Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: förslag/rÃ¥d inför nya fönster?  (läst 5526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
förslag/råd inför nya fönster?
« skrivet: 01 februari 2010, 23:12:33 »
Några fönster har rötnat och måste bytas innan jag kan fortsätta renoveringen på insidan (suck).

Vad är det för fönster man ska se efter, 3glas med så låga värden som möjligt för hålla inne värmen så
gott som möjligt?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2010, 23:57:48 »
Sist jag räknade på det så gick det inte att ekonomiskt försvara 3-glasfönster när man jämförde. U-värdet skiljer för lite på moderna gasfyllda fönster. 3-glasen ljudisolerar dock bättre som ju kan ha ett värde i sig.

PVC-fönster verkar bli mer och mer poppis, har själv ingen som helst erfarenhet men de får goda vitsord och de är ju bra mycket billigare.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2010, 07:38:17 »
Några fönster har rötnat och måste bytas innan jag kan fortsätta renoveringen på insidan (suck).

Vad är det för fönster man ska se efter, 3glas med så låga värden som möjligt för hålla inne värmen så
gott som möjligt?
När jag renoverade badrummet köpte jag ett tyskt/polskt pcv/alufönster. Det var rätt bra U-värde enligt säljaren. Visst, glaset är säkert bra, men karmen är helt värdelöst isolerad.
När jag nu byter till Elit isolerglas med trä inne och alu ute så byter jag även detta 2 år gamla fönster i badrummet.

Passa gärna in de svenska fönstertillverkarnas kampanjer som brukar dyka upp, och pruta ordentligt så blir "riktiga" svenska fönster inte mycket dyrare.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2010, 09:43:48 »
Sist jag räknade på det så gick det inte att ekonomiskt försvara 3-glasfönster när man jämförde. U-värdet skiljer för lite på moderna gasfyllda fönster. 3-glasen ljudisolerar dock bättre som ju kan ha ett värde i sig.

PVC-fönster verkar bli mer och mer poppis, har själv ingen som helst erfarenhet men de får goda vitsord och de är ju bra mycket billigare.

Jämförde med Skånska byggvaror och det blev dem istället för plastskitet. Har sett många och verkar skräp.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2010, 09:50:11 »
Sist jag räknade på det så gick det inte att ekonomiskt försvara 3-glasfönster när man jämförde. U-värdet skiljer för lite på moderna gasfyllda fönster. 3-glasen ljudisolerar dock bättre som ju kan ha ett värde i sig.

PVC-fönster verkar bli mer och mer poppis, har själv ingen som helst erfarenhet men de får goda vitsord och de är ju bra mycket billigare.

Jämförde med Skånska byggvaror och det blev dem istället för plastskitet. Har sett många och verkar skräp.

Skånskabyggvaror är rätt bra. Bror köpte både från SP och skånskabyggvaror. Kvaliten var tämligen lika förutom priset.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2010, 17:42:26 »
suck, vilka priser... Tur det bara är två fönster till att börja med.. Varav ena hade jag tänkt köra altandörr istället vilket blev dyrare...
Dock hade inte skånskabyggvaror matchande fönster och altandörrar...

Frågan är hur viktigt u-värdet är uppe på andra våningen, där uppe hamnar ju all värme ändå, idag är det oisolerat men hoppas på få det isolerat och käckt sen..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2010, 18:30:16 »
Frågan är hur viktigt u-värdet är uppe på andra våningen, där uppe hamnar ju all värme ändå, idag är det oisolerat men hoppas på få det isolerat och käckt sen..

Ju varmare, desto viktagare är u-värdet.
Har du samma temperatur inne som ute, spelar u-värdet mindre roll.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2010, 19:16:07 »
Du kan ju alltid kolla med Bygghemma.Se vad för sortiment dom har

Ibland kan har man tur när de kör en drive på fönster med 50% rabatt
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2010, 19:47:35 »
Du kan ju alltid kolla med Bygghemma.Se vad för sortiment dom har

Ibland kan har man tur när de kör en drive på fönster med 50% rabatt
tack fast deras u1,3 var lika dyra som skånes 1,1 - kändes det som efter några sekunders bedömning.

Funderar på höra med westcoast, borde få billigare utav dem via jobbet, fast det var många som var fel på utav de vi köpte.. men är man snål så.. hehe

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2010, 22:30:23 »
För att nyansera det lite, finns olika karmuppbyggnader på plastfönster

Har satt ett antal plastfönster och en balkongdörr, är mycket nöjd med kvaliten på de jag köpte.
Nackdelen är att de öppnas innått men det gör ju inget för mig som satte dem på andra våningen
Priset var ungefär hälften mot trä även när det är så kallade "kampanjer" och så slipper man framförallt underhållet
Mina var tvåglas med isolergas, u-värdet kommer jag inte ihåg


MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2010, 22:49:36 »
Jag har bytt fönster både hemma och i sommarstugan med ett par års mellanrum. Båda gångerna köpte jag 10-12 fönster och fick, utan att behöva fråga, 45-47% rabatt på listpriset. Det är med andra ord svårt att jämföra priser utan att veta vilken rabatt man skulle kunna få...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2010, 23:07:31 »
tack fast deras u1,3 var lika dyra som skånes 1,1 - kändes det som efter några sekunders bedömning.

Funderar på höra med westcoast, borde få billigare utav dem via jobbet, fast det var många som var fel på utav de vi köpte.. men är man snål så.. hehe

Ja du kändes det så
skillnaden mellan fönstren är 0,2w/m² och grad (0,2w/m²K) så när jag tog ett av mina fönsterstorlekar 140x130 betyder det att det fönstret med en inne temp på 20°C och ute temp på -20°C (Diff 40°C) med ett u-värde på 1,1 "läcker" fönstret ca 80,08W
Samma förutsättningar med u-värde 1,3 "läcker" fönstret 94,64W
skillnad ca 14,5W.

Kostnaden för fönstret pÃ¥ skÃ¥nska  5745:-
hos bygghemma kostar ett lika stort 4285:-

Skillnad 1460:-

För 1460:- kan jag med ett (högt?)elpris* på ca 1,2kr/kWh köpa ca 1200kWh (1200000Wh) spets värme.
Det innebär att "mitt" fönster kan läcka sina 14,5W i nästan 83000h(ca3400dygn/nästan 9,5år) när det är -20°C ute innan spetsen är förbrukad genom läckage i detta fönster.
Nu är det ju inte -20°C ute hela tiden så de 83000h är ju så mycket längre igentligen.

SP räknar med att "mitt" 140x130  U-1,3 fönster har en förlust pÃ¥ 30kWh/Ã¥r mot samma U-1,1 fönster, med elpriset ovan betyder det ca 36:- per Ã¥r vilket skulle innebära att du med med ditt U-1,1 fönster sparat in de extra 1460:- pÃ¥ ca 40Ã…r men dÃ¥ har du kanske bytt fönster ett par gÃ¥nger till eller byggt ett nytt hus.

Producerar du sedan värmen med värmepump och inte som spetsvärme så får du minst dubbla tiden det tar att få tillbaka extra kostnaden.

Nu har vi bara tittat på ETT fönster
Tänk dig om du skall byta i hela huset (10 lika stora fönster med 360:- mer i läckage/år mot en investering på 14600:- mer, man kan ha mycket roligare för dom pengarna)

Skall du verkligen jaga förluster i fönster så kan du lika väl titta på 4-glas fönster från Velfac med superlåga U-0,62 men då kostar det också.

Vitsen med att byta fönster är ju att få bort 2-glas fönster med U-3,0 eller gammla 3-glas med U-2,0 det är ju där man tjänar på bytet.

*I elpriset ingår INTE nätavgift
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2010, 23:28:47 »
Tackar för den uträkningen... Ingen idé att se sig blind på det med andra ord...

Kikade pÃ¥ mina befintliga fönster, de nämner "2 0 w/m"  är det samma sak som u-värdet? typ 2.0?

Tåla södersol och hålla oljud ute (har ett störmoment en bit ifrån åt den riktningen)... Ljud, hur vet jag om de är tysta?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2010, 23:54:56 »
Kikade pÃ¥ mina befintliga fönster, de nämner "2 0 w/m"  är det samma sak som u-värdet? typ 2.0?

2,0w/m²K är samma sak som U-värde 2,0 (Gammla 3-glas fönster har ofta detta U-värde)
betyder att fönstren "läcker" ut 2w per m² fönsteryta gånger varje grad Celcius skillnad mellan ute och inne temp

3,0w/m²K är samma som U-värde 3,0 som gammla 2-glas fönster
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: förslag/råd inför nya fönster?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2010, 00:00:50 »
Mmmm... nästan 29år gamla 3glas har jag... Med andra ord vore vilken skit som helst bättre än dessa dådå - förutom de risiga i min andra villa från 1850 talet då kanske, hehe..

-Man törs satsa pÃ¥ 2glas nuförtiden?  Ibland har jag varit i bostäder som haft en öppningsbar 3'e ruta, tunn historia... En utav länkarna innehöll lite sÃ¥n reklam fast extrarutor utan gÃ¥ngjärn dock... Är det ett billigt sätt att fuska till sig en förbättring sen pÃ¥ nya fönster, eller är det bortkastade pengar?


Detta med ljudisolering, hur väljer man rätt berörande detta då?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!