Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som har köpt nya Ctc Gs  (läst 6335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jo_e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Någon som har köpt nya Ctc Gs
« skrivet: 20 september 2017, 20:27:49 »
SÃ¥g att ctc kommer med en ny on-off pump. 
Ser ut att ha liknade uppbyggnad som gsi 12
Med samma lösning för varmvattnet med plattvärmeväxlare. Kart intressant.
Någon som beställt/fått installerad?
1 1/2 plansHus på 148 +40m2 garage i Enköping uppvärmt av en Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW 75 YAA

Utloggad Jo_e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #1 skrivet: 20 september 2017, 20:30:19 »
Kanske den viktigaste frågan någon som fått offert?
1 1/2 plansHus på 148 +40m2 garage i Enköping uppvärmt av en Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW 75 YAA

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #2 skrivet: 28 november 2017, 17:42:13 »
Jag har fått en offert på en GS8, 86500 kr innan ROT men plus el som uppskattas till 2500 så då landar det på 89000 innan ROT. För ytterligare 10000 får jag en GSi12 vilket är OK men troligen svårt att räkna hem så jag tror det blir en GS8:a.

Har bestämt mig för att borra 240 m istället för bara 190 som han offererade till att börja med då det är billiga metrar när borren ändå står där och säkerställer hålets funktion i längden. Det landar på 99900 kr med 45 m foderrör innan ROT.

Huset är en spånlåda på 1,5 plan med källare byggt 1961. Ca 120 kvm + 80 kvm källare och ca 25 kvm kallgarage som ska isoleras och värmas så småningom. Hela schabaraket ligger i Lycksele så det kostar att värma med bara elpatronen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #3 skrivet: 28 november 2017, 17:54:53 »
Räcker det med en 8 kw vp ? Är GS en on/off vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #4 skrivet: 28 november 2017, 19:08:26 »
Installatören räknade med 28000 kwh vilket stämmer bra med tidigare ägares loggar på den tiden de hade 2 barn hemma. Han fick det till 9,9 kw toppförbrukning vilket verkar rimligt. Det blir naturligtvis lite tillsatseffekt från elpatronen de riktigt kalla dagarna men det handlar om kanske 500-1000 kr /år så det är svårt att motivera merkostnaden för GSi12:an.

GS8 är en on/off på 8 kw och GSi12 är en inverter på 2,5-12 kw

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #5 skrivet: 29 november 2017, 07:50:32 »
Bäst affär kanske är att spara in 10 000 på borran och sätta in en Gsi12?
240 meter borrdjup + slanglängden in ger en rätt lång kollektor och stort tryckfall det riskerar försämra COP lika mycket som det större borrdjupet bidrar till varmare brine och högre COP.
Fördelen är väl att du inte riskerar att få så kall brine att det blir problem med kollektorn, särskilt viktigt när ni har så långt foderrör.

VET du att ni har så långt till berget, eller är det någon form av bluff från den som ska borra?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #6 skrivet: 29 november 2017, 08:28:15 »
Ytterligare ett input och mer att tänka pÃ¥ :-). Dock sÃ¥  krävde GSi:n 205 m aktivt jämfört med GS:ens 177 enligt installatörens program.

Vad gäller pumpval tänker jag så här: GSi:n sparar i bästa fall 1000 kr en kall vinter om installatörens antaganden i beräkningen stämmer. Det är inget som kommer att kännas i plånboken då det troligen är utspritt på två till tre månader. 10000 extra ut i början känns mer.

Det är långt till berget enligt grannarna som har bergvärme och all tre offerter hade liknande mängd foderrör (40-48 m). Djupaste hålet i området är 250 och den senaste som borrade tog 2 hål på 142 m vardera. Första pumpen i området installerades av grannen 1999 med ca 150 m djup vilket verkar vanligt på de tidiga hålen. De senaste åren verkar dock hålen vara 200+ m förutom en granne som sticker ut med 145 m och solåterladdning.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #7 skrivet: 29 november 2017, 09:11:11 »
Om den större värmepumpen sparar 1000 kWh mer som mest, så är det som mest 1000 kWh energi som tas ur berget med Gsi:n.
d.v.s. ca 21000 istället för 20 000 kWh, eller ca 5%.
5% djupare än 177 meter är 186 meter.
240 meters borrjup med 40 meter vattennivå i fodrerrör motsvarar ca 213 meter aktivt djup.
Går du ned till 207 meter borrdjup (10 000 billigare om de tar 300 kr/meter i berg) så får du ca 167 meter i berg + de 40 meter (= 13.3 meter aktivt) du har i foderrör, totalt blir det 180 meter aktivt.
Borrar dom 215 meter istället för 240 meter så borde det klara sig, och du får en kollektor som är bättre anpassad till cirkulationspumpens kapacitet.
Du får även räkna in "markvärmen" på väg in i huset som en givande del av kollektorn.

Knepigt beslut, men tänkte bara delge mina tankar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #8 skrivet: 29 november 2017, 09:51:57 »
Alltid bra med andras tankar, det är väl en del av att husera på ett forum. Jag håller fullständigt med i dina beräkningar.

De tre offerterna hade räknat på 190, 200 och 240 m djup. Hur han som kom fram till 240 m hade räknat vet jag inte då han inte lämnade någon uträkning och det var också därför han gick bort även om jag tyckte djupet verkade rimligast. Han ville installera en Nibe 1245 8 kw. 200 m hålet var från IVT-installatören som hade två pumpar på listan: premiumline HQ med 7,6 kw och sedan en Greenline med 8,8 kw. Samma djup på båda pumparna och han rekommenderade den billigare pumpen. Dock hade han räknat väldigt snålt på energiförbrukning och toppeffekt vilket gjorde att han också gick bort. Prismässigt så diffade det inte många kr om man räknade om till samma borrdjup på alla tre vilket gjorde att jag gick på känslan av CTC-installatören. Pumpeffekten var ju också likvärdig på alla alternativen.

Om det blir en GS eller GSi vet jag inte än men nu ska jag ta mig en funderare på några meter grundare hål också :-)

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #9 skrivet: 29 november 2017, 13:38:06 »
Hej
Jag jobbar som installatör och säljare och har installerat/sålt åtskilliga gsi12.
Det man gjort är att man tagit kompressorlÃ¥dan pÃ¥ ecoheat 8 respektive 6  och stoppat in i gsiskÃ¥pet. 
En inverterpump på 2-12 motsvarar onoff på ca 8,5-9 kw.
GSU 12 är outstanding men det förutsätter att du har rätt längd på slinga/borrhål.
Jag installerar min första gs6 om 4 dagar. Anledningen till att jag där valde gs är att kunden har 300 meter slinga.  Hade jag valt gsi hade jag fÃ¥tt spärra den pÃ¥  toppeffekt 8 kw. SÃ¥ där var det onödigt.  Betänk att cirkpumparna  idag generellt klarar kortare slingor än de gamle hederlige. DU kan själv gÃ¥ in och kolla pÃ¥  sgu hur lÃ¥ngt berget ligger i närterrängen.
Sedan är värmesystemet inne i huset  det slutliga avgörande om det blir bra elelr dÃ¥ligt. Lägg hellre pengarna där istället för djupare borrhÃ¥l, än ett redan bra borrhÃ¥l.
Lägre framledningsbehov skonar anläggningen bättre än  djupare borrhÃ¥l. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #10 skrivet: 29 november 2017, 14:37:34 »
Vad menar du med att inverter 2-12 kw motsvarar on/off 8,5-9 kw ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #11 skrivet: 29 november 2017, 17:45:58 »
Ok, har nu räknat lite pÃ¥ nödvändigt flöde för pumpens maxeffekt och kommit fram till 0,65 l/s (36 l/min eller 2,3 m3/h) vid  :dt: pÃ¥ köldbärare 3 °C. Har räknat pÃ¥ densitet köldbärare 0,94 kg/l och specific värmekapacitet pÃ¥ köldbärare 3,67 kj/(kg* °K).

Vid det flödet klarar pumpen enligt databladet av 115 kPa tryckfall om den går på maxeffekt som är 180 w. Någon som vet vad det blir i ungefärlig slanglängd med vanlig 40 mm kollektorslang?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #12 skrivet: 29 november 2017, 19:41:53 »
Du får nog räkna med ett högre delta än 3 grader det är väldigt många anläggningar som inte kommer ner till 3 graders delta framförallt lite större vp och en inverter kommer få ok delta i stort sett hela året och om det skulle bli lite för högt de timmarna vp går på max effekt får man helt enkelt leva med det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #13 skrivet: 29 november 2017, 21:12:08 »
Hittade ett nomogram här: http://www.vvsbutiken.nu/dokument/VVS_Handboken_Energi_Edition2_low.pdf
Med ett  :dt: pÃ¥ 4  °K behöver GS8 ungefär ett flöde pÃ¥ ca 0,5 l/s vilket ger ett totalt tryckfall pÃ¥ 65kPa med 240 m borrdjup och 40 mm kollektor (35 mm innerdiameter). Det lämnar 50 kPa till kollektorböj, indragning och motstÃ¥nd inne i pumpen. Det borde räcka och bli över dÃ¥ jag har max 8 m in till pumpen frÃ¥n borrhÃ¥let.

SÃ¥g att Nibe 1245-8 har ett nominellt KB-flöde pÃ¥ 0,42 l/s vilket ger ett  :dt: pÃ¥ 4,5  °K vid samma effektuttag som ovan uträkning. Hittar dock inte motsvarande uppgift pÃ¥ CTC.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har köpt nya Ctc Gs
« Svar #14 skrivet: 01 december 2017, 13:22:59 »
Lite mer info för den som är intresserad: Har nu varit i kontakt med CTC angående maximalt rekommenderat borrdjup. De sa att 240 m inte utgör ett problem för GS-serien. Max rekommendation på slanglängd med 40 mm slang på GS8 är 540 m vilket de angav som 270 m djup, alltså bara delade i 2. För GSi så var motsvarande siffror 620 m slanglängd och 310 m djup. Varför de anger olika max då både GS8 och GSi enligt databladet har samma modell på cirkulationspumpen vet jag inte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!