Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G3  (läst 55661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #15 skrivet: 27 juli 2012, 21:05:47 »
Det handlar väl i Thermias fall att få in så mycket Danfossprylar i pumparna som möjligt.
Byta en Copeland kompressor mot en snarlik Danfoss. Se till att det är Danfoss plattvärmeväxlare, pressostater, expansionsventil etc.
Det är snart bara cirkulationspumparna som inte är Danfoss.
Danfoss styrka är att de har hela kylkedjan inom huset, vilket inte är så bra för konkurrenterna då Danfoss i deras fall är en leverantör. Men även fast det är marknadsmässiga priser konkurrenten handlar för så är det ändå en liten vinst för Danfoss i alla fall, och ännu större om man väljer en Thermia direkt.

Danfoss har ganska många varianter och storlekar på R410A kompressorer. De har även en liten serie kompressorer för R407C som är anpassad speciellt för värmepumpar och låga temperaturer. Dvs samma betingelser som för Therma Atec (Danfoss DHP-AQ) och där passar den kanske bäst. Därför sätter man istället in en R410A kompressor i G3 är min gissning.
Om en R410A scroll är sämre än en R134a eller R407C scroll vet vi först om 10, 15 eller 20 år.
Så jag håller med om att det antagligen handlar om intern företagspolitik och att ge aktieägarna största möjliga vinst, som vanligt. Men förhoppningsvis även bättre prestanda åt konsumenten.
« Senast ändrad: 28 juli 2012, 00:01:01 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #16 skrivet: 30 juli 2012, 16:57:11 »
Vore ju bra om de satsade på 410 i alla maskiner så slapp de ju Optimumpumparna. Är ju ingen, eller väldigt låg åtminstone, glide på 410 och då inte så viktigt med 8 :dt: över kondensorn heller a:gl
Det är skillnad på att åka ut till kund och byta en cirkpump om den kostar 600:- istället för 4400:-......... :-\
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad acer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Pajala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump intresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #17 skrivet: 06 augusti 2012, 14:01:57 »
Nu finns G3an upplagd på Thermias hemsida, om man jämför databladen mellan G2an och G3an så har Cop värdet blivit något lägre så det verkar inte någon förbättring i allafall.Något högre Cop enligt EN 14511.
R407C är utbytt till R410A
Kanske någon kan se om det finns några andra skillnader.
« Senast ändrad: 06 augusti 2012, 14:07:32 av acer »
Thermia G2 8kw 210m borra, installerad 201202, Villa byggd 1941 1.5 plan ca 100kvm bo yta + 50kvm källare.
Sjävdragventilation samt nyinköpt braskamin.
Tidigare förbrukning 6.5 ton pellets och 6500kw hushålls el.
Bor i Tornedalen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #18 skrivet: 06 augusti 2012, 17:29:41 »
Vikten verkar vara rejält bantad iaf tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2012, 17:51:06 »
En Thermia väger 137 kilo och en motsvarande Nibe väger 325 kilo hur kan det skilja sÃ¥ mycket bygger dom Nibe i bly  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #20 skrivet: 06 augusti 2012, 20:11:37 »
Stod precis i begrepp att beställa en Optimum G2, 12kW för grundvatten. FrÃ¥gan är nu om man skall köra pÃ¥ en G3 istället? NÃ¥got bättre verkningsgrad men det är kanske lite riskfyllt att köpa en helt ny modell? Vad anser ni?  Sc:,h

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #21 skrivet: 06 augusti 2012, 20:22:56 »
En Thermia väger 137 kilo och en motsvarande Nibe väger 325 kilo hur kan det skilja sÃ¥ mycket bygger dom Nibe i bly  Sc:,h
Ja, och en vanlig Diplomat väger 229 kg... Sc:,h
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad anol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #22 skrivet: 06 augusti 2012, 20:27:29 »
Ja, och en vanlig Diplomat väger 229 kg... Sc:,h

pdf:en verkar bättre korrekturläst, 223kg:

http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Varmepumpar_G3.pdf

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #23 skrivet: 06 augusti 2012, 20:28:00 »
Stod precis i begrepp att beställa en Optimum G2, 12kW för grundvatten. FrÃ¥gan är nu om man skall köra pÃ¥ en G3 istället? NÃ¥got bättre verkningsgrad men det är kanske lite riskfyllt att köpa en helt ny modell? Vad anser ni?  Sc:,h
Jag hade nog satsat pengarna på en vanlig Diplomat 16, djupare borrhål och en tank tummenupp
Sen tror jag inte det är så riskfyllt att köpa en ny G3:a. Den lär vara testad några timmar. Inkopplingsmässigt lär det inte skilja sig från övriga pumpar.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #24 skrivet: 06 augusti 2012, 20:29:45 »
Skiljer ju ändå 100 kilo mot en Nibe har dom fyllt vv beredaren med helium på Thermia och med bly på Niben bör väl sitta ungefär samma grejer i dom antar jag Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #25 skrivet: 06 augusti 2012, 20:31:06 »
Skiljer ju ändå 100 kilo mot en Nibe har dom fyllt vv beredaren med helium på Thermia och med bly på Niben bör väl sitta ungefär samma grejer i dom antar jag Sc:,h
pdf:en verkar bättre korrekturläst, 223kg:

http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Varmepumpar_G3.pdf
De har angett vikterna på Duo i dokumentet... Men det står ändå 180 l beredare...
Någon hade brått... tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad anol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #26 skrivet: 06 augusti 2012, 20:39:26 »
Jag hade nog satsat pengarna på en vanlig Diplomat 16, djupare borrhål och en tank tummenupp
Sen tror jag inte det är så riskfyllt att köpa en ny G3:a. Den lär vara testad några timmar. Inkopplingsmässigt lär det inte skilja sig från övriga pumpar.

Skall pumpa upp grundvatten som värmer brine:t via en mellanväxlare så djupare hål är inte lönt, har inget bra berg här på sydkusten (kalk).
Tank? tänkte köra med flytande kondensering för bättre COP.

Riskfyllt, ja det borde inte vara någon fara men är ändå lite allergisk mot nya produkter med ev barnsjukdomar, trots 3-års garanti

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #27 skrivet: 06 augusti 2012, 20:47:58 »
Man kan använda tank utan att välja fast kondensering antar att Topocop menade arbetstank då kan man överdimensionera utan att få problem med flödet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #28 skrivet: 07 augusti 2012, 00:08:24 »
Man kan använda tank utan att välja fast kondensering antar att Topocop menade arbetstank då kan man överdimensionera utan att få problem med flödet.

Okej, då är jag med. Jag ligger på ca 160 liter på radiatorkretsen, kanske lite lite? Behöver jag en arbetstank?
« Senast ändrad: 07 augusti 2012, 09:21:31 av anol »

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #29 skrivet: 07 augusti 2012, 17:56:04 »
att man inte kan hålla sig att läsa om den "nya" ...
på 10Kw ger den 0,80Kw mer, g2 = 9,4Kw G3 = 10,2Kw
COP 4,6 och 4,24
det låter som en hyffsad uppgradering
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!