Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synunkter pÃ¥ offerter.  (läst 13602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #30 skrivet: 31 maj 2011, 19:10:31 »
Tack för alla synpunkter..

Jag kan inte säga att det blivit lättare, firmorna förespråkar mindre pump och den allmänna uppfattningen på forat verkar vara att gå på en lite större lösning.
Man har ju ingen lust att gå på en för liten lösning, känner inte heller att man vill ta i för mycket.

hmm, ska ta in ett par offerter till, jag såg att det fanns en pump som plockade upp energi efter behov (kommer inte ihåg om det var nibe eller ivt). Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #31 skrivet: 31 maj 2011, 22:04:17 »
Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Jag ser inga fördelar med scroll gentemot on/off när det gäller BVP.

Nu kommer jag fÃ¥ hela maffian pÃ¥ mig  knUp
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #32 skrivet: 31 maj 2011, 22:05:42 »
Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Jag ser inga fördelar med scroll gentemot on/off när det gäller BVP.

Nu kommer jag fÃ¥ hela maffian pÃ¥ mig  knUp

En scroll kan vara on/off...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #33 skrivet: 31 maj 2011, 22:09:22 »
Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Jag ser inga fördelar med scroll gentemot on/off när det gäller BVP.

Nu kommer jag fÃ¥ hela maffian pÃ¥ mig  knUp

En scroll kan vara on/off...

Sant, jag tänkte förstÃ¥s inverter  :-[
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 22:19:38 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #34 skrivet: 31 maj 2011, 23:23:21 »
Inverter eller on/off diskuteras här just nu: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41906.0;all

Enligt min åsikt och mina slutsatser så är det bättre att satsa på en on/off med en volymtank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #35 skrivet: 31 maj 2011, 23:30:12 »
Inverter eller on/off diskuteras här just nu: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41906.0;all

Enligt min åsikt och mina slutsatser så är det bättre att satsa på en on/off med en volymtank.

Håller fullt med dig. Jag skrev fel från början eftersom det var inverter jag menade.

På BVP är on/off lika bra som inverterpump.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #36 skrivet: 01 juni 2011, 01:36:37 »
Tack för alla synpunkter..

Jag kan inte säga att det blivit lättare, firmorna förespråkar mindre pump och den allmänna uppfattningen på forat verkar vara att gå på en lite större lösning.
Man har ju ingen lust att gå på en för liten lösning, känner inte heller att man vill ta i för mycket.

hmm, ska ta in ett par offerter till, jag såg att det fanns en pump som plockade upp energi efter behov (kommer inte ihåg om det var nibe eller ivt). Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Eller så har dom fåttfelaktigt underlag från början...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #37 skrivet: 01 juni 2011, 08:51:30 »
Dom har ju varit där och kollat själva.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #38 skrivet: 01 juni 2011, 08:53:41 »
Aha ja då ere skumt lite dom pitchar med 5 kw
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #39 skrivet: 01 juni 2011, 09:02:10 »
Hej habbe!
Vad är problemet,Varför inte lyssna med andra (kompisar,arbetskamrater)och hör om dom blev nöjda med den firman som anlitades.
ref,är nog aldrig fel
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #40 skrivet: 01 juni 2011, 09:37:58 »

Hej.

Nej det är inget problem, svårt att göra stora investeringar när man inte känner att man har full koll på läget.

Har bara gått på referenser från kollegor och kompisar vilket resulterade i 2st offerter, Nu breddade jag lite och tar in offerter utan referenser.

När man ser alla beräkningar samt den uppfattningen folk har här, så tycker jag också att det är konstigt att dom offererar mindre pumpar. Vilket jag också framfört varpå dom tycker att det räcker och att gå på större är lite overkill och att investeringen blir svårt att räkna hem med dagens elpris osv. då har dom räknat på 20000kwh i uppvärming och varmvatten. (och så mycket har jag ju inte heller så den verkliga besparingen blir ju mindre, men som sagt jag investerar för framtiden).

Jag känner väl själv att firmorna lägger mycket vikt på vilket år lösningen har betalt tillbaka sig och för att få maximal besparing just nu. Och allt detta är ju baserat på ett fast elpris som kan gå åt båda håll i framtiden.

Sedan finns det ju andra grejor man kan lägga pengarna på för att få pumpen att räcka längre vilket kanske är smartare om man tänker på långsikt, har tex mekanisk från luft som säkerligen pumpar ut flera kw värme för mycket under kalla dagar osv.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #41 skrivet: 01 juni 2011, 10:29:46 »
Nu är det ju så att din llvp faktiskt gör att du inte på direkten vet vad ditt hus kräver för energi för att värmas.

Med det menar jag att en totalförbrukning på 20 000 kwh med 2st llvp kanske skulle ligga på 30 000 eller mer utan några llvp.

Att dimensionera rätt är alltid svårare när det finns en värmepump i den befintliga lösningen.

Och värst av allt.. det blir riktigt joxigt att räkna ut payoff m.m. För en person som har direkt el och 30mwh blir besparingen med BV jättestor. För en person med LLVP blir besparingen inte lika stor. Installatörens vetskap om detta kan också påverka vilken dimensionering de väljer då dom ser det som att investeringsutrymmet du har är mindre än om du inte redan hade investerat i 2st llvp.

Jag tror det är toksvårt att räkna hem BV på någon typ av kort sikt om man redan har llvp. Men allt handlar inte om att räkna hem på kort tid. Som ny ägare av ett hus är det fullständigt normalt att investera på lång sikt och skaffa en komfortabel (som inte bygger på en fläkt..) lösning. Tidigare ägare kanske gjorde sin investering inför en flytt och då kanske dom inte tyckte det var värt att ta risken och investera stora pengar, även om dom troligen fått tillbaks dessa pengar vid försäljning.


För dig som ägare av huset förändras dock inte verkligheten bara för att du rÃ¥kar ha en llvp, sÃ¥ vida du inte tänkt fortsätta använda den som en del i den primära värmelösningen i huset. Din investering är i en ny, lÃ¥ngsiktig och stabil värmelösning  mer än en investering med sikte pÃ¥ "stora" besparingar. Om ditt hus behöver 8kw sÃ¥ kommer det ju behöva detta oavsett om du hade direktel eller llvp innan.

Men jag menar jag bara resonerar löst och försöker se orsak och verkan. Det kan ju mycket väl vara så att du har en jättebra isolering och att din nuvarande llvp egentligen inte gör någon direkt skillnad och att du bara har 20mwh i energibehov. Då kommer ju säkert 5an fungera helt ok för det mesta!


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #42 skrivet: 01 juni 2011, 10:58:02 »
Jag håller fullständigt med dig. Och jag är själv inne på att ta i lite extra i investeringen.

Frågan är ju vilket värmebehov jag har. Listor och liknade hus tycker jag verkar ligga långt ifrån mitt behov.
För det jag vet till 100% är totalbehovet av el är 17000kwh/år inklusive garaget. och ska så ska man räkna bort hushålls elen och garaget.

Nu har ju jag en väldigt öppen planlösning vilket ger bra effekt på luft pumpen. vad ger en panasonic-9:a i värme effekt med bästa möjliga förhållanden ?. Kan man kanske räkna baklänges med marginal.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #43 skrivet: 01 juni 2011, 11:07:18 »
Jag tycker att du skall göra en riktig energiberäkning och dimensionera utifrån energibehovet utan LL-pump. När du väl har en riktigt dimensionerad BV-anläggning så vill du inte köra LL-pumpen längre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #44 skrivet: 01 juni 2011, 11:11:11 »
Bara för att vara tydlig så har ju ingen av dom som har lämnat offerterna räknat med att jag ska luft pumpen kvar.

Kommer ett par killar idag ska be dom beräkna lite får se vad dom kommer fram till.. Ska även fråga vad dom tror jag har i el förbrukning totalt idag osv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!