Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: PRK-kopplingar pÃ¥ kollektorledning (var: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?)  (läst 15807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Har ett hus vi köpte halvfärdigt för åtta år sedan och har byggt på fritiden sedan dess. När vi köpte fanns redan en borrad energibrunn så den har inte ingått i den entrepenad vi upphandlade för installation av bergvärmepump som vi nyss fått utförd.

När det kopplade på kollektorslangarna så åkte tigersågen fram och sågade upp brunnsröret som sticket upp ur marken. Jag tänker nu att jag måste försöka återställa det röret på något sätt och lägga på ett lock. Hur brukar man göra? Tips och synpunkter mottages med tacksamhet!

Jag ska också återfylla runt kollektorslangarna. Det är bara ett par meter in till huset. Lägger man lämpligen singel i botten eller är det bara att ösa tillbaka jorden? Bifogar en bild på hur det ser ut.

Hoppas kunna återkomma med mer input till forat om min pump när jag fått mer erfarenheter (NIBE F1155). Tänker använda Uplink funktionen och tittar även på att få ett WIFI-SDcard att automatiskt ladda upp logfiler till molntjänst (Google Drive).

mvh /Lasse

« Senast ändrad: 28 oktober 2015, 11:16:03 av redtop »

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2015, 17:47:09 »
Är det inte krav pÃ¥ att vinklarna mÃ¥ste vara svetsade ?  :-\
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2015, 17:59:12 »
Är det inte krav pÃ¥ att vinklarna mÃ¥ste vara svetsade ?  :-\

Jag har inte en aning. Det satt svetsade böjar där från början när firman som gjorde installationen var där och tittade. När de väl kom dit sa rörkillen att ingen hade upplyst honom om att det satt svetsböjar där och att han inte hade med sig utrustning för det, så han löste det med klämkopplingar.

Jag har som sagt inte en aning om det är krav pÃ¥ det. Man hinner inte läsa in sig pÃ¥ alla detaljer när man bygger hus, sÃ¥ nÃ¥gonstans fÃ¥r man ju lita pÃ¥ att yrkesfolket gör rätt, men om det är emot nÃ¥gra regler sÃ¥ vore det ju fint att fÃ¥ reda pÃ¥ det innan jag betalar fakturan, gärna med hänvisning till nÃ¥got referensdokument.  dontknow

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2015, 20:25:59 »
www.geotec.se/upload/cms/file/normbrunn_07.pdf

Sid 31, avsnitt 3.1, där står även hur locket ska utformas men inte hur det ska täckas.
« Senast ändrad: 26 oktober 2015, 20:28:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2015, 21:25:03 »
www.geotec.se/upload/cms/file/normbrunn_07.pdf

Sid 31, avsnitt 3.1, där står även hur locket ska utformas men inte hur det ska täckas.

Tackar, men det avser väl locket på foderröret som brineslangarna sticker upp igenom, inte locket på det röda plaströret i min bild ovan?

Noterade också att det står "minsta schaktdjup mellan energibrunn och fastighet är 500mm". Så är det inte hos mig pga berg, så jag får se till att ordna med extra mekaniskt skydd.

Såg i en annan tråd att det tydligen var kommunen som avgjorde om det krävdes svetsade kopplingar på slangarna eller inte. Sökte hos min kommun (Österåker), men hittade inget krav på det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2015, 12:31:44 »
Normbrunn är en standard som många kommuner har som villkor, kolla upp om inte din kommun kräver detta?
Det kanske inte står på hemsidan, jag fick reda på det i svaret när jag sökte tillstånd för att borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2015, 07:06:21 »
Borrhålet ska täckas med tätt lock om det är anslutet under mark, det finns borrhålstoppar att köpa.
Svetsade kopplingar tror jag alla kommuner kräver, hur som helst är det inte så bra med PRK kopplingar för dom är inte täta mot undertryck och kan släppa in luft på sugsidan om man har ett öppet expansionskärl.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2015, 07:32:49 »
Dessutom kommer det väl in fukt i dom som fryser och riskerar att spräcka dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2015, 11:15:12 »
Jag tycker inte det framgår på ett tydligt sätt när jag läser normbrunn07 att det är krav på svetsade kopplingar, men samtidigt inser jag ju att det är det rätta sättet att göra det på. Jag har mailat firman som gjorde installationen och vill ha deras (skriftliga) syn på att de monterat PRK-kopplingar. Jag ska också ringa branchorganisationen SKVP och höra hur de ser på saken (installatörsfirman är SKVP-medlem).

Det är bråttom eftersom fakturan ska betalas om ett par dagar och om jag kan visa att installationen inte är fackmannamässigt utförd tänker jag reklamera installationen och innehålla en del av fakturabeloppet till dess att det är utrett.

Usch vad hopplöst det är att det alltid ska bli så här så fort man anlitar en hantverkare! :-(

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2015, 20:27:01 »
Jag tycker inte det framgår på ett tydligt sätt när jag läser normbrunn07 att det är krav på svetsade kopplingar, men samtidigt inser jag ju att det är det rätta sättet att göra det på. Jag har mailat firman som gjorde installationen och vill ha deras (skriftliga) syn på att de monterat PRK-kopplingar. Jag ska också ringa branchorganisationen SKVP och höra hur de ser på saken (installatörsfirman är SKVP-medlem).

Det är bråttom eftersom fakturan ska betalas om ett par dagar och om jag kan visa att installationen inte är fackmannamässigt utförd tänker jag reklamera installationen och innehålla en del av fakturabeloppet till dess att det är utrett.

Usch vad hopplöst det är att det alltid ska bli så här så fort man anlitar en hantverkare! :-(

Dra inte alla hantverkare över samma kam. Vi finns som är bÃ¥de noggranna och ser till att det blir rätt gjort.  a:gl
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Hur täcka energibrunnen (lock etc)?
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2015, 07:46:07 »
Dra inte alla hantverkare över samma kam. Vi finns som är bÃ¥de noggranna och ser till att det blir rätt gjort.  a:gl

Det lÃ¥ter bra! DÃ¥ bestämmer vi att jag bara haft otur!  tummenupp

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Då har jag varit i kontakt med två experter på SKVP och båda anser att det är svetsning som gäller om man ska följa Normbrunn07. Vi har även pratat med installationsfirman som hade inställningen "har vi gjort fel ska vi rätta till det", och kommit överens om att vi håller inne en del av fakturabeloppet innan vi rett ut hur vi ska lösa det hela.

Nästa fråga är det här med brandsäkerheten. Man har gått in med plastslang ca 3 meter i krypgrunden (trähus med träbjälklag) innan man gått över till kopparledning, och enligt vad jag läser bl a här på forumet är det inte OK ur brandskyddssynpunkt om man inte brandisolerar slangarna. Även där ansåg SKVP att jag nog formellt hade rätt i det. Jag försökte få ett svar på vad praxis är i branschen, men det var svårare att få ett utlåtande om det.

Från SKVP fick jag tipset att anlita en besiktningsman för att få ett bra protokoll på vad som ev. behöver åtgärdas. Vi får se om vi behöver ta till det, men jag tyckte det var en bra idé att ha en oberoende besiktning då man gör en så pass kostsam installation. Det kan ju vara värt ett par tusenlappar att få en kolla av att installationen är rätt utförd, något som är svårt att hålla koll på själv för en lekman, så det kanske är nåt att överväga för alla som gör en bergvärmeinstallation.
« Senast ändrad: 30 oktober 2015, 18:07:40 av redtop »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmm...
Den sistnämnda grejen är lite intressant.
Oftast har man ett nivÃ¥kärl i halvgenomskinlig plast för köldbäraren inne i pannrummet, det borde vara värre än ett par plastslangar med köldbärare i grunden.  Sc:,h

Det är sällan det börjar brinna i grunden så att plastslangarna smälter och spriten tar eld.
När detta händer är troligen redan hela huset övertänt så det spelar mindre roll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
MEN, det är oerhört många som har PEM-slangar indragna i sina hus...
Vilken mardröm om VVS-branschen fick allt detta på sitt ansvar.
För att inte tala om NivÃ¥kärlen  :o
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Nästa installationsgroda: Installatören har dragit PEM 40x3.7 från brunnen och in i huset. Där har man använt en Vatette övergångskoppling mellan PEM och kopparledningen. När jag gick och plockade efter rörisen under installationen hittade jag två stödhylsor på marken vid övergången och frågade om inte de skulle sitta i slangen? "Jag försökte men de passade inte" var svaret. Hylsorna är märkta 40x2.4, så jag förstår att de inte passar i en 40x3.7 slang.

Efter att ha läst Vatettes monteringsanvisning så framgår det att stödhylsa skall användas vid anslutning av Brineledning, och att det finns stödhylsor även för PEM 40x3.7

Fackmannamässigt utfört? Ytterligare en punkt att reklamera...  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!