Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av bergvärmepump och lösning?  (läst 2886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av bergvärmepump och lösning?
« skrivet: 22 december 2018, 20:49:45 »
Hej!

Jag håller på att reda ut vilken bergvärmepump och lösning jag ska använda mig av.

Huset är 260 kvm (byggt 1994) med golvvärme i betong i hela huset.
Idag finns en ackumulatortank på 3000 liter.
Denna har från början värmts upp av en Pulsonex oljepanna. Under 2010 kompletterades anläggningen med en luft/vatten värmepump och solfångare.
Solfångarna ligger med en slinga i botten på tanken.
Oljepannan och luft/vatten pumpen ligger i serie och sitter i ett annat rum än acktanken.
Värmekällorna ligger med en slinga i acktanken som man även kan välja hur värmen ska gå i tanken, nere, mitten eller i toppen.
Tappvatten går via en vvb som toppar tempen.

Inomhus delen till värmepumpen kommer att hamna i ”pannrummet”.
Frågan är då om bergvärmen ska fortsätta värma acktanken eller kopplas direkt på golvvärmen?
Om man kopplar direkt på golvvärmen så behövs det dras nya rör från ”tankrummet” till ”pannrummet” på några meter för att istället ta tappvatten från bergvärmen. Detta ska enligt uppgift bli effektivast.

Någonstans så känns det dumt att inte utnyttja acktanken? Dock är den anläggningen från -94.
De pumpar jag funderar på är (i denna ordning):
Daikin
Thermia diplomat M
Nibe 1255 4-16

Hur skulle ni göra?

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2018, 00:07:01 »
Är tanken 1x3000 liter? Eller är det flera.
Är det något problem med luft/vatten pumpen?

Både Thermia M och Daikin är något mindre i effekt än 1255 4-16. Thermian kan ge upp till 12 kw och Daikin kan låsas upp till 13 kw har jag för mig.
Thermias motsvarande till 1255 4-16 heter L.
Annars har Nibe en motsvarande i effekt som Thermia M och Daikin.

3000l tank kan nog vara i överkant oberoende av värmepump. 300-1000 är nog mera inom ramen. Med en inverter minskar behovet av tank, men även dom kan behöva tank beroende på förutsättningarna.
Själv har jag en 150l till en Thermia M.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2018, 00:21:29 »
Du har 3 alternativ:
1. Slänga ut (sälja?) befintliga grejer och köra en bergvärmepump direkt (flytande) mot värmesystemet utan tank eller solvärme.
2. Behålla solvärme + tank mm och koppla en bergvärmepump mot tanken med fast kondensering.
3. Försöka få till en halvflytade lösning med befintliga grejer, typ som i denna länk:

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2018, 08:36:01 »
Är tanken 1x3000 liter? Eller är det flera.
Är det något problem med luft/vatten pumpen?

Både Thermia M och Daikin är något mindre i effekt än 1255 4-16. Thermian kan ge upp till 12 kw och Daikin kan låsas upp till 13 kw har jag för mig.
Thermias motsvarande till 1255 4-16 heter L.
Annars har Nibe en motsvarande i effekt som Thermia M och Daikin.

3000l tank kan nog vara i överkant oberoende av värmepump. 300-1000 är nog mera inom ramen. Med en inverter minskar behovet av tank, men även dom kan behöva tank beroende på förutsättningarna.
Själv har jag en 150l till en Thermia M.

Det är en tank på 3000 liter.
Nej, egentligen inga problem med luft/vatten förutom att den inte klarar när det är kallare än -16 ute, då måste oljepannan gå in och stötta då elpatronen i acktanken har gjort sitt. Olja känns ju inte som framtiden. 
Luft/vatten stannar även ibland för att den varnar för hetgas övertemp, men som jag förstått det så behöver några filter rensas. Det är en euronom på 10,5 KW.

Ja, Nibe 1255 3-12 skulle nog räcka.
Som jag förstått när jag läst i forumet så har du haft lite bekymmer med din Thermia?
Jag har även läst att Daikin har en egenutvecklad kompressor som ska vara bra?
Vilket märke hade du valt idag?

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2018, 08:42:28 »
Du har 3 alternativ:
1. Slänga ut (sälja?) befintliga grejer och köra en bergvärmepump direkt (flytande) mot värmesystemet utan tank eller solvärme.
2. Behålla solvärme + tank mm och koppla en bergvärmepump mot tanken med fast kondensering.
3. Försöka få till en halvflytade lösning med befintliga grejer, typ som i denna länk:

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf

Ja, dessa alternativ har diskuterats med en rådgivare.
Vilket av alternativen hade du valt?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2018, 09:23:03 »
Detta är nibes dockningsprincip för vedpanna. Byt ut veden mot valfri energi som värmer tanken, tex sol.
Finns det värme i tanken, tas det därifrån. Nibe 1255 kopplas in på returen till tanken.
Du behåller alltså tanken och sol-delen. Resten åker ut! Även vvb, du har vv-tank i nibe 1255. Utnyttja förvärmning av vv i tanken.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2018, 09:44:28 »
Hur vill du att värmen ska fungera har du värme överallt på vintern och ingen värme på sommar tid dvs inga badrumsgolv som ska värmas eller liknande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #7 skrivet: 23 december 2018, 10:19:23 »
Detta är nibes dockningsprincip för vedpanna. Byt ut veden mot valfri energi som värmer tanken, tex sol.
Finns det värme i tanken, tas det därifrån. Nibe 1255 kopplas in på returen till tanken.
Du behåller alltså tanken och sol-delen. Resten åker ut! Även vvb, du har vv-tank i nibe 1255. Utnyttja förvärmning av vv i tanken.

Okej, det låter ju som en bra lösning!
Du föredrar nibes pump?
För principen går väl att applicera oavsett fabrikat på pump?

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #8 skrivet: 23 december 2018, 10:22:51 »
Hur vill du att värmen ska fungera har du värme överallt på vintern och ingen värme på sommar tid dvs inga badrumsgolv som ska värmas eller liknande.

Detta är egentligen mina föräldrars hus, jag hjälper dom med en ny lösning.
Farsan har varit väldigt insatt tidigare men börjar bli gammal och har inte orken att reda ut vad man ska ha idag.
Nu var det några år sedan jag bodde där, men han säger att han stänger av värmesystemet på sommaren.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #9 skrivet: 23 december 2018, 10:38:44 »
Ska tanken vara kvar skulle jag sätta in en stor on/off på minst 15 kW. Då klarar den vargavinter och du slipper fundera på risken för inverterbyte och strula med nibes regulator som bara tycks vara optimal för direkt koppling mot ingjuten golvvärme.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2018, 14:15:33 »
Addex86, jag vet inte hur andra fabrikat hanterar detta. Det nibe gör i denna koppling är styrningen av shunten. Finns det värme i tanken shuntar den ut lagom mycket. Finns det inte värme stänger den shunten, och kör värmesystemet som om det inte fanns någon tank. VP:n kör aldrig mot tanken. Det är alltså flytande kondensering, som nog anses vara det optimala sättet att köra en vp.

Man kan väl säga att jag föredrar nibe, jo, men jag har inte erfarenhet av nåt annat. De andra tillverkarna har säkert liknande lösning, men jag känner inte till dom.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2018, 14:19:58 »
Om du ska ha inverter är det väl enklast att koppla den direkt mot rad systemet och låta solen värme tanken och förvärma vv där hela året och sen köra det genom den inbyggda beredaren i vp på sommaren lär inte vp behöva starta för vv beredning. Andelen värme du får från solanläggningen gissar jag är ganska liten om det inte finns vedpanna eller liknande kopplat mot tanken som ska användas ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2018, 09:22:29 »
Tack för era svar!
Jag får fundera lite till.
Tänkte träffa några installatörer till för att höra vad de tycker om dessa tankegångar.
Men om man skulle koppla en inverter direkt mot golvvärmen så krävs ändå ett externt expansionskärl?
Eller finns det ett inbyggt som hanterar detta?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #13 skrivet: 26 december 2018, 12:20:34 »
Tror tex Daikin har inbyggt exp kärl Nibe har det inte om man kopplar ihop det med tanken räcker det med samma exp kärl dvs 1 kärl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump och lösning?
« Svar #14 skrivet: 26 december 2018, 14:55:20 »
Ungefär såhär ser kopplingen ut idag. Dock ligger luft/vatten i serie med oljepannan och inte parallellt som i skissen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!