Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilens AC och magnetkoppling  (läst 44826 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Bilens AC och magnetkoppling
« skrivet: 27 juli 2006, 13:43:12 »
AC i bilen är väl också en värmepump?  ::)
Då har jag kommit rätt!

Magnetkopplingen slår på och av hela tiden. Ibland är den på 10 sekunder ibland någon minut. När den väl är på fungerar ACn helt OK.
Men varför går den av och på hela tiden? Är det ett elfel i givarna, eller fel på kompressorn, eller på magnetkopplingen?  Eller är det brist på köldmedium?

Kan tilläggas att magnetkopplingen slår ifrån oftare vid högre motorvarv. Dvs vid högre farter slutar AC att fungera.
liiite irriterande.  fiR: och varmt.

Vill bara försäkra mig om att det inte är ett enkelt fel som är lätt att elliminera.
Bara man vet var man skall börja leta. Var skall jag börja felsöka? 
Det är en Ford Focus 2000 om det har betydelse.


Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2006, 15:04:33 »
Har för mig att det var exakt det problemet på föräldrarnas volvo 855 också, där var det läckage på anläggningen pga att en burk i motorrummet hade rostat hål.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2006, 15:17:33 »
Tryckvakten slår ifrån.
Brist på köldmedium.
5 år gammal bil?
Läckage p g a korrosion.
Ofta vid anslutningar till kondensor.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2006, 19:56:01 »
”drjukebox” analys är sannolikt 100% rätt. Tycker dock att det kan vara på sin plats att tillägga att symptomen ifråga inte är allmängiltigt för alla AC-system i bilar.

Hur systemet uppträder vid köldmediebrist beror i huvudsak på om bilen är utrustad med expansionsventilsystem eller stryprörssystem.

System med expansionsventil har både hög och lågtrycksbrytaren placerade på högtryckssidan. Medan stryprörssystemen har särat på brytarna så att lågtrycksbrytaren sitter på lågtryckssidan och högtrycksbrytaren sitter på högtryckssidan.

Funktionen blir därigenom helt olika.

I ett stryprörssystem blir reaktionen omedelbar när trycket på låga sidan sviktar. Kompressorn stoppas till dess att tillräckligt mycket köldmedium hunnit rinna förbi till låga sidan. Därefter tillåts återstart. Kan då bli ett livligt start och stoppande, när systemet har låg köldmedienivå.

I system försedda med expansionsventil blir det helt annorlunda. Eftersom lågtrycksbrytaren sitter på höga sidan, blir dess enda uppgift, att kolla huruvida vilotrycket räcker för start. Räcker vilotrycket väl för start så fortsätter kompressorn att gå oavsett om trycket på låga sidan börjar svikta. Lågtrycksbrytaren nås inte av någon information om det sviktande trycket, så länge kompressorn är igång.

Ett system med expansionsventil kan givetvis också drabbas av symptomet snabba start/stoppcykler, men då är orsaken alltid något helt annat än köldmediebrist.

Så vitt jag vet har Ford oftast stryprörssystem, så köldmediebrist bör rätt osvikligt vara förstahandsalternativet för dej Sfinx.

/Knut.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2006, 20:04:14 »
presis som värmepumpen så går den inte hela tiden, den sak gå till & från, med olika mellanrum.

om du därimot inte får kalt i bilen, trots att den går, så har du säkert en gasläcka.
om du stängar alla uton ett mittmunstycke & kör full kyla i detta, med motorn på 2500rpm. sen mäter du presis i munstycket , så ska luftyen vara ca +8 grader.
(är luften + 15 grader så har du en gasläcka)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2006, 12:48:17 »
Jag har ett likartat problem (men tvärtom på ett sätt). Vi stillastående bryter kompressor hela tiden och kyleffekten är dålig medan den vid hög hastighet håller igång mycket längre och jag får fullgod kyleffekt.
Min analys är att kondensorn inte kyls tillräckligt mycket vid låga hastigheter, trots att elfläkten snurrar hela tiden. Kondensorn ser inte ut att ha igensatta kylflänsar.

Som en del av er minns fick jag min gamla -91 Dodge uppfyllt med freon-ersättare i maj då kylmontören inte kunde hitta läckan på mitt system. Den har fungerat likartat sedan dess: bra kyleffekt vid hög fart, men dålig effekt vid stillastående och låg fart. Vad kan orsaka detta?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2006, 13:44:29 »
En AC-anläggning på en bil och en värmepump fungerar ungefär likadant, ungefär.
Det blir kallt på ett ställe och varmt på ett annat. Men i regel kan man säga att om man inte har haft en läcka på en 5 år gammal bil så är det jättebra. Egentligen borde det ju vara samma som värmepumpen men en bil utsätts för mycket mer slitage och sitter i en väldigt påfrestande miljö. T.ex tror jag att 80% av alla läckor sker i kondensorn som sitter framför motorkylaren i grillen utav bilen. Det kan vara stenskott som tar sönder den eller alla flugor och löv som sätter sig bakom tillsatsfläkten och med hjälp av saltet så fräts kondensorn sönder. Ta märket KIA som tillverkas i japanland där de fäster ac´ns aluminiumrör med stålklammer, viss där borta använde de inget salt, men här hemma så är det hål efter 2 år. Salt, stål och aluminium en finfin kombo.
En bilac levererar en bättre kyleffekt när man kör dels att kompressorn går fortare och att man får en lägre kondenseringstemperatur, när man står stilla så ska tillsatsfläkten blåsa bort värmen, den kanske inte fungerar. Det kan också vara så vid en konvertering att köldmediemängden blivit lite för stor så kompressorn bryter till och från på högtryckspressostaten.
R12 och R134 skiljer sig lite och en ac-anläggning på ca 1kg blir väldigt känslig på fyllnadsmängd
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2006, 14:33:57 »
Sen en rättelse en bil med expventilsystem har inte alls alltid hög och lågtryckspressostaterna på högtryckssidan och jag har aldrig sett en mobil anläggning med sk. stryprörsfunktion måste vara väldigt ovanligt eller mkt små anläggningar. Tar tex arbetsfordon som skördare, väghyvlar, hjullatare så kan de vara utan både hög och lågtrycksvakt. Men symptomen är detsamma vare sid exp.ventil eller stryprör, ett slående av kompressor till och från är symptom för för lite köldmedium eller för mycket köldmedium, däremot om kompressorn slår till och kyler men efter stopp så går den inte mer är nog troligast ngt fel med magnetkopplingen, dvs att mellanrummet mellan kompressorhus och magnet är för stor, man brukar kunna reglera detta med brickor. Mycket vanligt på Volvo S-V70, 850, men på t.ex AUDI vet jag att där finns det inga brickor.
Lycka till
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2006, 18:05:08 »
Min Toyota är 6 år gammal nu (13 000 mil), om kylan skulle lägga av inom 10 år från tillverkningsdatum skulle jag bli mycket besviken.

Nån fler som har efarenheter av hur länge men kan köra utan att fylla?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2006, 20:49:50 »
Min Toyota är 6 år gammal nu (13 000 mil), om kylan skulle lägga av inom 10 år från tillverkningsdatum skulle jag bli mycket besviken.

Nån fler som har efarenheter av hur länge men kan köra utan att fylla?

Med en Toyota behöver du nog inte oroa dig om det...  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2006, 21:34:16 »
Jag har ett likartat problem (men tvärtom på ett sätt). Vi stillastående bryter kompressor hela tiden och kyleffekten är dålig medan den vid hög hastighet håller igång mycket längre och jag får fullgod kyleffekt.
Min analys är att kondensorn inte kyls tillräckligt mycket vid låga hastigheter, trots att elfläkten snurrar hela tiden. Kondensorn ser inte ut att ha igensatta kylflänsar.

Som en del av er minns fick jag min gamla -91 Dodge uppfyllt med freon-ersättare i maj då kylmontören inte kunde hitta läckan på mitt system. Den har fungerat likartat sedan dess: bra kyleffekt vid hög fart, men dålig effekt vid stillastående och låg fart. Vad kan orsaka detta?
Bytte ni torkfilter? om inte gör det!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2006, 21:38:10 »
En AC-anläggning på en bil och en värmepump fungerar ungefär likadant, ungefär.
Det blir kallt på ett ställe och varmt på ett annat. Men i regel kan man säga att om man inte har haft en läcka på en 5 år gammal bil så är det jättebra. Egentligen borde det ju vara samma som värmepumpen men en bil utsätts för mycket mer slitage och sitter i en väldigt påfrestande miljö. T.ex tror jag att 80% av alla läckor sker i kondensorn som sitter framför motorkylaren i grillen utav bilen. Det kan vara stenskott som tar sönder den eller alla flugor och löv som sätter sig bakom tillsatsfläkten och med hjälp av saltet så fräts kondensorn sönder. Ta märket KIA som tillverkas i japanland där de fäster ac´ns aluminiumrör med stålklammer, viss där borta använde de inget salt, men här hemma så är det hål efter 2 år. Salt, stål och aluminium en finfin kombo.
En bilac levererar en bättre kyleffekt när man kör dels att kompressorn går fortare och att man får en lägre kondenseringstemperatur, när man står stilla så ska tillsatsfläkten blåsa bort värmen, den kanske inte fungerar. Det kan också vara så vid en konvertering att köldmediemängden blivit lite för stor så kompressorn bryter till och från på högtryckspressostaten.
R12 och R134 skiljer sig lite och en ac-anläggning på ca 1kg blir väldigt känslig på fyllnadsmängd


vad kör ni för "skitbilar" som har läckor i AC-systemet inom 5 år? dom bilar jag jobar med är det inte så vanligt att det läckare.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2006, 21:41:06 »
Sen en rättelse en bil med expventilsystem har inte alls alltid hög och lågtryckspressostaterna på högtryckssidan och jag har aldrig sett en mobil anläggning med sk. stryprörsfunktion måste vara väldigt ovanligt eller mkt små anläggningar. Tar tex arbetsfordon som skördare, väghyvlar, hjullatare så kan de vara utan både hög och lågtrycksvakt. Men symptomen är detsamma vare sid exp.ventil eller stryprör, ett slående av kompressor till och från är symptom för för lite köldmedium eller för mycket köldmedium, däremot om kompressorn slår till och kyler men efter stopp så går den inte mer är nog troligast ngt fel med magnetkopplingen, dvs att mellanrummet mellan kompressorhus och magnet är för stor, man brukar kunna reglera detta med brickor. Mycket vanligt på Volvo S-V70, 850, men på t.ex AUDI vet jag att där finns det inga brickor.
Lycka till

har du aldrig sett en bil som ahr orifis? (stryprör) detat sitter på Volvo 740, 940, 850, V70 (men dessa bilar är ju inte så vanliga i Sverige ;) )
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2006, 08:20:22 »
Passat TDI variant syncro -98 med fullständig dokumentation. Ingen påfyllning eller andra problem
än så länge 


 Thumbsup
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2006, 10:35:12 »
Märkligt att det finns exp.ventiler att beställa till samtliga Volvo modeller eller vad det kallas. Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!