Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tak-kassett i ryggÃ¥stak  (läst 8364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Tak-kassett i ryggåstak
« skrivet: 16 oktober 2009, 14:49:55 »
Någon som vet om det fungerar bra att montera tak-kassetter typ skystar i ryggåstak 24gr ? Sc:,h
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #1 skrivet: 11 november 2009, 22:02:36 »
Beror ju pÃ¥ vad du menar med fungerar bra   Sc:,h
Det innebär väl att den inte går att fälla in i taket och då blir det en lösning med lite kåpor osv för att få det snyggt. Sen om det är sååå snyggt är ju upp till var och en. Om man får montera den vinklat, om det är det du menar, vet jag inte. Bäst att kolla med leverantören.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #2 skrivet: 11 november 2009, 22:06:20 »
Vinklat lär väl inte fungera sÃ¥ bra med tanke pÃ¥ kondenspumpen och trÃ¥get.  GÃ¥r den inte att sätta i mitten med ett par täckande sidor?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2010, 18:04:15 »
Så här blev det. :)
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2010, 18:43:06 »
Snyggt....  Thumbsup
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2010, 20:09:06 »
riktigt snyggt !
Vad är det för fabrikat och modell ?
Är det bara för kyla eller kör du den för värme på vintern ?


Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2010, 23:34:35 »
Nalle: Vad gav du för Argo47:orna och var köpte du dem? Har förstått att de är prisvärda jämfört med många andra märken och modeller. Hur är aggregaten egentligen? Är grymt sugen på ett par sådana för frikyla...
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2010, 19:30:12 »
På bilden Skystar 52 från Kinnan 2 st monterade hos kund i 104 kvm rum för att hålla 20 gr. Köpte mina Argos hos Scanoffice men dom har inte dessa kvar vet inte var man kan få tag i dom. Kanske någon här på forumet vet .
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2010, 21:51:40 »
På bilden Skystar 52 från Kinnan 2 st monterade hos kund i 104 kvm rum för att hålla 20 gr. Köpte mina Argos hos Scanoffice men dom har inte dessa kvar vet inte var man kan få tag i dom. Kanske någon här på forumet vet .

Konstigt jag mailade till dem i går om just Argos 47:orna och fick kontaktinfo till ÅF?! Är du nöjd med dina Argos då?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2010, 12:09:29 »

[/quote]

Konstigt jag mailade till dem i går om just Argos 47:orna och fick kontaktinfo till ÅF?! Är du nöjd med dina Argos då?
[/quote]

Då kanske dom kan förmedla till återförsäljare men dom finns inte på hemsidan. Ja jag är jättenöjd med mina har fungerat problemfritt under två säsonger nu.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2010, 11:27:54 »
Skumt att Scanoffice rensat hemsidan.
Har kvar en länk till pdf:en iaf som fungerar fint  ???
http://www.scanoffice.se/pdf/esite_se_argo_asw_26-47_l.pdf

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2010, 16:35:24 »
Skumt att Scanoffice rensat hemsidan.
Har kvar en länk till pdf:en iaf som fungerar fint  ???
http://www.scanoffice.se/pdf/esite_se_argo_asw_26-47_l.pdf
Jonas vet du om man kan bygla om 47orna så fläkten stannar när det inte finns kylbehov, Går på skystar !
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2010, 19:01:59 »
Jonas vet du om man kan bygla om 47orna så fläkten stannar när det inte finns kylbehov, Går på skystar !
Osäker på vad du menar. Maskinen är termostatstyrd, antingen via givaren i fjärrkontrollen (om den har fritt synfält till huvudenheten) eller via givare som sitter på enheten. Maskinen går till inställd temperatur sen slår den av. Den sköter även fläkthastigheten automatiskt om så önskas. Jag kör den dock mer eller mindre manuellt då jag vill att den ska fläska på fullt då den går. Har ställt ner börvärdet på lägsta temperaturen och stänger sen av den då det är läggdags. (surrar lite för mkt för att ha på nattetid fast de värsta nätterna har den fått gå på lägsta fart ändå)

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2010, 23:53:33 »
Hur mycket fick ni slanta upp för 47:orna och när köpte ni dem?

Vad jag förstått så är Scanoffice "bara" en importör Sc:,h Så frågan är vem och var de tillverkas/tillverkades ?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Tak-kassett i ryggåstak
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2010, 06:18:53 »
Jonas vet du om man kan bygla om 47orna så fläkten stannar när det inte finns kylbehov, Går på skystar !
Osäker på vad du menar. Maskinen är termostatstyrd, antingen via givaren i fjärrkontrollen (om den har fritt synfält till huvudenheten) eller via givare som sitter på enheten. Maskinen går till inställd temperatur sen slår den av. Den sköter även fläkthastigheten automatiskt om så önskas. Jag kör den dock mer eller mindre manuellt då jag vill att den ska fläska på fullt då den går. Har ställt ner börvärdet på lägsta temperaturen och stänger sen av den då det är läggdags. (surrar lite för mkt för att ha på nattetid fast de värsta nätterna har den fått gå på lägsta fart ändå)
På mina går alltid fläkten även om termostaten slagit ifrån. Ventilen för brainen stänger och öppnar oberoende av fläkten.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!