Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar  (läst 8302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Medicinugglan

  • Gäst
Medicinugglan
IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« skrivet: 13 oktober 2013, 20:13:05 »
Hejsan.

Undrar lite över den här manometern som mäter trycket för värmevatten. Idag när jag gjorde rent filtret så var visaren på 0. Går man in och läser temperaturerna så visar de:

GT1 28,2 (30,2)
GT2 7,1
GT3:1 52,0
GT3:2 56,6
GT3:3 55,5
GT6 28,6

I användarmanualen så står det ju att trycket skall vara mellan 0,5 - 1,5 bar. Att man då skall öppna påfyllningskranen för att fylla på mera vatten.

Om jag då öppnar kranen och får upp trycket till t.ex. 1,5 bar. Då tar det iofs 30 - 45 minuter innan trycket sakta men säkert gått ned till 0 igen.

Skall den fungera så här?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2013, 22:03:29 »
Nej det ska det inte, ser du om vattnet rinner ut via övertrycksventilen (den sitter i närheten av expansionskärlet eller manometern)?
I så fall kan det sitta skräp i käglan på ventilen, det kan man rensa genom att lätta på övertrycksventilen (skruva på den) när du fyllt upp rätt tryck.
Rinner det inte där har du en vattenläcka och bör leta reda på var det läcker illa kvickt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2013, 22:28:50 »
Ta en titt på avluftningsventilen som finns på tanken. Det är där det mesta av luften samlas och ska luftas bort. fyll i med vatten, öppna ventilen tills det kommer vatten ur den, gör det inte det innan trycket är 0 så gör om proceduren.
Men det brukar som Carl N skrev vara säkerhetsventilen som läcker, annars en läcka någon annan stans.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Medicinugglan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2013, 08:18:38 »
Får kika på alla tipsen efter frukosten.

Men nu på morgonen så var trycket nere på 0 igen. Vissa al elementen här hemma är varma.

Nu drog jag ut de två slangarna till spilkoppen. Det droppar vatten från båda slangarna. Skulle jag chansa så är det minst 1 deciliter vatten per timme som kommer från slangarna.

Skall det vara så?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2013, 09:09:32 »
Om backventilen och alla kranar är täta på varmvattenberedare och tappvarmvattensystem så skall det alltid droppa lite från den säkerhetsventilen när tappvarmvatten värms.
Från säkerhetsventilen som sitter mot radiatorkretsen skall det aldrig komma något vatten om säkerhetsventilen är tät, och gummiblåsan är hel/pumpad.
Det kan ha kommit skräp i ventilsätet vilket gör att den läcker, det kan räcka att manuellt öppna/stänga ventilen några gånger (brukar kunna göras genom att vrida på ratten, eller dra i en spak beroende på typ).
Om gummiblåsan är trasig är det bara att byta kärl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2013, 09:11:17 »
Nu är jag inte säker men ena slangen kan vara kondensvatten från förångaren, där är det normalt att det kommer vatten då kompressorn går.
Men vad den andra slangen är vet jag inte, det ska ju även finnas en säkerhetsventil på inkommande kallvatten till VVB, kanske är det avrinningen därifrån? Där brukar det komma en skvätt efter en större VV-tappning då VVB:n värms upp igen.
Men från säkerhetsventilen på radiatorsidan ska det inte droppa, är det nån som har koll på vart den avrinningen är på IVT 490?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2013, 13:20:29 »
Säv. till radiatorvattnet sitter på samma koppel som manometer och påfylnad, vet inte om det fanns nån slang på den, tror inte det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Medicinugglan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490, manometertryck för värmevatten = 0 bar
« Svar #7 skrivet: 03 november 2013, 19:52:13 »
Ingen av tipsen fungerade. Tog hem en reparatör. Det visade sig vara expansionskärlet som hade gått sönder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!