Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intyg avseende injustering av värme  (läst 1493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Öhman

  • Gäst
Jan Öhman
Intyg avseende injustering av värme
« skrivet: 18 november 2014, 20:33:52 »
Har installerat bergvärme i samband med ut- och ombyggnad. I huset finns både golvvärme och radiatorer. När vi slutbesiktigade bygget invände besiktningsmannen mot att entreprenören inte hade något intyg (dokumentation) som styrker injustering av värmesystemet. När jag frågar besiktningsmannen kan han inte riktigt förklara(!) vad det är han vill se, men han pratar om en slingförteckning med värden. Dock kan han inte säga vad det är för värden som skall finnas i denna förteckning...
Varken min entreprenör eller firman som levererade bergvärmeanläggning vet vad som avses. Är det månne någon på detta forum som vet och som kanske t o m kan hänvisa till någon sajt där jag kan ladda ner en mall?

Tacksam för snabba kommenterar tummenupp

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Intyg avseende injustering av värme
« Svar #1 skrivet: 18 november 2014, 21:25:11 »
Din besiktningsman efterfrågar ett beräkningsunderlag för flöden och effektdimensionering,
Det ska Entrepenören ha, Det är nämligen underlaget för hela dimensioneringen av värmesystemet.
slingförteckningen (Det här ska dom veta!) är vilken slinga som går vad och att den är inställd efter projektörens kv eller att flödesindikatorn stämmer med ritningen,
Mallen du vill ladda ner är ett flödesprotokoll och skall tillhandahållas av entrepenören,

 Sc:,h
om besiktningsmannen inte kan förklara  help  entrepenören inte vet  help och bergvärmeinstallatören inte vet  help
Då är det illa.
Dom där pappren är facit för ditt värmesystem. Jag tycker dom är viktiga!
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Jan Öhman

  • Gäst
Jan Öhman
SV: Intyg avseende injustering av värme
« Svar #2 skrivet: 18 november 2014, 21:55:55 »
Tack för svar, Cocacola!
Instämmer att det är illa... Dock kanske inte så illa som det låter. Slingförteckning fixar de, men något flödesprotokoll är jag tveksam till om de har. Värmepumpen beställdes dock innan entreprenören och detaljerna för utbyggnaden var klara (hade en annan entreprenör tidigare som vi inte var nöjda med och blev tvungen att byta). Detta var drygt två år sedan så jag skall ta och titta igenom offerterna igen och se om det inte finns beräkningsunderlag för dimensionering där. Det borde det ju göra, men mitt minne sviker mig...
/Janne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!