Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?  (läst 17558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Hökenström

  • Gäst
Patrik Hökenström
Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« skrivet: 12 april 2017, 18:17:31 »
Hej.
Min kompressor verkar gett upp, lät lite annorlunda en dag, och dagen efter lät den inget alls.
Inga felkoder, displayens diod lyser som den gick men det gör den inte.
Har hittat ny kompressor för 4300spänn men tänkte kolla här om någon bytt själv?
Man får med instruktioner och enligt firman skulle det finnas kranar för köldmediet så man slipper vacuumsuga, men man måste efterfylla det som försvinner i gamla kompressorn.
Jag har ingen lust att riva allt och sen konstatera att jag inte kan göra klart själv, med 3 smÃ¥barn vill man gärna ha bÃ¥de värme och varmvatten ganska omgÃ¥ende 😀
Tacksam för mÃ¥nga bra svar av dolk som gjort detta byte 👍

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #1 skrivet: 12 april 2017, 18:22:04 »
Behöver du värme och varmvatten är det väl bara att köra pÃ¥ el nÃ¥gra dagar. Det är ju inte sÃ¥ stora pengar du förlorar. Och ur det skulle funka med "kranar" undrar jag  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #2 skrivet: 12 april 2017, 18:28:01 »
jag tror att man tömmer systemet och fyller det med nån typ av skydds gas under själva lödningen sen vacum suger man och fyller på rätt mängd av rätt gas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #3 skrivet: 12 april 2017, 18:34:01 »
Hej.
Min kompressor verkar gett upp, lät lite annorlunda en dag, och dagen efter lät den inget alls.
Inga felkoder, displayens diod lyser som den gick men det gör den inte.
Har hittat ny kompressor för 4300spänn men tänkte kolla här om någon bytt själv?
Man får med instruktioner och enligt firman skulle det finnas kranar för köldmediet så man slipper vacuumsuga, men man måste efterfylla det som försvinner i gamla kompressorn.
Jag har ingen lust att riva allt och sen konstatera att jag inte kan göra klart själv, med 3 smÃ¥barn vill man gärna ha bÃ¥de värme och varmvatten ganska omgÃ¥ende 😀
Tacksam för mÃ¥nga bra svar av dolk som gjort detta byte 👍
Det bästa är nog att ta dit en kylkille , eller fråga om dom byter för jag har en ( kolla priset med den ) vilken kylkille som helst kan byta , viss prisskillnad mellan dom

Patrik Hökenström

  • Gäst
Patrik Hökenström
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #4 skrivet: 12 april 2017, 20:35:34 »
Haha jag visste det skulle miastolkas med min formulering.
Just nu tuffar den pÃ¥ elpatron enbart men jag tänkte när man rivit skiten och inte kan fÃ¥ ihop den 😀
Kranar för gasen är väl inget hokuspokus, tänk gasolflaska tex?
Eller avstängningskranarna inne i en husvagn 😀
Behöver du värme och varmvatten är det väl bara att köra pÃ¥ el nÃ¥gra dagar. Det är ju inte sÃ¥ stora pengar du förlorar. Och ur det skulle funka med "kranar" undrar jag  Sc:,h

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #5 skrivet: 12 april 2017, 20:47:01 »
Haha jag visste det skulle miastolkas med min formulering.
Just nu tuffar den pÃ¥ elpatron enbart men jag tänkte när man rivit skiten och inte kan fÃ¥ ihop den 😀
Kranar för gasen är väl inget hokuspokus, tänk gasolflaska tex?
Eller avstängningskranarna inne i en husvagn 😀
Nej det är ingen hokus pokus , det är bara det att det kanske inte finns kranar för avstängning

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #6 skrivet: 12 april 2017, 20:53:24 »
Gasen borde inte kosta allt för mycket det är R290 i 310P
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #7 skrivet: 13 april 2017, 09:46:17 »
Det bästa är nog att ta dit en kylkille , eller fråga om dom byter för jag har en ( kolla priset med den ) vilken kylkille som helst kan byta , viss prisskillnad mellan dom

Inte vilken kylkille som helst. Det krävs tillägg för brännbara gaser, inte bara vanliga köldmedia. Finns inga "kranar". Måste lödas som Smurfen skrev.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Patrik Hökenström

  • Gäst
Patrik Hökenström
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #8 skrivet: 13 april 2017, 10:11:22 »
Har sett när jag detaljstuderat fotot att kranar saknas så jaa... Nån som löder.
Ang. Tillägg för brännbara gaser, om jag hittar en kyltekniker som arbetar med rätt gas borde han ha rätt tillägg va? Eller är det ingen garanti?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #9 skrivet: 13 april 2017, 10:16:08 »
Även där det finns kranar så kommer det att vara delar av rörsystemet som inte innehåller gas utan vanlig luft och då måste det vakuumsugs för att få bort fukten i den delen. Det är bara om man har förfyllda ledningar som man inte behöver vakuumsuga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #10 skrivet: 13 april 2017, 11:00:44 »
Om kylteknikern har rätt grejer för R290 propan får man väl anta att hen också har motsvarande kunskaper för att jobba säkert. Hur gammal är värmepumpen? Normalt byter man även andra komponenter som torkmedelsbehållare och expansionsventil men ibland hela förångaren och lågtryckspressostaten etc. Blir då som en komplett renovering av själva värmepumpsdelen efter ca 10 år. Har man ett hus som är ca 120 kvm eller större är det även lämpligt att välja reservdelskompressorn till 360P istället. Denna är på 650 W istället för 550 W i 310P original. Kostar en tusenlapp till men ger lite högre energibesparing varje år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Patrik Hökenström

  • Gäst
Patrik Hökenström
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #11 skrivet: 13 april 2017, 11:51:24 »
Driftsatte pumpen 2006 så jaaa... den blir snart 11 år.
Usch, bör man byta massa annat också?
Behöver hålla nere kostnaderna (arbetslös) så pengar gödslar ingen över en direkt.
Kraftigare pump passar inte rakt in va? Ser olika ut på bild och jag frågade nibes support om det redan för 10 år sedan och dom sa att det inte gick.
Å andra sidan så behöver inte det varit sant heller.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #12 skrivet: 13 april 2017, 12:54:18 »
Jag kör med 650 W kompressor för 360P i min 310P sedan kompressorn byttes för andra gången. Inga problem eftersom förångarpaketet är lika stora och mängden köldmedia är densamma i 310P 0ch 360P. Märktes skillnad att förångningstemperatur och avluftstemperatur blev några grader lägre med samma fläktinställning. NIBE service rekommenderade byte av hela "kitet" efter 13 år men det är naturligtvis upp till en själv att bestämma om enbart kompressorn ska bytas. Viktigt att den elektriska kompressorvärmaren kommer med men den borde redan finnas där om pumpen är från 2006.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Patrik Hökenström

  • Gäst
Patrik Hökenström
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #13 skrivet: 13 april 2017, 23:03:37 »
Beställde orginal kompressorn idag, 1300 spänn i prisskillnad var det där jag beställde ifrån.
Eftersom mer kanske pajjar snart kändes det som jag inte ville avvara de extra slantarna.
Och att kylteknikern kommer vilja ha 2500-3000spänn.

Patrik Hökenström

  • Gäst
Patrik Hökenström
SV: Byta kompressor själv i Nibe fighter 310P?
« Svar #14 skrivet: 19 april 2017, 14:36:04 »
Idag kom kompressorn, fixk med värmare, startkonding, nytt kablage, några gummifötter som kompressorn ska stå på.
Läste på kompressorn att gasen skulle heta R22?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!