Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mulcher knivar pÃ¥ gammal gräsklippare?  (läst 17920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« skrivet: 05 maj 2011, 22:19:58 »
Som sagt, jag har en bra äldre åkklippare med standardknivar.
Men, trött på att kratta, kan jag köpa mulcherknivar, sätta igen utkastet & allt är ok, gräset slås sönder???
Eller krävs det ett speciellt klippdäck för det?
Trist & beställa grejjer som inte fungerar...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2011, 00:57:20 »
Svagt minne av att jag frågade klippo och det var fel dimension på maskinen...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2011, 06:35:19 »
Jag har aldrig använt annat än mulching. det är väl egentligen bara lite andra vinklar på bladen som skiljer. Borde vara enkelt för alla tillverkare att ta fram elleer helt enjket ha som standard.

varför skall man INTE ha mulchingblad?

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2011, 07:42:47 »
Ta hem ett och prova om det far plats under kapan. Passar det inte far du nog lamna tillbaka det.
En del tillverkare pastar att kapan ar speciellt utformad for mulching och det ar sant.
Ar inte din klippare anpassad med kapformen kommer det finfordelade graset att fastna lattare under kapan men det gor det pa anpassade klippare ocksa och du far lov att sopa/krafsa gras ur kapan lite oftare bara. Kanske har du spolmunstycke i kapan?
Mulcher-bladen har fler knivar, nagra rorliga och klipper graset i smulor, blir bara grasgodsel kvar om du klipper tillrackligt ofta.
Slutkrattat.
Det ar minst 4 knivar pa mulcher-bladen sa det ar ett par extra att slipa nar du kort tillrackligt med sten genom den.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2011, 08:28:39 »
Det är inga fler knivar om jag förstått rätt.
Byter ut de 2 standardknivarna som sitter i bredd idag mot 2st som på bilden.

Men om dom får plats i kåpan så är det grönt? Kåpan i sig är inte annorlunda på något sätt??

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2011, 08:45:07 »
Jo, kapan kan vara mer rundad och formad i mulcherklippare for att graset ska fa turbulens och tryckas ner i graset sags det.
Det gar bra att kora mulching med vilken som helst klippare dar bladet far plats.
Det blir antagligen sa att mer gras fastnar under kapan med en icke anpassad maskin men det ska rensas anda och gor du det till en vana blir det inget problem.
Rensar du inte tillrackligt ofta bildas strangar med gras, pga flodet av klippet, samre turbulens, som du maste kratta och da ar det samma problem igen.
Jag skulle absolut byta till en sadan kniv om den far rum. Klippet ar i sma bitar och blaser omkring tills det faller ner i grasmattan aven om det bildas tunna strangar. Det blir bra godning till grasmattan.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2011, 19:26:16 »
Min mulcherklippare från Partner ser ut att ha halt vanliga knivar utan några finesser men det skall vara en mulcher och resultatet verkar bli bra. Visserligen en vanlig gåklippare men det verkar inte behövas något komplicerat för att mulcha. Men jag har knappt något att jämföra med så om kåpformen mm är speciell vet jag inte.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2011, 20:44:31 »
Jag köpte sådana knivar som bilden ovan visar till min Husqvarna åkis senast när jag bytte, skall jag vara ärlig märkte jag ingen direkt skillnad på klippet före dessa knivar och efter, bara att det blev bättre med vassa knivar Sc:,h

En helt okvalificerad gissning är att om man har en klippare med utkastare så kommer nog inte gräsklippet bli mer pulveriserat med mulcherknivar eller vad de nu kan heta, jag tror det har med turbulens och klippbordsutförande att göra. Men det är också min högst amatörmässiga gissning ;)

Skulle jag ha utkastare på min klippare så skulle jag nog mer fundera på en uppsamlare till den...

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2011, 20:54:50 »
Det finns forstas olika mulcher-knivar men de jag sett har fler an 2 skar och klipper samma stra minst 2 ganger, darav mindre bitar gras.
Utkastare med uppsamlare ar fiffigare an att kratta men om klipparn ar gammal finns kanske ingen uppsamlare som passar.
En orsak till att de kommit med mulcher ar, forutom att tjana mer pengar, ar att sadant klippt gras kan ligga kvar i grasmattan som godning.
Det finns sakert sana knivar med olika effektiv sonderdelning av graset, till var Yardman ar de effektiva till tusen, det blir inget synligt kvar efter en raid. Allt har sjunkit ner i grasmattan.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad emilove

  • sekreterare i vägföreningen
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: borÃ¥s
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2011, 21:02:46 »
inget konsigt med mulching egentligen
knivarna är vinklade och suger upp det klippta gräset som där efter faller ner och klipps igen och igen
tills det är finfördelat och antingen faller ner på marken (eller fastnar i klippdäcket om det är blött gräs)
detta förutsätter ett tätt klippdäck dvs inget utkast
inga problem att täta ett utkast och byta kniv till mulching finns som standard tillbehör till
vissa maskiner

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2011, 22:04:25 »
Sälj på blocket och köp en ny riktig mulcher.

Eller ha mossa som jag har i nya huset. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2011, 22:09:02 »
Att bara täta utkastet vette tusan om det är "Så enkelt", jag skulle tro att det då samlar ihop rejäla kocklor med gräspack som släpper klumpvis och blir fult. Men visst, testa att plugga och se hur det fungerar. Det behöver väl knappast vara mer vetenskapligt än att det går att lösa med lite silvertejp, Vem vet, kanske fungerar det över förväntan.

Även om det inte skulle funka som det är tänkt kanske mulcherknivarna ändå klipper lite bättre än de vanliga? Så dyra är de väl inte, testa och se vettja Thumbsup

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2011, 00:32:59 »
hej..
multi klipp knivar är oftast knäckta så kniven klipper i 2 nivåer å hackar sönder gräset bättre

dom knivarna som har vingar är ofta till klippare med uppsamlare för att få blås inne i klippkåpan
så gräset flyger in i uppsammlaren

det bör gå finfint att byta kniv men du kan måsta täta utblåset på klippdäcket å släppa ut gräset i bak kant på klippkåpan men.....planerar du klippningen lite så bör det funka med orginal utblås
se till att du spolar in gräset på gräsmattan dom första 2 yttervarven du kör å sen vänder du å blåser ut gräset mot utsidan så du ej blåset in att i en fet hög på gräsmattan

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mulcher knivar på gammal gräsklippare?
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2011, 07:49:16 »
Det absolut finaste "klippet" jag har fått fick jag när jag hade en klippo med en sådan där fyrkantig tallrik under, med 6st små knivar fästade i den. Ruskigt effektivt och riktigt fint klippresultat. Dock inte så jättetåligt om man som jag ibland får för sig att trimma dikeskanter och dyligt... ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!