Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga ang. effektförbrukning  (läst 11353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fråga ang. effektförbrukning
« skrivet: 14 januari 2011, 17:49:40 »
Tjena!

Tänkte bara kolla om det är någon som vet om en LLP eller snarare en ME drar mer effekt (förbrukar mer) om man ställer innedelen manuellt på fläktläge 3-4 än på lägre fläktläge?
Eller är det så att den drar lika mycket effekt oavsett läge men man får mer eller mindre spridning?

Fick första elräkningen idag efter installationen av en FD50VABH, den var högre än förra mÃ¥naden...  ???
Visserligen installerades en VVB samtidigt som LLP'n men ändå...

MvH Per
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 17:51:12 av Pluttas »
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2011, 18:22:37 »
Nej...

-själva fläkten i innedelen drar visserligen litet mer ström om du kör den på högre fläktläge, men det är helt försumbart i sammanhanget.

-Rent generellt gäller att du får bättre verkningsgrad (COP) ju högre fläkthastighet du har. (Och bättre spridning)

-LLP ger den värme som huset behöver, med det BÖR-tempvärde du ställt in. (Eller så mycket värme den orkar ge om det är mycket kallt ute)

-Förtvivla inte. December var exeptionellt kallt. Det var nog ett klipp att du hann skaffa pumpen, annars hade räkningen blivit ännu värre. Jag har aldrig sett en högre faktura än den jag själv fick för December.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2011, 18:56:59 »
Nej...

-själva fläkten i innedelen drar visserligen litet mer ström om du kör den på högre fläktläge, men det är helt försumbart i sammanhanget.

-Rent generellt gäller att du får bättre verkningsgrad (COP) ju högre fläkthastighet du har. (Och bättre spridning)

-LLP ger den värme som huset behöver, med det BÖR-tempvärde du ställt in. (Eller så mycket värme den orkar ge om det är mycket kallt ute)

-Förtvivla inte. December var exeptionellt kallt. Det var nog ett klipp att du hann skaffa pumpen, annars hade räkningen blivit ännu värre. Jag har aldrig sett en högre faktura än den jag själv fick för December.

Tack för ett mycket utförligt svar!

Ja, fläkten i sig drar givetvis mer. Men som du skrev, det är mycket lite den drar...
Så COP har alltså med fläkthastighet att göra? Intressant...
Har ju en FD50 som skyfflar en massa luft om jag så vill. Kikade lite på vad andra kör med sina FD35'or, dem flesta kör läge 3. Jämförelsevis på min är det läge 2... Frågan är om man ska köra läge 2 och få tystare gång eller brassa på med läge 3 som motsvarar läge 4 på en 35a?

Leker lite med inställningarna nu, har fram tills nu kört med allt aktiverat. I-SEE, AREA, Vane pendlande, fläktläge auto osv...
Stängde nu av allt, kör allt pÃ¥ manuellt, hängt upp dassapapper i hela huset.  >:D
Min fråga är då: När I-SEE är avaktiverat med lilla knappen, känner den av innetempen i fjärren då?

Ja, du har kanske rätt... Men 4100kr i elräkning trots att man har fastpris sedan -08 svider...
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2011, 20:59:46 »
Hej Pluttas..!

På din första fråga skulle jag vilja säga att det omvända gäller.
Dvs. att med lägre fläktfart drar pumpen mindre ström. Eller snarare, med lägre fläktfart kan den inte dra lika mycket som den kan på högre fläktfart. Man begränsar alltså den maximala effekten pumpen kan ge om man sänker fläktfarten. Annars skulle den överhettas.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2011, 22:34:08 »
Hej Pluttas..!

På din första fråga skulle jag vilja säga att det omvända gäller.
Dvs. att med lägre fläktfart drar pumpen mindre ström. Eller snarare, med lägre fläktfart kan den inte dra lika mycket som den kan på högre fläktfart. Man begränsar alltså den maximala effekten pumpen kan ge om man sänker fläktfarten. Annars skulle den överhettas.


Det var det jag hade i tankarna. Högre fläkthastighet innebär ju högre värmeavledning -> mer spridning i huset/snabbare uppvärmning -> mer spridning i huset -> utedelen jobbar "hårdare"..?
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2011, 22:56:18 »
I-SEE känner den av temperaturförändringar med ögat i mitten och riktar vingen dit det är kallast.
Vad har du för börvärde? 4100kr låter högt med dina kvadrat.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2011, 10:04:48 »
I-SEE känner den av temperaturförändringar med ögat i mitten och riktar vingen dit det är kallast.
Vad har du för börvärde? 4100kr låter högt med dina kvadrat.


Ja, I-SEE vet jag hur det fungerar. Men igår avaktiverade jag I-SEE helt efter att läst på forumet att många gör det. Frågan är då hur den känner av tempen när den är avaktiverad. Om det är i fjärren?
Börvärde har jag fram tills igår haft på 26 ºC, ställde om hela innedelen igår och då även börvärdet till 24 ºC.

Ja, jag tycket ocksÃ¥ att 4100kr är högt för ca 120-130kvm...  ???
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2011, 10:11:46 »
Om du inte har tilläggsisolerat huset är det kanske inte så mycket med tanke på kylan, tegelhus från 50 talet brukar inte ha så många cm isolering.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2011, 11:22:37 »
Om du inte har tilläggsisolerat huset är det kanske inte så mycket med tanke på kylan, tegelhus från 50 talet brukar inte ha så många cm isolering.

Jag har inte tilläggsisolerat nej.
Har dock kollat med värmekamera och väggarna är kalla utifrån sett.
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2011, 13:15:58 »
I-SEE känner den av temperaturförändringar med ögat i mitten och riktar vingen dit det är kallast.
Vad har du för börvärde? 4100kr låter högt med dina kvadrat.


Ja, I-SEE vet jag hur det fungerar.
Ja, jag tycket ocksÃ¥ att 4100kr är högt för ca 120-130kvm...  ???
Det framgick inte att du hade 130m2 då är det nog rimligare. men sänk börvärdet så går den inte på 100% hela tiden.
På 3´an i fläkt ger din så det borde räcka för att sprida luften och ett börvärde på 22-23grader.
Isee känner från ögat på innedelen, fjärren styr inte.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2011, 13:30:36 »
I-SEE känner den av temperaturförändringar med ögat i mitten och riktar vingen dit det är kallast.
Vad har du för börvärde? 4100kr låter högt med dina kvadrat.


Ja, I-SEE vet jag hur det fungerar.
Ja, jag tycket ocksÃ¥ att 4100kr är högt för ca 120-130kvm...  ???
Det framgick inte att du hade 130m2 då är det nog rimligare. men sänk börvärdet så går den inte på 100% hela tiden.
På 3´an i fläkt ger din så det borde räcka för att sprida luften och ett börvärde på 22-23grader.
Isee känner från ögat på innedelen, fjärren styr inte.

Nej, ursäkta. Var nog lite otydligt. I min signatur står det 72kvm + inredd vind.
Okej, ska testa fläktläge 3 och börvärde på 22 ºC i stället.

Ja, jag vet att I-SEE känner av med ögat på innedelen. Men jag skrev också att jag AVAKTIVERAT I-SEE, borde inte det innebära just AVAKTIVERAT?
Hur känner den då av temperaturen?
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2011, 14:31:19 »
Tjena!

Tänkte bara kolla om det är någon som vet om en LLP eller snarare en ME drar mer effekt (förbrukar mer) om man ställer innedelen manuellt på fläktläge 3-4 än på lägre fläktläge?
Eller är det så att den drar lika mycket effekt oavsett läge men man får mer eller mindre spridning?

Fick första elräkningen idag efter installationen av en FD50VABH, den var högre än förra mÃ¥naden...  ???
Visserligen installerades en VVB samtidigt som LLP'n men ändå...

MvH Per

Hej Pluttas

Jag har FD35 och FD25 som är förbi kopplade via elmätare,
efter att läsa ditt inlägg här blev jag inspirerad att genast testa mina pumpar  :D

och här kommer fakta  :,v( : börvörde 20 ºC. fläkt läge AUTO, inne temp 21 ºC. ute temp -12 ºC. elförbrukning 1000-1100W. per timme,
men så fort jag ändrade fläkt till manuelt steg 2, ökade elförbrukning till 1200W. på steg 3 ökade till 1350W. på set 4 ökade till 1600W.
Efter testet ställde jag allt på läge AUTO igen, och förbrukningen landade stabilt på 1000-1100W. som det låg på hella tiden innan.

Slutsats: att ändra fläkt hastighet (höja den) leder till högre Effekt/Elförbukning  *vinkar*

Att du fick så hög elräkning är väldigt skumt, jag bor i huset störe, har 2 glas kitade fönster sedan 1974,
har VVB på 300L som bara den drar 15Kw. dygn + 2st LVP på varje våning, och jag blev av med 2193Kw. totalt i December, 1620Kw. i November, 5 vuxna pers i hushålet,
och aldrig hade temperaturen i huset lägre än 20-21 ºC.
Gå igenom allt du har i hushållet o dubbelkolla att allt är rätt kopplat och inte ligger där bara o drar ström i onödan.

Mvh.  *vinkar*
« Senast ändrad: 15 januari 2011, 19:40:55 av Wonderer »
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2011, 14:47:27 »
Att köra autofläkt är ingen COP höjare. mindre effekt in mindre effekt ut. Högre fläkt jämnare temperatur.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2011, 17:32:27 »

Slutsats: att ändra fläkt hastighet (höja den) leder till högre Effekt/Elförbukning  *vinkar*


Wonderer..!

Jag tror du drar en lite förhastad slutsats här...

Om du får högre förbrukning med högre fläktfart, har du även fått ökad värmeavgivning - och den ökar mer än förfrukningen. Det är ett etablerat faktum att COP stiger med högre fläktfart.

Med högre fläktfart kommer temperaturen i avlägsna delar av huset att stiga. Om det inte är önskvärt... Ja då är det kanske ingen vinst med högre fläktfart. Men antagligen kan du rikta luftflödet så att du försämrar spridningen i motsvarande grad, och då kommer du istället att få en sänkt förbrukning med samma temperaturfördelning i huset.

Det är svÃ¥rt att göra en rättvisande test. Man behöver köra i flera timmar för att stabilisera  pumpens termostat och temparaturprofilen (fördelningen) i huset. Justeringar mÃ¥ste göras för att temparaturprofilen ska bli sÃ¥ lika som möjligt med olika fläktfarter mm.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang. effektförbrukning
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2011, 18:56:05 »

Slutsats: att ändra fläkt hastighet (höja den) leder till högre Effekt/Elförbukning  *vinkar*


Wonderer..!

Jag tror du drar en lite förhastad slutsats här...

Om du får högre förbrukning med högre fläktfart, har du även fått ökad värmeavgivning - och den ökar mer än förfrukningen. Det är ett etablerat faktum att COP stiger med högre fläktfart.

Med högre fläktfart kommer temperaturen i avlägsna delar av huset att stiga. Om det inte är önskvärt... Ja då är det kanske ingen vinst med högre fläktfart. Men antagligen kan du rikta luftflödet så att du försämrar spridningen i motsvarande grad, och då kommer du istället att få en sänkt förbrukning med samma temperaturfördelning i huset.

Det är svÃ¥rt att göra en rättvisande test. Man behöver köra i flera timmar för att stabilisera  pumpens termostat och temparaturprofilen (fördelningen) i huset. Justeringar mÃ¥ste göras för att temparaturprofilen ska bli sÃ¥ lika som möjligt med olika fläktfarter mm.

Det tror jag oxå, men du har både rätt o fel... om vi tittar på frågan i början som stäldes här i tråden
om ändrandet av fläkt hastighet,  om det skulle pÃ¥verka elförbrukningen? sÃ¥ svaret är: DEFINITIVT, ja, det skulle dra mer ström,
både på kort och långt sikt, på kort sikt elförbrukningen drar iväg räjelt, så klart den kommer att minska med tiden när temperaturen
blir OK enligt pumpen, men aldrig blir den sÃ¥ lÃ¥gt som i läge AUTO, det är logiskt  Thumbsup  jo snabbare du kör desto mer soppa det gÃ¥r Ã¥t.

höjer man fläkt hastighet, skickar inedel till ute del signal att jobba hårdare för att tillfredställa önskat temperatur i den farten,
Priset man betalar för komfort (värme) är höga elräkningar+väsnandet Sc:,h, sÃ¥ man mÃ¥ste vara optimistisk, yes, och praktiskt samtidigt 50/50.  ;)

Mvh.
« Senast ändrad: 15 januari 2011, 19:35:15 av Wonderer »
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!