Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkt med värmeÃ¥tervinning, växlande rotationsriktning  (läst 5046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheeDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag postade detta inlägg igår på byggahus.se men det verkar lite trögt med svar, så jag tänkte prova här också.

I somras så installerade jag FTX i huset, och kan inte vara mer nöjd än nöjd!
Inomhusklimatet höjdes många snäpp till det bättre, och jag tycker helt klart att jag lyckades hålla nere ljudnivån!

Men, det finns alltid ett men!
Jag kopplade aldrig på garaget till detta system, jag blev avrådd p.ga. brandklass, eller hur det nu var.

Jag har också för några år sedan bytt till en ny garageport, som då är rätt så tät, jämfört med den gamla.
Det finns idag en kanal ut via en kall murstock, draget är i stort sett obefintligt och vi har även pratat om att ta ner murstocken, då den inte gör någon nytta och aldrig mer kommer användas.

Så, i garaget måste något göras, kör man en in en bil nu med mycket snö på, så höjs luftfuktigheten från 25-30% till 50-60% och det kan ta 2 dagar innan det går tillbaka till normalt, fönstret blir fuktigt.

Startar man t.ex. snöslungan så är röken är kvar i garaget till nästa dag man öppnar det, som ett exempel.

Garaget är uppvärmt, men inte jättevarmt, kring 12-15 grader, och jag skulle gärna behålla värmen därinne utan att skicka ut all värme genom en ventilationskanal.
Storleken är ca 25 m²

Kan en sån här fläkt med värmeåtervinning vara något i det här fallet?
Jag har hört lite olika åsikter om dom, någon som provat?
Det finns ju Klimatfabriken KX, Vento A50, med flera, men de flesta är rätt kostsamma, kring 5-6 000:-
Har sett en fläkt från Awenta, som heter Awenta HRV 100.
http://www.awenta.pl/index.php/produkty/wentylatory/hrv/hrv
Om den låter nån db mer än Klimatfabrikens motsvarighet gör mig inget egentligen då det ofta är begränsad tid man är där, det är inte direkt ett sovrum.

Kostar ca 1800:- att skicka efter, och det känns ju helt ok!

Vad tror expertisen, skulle det kunna vara något?

Bifogar lite bilder på fläkten i fråga, samt en tempkurva på hur det ser ut i dagsläget.
Vid 23 har jag kört in bilen, och ut kring 13 tiden, det torkar inte upp speciellt bra, varken medan bilen står där, eller efter jag har kört ut den.
Det är ju inga jättefarliga mängder luftfuktighet, men lite luftväxling när man är därinne hade inte varit helt tokigt!


Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Du behöver ha 2 st. När den ena suger ut luft sÃ¥ blÃ¥ser den andra in. Sedan vänder det osv, men samma leksaker som vento, lunos e2 m.fl  Med 10-15 grader är risken Ã¥xÃ¥ att växlaren hinner frosta pÃ¥ mellan intervallerna om det skulle bli kallt

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt med värmeåtervinning, växlande rotationsriktning
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2020, 17:26:19 »
Varför inte ställa in en billig avfuktare istället ( ca 1200kr), värmen från den stannar i lokalen och du blir av med fukten.

/Gunnar

Utloggad TheeDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du behöver ha 2 st. När den ena suger ut luft sÃ¥ blÃ¥ser den andra in. Sedan vänder det osv, men samma leksaker som vento, lunos e2 m.fl  Med 10-15 grader är risken Ã¥xÃ¥ att växlaren hinner frosta pÃ¥ mellan intervallerna om det skulle bli kallt

Okej, man ska med andra ord inte att köra dom ensamma?
Jag menar, blir det inte samma sak som att köra t.ex. Air Green Basic, eller Mitsubishi VL modellerna?
Där sitter det väl i och för sig två fläktar som går växelvis vad jag har förstått, men principen blir väl densamma, eller behöver man två stycken i par med sådana också?

http://airgreen.se/produkt/air-green-basic/#
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/

Varför inte ställa in en billig avfuktare istället ( ca 1200kr), värmen från den stannar i lokalen och du blir av med fukten.

/Gunnar

Jag har även funderat på en luftavfuktare, då jag redan äger en sådan så skulle det bli gratis, men jag skulle inte få något luftombyte mer än att det snurrar runt i garaget.
Jag vill även ha in ny luft..

Det jag skulle kunna göra som ett andra alternativ är ju att sätta in två ventiler, en tilluft och en för frånluft, och kanske sätta dit en badrumsfläkt för frånluft, kan låta den gå på halvfart i normalt läge, men öka på flödet då det är mer fuktigt.
Jag har kvar en Fresh Intellivent som jag hade i badrummet innan FTX-monteringen.
Det skulle ju bli gratis i materialkostnad, hade det varit smartare måntro?
Jag skulle inte ha nÃ¥got emot att köpa en sÃ¥n där fläkt om det är en bra grej sÃ¥ att säga, men är det leksaker "claese" säger sÃ¥ har jag inget emot att avstÃ¥ heller.  :)
« Senast ändrad: 30 januari 2020, 17:56:23 av TheeDude »

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
...eftersom ingen människa bor i garaget, behövs väl inget större luftbyte....eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TheeDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
...eftersom ingen människa bor i garaget, behövs väl inget större luftbyte....eller?

Kanske inte!
Men det händer att jag skruvar i saker, kanske använder en sprayburk med rengöringsspray, tankar snöslungan/skotern/gräsklipparen, alternativt kör med en gasolbrännare i 10-15 minuter.
Då kan jag lova att luftbyte behövs!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle nog sätta in två stycken fresh 90 (en lågt i ena ändan av garaget, och en högt i andra ändan) och sedan köra avfuktaren.
På kontoret kör vi en VL50 på lågfart (ljudlöst) och det har gett märkbart bättre arbetsmiljö, vi är 2-3 personer som jobbar här.
Är lite osäker på hur en sådan skulle fungera vid låg rumstemp, huruvida värmeväxlaren skulle frysa ihop eller ej?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
I VL o airgreenen fungerar ut o inluft samtidigt i samma apparat och det räcker då med en men med de små luftmängder de arbetar med blir det försumbart till det behov av processventilation du hänvisar till. Dörrvädring och en avfuktare och ev en minimal grundventilation via fläkt i murstocken verkar mer realistiskt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Självklart ska du ha luftutbyte i garaget. Vänta med avfuktaren och satsa på luftombyte med förvärmd luft. Jag tycker VL50, VL100 eller PAX EOS 100H. Har ingen erfarenhet av någon, men hade känt behov av att veta när det fryser på och inte fryser på i alla de där. Avfuktare har ju nackdelar med bakteriebildning och det kan vara ett helvete att få bort till slut. Känns som en kortsiktig lösning trots hur många avfuktare som går i landet just nu. PAX EOS 100H är ju bra om man har skiljevägg i garaget också så man kan placera flödet där man vill.


Sedan här kommer ett stycke hal is: En dålig källa säger att en avfuktare suger åt sig fukt utifrån, typ suger in fukten i väggarna för att sedan få avfukta den när den kommer in och då upplevs insidan som bra. Jag vet inte ärligt talat. Värme verkar vara fuktavstötande. Ventilation gör gott för att få ut emissoner, avgaser fukt, radon och garageaktivitet.

Min första vinter körde jag 6-7 grader i garaget med avfuktare. Det var lärorikt. Det blev mögelfest. Luktar sur källare året om sedan dess. Mögelsanering, vattenburenvärme och FTX är försenat med 2 månader för min del. Garaget var felfritt vid inflytt. Jag tror det var mögelsporer i begagnade avfuktaren.

Något jag vill lyfta med en kontrollerad ventilation är rätt tryckbalans i garaget. Om du har t ex en eller två enrörs FTX så har du halva tiden övertryck, det vill man ju aldrig ha. Har man två och de hamnar ur synk så får du massa övertryck en stund och sätter lite fukt i väggarna där det läcker.

VL50 och VL100 ger ju en ganska vettig luftström för ett öppet utrymme från början, hur luften färdas är ju nästan viktigare än vilken flödeshastighet det är.
Överdrivet exempel: Högt flöde i ett hörn av garaget med "kortslutet flöde" gör ju ingen nytta. All luft ska röra sig och vara på kö att få komma ut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TheeDude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle nog sätta in två stycken fresh 90 (en lågt i ena ändan av garaget, och en högt i andra ändan) och sedan köra avfuktaren.
På kontoret kör vi en VL50 på lågfart (ljudlöst) och det har gett märkbart bättre arbetsmiljö, vi är 2-3 personer som jobbar här.
Är lite osäker på hur en sådan skulle fungera vid låg rumstemp, huruvida värmeväxlaren skulle frysa ihop eller ej?

Jag har absolut funderat på en sådan lösning, då med en Fresh intellivent i ena änden!
Har mailat åt tillverkaren av fläkten jag länkade i första inlägget för att se om det finns nån åsikt om att köra den i lite lägre rumstemp.

I VL o airgreenen fungerar ut o inluft samtidigt i samma apparat och det räcker då med en men med de små luftmängder de arbetar med blir det försumbart till det behov av processventilation du hänvisar till. Dörrvädring och en avfuktare och ev en minimal grundventilation via fläkt i murstocken verkar mer realistiskt.

Fast i Airgreenen så gör den ju i alla fall inte det.
Vet inte hur det är i VL, antar att den gör samma sak?
saxar från manualen..
"arbetar som en lunga", men tolkar det som att dom menar att det ändå är i balans när man kör 30 sekunder åt vardera håll, eller?

TILLUFT
Värmeelementet kopplas
automatiskt in så mycket som
behövs för att hålla rummets
önskade temperatur. Apparaten
växlar i cykler om 30 sekunder.
Det innebär att det är full balans
mellan till- och frånluft.

FRÃ…NLUFT
Classic & Basic arbetar som
en lunga, dvs till- och frånluftsfläktarna går växelvis.
 DÃ¥ frÃ¥nluftsfläkten gÃ¥r
stänger en vippventil av
tilluftsvägen och frilägger
frånluftsvägen.

Självklart ska du ha luftutbyte i garaget. Vänta med avfuktaren och satsa på luftombyte med förvärmd luft. Jag tycker VL50, VL100 eller PAX EOS 100H. Har ingen erfarenhet av någon, men hade känt behov av att veta när det fryser på och inte fryser på i alla de där. Avfuktare har ju nackdelar med bakteriebildning och det kan vara ett helvete att få bort till slut. Känns som en kortsiktig lösning trots hur många avfuktare som går i landet just nu. PAX EOS 100H är ju bra om man har skiljevägg i garaget också så man kan placera flödet där man vill.


Sedan här kommer ett stycke hal is: En dålig källa säger att en avfuktare suger åt sig fukt utifrån, typ suger in fukten i väggarna för att sedan få avfukta den när den kommer in och då upplevs insidan som bra. Jag vet inte ärligt talat. Värme verkar vara fuktavstötande. Ventilation gör gott för att få ut emissoner, avgaser fukt, radon och garageaktivitet.

Min första vinter körde jag 6-7 grader i garaget med avfuktare. Det var lärorikt. Det blev mögelfest. Luktar sur källare året om sedan dess. Mögelsanering, vattenburenvärme och FTX är försenat med 2 månader för min del. Garaget var felfritt vid inflytt. Jag tror det var mögelsporer i begagnade avfuktaren.

Något jag vill lyfta med en kontrollerad ventilation är rätt tryckbalans i garaget. Om du har t ex en eller två enrörs FTX så har du halva tiden övertryck, det vill man ju aldrig ha. Har man två och de hamnar ur synk så får du massa övertryck en stund och sätter lite fukt i väggarna där det läcker.

VL50 och VL100 ger ju en ganska vettig luftström för ett öppet utrymme från början, hur luften färdas är ju nästan viktigare än vilken flödeshastighet det är.
Överdrivet exempel: Högt flöde i ett hörn av garaget med "kortslutet flöde" gör ju ingen nytta. All luft ska röra sig och vara på kö att få komma ut.

Tackar! Absolut ska jag ha luftbyte även vad övriga säger, jag tycker det är viktigt i alla fall, frågan är bara hur jag ska göra på ett vettigt sätt!
Spännande det där med luftavfuktaren, jag körde ett par år i tvättstugan med luftavfuktare innan FTX och jag tyckte också att konstiga lukter kunde uppstå, speciellt om filtret var dåligt rengjort i den förstås..

Men som jag saxade från Air Greens manual så säger den ju att det verkar vara balans när den kör 30 sek in och 30 sek ut, tycker det låter konstigt, men vad vet jag..

Får fundera hur jag ska göra! Lite i valet och kvalet just nu, men det lutar åt en enkel variant, speciellt eftersom jag har alla grejer liggandes hemma.

En Fresh TL98F i ena hörnet, sedan en Fresh Intellivent från badrummet i andra hörnet, det jag får komplettera med isåfall är nån typ av frånluftskåpa på utsidan, resten har jag hemma..
Jag återkommer om jag får något svar av tillverkaren angående inomhustemperaturer och frysning!
« Senast ändrad: 31 januari 2020, 23:53:48 av TheeDude »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Men som jag saxade från Air Greens manual så säger den ju att det verkar vara balans när den kör 30 sek in och 30 sek ut, tycker det låter konstigt, men vad vet jag..

Får fundera hur jag ska göra! Lite i valet och kvalet just nu, men det lutar åt en enkel variant, speciellt eftersom jag har alla grejer liggandes hemma.

En Fresh TL98F i ena hörnet, sedan en Fresh Intellivent från badrummet i andra hörnet, det jag får komplettera med isåfall är nån typ av frånluftskåpa på utsidan, resten har jag hemma..
Jag återkommer om jag får något svar av tillverkaren angående inomhustemperaturer och frysning!
Kikade VL50, stod i produktbeskrivningen att det var bara ett hål i väggen. Då är den ungefär som en runt historia i trådens start. Inget som faller mig i smaken. Vl100 kostade ju vara 5500 kr, den är riktig. PAXen är också riktig.

Det är en simpel och väl fungerande lösning du funderar på. Lite mer tillskottsvärme behövs utan återvinningen bara. Men med bra placering håller du ner flödet mycket och då blir det ju inte så stor förlust i pengar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fläkt med värmeåtervinning, växlande rotationsriktning
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2020, 09:34:24 »
jag har en vl 50

det runda hålet i maskinens in/utlopp....är tudelat inuti.....så det trycks ut och sugs in luft samtidigt...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
jag har en vl 50

det runda hålet i maskinens in/utlopp....är tudelat inuti.....så det trycks ut och sugs in luft samtidigt...
Hmm, hur ser det ut på utsidan? Verkar det ge bra separation? Rätt vågad konstruktion får jag säga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fläkt med värmeåtervinning, växlande rotationsriktning
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2020, 22:12:41 »
kommer inte riktigt ihåg hur utsidan ser ut, men det är iaf nå´n slags avdelare så att utblåsluft inte ska sugas in igen...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den suger in luften på hälften av ytan, och blåser ut den på andra hälften.
Utblåsningsluften riktas åt sidan på ena för att den inte skall ta tillbaks den gamla luften, en viss omblandning sker säkert, speciellt lite beroende på hur vinden blåser, men jag tror nog ändå att det är rätt försumbart i det stora hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!