Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atlas - Legionellakörning  (läst 900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlofMarcus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atlas - Legionellakörning
« skrivet: 22 januari 2023, 20:26:27 »
Hej,
Har en Thermia Atlas 18kw, ca 3 år gammal. Kom hem idag under kvällen och märkte att det var svalt inne. Kollade pumpen som körde legionella programmet. Enligt loggen började den körningen 16:41 och höll på tills jag till slut stängde av tappvarmvattnet. Se bild.

Vad beror detta på, inte skall den köra legionella så länge? Ingen värme går ju ut i radiatorer/golvvärme under tiden.
Hittar heller ingen inställning för legionella i pumpen, trots serviceläge…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2023, 21:07:13 »
Gissar att det är nått fel på elpatron, kolla överhettningsskyddet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlofMarcus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2023, 21:16:01 »
Gissar att det är nått fel på elpatron, kolla överhettningsskyddet?

Vart sitter det?
Elpatronen gick under tiden legionellaprogrammet körde. Pendlade mellan tillsats 1-3.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2023, 21:36:48 »
Vart sitter det?
Elpatronen gick under tiden legionellaprogrammet körde. Pendlade mellan tillsats 1-3.

Menar du att lampan för elpatron lyste?
Den verkar ju inte ha höjt någon temperatur?

Jag tror knappen för att återställa sitter på vänster sida av elskåpet, det bör står T1.
Du måste först lossa frontpanelen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlofMarcus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2023, 21:50:57 »
Menar du att lampan för elpatron lyste?
Den verkar ju inte ha höjt någon temperatur?

Jag tror knappen för att återställa sitter på vänster sida av elskåpet, det bör står T1.
Du måste först lossa frontpanelen.

Lampa vet jag inte men på skärmen på pumpen visades att tillsatsen var igång. Den kör tillsats just nu med när jag får igång värmen i huset igen, så tror ej felet ligger där.

Temperaturen höjdes och gick ned i intervaller innan också när legionellaprogrammet kördes

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2023, 07:55:04 »
Lampa vet jag inte men på skärmen på pumpen visades att tillsatsen var igång. Den kör tillsats just nu med när jag får igång värmen i huset igen, så tror ej felet ligger där.

Temperaturen höjdes och gick ned i intervaller innan också när legionellaprogrammet kördes

Jag tror den använder kompressorn för att värma upp till en viss temperatur och sen byter till elpatron det sista.
När den värmer huset så används kompressorn, i princip uteslutande.
Du har en inverter och om du inte har en herrgård på över 400 m2 så borde en Altas 18 kW klara att värma huset med kompressorn utan elpatron?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlofMarcus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2023, 08:19:44 »
Jag tror den använder kompressorn för att värma upp till en viss temperatur och sen byter till elpatron det sista.
När den värmer huset så används kompressorn, i princip uteslutande.
Du har en inverter och om du inte har en herrgård på över 400 m2 så borde en Altas 18 kW klara att värma huset med kompressorn utan elpatron?

Jodå det är jag med på. Dock hade vattnet i värmesystemet kylts av med -10 ute och jag drog på värmen rejält så inte konstigt tillsatsen gick på igår. Menade mest att jag inte tror felet ligger på tillsatsen/patronen.
Huset är stort, ca 470m2 uppvärmd yta

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas - Legionellakörning
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2023, 12:27:13 »
Annars är det kanske nån tempgivare som visar fel?
Vet inte exakt hur denna styr varmvattenberedning, men det kan vara olika givare för vanlig VV-beredning och legionellaspetsningen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!