Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma 008. Frostar inte av  (läst 3004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J_Ihl

  • Gäst
J_Ihl
Altherma 008. Frostar inte av
« skrivet: 22 november 2015, 00:29:15 »
Halloj i kylan.

Nu när vintern kommit till Skåne på riktigt så har min pump börjat jobba på allvar. Upptäckte därför idag att avfrostningen inte funkar. Trots en utetemp på ett par plusgrader så var hela flänsytan täckt av ett par cm snö (ej is). Har aldrig haft problem med avfrostningen tidigare men den är 8 år gammal nu så den börjar väl få ålderskrämpor. Min fråga är om man kan manuellt avfrosta utedelen via styrenheten eller om det är helautomatiserat och det inte går att göra manuellt? Är det service som gäller och i så fall vem ska man vända sig till i Malmö/Lund området?

Tacksam för svar.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #1 skrivet: 22 november 2015, 00:58:46 »
Kan tillägga att jag inte har några felkoder registrerade Sc:,h

Utloggad Cix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #2 skrivet: 22 november 2015, 09:21:38 »
testa köra den med högre temp och fullt ös. DÃ¥ brukar de gÃ¥ i avfrostningsläge. 

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #3 skrivet: 22 november 2015, 09:38:18 »
Med tanke på att det snöade en hel del så kan du prova att stänga av maskinen och avfrosta den manuellt genom att hälla varmt vatten på lamellerna på utomhusenheten
Häls Daikin

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #4 skrivet: 23 november 2015, 06:55:11 »
Tack för svaren. Har testat att frosta av den manuellt. Stängde dock inte av den vilket kanske var ett misstag? Oavsett så frostade den igen efter ett litet tag igen. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att köra den med fullt ös :) Fläkten går redan för fullt men det är ju säkerligen p.g.a. att den är helt igenisad och inte får luft genom flänsarna och därmed tror att det är kallare ute än vad det egentligen är.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #5 skrivet: 23 november 2015, 09:24:54 »
Tack för svaren. Har testat att frosta av den manuellt. Stängde dock inte av den vilket kanske var ett misstag? Oavsett så frostade den igen efter ett litet tag igen. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att köra den med fullt ös :) Fläkten går redan för fullt men det är ju säkerligen p.g.a. att den är helt igenisad och inte får luft genom flänsarna och därmed tror att det är kallare ute än vad det egentligen är.

Den har troligtvis byggt is mellan växlare och chassie.
I sådana fall så blir det svårt för maskinen att få bort isen som sitter fast I chassiet.
Bästa är att stänga av den, öppna topplocket på utedelen och att försiktigt hälla vatten på växlaren uppifrån så du får bort all is.

/Daikin

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #6 skrivet: 23 november 2015, 21:34:20 »
@Daikin: Du hade helt rätt. Tekniker var ute och tittade och mycket riktigt var den rent igenisad pÃ¥ insidan. 20 st 10-liters spannar med varmvatten senare sÃ¥ var isen borta. Installatören sade att det inte var nÃ¥got fel pÃ¥ pump/elektronik utan att det som troligtvis hänt är att den har isat igen sÃ¥ snabbt sÃ¥ att avfrostningen inte hunnit fungera. Problemet är att den verkar fortfarande inte avfrosta och det är inte alls lika fuktigt i luften idag mÃ¥ndag som det var i helgen  dontknow

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Altherma 008. Frostar inte av
« Svar #7 skrivet: 25 november 2015, 00:01:20 »
Och idag hade vi sex plusgrader och ändå isar den igen. Är det för lite gas i systemet tro så att den inte "orkar" avfrosta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!