Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fresh TP 100 som tilluftsdon?  (läst 1196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fresh TP 100 som tilluftsdon?
« skrivet: 14 januari 2020, 16:56:31 »
Hej!
Har Comfortzone CE50 och tilluftsagg IVT TA-450 som värmer tilluften (via ventrör på vinden) till de rum som har tilluft.
Tilluften i ett av rummen sker med väggmonterat tilluftsdon Fresh TP 100 (www.bauhaus.se/fresh-tilluftsdon-tp-100).
Är det ok att använda Fresh TP 100 på vägg eller är den endast för takmontering?

_Ska_ man använda speciell för vägg? Tex https://www.luftbutiken.se/tilluftsventil/307-flakt-woods-tilluftsdon-ctvk-100mm.html

Tack på förhand!
Bolle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fresh TP 100 som tilluftsdon?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2020, 07:28:01 »
Får se om det blir rätt tråd denna gången...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Fresh TP 100 som tilluftsdon?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2020, 00:05:32 »
Jag tycker man ska ha väggdon för rätt luftriktning. Det fungerar med talrik om du blockerar uppåt och nedåt. Om det är olämpligt att blåsa åt båda håll så finns det tallriksdon med ett styrande blad i till en riktning.

Behöver man bra diffus spridning så tycker jag denna modellen är vettig: https://soliduct.se/vaggdon-dtqa-100.htm

Jag har upplevt den du länkat. Den är verkligen kanon. Men ser lite funkis/UFO ut. Kastar nog längre än den jag länkade också. Så det finns lite av varje för olika behov.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!