Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Micra
« skrivet: 09 december 2005, 13:16:16 »

Tack Mosse, för en väldigt intressant beskrivning av hur rökbastu fungerar. Anar Din förtjusning mellan raderna... *vinkar*

Hälsningar
Micra
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 09 december 2005, 08:52:31 »

Hmm rökbastu. Skall försöka göra en lång historia kort. Rökbastubadande och -eldande är en hel vetenskap.  ;D

En rökbastu fungerar i stort sätt på samma vis som en vedeldad bastu förutom att det saknas skorsten.
Röken leds i stället ut igenom en glugg i väggen uppe i nocken.

Vår rökbastu är ca. 5x5m2 och har en lave som rymmer ca. 10 personer. Den är timrad av stock. Ugnen är original och rymmer ca. 1m3 stenar som värms upp och skapar badet. Ugnen är 1,5m lång, 1m bred, och ca 1,2m hög. Ovanpå stenarna på ugnen finns en gjutjärnsgryta för värmande av varmvatten.

Eldandet sker så att man börjar elda 7-8 tiden på morgonen och eldar på hela dagen. Det är ju iallafall >1m3 stenar som skall värmas upp. Det som många gör fel idag är att man eldar för våldsamt och använder fel sorts ved, vilket oftast slutar upp ibrand... Nåväl eldandet avslutas 16-17 tiden och sen väntar man några timmar för att vädra ut all rök. Man bör gå och kasta bad under väntetiden för att få bort sotet som lämnat bland stenarna. Sen är det bara att bada(laven bör dock putsas från sot så attman inte blir svart i baken). Man kan bada på kvällen, hela natten och ännu följande morgon om man vill. Ugnen håller rätt bra värme.

I vår rökbastu är alla välkomna(en liten slant för bastutomten bör dock skänkas) och alla som badat första gången är lika häpnansfulla och förundrade över det fenomenala badet.

Man håller ju inte på och eldar hela dagen för 1-2 personer utan det brukar oftast bli till folkfest när bastun är på.  :)

Förresten, nej det är inte vår bastu på bilden, men den liknar mycket.

/Mosse
Skrivet av: Micra
« skrivet: 09 december 2005, 08:08:59 »

Till Mosse, - om det är rökbastun från 1800-talet man ser på din bild, så måste jag säga att den ser inbjudande häftig ut. Om det tillåts ytterligare en utvikning från "grund"-ämnet, så får Du gärna beskriva principen/meningen med en rökbastu...(I tider då många försöker sluta med rökning...).

Hälsningar
Micra
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 08 december 2005, 18:54:32 »

Jep, tror vi avslutar. Originalfrågan var ju angående kondens på bastudörren som beror på att dörren hålls avkyld av luften i dushrummet och när den varma badluften kyls av på dörren så uppstår kondens.

Jag har själv tillgång till en eluppvärmd bastu med maskinell ventilation(hemma), två vedeldade bastur med självdrag(1 på sommarstugan och 1 vid hemgården på landet) och en rökbastu byggd på 1800 talet och renoverad år 2001(denna har fungerat som modell för 3 andra likadana rökbastur => nybyggen.)
Därav min iver till att försöka få människor till att inse vikten av rätt konstruktion och rätt ventilation.   :)

Ha dé bra!

Hälsningar,

/Mosse
Skrivet av: Micra
« skrivet: 08 december 2005, 14:05:41 »

Hej igen,

Tror att jag får överge detta ämne om ventilation i bastu. Det är nog så att det finns olika teorier kring vad som är rätt/fel placering av till/frånluftsventiler, och var och en får väl bli salig på sin tro...

Det är i vart fall härligt att ha det varmt och skönt i bastun, -inkluderat golvet...!!!

Häsningar
Micra
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 08 december 2005, 10:44:00 »

Hepp,

Kul att se att aggregattillverkarna även börjat inse fakta med rätt ventilation i bastun.  ;D

Saknas fläkt, är det nog tilluft under aggregatet som gäller...

Vill bara påminna om att kall luft är tyngre än varm luft. Den kalla luft som kommer in under aggregatet kommer att ventileras ut genom springan i dörröppningen eller genom avluftventilen under laven. Att placera friskluftventilen under ett elaggregat är precis lika smart som att stå och pissa i motvind!

Bygger man ny bastu skall man definitivt satsa på maskinell ventilation.

/Mosse
Skrivet av: Micra
« skrivet: 08 december 2005, 08:25:37 »

Hej igen,

Jo, -alldeles säkert har man en fin bastukultur i Finland! Mina svärföräldrar kommer därifrån, och är inbitna bastuälskare. Svärfar är också en kunnig bastubyggare.

Mosse, -jag tittade lite på byggbeskrivningen för det aggregat vi köpte, -Harvia, och där finns en anvisning som i likhet med dina synpunkter talar för en placering av tilluftsintag ovanför aggregatet, men, - under förutsättning att luften cirkulerar med hjälp av en fläkt!!! Saknas fläkt, är det nog tilluft under aggregatet som gäller...

Hälsningar
Micra


Ventilation
Det är ytterst viktigt att luftventilationen är effektiv.
Luften i bastun borde växla sex gånger per timme.
Tilluftsröret bör föras in direkt utifrån och – enligt nya
undersökningar – placeras ovanför aggregatet vid minst
50 cm:s höjd. Rörets diameter bör vara ca 5 – 10 cm.
Frånluften bör ledas ut från bastuns nedre del; direkt
ut i ventilationskanalen eller till en ventil i övre delen via
ett frånluftsrör som börjar nära golvet. Frånluften kan
också ledas ut under dörren, om den har en ca 5 cm bred
springa, och till tvättrummet, om där finns en
frånluftsventil. Frånluften bör ledas ut så långt från
aggregatet som möjligt, men nära golvet. Frånluftsöppningens
yta bör vara dubbelt så stor som tilluftsöppningen.

Ovannämnda ventilationssätt fungerar om de utförs med fläkt.
Om aggregatet monteras i en färdig fabriksmonterad
bastu, bör bastutillverkarens anvisningar om ventilation
följas.
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 07 december 2005, 20:58:48 »

Ok, jag antar att TYLÖ har erfarenhet av det de gör och har säkert under åren lärt sig av sina misstag.

Här är iallafall mina åsikter om saken.

En felaktigt utförd ventilation i bastun kan ofta resultera i heta golv och
lavar, sönderbrända väggar och tak (temperaturskyddet i aggregatet
utlöser)! Följ därför noga våra anvisningar för bastuns ventilation.


Hur man än gör så finns det ingen risk att golvet blir hett i bastun eftersom värme i allmänhet stiger uppåt. Däremot kan en felaktig utförd ventilation leda till kallt golv och att man känner av drag vid fötterna.
Aggregatet skall ALLTID dimensioneras efter bastuns storlek och placeringen sker så att man har vissa säkerhetsavstånd till lavar/väggar etc. Ett bastuaggregat bör vara termostatsyrt för att hålla den temperatur man önskar (normalt 60-80 grader).

Den justerbara utluftsventilen ställs in så att - när bastun är uppvärmd -
den evakuerar en luftmängd av 6-8 m³ per person och timme.
Mekanisk till eller frånlufts ventilation av bastu kan leda till torr-destillation
av träpanel med risk för brand.[/i]

Om man har en avluftsmängd på 6-8m3/h per person genom självdrag eller mekaniskt, vad är då skillnaden???
Jag har aldrig sett eller hört trä som börjat brinna vid 80grader...
Generellt räknar man med en avluftsmängd och inluftsmängd, 2m3/h per m2 bastuyta. I större bastun som t ex simhallar, hotell etc. strävar man till ett övertryck i bastun(under bastubadandet) eftersom folk kommer och går och dörren öppnas ofta. Övertrycket gör att kall luft inte kommer in i bastun när nån går i dörren

Bastuaggregat och dörr på samma vägg.
Dörrens "luftcirkulation" skall samarbeta med varmluften från aggregatet.
Därför placeras aggregatet på samma vägg som dörren (endast i
undantagsfall på sidoväggen, men då mycket nära dörr-väggen).[/i]

Bastuaggregatet skall placeras med beaktande av bastubadarna. Har man en stor bastu är bästa placeringen i mitten av bastun dels för att få mera utrymme för fler bastubadare och dels för att få en jämn värmespridning i hela bastun.
Med "dörrens luftcirkulation" antar jag att man menar springan under dörren. Den skall fungera på samma sätt som avluftsventilation.

Inluftsventilen placeras alltid direkt under bastuaggregatet.
Inluftsventilen placeras rakt genom väggen mitt under aggregatet.
Det skall vara maximalt avstånd mellan in- och utluftsventil, t ex diagonal
placering.[/i]

Rätt vid vedeldad bastu och fel vid bastu med elaggregat. För att få in frisk luft till bastubadarna och för att få den att blandas med värmen som uppstår när man kastar bad så skall den placeras ovanför bastuugnen, helst i taket. Ok att det skall vara maximalt avstånd men isåfall strider detta mot "utluftsventilen" = springan i dörren som isåfall är rätt bredvid inluftsventilen, dvs inluften kommer att gå direkt ut under springan i dörren!!

Utluftsventilen skall sitta högt på väggen eller i taket - och ha
samma area som inluftsventilen.[/i]

Om man vill ha dåligt bastubad och om man vill värma åt kråkorna så ok, men denna ventil skall isåfall vara stäng under uppvärmningen och under själva bastubadet!!

Hälsningar från bastubadets hemland, grannlandet i öst.


/Mosse
Skrivet av: Micra
« skrivet: 07 december 2005, 11:03:47 »

Men vänta lite nu...

Det tycks finnas flera "skolor" kring vad som är rätt eller fel placering av ventiler för till-och frånluft i bastun.

När jag byggde vår bastu (med el.aggregat) i vintras, så följde jag de anvisningar som jag hittade, - bl.a denna från TYLÖ, som borde veta vad som gäller:

Viktigt med rätt bastuventilation!
En felaktigt utförd ventilation i bastun kan ofta resultera i heta golv och
lavar, sönderbrända väggar och tak (temperaturskyddet i aggregatet
utlöser)! Följ därför noga våra anvisningar för bastuns ventilation.

Den justerbara utluftsventilen ställs in så att - när bastun är uppvärmd -
den evakuerar en luftmängd av 6-8 m³ per person och timme.
Mekanisk till eller frånlufts ventilation av bastu kan leda till torr-destillation
av träpanel med risk för brand.

Bastuaggregat och dörr på samma vägg.
Dörrens "luftcirkulation" skall samarbeta med varmluften från aggregatet.
Därför placeras aggregatet på samma vägg som dörren (endast i
undantagsfall på sidoväggen, men då mycket nära dörr-väggen).

Inluftsventilen placeras alltid direkt under bastuaggregatet.
Inluftsventilen placeras rakt genom väggen mitt under aggregatet.
Det skall vara maximalt avstånd mellan in- och utluftsventil, t ex diagonal
placering.

Utluftsventilen skall sitta högt på väggen eller i taket - och ha
samma area som inluftsventilen.
:,v(

Hälsningar
Micra
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 07 december 2005, 08:02:30 »

Har man vedeldad bastu och ventilation enligt den HÖGRA bilden är det ok. En vedeldad bastukamin behöver syre för förbränningsprocessen. Därav inluftsventilen under kaminen. I en vedeldad bastu har också ofta ett överflöd av värme som bör i viss mån ventileras ut för att inte få för varmt i bastun. Därav avluftsventilen i taket.

Men, har man bastu med elaggregat och har ventilation enligt den högra bilden så finns det några knep man kan testa. Byt ut avluftsventilen mot en justerbar ventil som kan stängas vid uppvärmningen/bastubadet för att inte släppa ut all varm luft. Detta inverkar också rätt mycket på totala elförbrukningen. Ventilen öppnas efter bastubadet för att ventilera ut fukten.

Har man inluften under(bakom eller bredvid) aggregatet så kan man om möjligt dra en kanal i väggen(platta ventkanaler för bastu finns att köpas) för att få in luften ovanför aggregatet. Detta kräver dock ett litet större ingrepp.

/Mosse

Skrivet av: gustav
« skrivet: 05 december 2005, 22:14:30 »

Här har man en villa som experterna har ritat och bastun är enligt den högra bilden. Jag har öppet under dörren och ventil uppe vid taket som är kopplad till FL-Värmepumpen. Jag får trösta mig med det att min fru vill ha lite svalare och sitter inte hela tiden högst upp.
Skrivet av: Vetgirig
« skrivet: 05 december 2005, 21:40:56 »

Jag undrar hur många bastuar i Sverige som är ventilerade enligt den högra bilden..? jag har i alla fall en av dom! :'(
Min oxå
Skrivet av: RLA
« skrivet: 05 december 2005, 20:26:00 »

Jag undrar hur många bastuar i Sverige som är ventilerade enligt den högra bilden..? jag har i alla fall en av dom! :'(
Skrivet av: TwixTheCat
« skrivet: 05 december 2005, 20:11:30 »

Helt korrekt - vi har inloppet av friskluft ca 20cm över aggregatet och utlopp under aggregat (och dörr). Detta  verkar inte bara teoretiskt korrekt utan fungerar perfekt i praktiken också...
Twix' Husse
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 05 december 2005, 10:50:06 »

Skall prova att öppna upp ventilen helt...
JAg var noga med att täta ordentligt runt dörren för att få ventilationen att gå från intaget, under aggregatet och ut diagonalt uppe i hörnet av bastun...

Kanske om man tillåter lite läckage runt dörren så blir den varmare?

Ojojojoj!

Ventilationen i en bastu (med elkamin) skall utföras enligt följande. Tilluften skall tillföras antingen i taket ovanför kamin eller i väggen ca 300-400mm ovanför kamin. Avluften skall placeras (helst diagonalt) under laven ca. 300mm från golvet, eller via springan under bastudörren (som skall vara ~100mm). När man kaster på vatten så kommer värmen att stiga upp och ta med sig frisk luft innan den når badaren som sitter på laven. Luften kyls så småningom av och ventileras ut genom avluftventilen eller genom dörrspringan.

Det största felet man kan göra är att "elda åt kråkorna" och sätta avluften uppe i taket. och inluften under bastukamin! Då kommer man verkligen att frysa om fötterna.  :)

Bilden till vänster visar RÄTT ventilation och bilden till höger visar FEL ventilation.

/Mosse

Skrivet av: Kitoz
« skrivet: 20 november 2005, 13:22:49 »

Skall prova att öppna upp ventilen helt...
JAg var noga med att täta ordentligt runt dörren för att få ventilationen att gå från intaget, under aggregatet och ut diagonalt uppe i hörnet av bastun...

Kanske om man tillåter lite läckage runt dörren så blir den varmare?

Hej!
Normalt brukar man inte ha någon tröskel under dörren,en glipa på ca 2,5 cm är att föredra.//Kitoz
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 november 2005, 12:43:08 »

när du kastar vatten kan du äll kasta varannan skoppa på dören  ;D
smart  :)
eler så spricker döörren & då är det mindre smart
Skrivet av: kek29
« skrivet: 20 november 2005, 10:15:04 »

när du kastar vatten kan du äll kasta varannan skoppa på dören  ;D
smart  :)
Skrivet av: haikii
« skrivet: 19 november 2005, 20:05:15 »

Har själv en glasdörr som blev immig ganska lätt men sen jag bytte stenarna till keramikstenar som avger ångan jämnare så är problemet avsevärt mindre.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 12 februari 2005, 20:30:56 »

när du kastar vatten kan du äll kasta varannan skoppa på dören  ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 februari 2005, 18:18:19 »

Inge lustigt... nog mycket vatten blir det väl fukt även på väggarna....
Ungefär som när du duschat länge och det blir imma på badrumsspegeln....
En glasdörr kommer alltid att ha lägre temp än väggarna, därför ser du fukten där först....  Men fukten vill man ju ha torrbastu é ju inge kul  ;)
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 12 februari 2005, 13:00:40 »

Skall prova att öppna upp ventilen helt...
JAg var noga med att täta ordentligt runt dörren för att få ventilationen att gå från intaget, under aggregatet och ut diagonalt uppe i hörnet av bastun...

Kanske om man tillåter lite läckage runt dörren så blir den varmare?
Skrivet av: RLA
« skrivet: 12 februari 2005, 12:50:48 »

Jodå, jag har också monterat glasdörr, jag får också lite imma/kondens på glaset när vattenkastningen är häftig!
Dock vid "normal" vattenkastning, typ med barn i bastun, märks ingenting, antingen är det som du säger att den kalla ytan för ångan att kondensera, eller, gud förbjude. har vi för dålig ventilation.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 12 februari 2005, 12:23:31 »

Har precis monterat en ny glasdörr i Bastun... Fint blev det... :D
Men när man kastar vatten(visst säger man så :-\ ) på aggregaten får jag kondens på dörren...
Med tilluftsdonet rejält öppet minskar problemet men försvinner inte helt...
Är det klen ventilation eller är det bara så att den kalla yta som dörren motsvarar alltid ger lite kondens?
Någon annan med glasdörr?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!