Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVC hur fungerar det i praktiken :)  (läst 55252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
VVC hur fungerar det i praktiken :)
« skrivet: 01 juli 2011, 10:55:51 »
Alltså en n00b fråga.

Installatören har frågat om jag vill ha VarmVattenCirkulation nu när VPn ligger lite längre bort än vad VVBn gjorde tidigare. Jag har så klart sagt kategoriskt nej givet tankar kring extra kostnader och extra förbrukning med pumpar och annat jox.

Men sedan slog det mig. När jag kollade på kostnaden för lågenergi-CP från grundfos, som för övrigt ligger mellan typ 1800 och 2800 (alpha 2 beroende på storlek), att grejerna för VVC inte såg så himla skrymmande ut.

Så för att bättre förstå vad det faktiskt handlar om, detta med VVC så tänkte jag ställa frågan här i forumet. Jag såg en sådan här på nätet http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Grundfos-pumpe-varianter--Grundfos-Comfort-UP-15-14BU-Tappvarmvattenpump-(80-mm-)-Med-Tidur-189629.html

Den verkar ju ha någon typ av tidur. Tanken är alltså att den drar igång vissa tider på dygnet när jag vet att VV normalt sett behövs mycket. Och att det sitter någon typ av retur med vv typ där jag tidigare hade en VVB och ett rör tillbaks till precis bredvid VP där då ovan mockapär sitter och snurrar runt VV även om det för stunden inte är någon som efterfrågar VV. Jag antar att returen går tillbaks till VPns VVB och jag antar att det inte är många grader som man har tappat på att gå fram och tillbaks 10 meter åt vardera håll?

På vinternt må det ju vara hänt men på sommaren kanske man vill att dessa rör då ska vara isolerade eller?

Här är manulen.  http://www.grundfos.se/web/Homese.nsf/ab34d734e50cd531c1256569004a2b74/06a77d1970c2b7d44125695300463236/$FILE/Comfort%20broschyr.pdf

Kollar man den så verkar ju pumpen ha kräm nog att gå upp även på övervåning.

Frågan är vad som drar mest sås. Att hela tiden behöva dra fram en massa varmvatten i väntan på att det når tappen. Och att allt som ligger i ledningen sedan kallnar, i stället för att gå tillbaks till vvb. Själva pumpen lär ju inte dra mycket och har man tidur så är det ju bara vissa tider på dygnet den används. Så det är väl då snarare den kontinuerliga sänkningen av tempen som sker när vv snurrar runt i rören.

Jag tycker den är snygg, smart osv :) allt som krävs för att rÃ¥ka halka dit pÃ¥ ett köp 




Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2011, 11:15:54 »
Oftast sÃ¥ mÃ¥ste man ju dra rör ända upp till tappställena för att det ska fungera bra. Men fÃ¥r du mycket längre nu än innan kan du ju dra den biten iaf. Det kostar ju inte sÃ¥ mycket. Du kanske klarar dig utan CP ocksÃ¥. Jag har VVC hemma och pannan stÃ¥r i källaren. Visserligen äldre hus frÃ¥n -64 men jag har stängt av min cp för länge sen. Det blir en viss självcirkulation sÃ¥ det fungerar precis lika bra  utan att den stÃ¥r och drar ström. Oftast använder man en väldigt liten cp för vvc. VÃ¥r drar bara 28 watt. en hastighet och ingen nyare modern lÃ¥genergi.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2011, 11:22:22 »
Kollar man den så verkar ju pumpen ha kräm nog att gå upp även på övervåning.

Eftersom det är ett slutet system så behövs det ingen pump med speciell kräm för att det skall cirkulera oavsett avståndet mellan högsta och lägsta punkten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2011, 11:43:09 »
mm jag skulle med mycket enkla medel kunna dra vvc fram till där VVB stod tidigare.

Därifrån skulle jag hyfsat enkelt även kunna dra ett returrör till övre badrummet. Då är det bara köket som inte har VVC hela vägen. Och det innebär att köket förblir som det är nu, vilket är OK.

Kör jag inte VVC sÃ¥ blir det sämre pÃ¥ alla sätt. Men min farhÃ¥ga är att det ska vara dyrt att hÃ¥lla systemet vid liv. AlltsÃ¥ att det blir en massa värmeförluster som kostar en massa pengar  :o
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2011, 11:49:51 »
Med nya isolerade rör kostar det nog inte många kronor.
Jag har försökt kolla om jag har min igång eller avstängd med en kran på returen för att undvika själv cirkulation. Jag kan inte mäta mig till någon skillnad och då är mitt hus nästan 50 år gammalt och förmodligen inte optimalt isolerade rör. Det kostar ju lite att krana ur några liter vatten och vänta på att det varma vattnet ska komma. Lite förluster kanske genom att rören svalnar också. Men med pump så blir det ju driften av den. Jag hade min pump med stickpropp innan och hade den på timer. Någon timme på morgonen och några på kvällen. Men efter att jag upptäckte att det fungerar utan så har den varit avstängd. Nu kommer du ha ny VP som förmodligen gör vv lite varmare än min gamla ivt. För du ska ju egentligen hålla 50 grader på returen också för legionella risker. Det klarar inte jag. Men jag kör vv spets en gång i månaden istället.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #5 skrivet: 01 juli 2011, 11:55:28 »
Med nya isolerade rör kostar det nog inte många kronor.
Jag har försökt kolla om jag har min igång eller avstängd med en kran på returen för att undvika själv cirkulation. Jag kan inte mäta mig till någon skillnad och då är mitt hus nästan 50 år gammalt och förmodligen inte optimalt isolerade rör. Det kostar ju lite att krana ur några liter vatten och vänta på att det varma vattnet ska komma. Lite förluster kanske genom att rören svalnar också. Men med pump så blir det ju driften av den. Jag hade min pump med stickpropp innan och hade den på timer. Någon timme på morgonen och några på kvällen. Men efter att jag upptäckte att det fungerar utan så har den varit avstängd. Nu kommer du ha ny VP som förmodligen gör vv lite varmare än min gamla ivt. För du ska ju egentligen hålla 50 grader på returen också för legionella risker. Det klarar inte jag. Men jag kör vv spets en gång i månaden istället.

mm jag har inte helt kommit underfund vilken strategi jag ska ha med avseende på legionella. Lägre temo och legionella en gång i veckan typ eller högre temp och skita i legionella. Speciellt med VVC känns det ju ännu mindre risk.

Den här självscirkulationen du pratar om . Hur uppnår du den?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2011, 11:56:47 »
För övrigt är jag inne på samma sak som du nämner. Att förlusten i att snurra varmvatten troligen är den samma som förlusten av att behöva pumpa fram kallt varmvatten länge samt att sedan bara låta detta svalna av i rören.

Är det ett ekonomiskt nollsummespel så är det ju en no-brainer, då ska man ju ha VVC! :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2011, 12:06:52 »
Är det det verkligen om du tar hänsyn till att med VVC så har du mer prylar som kan gå sönder.
Troligen är det väl så att rörens livslängd är längre än pumpar etc. som behövs för VVC.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2011, 12:10:37 »
Är det det verkligen om du tar hänsyn till att med VVC så har du mer prylar som kan gå sönder.
Troligen är det väl så att rörens livslängd är längre än pumpar etc. som behövs för VVC.

VVC pumpen går lös på 1700 om jag såg rätt. Men visst den kommer ju behöva bytas.

Undra om den kan ta en extern styrsignal i stället för sitt tidur. Måste nog plocka i sär den då kanske... ja menar så man kan göra eget styr. Då skulle jag kunna köra veckoschema i stället för dygnsschema samt att jag kan göra en override i fall ingen är hemma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2011, 12:16:57 »
Lägst 50 grader i HELA VVC-kretsen HELA tiden är det som gäller enligt BBR.

Tidsstyrningar av cirkulationen och/eller tillfälliga höjningar av temperaturen
duger alltså inte.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2011, 12:18:15 »
Om man använder varmvatten sÃ¥ att rören hinner svalna mer än ca 20 gÃ¥nger per dygn är det bättre med VVC ur rent ekonomisk synpunkt men sÃ¥ är det en frÃ¥ga om komfort ocksÃ¥.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2011, 12:26:04 »
Hm ok. Men i system utan VVC så är det ok att gå under 50grader? FÖr jag menar mitt varmvatten är ju iskallt i 30-40 sekunder. Sen börjar värmen komma.

Det jag menar är skiljer reglerna mellan varmvatten med och utan VVC?

Min tanke var att i VVC så har du hela tiden cirkulation och riskerna är väl högre utan cirkulation? Borde det alltså inte vara tvärt om?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2011, 12:39:00 »
I ett system utan VVC är det en fördel (ur legionellasynpunkt)  att vattnet
i varmvattenrören kallnar så fort som möljigt efter att man har tappat varmvatten.
Det är lagring av ljummet vatten som skall undvikas och det är ju precis det man
råkar ut för i en VVC med för låga temperaturer. Om sedan vattnet passerat genom
en VVB med för låga temperaturer så gör inte heller det saken bättre. Då har vi inte
något som hindrar mikroorganismer från att komma in i ledningssystemet mellan
VVB och tappställena.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2011, 12:50:55 »
Jag förstår. Underligt att grundfos slänger med tidur givet BBR.

Men kanske kan jag köra mina 50 grader med VVC och timer och sedan ha kvar legionella körning då och då.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
« Svar #14 skrivet: 01 juli 2011, 13:11:49 »
Tidur är väl förenligt med BBR (förutsatt att du inte har självcirkulation)? När cirkpumpen stannar så funkar det ju som ett 'vanligt' system och tempen måste vara minst 50 grader vid tappstället när man spolar varmvatten.
Det är väl snarare VP-tillverkarnas princip med låg temp och legionellakörningar som strider mot BBR.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!