Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfelsbrytare slÃ¥ av Nibe F730  (läst 1650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad florent

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jordfelsbrytare slå av Nibe F730
« skrivet: 06 december 2021, 06:57:20 »
Hej!
Försökt läsa runt lite på forumet där folks jordfelsbrytare lagt av, och att det verkade som att deras värmepump har orsakat felet.

Jag tror jag har något liknande fel.
Köpte mitt hus i Juni i år, och allt har fungerat utmärkt tills igår. Då slog jordfelsbrytaren av där min Nibe F730 Luft/vatten är kopplad till.
Till just den jordfelsbrytare har jag 3 saker kopplade.
Ugn, häll och Nibe maskinen.
Kopplade ifrån säkringarna till häll och ugn enbart, så bara Niben var kopplad till denna brytare.
Samma sak hände, efter 2-2.5h, så lägger den ner igen.
Får inga felmeddelanden från Nibe maskinen.
Denna är köpt Januari 2019, så jag har lite garanti kvar, och tänkt ringa till dem som har fixat den, till förra ägaren.

Hade elektriker hemma igår som kollade alla ledningar och mätte dem, men hittade inget fel, däremot kabeln som går från Nibe maskinen såg inte så bra ut, som om den hade smällt ihop gummit runtomkring som om när det är någon typ av spänning och den smälter.
Han var ganska säker på att felet kunde ligga där då den kabeln inte såg så bra ut. så han fixade den.

Men nu i morse vaknade vi upp av att alla frös och insåg att brytaren har gått igen.

NÃ¥gon med erfarenhet om vad detta kan vara?
Imorse när jag startade maskinen och det är -6 grader ute så slog den ifrån efter typ 10-15min
Startade den igen och det har gått lite mer än 1h och den är fortfarande igång.
Skall till jobbet snart och tänkte jag ska stänga av maskinen och starta det andra för att se om jordfelsbrytaren går när Niben är helt avstängd. och gör det inte det, så måste det vara något fel från Nibe maskinen.
« Senast ändrad: 06 december 2021, 07:23:04 av florent »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare slå av Nibe F730
« Svar #1 skrivet: 06 december 2021, 08:55:44 »
Om du provar med att koppla ur eltillskottet och  inte JFB löser sÃ¥ är det ett fel i elpatronen, överledning till jord pÃ¥ en slinga, ( patron har 3 slingor och det gÃ¥r att koppla ur en ), men det skulle elektrikern ha hittat genom att megga den. Kollade inte hen allt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordfelsbrytare slå av Nibe F730
« Svar #2 skrivet: 06 december 2021, 10:00:10 »
Hur många mA är den JFB på?
Normalt kopplar man inte på en 25-30 mA utan en 250-300 mA på en värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jordfelsbrytare slå av Nibe F730
« Svar #3 skrivet: 06 december 2021, 10:05:39 »
Och eftersom en VP ska vara fast ansluten tillför en JFB minimal säkerhetsökning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad florent

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare slå av Nibe F730
« Svar #4 skrivet: 07 december 2021, 05:41:14 »
Om du provar med att koppla ur eltillskottet och  inte JFB löser sÃ¥ är det ett fel i elpatronen, överledning till jord pÃ¥ en slinga, ( patron har 3 slingor och det gÃ¥r att koppla ur en ), men det skulle elektrikern ha hittat genom att megga den. Kollade inte hen allt.
Helt korrekt, det bar patronen som gett sig, så den ska bytas på garanti. Vi ha ändrat så den värmer med el men fan den ha inte värmt nått nu då allt värms via golvvärme.
Vi fick slå på Manuel sen värme som val. Istället för auto på auto på värmepumpen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 666
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!