Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När är det OK med tillskott?  (läst 1385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
När är det OK med tillskott?
« skrivet: 03 februari 2014, 15:54:45 »
Hej alla....
Jag har följt forumet ett tag, och det dyker ibland upp frågor som jag inte hittar svar på.

Jag har en 1245-12kW som värmer 200 m2 villa i 2 plan + källare och ett gästhus på 50m2 (golvvärme överallt) samt ett garage på 40m2 som håller runt 10-12 grader.
det går även en kulvert ca: 20 m till det gamla pannrummet som värms till 10 grader med en dubbel radiator 600 x 1600. Jag har inkommande vatten kvar där så det går inte att kallställa det.

Har loggat och konstaterat att brytpunkten för pumpen ligger vid -11 grader, då går den in med 1kW spets sedan om tempen sjunker till -15 så går den in med 3 kW för att orka räkna tillbaks gradminuterna.
Hur är det för er.....klarar ni er utan spets oavsett utetemp? eller är det här någorlunda normalt.
Funderar på att kallställa gästhuset då ingen bor där just nu, men vet inte riktigt hur mycket det skulle göra.
det är trots allt en del pyssel med att tappa ur golvslingorna och alla vattenledningar.
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: När är det OK med tillskott?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 16:08:13 »

Det beror ju på hur ofta du har lägre än -15 per år.

Men om man ska våga sig på att uttala sig övergripande så skulle jag säga att det är helt normalt. Du kan ju alltid dra ner tempen lite i gästhuset.

Om du finner tillskottet du har problematiskt så kan du ju investera i en värmeväxlare och ha en separerad frostsäker slinga i gästhuset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: När är det OK med tillskott?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 16:09:56 »
Jag tycker att det verkar vara rätt bra avvägt, det är ju trots allt inte så många dagar det är lägre temperatur så tillskottet kostar relativt lite. Min anläggning klarar sig till ca -14 om det inte stormar blåser det ordentligt behöver jag tillskott från ca -10. Hus som man kallställer brukar inte må sådär hundra bra, det går rätt fort att fukten kryper in i väggarna och det börjar lukta lite unket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: När är det OK med tillskott?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2014, 17:26:50 »
Sänk tempen i gästhuset till tex 10 grader onödigt att värma mer än så oavsett om du behöver spets eller inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: När är det OK med tillskott?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 17:52:56 »
Tack för era synpunkter och råd.
Jag skall börja med att dra ner tempen i gästhuset.
Sen är det som sagt inte många dagar det är så kallt.
Spetsen har gått in 8,2 timmar hittils.
Inte för att jag vet hur den räknar ut det?
Är det max effekt i 8,2 timmar som på något vis summeras av de olika stegen som varit inkopplade?
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: När är det OK med tillskott?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 18:00:18 »
Japp max effekt i 8,2 timme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!