Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Maximal energikostnad för uppvärmning?  (läst 53214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MBJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Maximal energikostnad för uppvärmning?
« skrivet: 02 november 2009, 18:56:31 »
Hej!

Räknar jag rätt?

Förutsatt att elpriset är fast på 38 öre/kWh blir väll totalt elpris cirka 1kr/kWh. Skatt = 28,2 öre/kWh, elöverföring 15,6 öre/kWh, moms cirka 20 öre/kWH. Sen tillkommer naturligtvis de fasta avgifterna, men i grova drag borde det väll bli så?

Jag har en IVT 12 JHR-N och i reklambladet redovisas maximal elförbrukning vid värme till 1,7 kW. Med ovanstående elpris borde väll det kosta cirka 1,70 kr/h timme och köra pumpen på maximal effekt, eller? Detta skulle i så fall bli 1,7 * 24 * 365 = 15 000 kr/år.

Innan jag köpte pumpen hade jag en högre elförbrukning till uppvärmning än så. Nu med pumpen har jag höjt innetemperaturen med ett par grader och fått det betydligt behagligare inomhus. Så om min beräkning stämmer kommer jag väll att tjäna en slant på min investering då det inte finns en rimlig chans att den alltid går på max.

Är jag helt ute och cyklar eller stämmer det jag skrivit ovan?

Ha det!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2009, 19:06:53 »
Använder du bara pumpen som uppvärmning och alla andra element avstängda, så stämmer det du skriver.

Och på max lär den bara gå då det blir kallt ute, förutsatt att den är rätt dimensionerad.
15000kWh på ett år har nog ingen behövt pressa ur en 6kW luftvärmepump.

Mellan 4000 - 7000kWh/år är nog rimligt att den kommer att förbruka.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad MBJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2009, 19:14:41 »
Tack för svaret, läste vidare i några andra trådar och såg att man kan kolla sin dagsförbrukning. Får väll kolla nu någon vecka och se hur mycket el det går åt, då ingår iofs hushållsel men det ger ju iaf en bättre uppskattning på vad den faktiskt drar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2009, 20:08:42 »
Sen måste du ta i beaktande att du inte kan värma tappvarmvatten, garage, förråd och liknande rum dit du vill ha dörrarna stängda.
Så du sparar sällan eller aldrig in på all värmeförbrukning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2009, 22:22:31 »
Hur ställer ni er till min fundering?

Jag tänker så här:
En luft till luft är optimalt uppbyggd för att värma huset genom att värma upp luften
(luft värms upp lättare än vatten - tror jag)och en varmvattenberedare borde rimligtvis också vara optimalt byggd för att vara effektiv och värma vattnet effektivast möjligt. Alltså rimligtvis
skall en optimalt byggd luftvärmepump tillsammans med en optimalt byggd varmvattenberedare
med elpatron klå vilken luft till vatten värmepump som helst vilken dag som helst... knUp

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2009, 22:24:21 »
Min teori är uppbyggd kring ett hus med öppen planlösning.

 studs
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2009, 22:36:57 »
Gambler
En utmärkt lösning, om man vill ha minsta möjliga installationskostnad.
Värmepumpen har betalat sig innan man fått två barn till och måste köpa ett nytt (större) hus ;-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 22:55:08 »
Ingen vidare bra idé...................

Det kostar minst tre gånger så mycket att värma upp vatten med en elpatron som med en värmepump typ luft/vatten.
Det går åt lika mycket energi i båda fallen, med värmepumpen drar bara en tredjedel så mycket ström som elpatronen.

Det är ingen tillfällighet, varför alla med vattenburen värme vill slå av elpatronen, så att pumpen värmer varmvattnet.

//Ronnie
« Senast ändrad: 03 november 2009, 22:57:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #8 skrivet: 04 november 2009, 09:17:13 »
Kan nog räkna med års Cop på kanske på 2-3 på ev luftvärmepump, vi ligger på ca 3-4000kwh i uppvärming på 141kvm med luftvärmepump, körde el raddarna i 2-3dagar förra året, men då var det kallt, runt -20 och kallare..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2009, 21:36:22 »
Problemet är väl att luft till vatten värmepumparna oftast inte klarar av att värma både huset och varmvattnet utan måste gå på elpatronen för att klara av båda, därav min teori. tomte::
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #10 skrivet: 04 november 2009, 21:46:03 »
Problemet är väl att luft till vatten värmepumparna oftast inte klarar av att värma både huset och varmvattnet utan måste gå på elpatronen för att klara av båda, därav min teori. tomte::

Vad har du fått det ifrån? Jag har i varje fall kört utan elpatron under tre år nu!

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #11 skrivet: 04 november 2009, 21:49:05 »
Sen tänker jag även på payofftiden innan luft till vatten kontra luft till luft. Frågan är om luft till vatten värmepumpen hinner betala sig innan det är dags att byta ut den - troligtvis inte.

Jag har idag 23700 kWh i beräknad årsförbrukning inkl varmvatten,(från tidigare ca 40 000 kWh då det bara var direktverkande elslingor på varje plan) drar man av 5000 kWh för varmvattnet så är man nere i 18 700 kWh för uppvärmningen av huset (dvs 266kvm), då har jag 22-23 grader i hela huset (10 gr i garaget-oljeelement till eluttag). Jag tror inte att varken en bergvärmepump eller luft till vattenvärmepump hinner betala sig innan det är dags att byta ut den i mitt fall. (offerterna jag fick låg på ca 200-250 tkr inkl moms, då fanns ej rotavdrag)
Så jag tror att det är många därute som lika gärna kunde gjort som jag själv, dvs köpt två monstermaskiner och gottat sig i all värmen de klarar av ända ner till -25 grader.

Goa hälsningar från Götet 8)
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #12 skrivet: 04 november 2009, 21:52:24 »
Till Ronnie:

Mina båda grannar som har CTC Eco säger att deras luft till vatten har stora svårigheter att klara av både att värmpa huset samt varmvattnet. För övrigt se mitt svar som jag hann post innan läste din kommentar.

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #13 skrivet: 04 november 2009, 22:02:18 »
Gamblern.

Om man tycker att ljudet och komforten är acceptabel, så är ju luft/luft ekonomiskt.

Om man däremot vill ha det tyst och bekvämt i alla rum, så nog bergvärme eller luftvatten bättre, eller hur?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Maximal energikostnad för uppvärmning?
« Svar #14 skrivet: 04 november 2009, 22:09:50 »
Rocas,

Jag har inga som helst problem med ljudet från mina två Nocrior, klarar faktiskt av att sova med dem när de blåser max (trodde dock första gången när de blåste på max att det lät som ett himla regnande men somnade snabbt om igen) och har sovit gott sedan dess.

Jag tycker inte att de priser som erbjuds för köp o installation av luft till vatten resp bergvärme är försvarbara åtminstone inte de jag har blivit erbjuden i Gbg.

//Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!