Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Batteridriven cirkulationspump?  (läst 14242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PetEnd

  • Mätarlarv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥rd pÃ¥ landet - Jordvärme, bergvärme, krypgrund
Batteridriven cirkulationspump?
« skrivet: 31 maj 2012, 18:01:25 »
Har ett hus med gammalt enrörs system med vidhängande kökspanna. För några år sedan byggde vi ut med badrum mm. I badrummet installerades en elpanna (begagnad för att kolla hur mycket ström som går åt) ansluten till det gamla systemet med klenare rör. Detta innebär att cirkulationen inte kommer att fungera vid ett strömavbrott. Alltså funkar inte vedpannan som reserv om man inte kan få till en cirkulationspump som drivs på annat sätt. Nu ska vi installera bergvärme istället för elpannan. I samband med detta har frågan om cirkulationpumpen aktualiserats.
Vet någon om om det finns någon batteridriven cirkulationpump el dyl. Några andra bra idéer?
PEN

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2012, 18:09:40 »
Sätt en stickkontakt på cirkulations pumpen och köp en omvandlare 12 volt - 220 för en femhundring så får du ta in ett batteri vid strömlöst eller dra kabel till bilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2012, 06:54:09 »
Dra kabeln till bilen låter ju smart. Då kan du värma ditt hus med bensin och klarar långa strömavbrott.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2012, 07:01:14 »
Sätt en stickkontakt på cirkulations pumpen och köp en omvandlare 12 volt - 220 för en femhundring så får du ta in ett batteri vid strömlöst eller dra kabel till bilen.

Enklast så eller så skaffar du ett aggregat som skall servas och underhållas hela tiden tummenupp

Hela södra finland var ju utan el i fyra till sju dygn just efter julhelgens storm och då aktualiserades reservkraftsbehovet...
Ett 500W el-aggregat klarar av en oljebrännare samt en cirk.pump, drift-tid så länge man har bensin
En 600W 12V-230V omvandlare klarar av en oljebrännare samt en cirk.pump, 80Ah batteri ger ström i 30 min max
Testade i min provkörningstunna för pumpar att en Ny Wilo 55W cirk.pump tar 11A ur ett nyladdat 12V batteri utan laddning, har man en maskin (mopedbil, traktor, skåpbil etc) igång som laddar batteriet kontinuerligt så klarar man sig hyfsat
Att ha flera belastningar till samma omvandlare går säkert bra, koppla in en och en

En sak är säker: effektivitetsvärdet är på minus!
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2012, 00:33:32 »
Under de 4 dygns strömavbrott i december 1999 skaffade jag en 12/230V 1000W omformare och 6 st. 60Ah bilbatterier. Batterierna är utbytte nu till 2 st. 120Ah istället. De klarar ca 2 dygns förbrukning. En cirkpump och lite lysrörslampor, men även kaffekokaren och jetvattenpumpen till hydroforen då och då. Cirkpumpen kör endast en kvart i timmen via en billig klockströmbrytare. I gengäld är framloppstemperaturen satt högt upp. Styrning av reglering, pump och annat, är alla med vägguttag och stickpropp, så man enkelt kan skifta mellan nätet och reservkraften. Ja, jag har även tillverkat en box som själv skiftar om.
När batterierna är slut kan jag ladda dem via bilen i tomgång (jag har 18 meters 16-kvadrat startkablar tillverkade för just det ändamålet).
Jag har endast problem med frysen. Kylvarorna kommer i källaren. Numera är omformare med äkta sinusvåg nere i pris som fyrkantvåg var innan, dvs 10.000:- för en kvalitets-1000-Wattare från Waeco, så jag funderar på att skaffa en sådan. Jag kvaddade kretskortet i den moderna strömsnåla frysen med fel spänning en gång. Annars har jag kört TV och annan elektronik med omformaren utan problem. Cirkpumpen knarrar, men går fint annars.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2012, 04:14:54 »
En bra och billig lösning kan vara att skaffa en gammal "uttjänt" APC Smart UPS och hänga på fetare batterier. Då skaffar man sig lite lugn och ro att dra igång elverk eller annat.
Ett stort plus på just dessa UPS är att man kan ställa batterispänning mm via telnet o rs232. Varianten XL har dessutom stöd för extra batteripackar.
Äldre Smart UPS hade en bugg som innebar att de kokade sönder batterierna och ansågs därför "trasiga" och därmed billiga eller gratis. Äkta sinusvåg är det som gäller.

Kör själv så, husets nätverk, switchar, telefon, router, NAS samt 24/7 PC och "pelletskaninen". :)

Men; klantar man sig vid konfiguration av något via telnet kanske man avlivar prylen, klantar man sig med el eller batterier så kanske man avlivar sig själv. Så blev det sagt då. ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2012, 09:23:56 »
Om man tänker klara sig flera dagar utan el är det nog absolut enklast och billigast att skaffa ett elverk då klarar man både värmen samt kyl frys utan problem så kör jag tummenupp Har även en inverter men den har jag inte provat hemma använder den normalt i stugan till radion. Om jag bodde där det ofta är strömlöst skulle jag skaffa ett 3 fas elverk samt koppla in reservkraft brytare så man fixar strömmen i hela huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PetEnd

  • Mätarlarv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥rd pÃ¥ landet - Jordvärme, bergvärme, krypgrund
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: 02 juni 2012, 13:15:12 »
Tack för många kreativa förslag! Får se vad vi hittar på.
PEN

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2012, 09:23:13 »
skall du starta kyl och frys så måste sinus-invertern vara stor - uppåt 1 kW även om din kylskåpkompressor är på 85 Watt - det beror på metoden man startar kylskåp som kräver väldigt mycket ström - uppåt 7-10 ampere på 230V är inget ovanligt och det gäller att invertern har en 'surge'-kapacitet i dom trakterna.

en sinusinverters surge-kapacitet bruka ligga på 50 - 75% utöver märkeffekten - läs noga på databladet.

växelriktare av sinusmodell kostar inte längre 10 papp - pÃ¥ Elfa kostar en 1 kW Nordic power 3350:-,  1.5 kW 4454:- och 2 kW 5980:-, alla plus moms.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2012, 09:46:36 »
Problemet med att använda inverter till kyl frys och cirkpump och kanske nån grej till är att det krävs stora batterier som ska vara laddade i alla fall om man vill klara ett längre strömavbrott och det brukar man vilja för ett kortare klarar man ofta helt gratis utan reservkraft.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2012, 15:09:59 »
kyl och frys drar mellan 0.5 till 1 kWh/dygn beroende på storlek och ålder.

en stor inverter drar också 0.75 - 1.5 ampere i tomgångsström vilket också måste räknas in i batteribudgeten.

första dygnet klarar man i regel kyl och frys utan ström, men sedan...

är man beroende av cirkulationspump för sin värme så kanske det måste hanteras separat med egen växelriktare och batteripack och här måste man också välja rätt grejor så att växelriktare inte går med hög förlust för att motorn är så induktivt reaktiv.

Här innebär det kanske en sinusväxelriktare och en motorkondingpaket för att göra faskompensering av motorn sÃ¥ att den inte drar sÃ¥ mycket ström (men fortfarande samma effekt) - faskompensering med med motokondingpaket kan man _inte_ göra om man försöker driva med en fyrkantvÃ¥g-växelriktare (modifierad sinus brukar det stÃ¥ pÃ¥ kartongen) utan där är det risk att växelriktaren brinner, gÃ¥r i skyddsmode och vägra starta och utan kondingpaket sÃ¥ gÃ¥r den varm och kanske drar mer än dubbelt sÃ¥ mycket ström som cirkulationspumpen drar i effekt...   

som tidigare nämnt är att om växelriktaren drar 11 ampere och den matar en 50W pump så är något fel - bör inte dra mer än drygt 5 ampere...

till detta bör man komplettera med en elverk och en rejäl laddare[1] i kanske 50 till 100 ampere klassen (vid 12 V) som man kör någon gång i dygnet i minst 4 timmar i sträck - längre om strömkapaciteten är mindre på laddaren då det tar minst 4 timmar att ladda ett nära tomt blybatteri till ca 80% laddningsgrad om den har fri tillgång till ström utan begränsning - det är kemin i batteriet som begränsar laddningstakten och kan inte forceras.

[1] eller har en avdankad gräsklipparmotor med horisontal axel, passande remskivor  och en bilgenerator i >= 63 ampere klassen som man bygger pÃ¥ en planka själv - betydligt billigare i drift än att lÃ¥ta bilen stÃ¥ pÃ¥ lätt höjd tomgÃ¥ng med startkablar till den tomma batteriet (gamla traktorer med likströmsgeneratorer brukar dessvärre har ganska klena generatorer i 25 ampere klassen och inte ens fläktkylda...)


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #11 skrivet: 03 juni 2012, 17:20:35 »
Utan att veta tror jag att en modern bilmotor drar mindre bensin än en gräsklippare frugans bil en skoda 1.2 liters drar 0.5 liter per timme enligt färddatorn även om det stiger lite om man höjer tomgången tror jag en briggs drar mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #12 skrivet: 03 juni 2012, 21:09:00 »
prova att lasta generatorn med 50 - 100 ampere så kommer du nog se att bensinförbrukningen blir det dubbla - minst.

men i övrigt håller jag med om att det inte längre är givet att en bil är en värre miljösyndare än ett elverk, avgasreningsmässigt definitivt bättre än en elverk.

dock har jag (och grannarna) lättare att köpa att en elverk puttrar i 4 timmar än att en bil gör det...


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #13 skrivet: 03 juni 2012, 21:49:23 »
Brukar stiga till 0.6 liter timmen när man startar ac om färddatorn stämmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Batteridriven cirkulationspump?
« Svar #14 skrivet: 03 juni 2012, 22:50:09 »
Hur komplicerat är det att ordna ett reservkraftverk och att koppla in det på huset? Jag minns ju dieselaggregaten vi hade i flygvapnet när jag lumpade och gjorde repövingar, men dom levde ju om nåt råjävulskt. Ett sånt vill man ju inte ha nära huset...
Men om det blir långt strömavbrott och elen ska klara allt utom värme, dvs ca 15 kWh per dygn? Vad behöver man?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!