Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: g2 eller optimum?  (läst 12577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: g2 eller optimum?
« Svar #15 skrivet: 17 mars 2012, 21:26:32 »
Är du verkligen sÃ¥ insnöad pÃ¥ ivt sÃ¥ att du tror att tex Nibe inte kan hÃ¥lla jämn innetemp löjligt  :::_)

Jag tror inget....jag vet att det är så.

Varför använder du ord som "insnöad"?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: g2 eller optimum?
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2012, 21:37:01 »
Eftersom jag har en Nibe som håller jämn innetemp så vet jag att det funkar även med en Nibe och om man tror att endast Ivt Bosch kan hålla jämn inne temp känns det inte så fel med insnöad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: g2 eller optimum?
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2012, 22:00:02 »
Eftersom jag har en Nibe som håller jämn innetemp så vet jag att det funkar även med en Nibe och om man tror att endast Ivt Bosch kan hålla jämn inne temp känns det inte så fel med insnöad.

Visst kan det vara så att du har jämn komfort, men då har du extern styrning typ shunt och aktiva termostater.

Trots detta har du en värmepump som startar då det inte finns ett värmebehov d.v.s. ekonomi och livslängd blir lidande.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2012, 22:10:45 »
Jag har en G2'a men inget eltillskott än  tummenupp ,har du bara golvvärme eller stora radiatorer jobbar inte en G2'a som bäst den vill ha ett "normal" hus.
Jag gillar att den gör hett vatten under en "vanlig" körning så det blir inga extra vv körningar.
När badkaret används blir det en men det är nog svårt att undvika.
Men vanligt duschande håller den undan än så länge, har bara haft den sedan i höstas.
Jag har nÃ¥gorlunda jämn värme inne ( innegivare & termostater  ;) ) men hÃ¥ller med om att reglersystem lämnar en del att önska
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: g2 eller optimum?
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2012, 09:20:40 »
Visst kan det vara så att du har jämn komfort, men då har du extern styrning typ shunt och aktiva termostater.

Trots detta har du en värmepump som startar då det inte finns ett värmebehov d.v.s. ekonomi och livslängd blir lidande.
I dag har jag en shunt som står fullt öppen så den påverkar inte och jag har inga termostater. En Bosch/ivt som den levereras utan innegivare kommer att starta enbart efter utetempen det krävs att man kompletterar den med en innegivare för att få en fullgod reglering. Har man en Nibe och har problem med att kompressorn startar trots övertemp så kompletterar man med en termostat som bryter kompressorn vid övertemp så har dock inte jag gjort för det behövs inte hos mig. Några av dom gångerna det har blivit för varmt inne har jag kollat i loggen och kompressorn har inte startat men jag har ganska stor rumsgivarpåverkan (4,2). Numera är det väl så att även ivt/Bosch reglerar på framledningen så att hävda att dom har en bättre reglering blir fel på alla sätt men dom har en annorlunda reglering. Jag är helt övertygad om att det inte spelar nån roll vilken vp Ts köper innetempen kommer att vara jämn oavsett vp om den bara justeras rätt. När jag ändå är i gång så varför skriver du inte att Thermia och Nibe har betydligt bättre vv komfort ska man jämföra märken så jämför allt någorlunda opartiskt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #20 skrivet: 10 april 2012, 20:53:06 »
vill du lägga mer pengar nu och ha billigare drift alltid sedan dÃ¥ är G2 inte värt 10 lax mer.  lägg dessa pÃ¥ hÃ¥l och tank istället
Har kört en Thermia Optimum sen juli förra året, med en tank och extra djupt borrhål. Nu var inte vintern speciellt kall men kändes tryggt ändå när det kröp ner under -10 några nätter. Jämn temperatur inne, golvärmen fungerade utmärkt liksom radiatorererna.
 
Vad är det för märkvärdigt med IVT?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #21 skrivet: 11 april 2012, 11:34:15 »
för mig skiljde det 6000 till G2 från opt.
för en riktigt bra reglering är det väl en inverter man vill ha ?
men optimum funktion känns som att alla skulle ha !
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #22 skrivet: 11 april 2012, 13:07:39 »
Varför är inverter och optimum att föredra Jocke?

 :)

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #23 skrivet: 12 april 2012, 13:19:28 »
En inverter borde vara enklare att reglera på vad huset behöver inte försöka hitta ett genomsnitt, slippa knäppningar mm. inga sågtandskruvor lättare att dimensionera för 100% täckning. Nu är väl problemet att COP på de modeller som finns som BVP är för dåliga.
Optmum är väl så nära optimala tempdiffar man kan få eller ?
Nu är väl priset för opt från Thermia lite högt men visst vill du också ha det om det vore gratis ?
Även HGW tycker jag är en bra idé men man kanske inte tjänar igen pengarna den kostar,
Men om HGW & Opt vore gratis sa du nej även då ?
 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #24 skrivet: 12 april 2012, 15:58:09 »
Jag tänker helt annorlunda än du här. Flödet avgör vilken effekt du kan köra i systemet. Det spelar absolut ingen roll om du har inverter,det blir inte mer tillgängligt flöde för det.

Optimum har jag ingen nytta av, men gärna fina cirkpumpar.

HGW, visst om det är gratis sÃ¥ tar jag det gärna, men hellre att det är som pÃ¥ Robust, en separat växlare. 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: g2 eller optimum?
« Svar #25 skrivet: 12 april 2012, 17:25:56 »
En inverter borde vara enklare att reglera på vad huset behöver inte försöka hitta ett genomsnitt, slippa knäppningar mm. inga sågtandskruvor lättare att dimensionera för 100% täckning. Nu är väl problemet att COP på de modeller som finns som BVP är för dåliga.
Optmum är väl så nära optimala tempdiffar man kan få eller ?
Nu är väl priset för opt från Thermia lite högt men visst vill du också ha det om det vore gratis ?
Även HGW tycker jag är en bra idé men man kanske inte tjänar igen pengarna den kostar,
Men om HGW & Opt vore gratis sa du nej även då ?
Man slipper inte knäppningarna med inverter dom kommer ofta efter vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #26 skrivet: 13 april 2012, 10:57:39 »
@veakab
Jag vet inte hur mÃ¥nga som sitter med för lÃ¥gt flöde för deras effekt ? 
Min opt reglerar varma CP'n mellan 60%->75%
Tror du att HGW blir billigare med separat växlare ?
@smurfen
Jag har som du märker inga knäppningar, men jag har haft 2 vv körningar i april så det är svårt att märka.
bara badkaret som fodrar vv körning duschar håller HGW emot.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: g2 eller optimum?
« Svar #27 skrivet: 13 april 2012, 19:56:57 »
Grattis till lÃ¥g vv förbrukning  tummenupp fast du sparar mer med en G2 om du haft hög förbrukning. Det är lÃ¥ngt ifrÃ¥n alla som fÃ¥r knäppningar i raddarna men verkar vara rätt vanligt. Jag tror inverters kommer att bli bra framförallt när (om) man fixar en styrning som styr cp sÃ¥ att även om tillgängligt flöde är lite för lÃ¥gt när vp lämnar max effekt sÃ¥ varvar cp upp och kör med lite högre flöde dom fÃ¥ dagarna det behövs visst man kan fÃ¥ lite brus i rören men en vecka per Ã¥r kanske man kan ha det sÃ¥.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: g2 eller optimum?
« Svar #28 skrivet: 13 april 2012, 21:21:00 »
Nu vet jag inte om jag har lÃ¥g vv förbrukning men fÃ¥ extra vv körningar  :)
HGW körs väl nästan varje vanlig körning och duttar upp tempen, vv tempen ökar efter varje vanlig körning.
Har provat att öka intergralen ( för färre starter) nu när det är varmare och då blir det lite mera övertemp i slutet av körningen = varmare vv

Tror också på inverter, är knäppningar helt flödesberoende ?
Jag tror ocksÃ¥ pÃ¥ lite brus vore värt det  tummenupp
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: g2 eller optimum?
« Svar #29 skrivet: 13 april 2012, 21:28:32 »
Knäppningarna beror inte på flöde utan på snabba förändringar i temperaturen. Du vet väl att det är inte gratis vv bara för att den kommer via hgv att öka integralen och få mera övertemp på rad systemet för att få mera vv bör inte löna sig då är det bättre att vp gör en vv körning med lite sämre cop. Normalt ska inte integralen användas vp ska hinna jobba av gradmin innan integralen går in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!