Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump eller vad?  (läst 1363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Luftvärmepump eller vad?
« skrivet: 11 januari 2014, 23:08:17 »
Jag hÃ¥ller pÃ¥ att bygga ut mitt kallgarage frÃ¥n 25 kvm till 70 kvm. Tanken är att varmbona detta och även installera nÃ¥gon form av uppvärmning. Har funderat pÃ¥ luftvärmepump men  har ocksÃ¥ funderingar pÃ¥ bara elelement. Kostnaden pÃ¥ värmepumpen är cirka 20000:- och med tanke pÃ¥ att pumpen hÃ¥ller 6- 7 Ã¥r innan jag mÃ¥ste repa den sÃ¥ kanske det är billigare att värma upp garaget med värmeelement?

Jag vill gärna ha tips på vad jag skall välja och om jag skall välja luftvärmepump hur stor behöver den vara? Garaget finns i Umeå och jag vill alltid ha cirka 15 -17 grader i garaget året runt för mek av våra bilar. a:gl

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Luftvärmepump eller vad?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2014, 23:49:12 »
Du verkar inte ha tummen mitt i handen så jag kan rekommendera en av dom jag själv innehar http://www.jula.se/luft-luftvarmepump-4-35-kw-417048 Kan fås till ett par tusen lägre pris när "säsongen" är inne. Den kan lägga sig på underhållsvärme 8 - 10 grader, när du slår på den så kommer det att ta en kvart till 15 - 17 grader - om det inte -20 ute.. då funkar inte de flesta luftluftpumpar så bra.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump eller vad?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2014, 00:25:23 »
Törs man lita pÃ¥ en JULA pump?  :o
Hört att dessa är kinespumpar som inte håller vad dom lovar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luftvärmepump eller vad?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2014, 03:03:31 »
Det är därför dom är billiga... De flesta som har fått igång verkar vara nöjda iallafall. Och sparar den in 3-5000:- per år så behöver den ju inte funka så länge innan man har kunnat lägga undan pengar till en 'finpump'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Luftvärmepump eller vad?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2014, 19:24:31 »
Du är inte roligt med en adress med obestämt antal understreck - jag vet inte vilken "purjo" som gäller. Men en del synpunkter har varit bra så det vore bäst för oss alla om du tar bort understrecken. Rasar alla dina tidigare inlägg då?
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luftvärmepump eller vad?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2014, 20:07:30 »
Vilka andra purjo syftar du pÃ¥?  Sc:,h
Vad jag vet har ingen annan utgett sig för att vara jag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!