Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750  (läst 34693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 750
« Svar #60 skrivet: 18 december 2010, 20:09:19 »
Minska fläkthastigheten
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750
« Svar #61 skrivet: 18 december 2010, 20:12:57 »
170 m2 boyta. Ställde upp innetemperaturen till ca 21 grader imorse (tog bort framledningsbegränsning) och satte upp ventialtionen till 55%, genast gick pumpen upp till 80Hz. Får se vad nästkommande dygn ger i effektbehov. Skall tilläggas att det är 4-5 m i takhöjd i alla rum och putsad 365 mm lättbetong så det lär finnas mycket fukt kvar trots ett par månaders värmefläktar och avfuktare.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 750
« Svar #62 skrivet: 18 december 2010, 22:38:32 »
Stor volym och värma då, om det är 4-5m i takhöjd, är som 340kvm..samt att fukten i plattan bidrar till högre förbrukning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad karlstapöjk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlstad
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 750
« Svar #63 skrivet: 19 december 2010, 13:30:27 »
Ontop.Hade samma problem i början. Det tar en tid innan betongplattan blir uppvärmd om du har detta!!!
När du har ca 30 grader i returen så har plattan fått en jämn temp för att kunna värma huset.
Är plattan nygjuten så ska du nog inte köra ut full värme i början utan öka lite då och då.
Sedan bör du nog ha vent. på mellan 55-65% för att få önskvärd effekt.
Nibe flvp 750. Bor i ett 1 1/2 plans hus med golvvärme i bottenplattan på 101 kvm och en övervåning med 65 kvm med radiatorer. Har ett vidbyggt garsge på 32 kvm som i framtiden ska värmas till ca 15 grader. Bor 2 vuxna + 2 barn.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nibe 750
« Svar #64 skrivet: 19 december 2010, 14:09:04 »
Minska fläkthastigheten

Snarare, höj fläkthastigheten. Om det inte är svinkyla ute.

Fukten bidrar nog till ökad förbrukning. Men det lär finnas optimeringar att göra.
110 kWh är väldigt mycket, tror du kan komma ner till hälften när allt är uppstyrt.
Se till att ha senaste programvaran och fippla med instrypningarna av golvvärmen
tills du har jämn temp i alla rum. Skruva upp rumstermostaterna om du har sådana.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 750
« Svar #65 skrivet: 26 december 2010, 19:45:25 »
Vad har ni för förbrukning på era 750' isar i kylan? Storlek på hus och isolering och hur många minus innan eltillskott?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 750
« Svar #66 skrivet: 26 december 2010, 20:43:48 »
Har en slarvigt installerad F750 i en nybyggd enplansvilla, 150kvm med golvvärme (platta på mark), 35cm väggar.
Sitter nu själv med uppgiften att få den att fungera eftersom installatören inte lyckats med det.

Installerade en elmätare innan pumpen så att jag skulle kunna följa dess förbrukning och bifogar en bild på det här.
Som man kan se så stängde jag av elpatronen efter dygnet med 155kwh förbrukning. Snabb huvudräkning gjorde att jag insåg att min ekonomi inte skulle klara en sådan vinter, utan ansåg att jag fram tills att jag hann med att ta tag i det fick lov att elda i braskaminen så länge.

Under julhelgen med många gäster i huset räckte inte kompressorn till riktigt för att klara varmvattenbehovet.
Slog då på elpatronen men det enda som hände var att pumpen visade att den använde den maximalt (6,5kw) men elmätaren skvallrade om att så inte var fallet.
Någon som upplevt något liknande?

Någon förresten som vet vart man hittar en förteckning över de olika ikonerna i displayen och vad de betyder?

« Senast ändrad: 26 december 2010, 20:45:31 av sunnemarkus »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 750
« Svar #67 skrivet: 26 december 2010, 20:51:14 »
Har du du ingen handbok? Annars finns det på nibes hemsida, vad är det dom ej funkar med pumpen? Och varför gör ej hantverkaren jobbet klart?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 750
« Svar #68 skrivet: 26 december 2010, 21:23:49 »
Handböckerna försvann tillsammans med installatören. De sysslar inte med NIBE egentligen men gav sig på detta ändå. Men med kylan och alla panikjobb så har jag inte sett till dem sedan dess. De har även mer att göra klart egentligen, exempelvis blandare till badkaret - men det står fortfarande på trekvart utan front i badrummet...
Dock kom faktura på deras arbete fram tills nu och min bedömning är att det återstår minst lika mycket innan de är klara.

Jag har kommit till den punkt att jag måste ta tag i detta själv - det är ju till trots allt jag som bor i huset och som lider av komplikationerna.
Den som kan hjälpa mig med detta är en ängel!

Det som inte fungerar med värmepumpen är
1. Pumpen säger att elpatronen är aktiv på max men elmätaren skvallrar om att så inte är fallet.
2. Utgående temp på golvvärmen är låg (aldrig över 28 grader). maxframledn.temp. står på 35 grader.
3. Skillnaden mellan utgående och retur är låg, ofta runt 2 grader.
« Senast ändrad: 26 december 2010, 21:29:33 av sunnemarkus »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750
« Svar #69 skrivet: 26 december 2010, 22:08:54 »
Manualen finns på nibes hemsida.
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/
Klicka på fliken "ladda hem dokument".

Välj meny 4.2 driftläge "Auto" så bör elpatron vara tillåten.

Om jag fattar manualen rätt är det 2 cirkpumpar, den för värmesystemet kan du ställa manuellt bakom panelen.
Laddpumpen ställs in i meny 5.1.14 där du väljer "golvvärme" och rätt temperatur på DUT.
« Senast ändrad: 26 december 2010, 22:15:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750
« Svar #70 skrivet: 27 december 2010, 10:14:46 »
Handböckerna försvann tillsammans med installatören. De sysslar inte med NIBE egentligen men gav sig på detta ändå. Men med kylan och alla panikjobb så har jag inte sett till dem sedan dess. De har även mer att göra klart egentligen, exempelvis blandare till badkaret - men det står fortfarande på trekvart utan front i badrummet...
Dock kom faktura på deras arbete fram tills nu och min bedömning är att det återstår minst lika mycket innan de är klara.

Jag har kommit till den punkt att jag måste ta tag i detta själv - det är ju till trots allt jag som bor i huset och som lider av komplikationerna.
Den som kan hjälpa mig med detta är en ängel!

Det som inte fungerar med värmepumpen är
1. Pumpen säger att elpatronen är aktiv på max men elmätaren skvallrar om att så inte är fallet.
2. Utgående temp på golvvärmen är låg (aldrig över 28 grader). maxframledn.temp. står på 35 grader.
3. Skillnaden mellan utgående och retur är låg, ofta runt 2 grader.

Betala inte fakturan förän jobbet är klart skulle tro att firman blir mer intresserad av att göra klart då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9681
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750
« Svar #71 skrivet: 27 december 2010, 14:14:50 »
Att elmätaren visar lägre effekt/förbrukning än "max elpatron" kan bl.a. bero på spänningsfallet i elnätet när alla behöver ha mycket ström på en gång när det blir kallt. Räknande på egen elpatron som ska vara 9kW (märkeffekt=som mest!) vid 230/400V. Under julhelgen såg jag emellertid att spänningen låg på 215/372V. Då blir den faktiska effekten på elpatronen bara ca 7,8kW enligt beräkning. Dessutom finns en liten marginal till 9kW eftersom märkeffekt inte får överskridas så orginal kanske är 8,7kW vid 230/400V vilket skulle ge 7,5kW kvar. Som tur är mäter riktiga elmätare den faktiska förbrukningen, men det ger en tanke på hur max elpatron kan behöva ställas in. De som får sina elpatroner låsta av de nya BBR-kraven bör ju få det utifrån faktiskt effekt och inte utifrån märkeffekt på skylten.
« Senast ändrad: 27 december 2010, 14:26:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nibe 750
« Svar #72 skrivet: 27 december 2010, 16:38:04 »
Vad har ni för förbrukning på era 750' isar i kylan? Storlek på hus och isolering och hur många minus innan eltillskott?

Tjena Apan. Jag har ju tyvärr ingen elmätare pÃ¥ min VP. Men jag loggade lite mellan den 21/12 och 26/12. DÃ¥ lÃ¥g utetempen mellan -6 och -20. Medeltemp -12. Enligt mina, kanske inte sÃ¥ exakta, beräkningar sÃ¥ drog vÃ¥r VP ca 30 kWh per dygn i snitt under den perioden. Men jag fuskade. Har numera kopplat pÃ¥ innegivaren och eldade en hel del under perioden.Det gillar VPn :-) Ganska sexigt när det var -20 ute och pumpen tuffade pÃ¥ utan eltillsatsen.  Thumbsup

Dessutom verkar det helt klart funka med innegivare trots trög golvvärme på dereplanet. Inga bieffekter.

Om man inte eldar verkar det som att jag klarar mig ner till -12-14 utan eltillsats! Ibland an det gå in tidigare pga stort varmvvenbehov eller en lång avfrostning. Tror jag har trimmat systemet så bra jag kan nu.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 750
« Svar #73 skrivet: 27 december 2010, 19:16:13 »
Intressant..! Vad har du trimmat in efter hantverkarna varit där? Har du rumtermostater? Kör du dessa fullt öppna? Vi kommer att ha rad. På övre plan..golvvärme på nedre plan..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nibe 750
« Svar #74 skrivet: 28 december 2010, 09:32:31 »
Intressant..! Vad har du trimmat in efter hantverkarna varit där? Har du rumtermostater? Kör du dessa fullt öppna? Vi kommer att ha rad. På övre plan..golvvärme på nedre plan..

Jag har justerat instrypningen av de olika golvvärmeslingorna. Instrypningen av det totala flödet. Hastighet på cirkulationspump. Läget på rumstermostaterna (då slår ifrån vid typ 23 grader nu). Termostaten på fördelarshunten till golvvärmen (Det var kallare på nerevåningen så ökade tempen så det blev samma nere som uppe). Ändrat lite inställningar i menyn på VPn, vilket är det jag mixtrar lite med nu. För tillfället har jag prioriterat upp värme och ner varmvatten samt ökat gradminutrarna till elpatronen går in. Tror inte man kan spara så mycket mer, men det är ju kul att testa. Det jag eventuellt ska testa är att inaktivera rumsgivarna, nu när jag kör på innegivare. Då kanske inte betongen svalnar lika mycket och det blir enklare för VP att värma upp när kaminen väl slutat brinna.

Beror ju på vem man anlitar såklart, men jag tror inte att rörmokarna som installerar värmesystemen kan allt för mycket om dom. Det finns ju så många varianter och kombinationer så det blir svårt för dom att vara expert på alla. Jag tror man får sätta sig in i det själv om man vill spara de sista 20/30 procenten... Hade jag nöjt mig med de inställningar som installatören lämnade mig med så hade det garanterat dragit uppåt 50% mer skulle jag tro!

Jag tror att om alla Sveriges villaägare skulle lägga lite tid pÃ¥ att trimma in sitt befintliga värmesystem, sÃ¥ skulle vi spara mer energi än om alla bytte till lÃ¥genergilampor  :)
Det borde finnas med i alla sparaenergi-guider... (lite kul, såg att det faktiskt fanns med i fortums, eller var det nu var, senaste guide)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!