsba
« skrivet: 25 mars 2006, 11:31:52 »

Och jag som trodde att det stavades vacuum Sc:,h. Inte undra på att jag hittade något när jag gjorde sökning innan jag startade tråden. Tack Sune!

Svenskt uppslagsord
vakuum vakuumet (el. vakuum) vakuum vakuumen subst.
tomrum, lufttomt utrymme

Engelsk översättning
vacuum

 ^-^
Skrivet av: Sune
« skrivet: 25 mars 2006, 10:32:47 »

Jaa du, måste flina lite.  :)

Snacka om ett grymt forum. Här behöver man knappast ställa en fråga  längre.
Bara välj rätt sökord, och vips så har man 30 svar. Sedan är det bara att välja det svaret man tror mest på.   ;D

/Sune
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 25 mars 2006, 09:18:10 »

Och jag som trodde att det stavades vacuum Sc:,h. Inte undra på att jag hittade något när jag gjorde sökning innan jag startade tråden. Tack Sune!

Edit:

Jag har nu skummat igenom trådarna du länkade till. En del diskussioner handlar inte om L/L utan om vakuumsugning i allmänhet med ganska djupa tekniska diskussioner.

Det nämns också att den så kallade pysmetoden var vad som användes och till och med rekommenderades  förr innan miljölagarna skärptes till.

(Jag har själv för tjugo års sedan tvättat elektronik i öppna ultraljudstvättar fyllda med freon)

Min slutsats blir dock att för installation av en L/L värmepump för 9-10000:- duger en vakuumsugning enligt Onzzas beskrivning gott.

Risken finns ju att man råkar ut för en stressad montör som bara suger i 20 minuter. Som gör-det-självare har man ju tid att vänta 8)

Så jag anser att frågan i trådrubriken är besvarad; det är inte så svårt.

De svåra frågorna finns det ju andra forumdelar för (placering inne/ute-del samt de märkespecifika trådarna).
Skrivet av: kgust
« skrivet: 24 mars 2006, 23:28:46 »

Hej Dragan

Ska jag då tolka det som att t.ex onzzas beskrivning bygger på ett visst utsläpp?

Känns som det pyses en del, då denna beskrivning ofta refereras till

mvh Kgust
Skrivet av: dragan
« skrivet: 24 mars 2006, 23:15:15 »

Ja jobbar man med kyla så är inte de någon konst, att testköra en maskin med ca 30 bars
arbetstryck för att sen få 0 bar när man tar bort slangen.
Men privatpersoner behöver ju inte bryer om de, bara att pysa som man vill då.

Fast där har jag ett råd till alla hemapulare, vacumkör anlägningen och lätta fram och tillbaka
på nån av avstägningskranarna mot maskinen så de blir ett litet övertryck, lossa slangen
öpnna båda kranarna, så. Nästan inge spill av köldmedium och ingen fara för att få köldmedium
på händerna.
Skrivet av: kgust
« skrivet: 24 mars 2006, 23:00:55 »

Manometerställ då fär att vaa exakt behövs för att kunna stänga mot vacumpumpen utan att ta bort slangen från maskinen. Behövs också för att se att vp går som den ska efter det att man släåt på gasen. Vaccum manometer behövs visst om man skall göra ett riktigt jobb och se att man får ett riktigt vaccum. Sen glömer du väl inte att provtrycka med kvävgas??
Det är nog bättre att ringa någon som har rätt prylar och kunskap och på så sätt få en garanti på jobbet!

En grej som jag inte riktigt fattar är: Sc:,h

Hur får man tillbaka gasen (till vp) som är i slangen till manometerstället  efter man provkört maskinen?

Ser man Onzzas beskrivning borde den ju bygga på att lite köldmedia släpps ut?

mvh Kgust
Skrivet av: Bsba
« skrivet: 23 mars 2006, 08:01:39 »

Bauhaus hade ju nåt gör det själv erbjudande tillsammans med Panasonic, men då ville de ha över 2000. Tror att det bara var pumpning och fyllning, men är inte helt säker.
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 22 mars 2006, 20:28:52 »

Tack för svaret, doktorn!


Men att lägga pengar på vacuumpump och manometerställ är jag tveksam om det finns lönsammheten i vilken kyltekniker som helst fixar detta för en 500 spänn!
     

Problemet ligger väl i att få dit tekniker för att endast göra denna delen av en installation.
Restid mm tillkommer ju också.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 22 mars 2006, 20:16:32 »

Vacumsugning är fruktansvärt lätt!

(det lättaste momentet av samtliga moment i en installation) 

samma pump till samtliga maskiner men om manometerstället är för R-410A så passar det som regel inte till R-407C
Det finns korsningsadaptrar!

Konsten är att tyda att allt står rätt till, men om man suger låt säga i en halvtimma och sedan stänger kranen på stället till vacuumpumpen så skall det efter en liten stund inte längre stiga i tryck. och om trycket är konstant i en timma så är det i varje fall tätt vid 1 bars tryckskillnad!

Om man använder en vacuummeter så ser man direkt om rätt vacuum uppnåtts och slipper vänta i onödan, och man ser tydligt om trycket inte är konstant, dessa mätare är dyra och kan väldigt lätt skadas om övertryck vid köldmediepåsläppet skulle släppas på mätaren.

Läcksökning kan göras på kopplingarna med såpvatten när maskinen är igångkörd.
Inga läckgarantier på bara vacuumsugningsmetoden alltså.

Skall man vara riktigt noga så skall rören provtryckas men det finns risker att kvävgasen trycks in i genom kranarna på utedelen och blandar sig med köldmediet och sen verkar som tryckhöjare under driften. så jag tycker att läcksökning under normal drift är tillräckligt.

Inom företagsinstallationer så gäller läcksökning årligen med elektronisk läcksökare.

Men att lägga pengar på vacuumpump och manometerställ är jag tveksam om det finns lönsammheten i vilken kyltekniker som helst fixar detta för en 500 spänn!
     
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 22 mars 2006, 18:22:26 »

Jag fick ovannämnda vacuumpump och testade den med vacuumklocka och den fungerar faktiskt tillfredställande men eftersom det är en enstegare så behöver den gå lite längre tid innan vacuumet uppnås men den klarar som sagt vad som krävs av pump.

Kanske en dum fråga, men passar den till "alla" VPs?
Skrivet av: tolins
« skrivet: 22 mars 2006, 16:42:49 »

Sverige är bra konstigt! Om vi som företag ska tex skrota ett kylskåp måste vi omhänderta o redovisa varenda gram köldmedie varje år ska man betala 13000:- för att nån ska komma o kontrollera mina manometrar som jag kontrollerar mina manometrar med .Allt detta för att minimera risken för utsläpp.samtidigt får man stup i kvarten åka o repa o fylla gas för att vanlige svensson (helt lagligt) monterat sin pump o "råkat" misslyckas.Om det nu verkligen var miljön man var rädd om borde pumparna levereras utan gas o endast kylfirmor få dra rör +starta upp anläggningar.Nu är det inte nåt ens jag vill men man blir bara så less på all byrokrati o onödiga kostnader. I slutändan drabbar sån här skiit kunderna
Skrivet av: Bsba
« skrivet: 22 mars 2006, 14:03:29 »

Det är inte olagligt att installera själv, däremot om man har firma så måste man vara akrediterad.
Skrivet av: Henkan
« skrivet: 22 mars 2006, 13:53:17 »

Hej.

Ett riktigt manometerställ går på ca 2700:-
En läcksökare 5000:-
En vakuumeter 3800:-
Och en billig vakuumpump 6000:-

Tror inte riktigt på att installera själv med "dinky toy" prylar, funkar säkert men risk finns att man man minskar livslängden på aggregatet avsevärt.

Inte för att va moralkärring men det är inte lagligt att göra det själv och ja är rätt säker på att det finns en anledning till det. Köldmedie är inte jättetrevligt att få på sig och har man gjort ett fel kan det ju bli ganska stora konsekvenser.

/ Henke
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 20 mars 2006, 08:46:51 »

TRE luft/luft pumpar?
Om du är händig (vilket du verkar) så skulle jag titta på att skaffa LV eller VV pump och konvertera huset eller delar av det.
Tack för idén, men det vore lite för ambitiöst för mig b00k
Skrivet av: Bsba
« skrivet: 20 mars 2006, 08:26:12 »

I den sats som onzza säljer för 1499:- plus moms & frakt ingår väl allt man behöver:
 
    Kompl. vacuumpump
    Vacuumeringsslang
    Backventilsnippel
    Manometerställ + slang.

Då jag avser att installera minst tre VPs hemma (hus, garage, källare) under kommande år, är det en överkomlig investering.

(Speciellt när en installatör tar 9000:- för att installera en VP som kostar 9000:- inkl monteringssats. Att garantin då inte har samma giltlighet kan jag leva med. Det finns dock andra trådar för det två senaste påståendena.)
 

Låter ju som man skulle tjäna in investeringen på första pumpen, du kan tom. krascha en pump och ändå göra vinst.
Funderar själv på att köpa ett kit även om jag bara ska installera en pump, trött på dessa ockrare. Tror att fler och fler kommer att installera själva, går nog bra om man  är försiktig och noggrann.

Skrivet av: maha6305
« skrivet: 20 mars 2006, 08:09:31 »

TRE luft/luft pumpar?
Om du är händig (vilket du verkar) så skulle jag titta på att skaffa LV eller VV pump och konvertera huset eller delar av det.
Skrivet av: solhaga
« skrivet: 20 mars 2006, 07:47:07 »

I den sats som onzza säljer för 1499:- plus moms & frakt ingår väl allt man behöver:
 
    Kompl. vacuumpump
    Vacuumeringsslang
    Backventilsnippel
    Manometerställ + slang.

Då jag avser att installera minst tre VPs hemma (hus, garage, källare) under kommande år, är det en överkomlig investering.

(Speciellt när en installatör tar 9000:- för att installera en VP som kostar 9000:- inkl monteringssats. Att garantin då inte har samma giltlighet kan jag leva med. Det finns dock andra trådar för det två senaste påståendena.)
 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 mars 2006, 17:32:28 »

Din kylkille gjorde rätt Bsba lyssna inte på allt svammel.Intressant det Bosse skrev om att han testat onzzas pump o den funkade bra testade själv en men den höll inte måttet verkar som att kvaliten är lite ojämn

Strax under 2mbar faktiskt, ljudet lät lite varierande så man fick ingen kvalitetskänsla men den fungerade helt klart!
Skrivet av: tolins
« skrivet: 19 mars 2006, 14:52:46 »

Din kylkille gjorde rätt Bsba lyssna inte på allt svammel.Intressant det Bosse skrev om att han testat onzzas pump o den funkade bra testade själv en men den höll inte måttet verkar som att kvaliten är lite ojämn
Skrivet av: overlander
« skrivet: 19 mars 2006, 11:32:38 »

Då ljög han det går inte att se på ett vanligt manometerställ om man uppnår vaccum på vissa digitala går det.
Skrivet av: Bsba
« skrivet: 19 mars 2006, 11:15:27 »

Är alltså kylställ och manometerställ samma sak?
Min kylkille (som är auktoriserad) sa att det behövdes varken kvävgas eller vakuummätare.
Han kollade på tryckmätarna och väntade (fikade) 30 minuter och kollade så att inte trycket sjönk.
Här finns en bruksanvisning:
http://www.onzza.com/pdf/SE/vacuum.pdf
De säljer en komplett sats inkl vakuumpump för 1499 kr + moms.
http://www.onzza.com/
Nån som har handlat där?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 19 mars 2006, 07:36:41 »

Manometerställ då fär att vaa exakt behövs för att kunna stänga mot vacumpumpen utan att ta bort slangen från maskinen. Behövs också för att se att vp går som den ska efter det att man släåt på gasen. Vaccum manometer behövs visst om man skall göra ett riktigt jobb och se att man får ett riktigt vaccum. Sen glömer du väl inte att provtrycka med kvävgas??
Det är nog bättre att ringa någon som har rätt prylar och kunskap och på så sätt få en garanti på jobbet!
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 19 mars 2006, 00:53:10 »

Vad är ett kylställ?
Vakuumätare använde inte min kylkille, det behövs inte sa han. Fast skulle man göra det själv skulle man gärna vilja ha det, annars gissar man ju bara.

 Ett kylställ är en platts där ölen stör på kylning
  under tiden kyl nissen skriver en SAFTIG räkning
 En vacummätare ingår nog i kylstället
 På en vacummätare ser du om  systemet är tätt
= vacum sug 40 minuter kolla vacummetern
 efter en timme har inte nålen rört sig på vacummätaren
Då är nog systemet tätt = lång väntan = mer säkerhet
Kjell   *vinkar*
Skrivet av: Bsba
« skrivet: 18 mars 2006, 23:02:24 »

Vad är ett kylställ?
Vakuumätare använde inte min kylkille, det behövs inte sa han. Fast skulle man göra det själv skulle man gärna vilja ha det, annars gissar man ju bara.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 18 mars 2006, 22:49:44 »

Du behöver ett kylställ och en vaccummeter också!
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 18 mars 2006, 19:43:20 »

Jag fick ovannämnda vacuumpump och testade den med vacuumklocka och den fungerar faktiskt tillfredställande men eftersom det är en enstegare så behöver den gå lite längre tid innan vacuumet uppnås men den klarar som sagt vad som krävs av pump.

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!