Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sfinx Solar pump  (läst 371835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Sfinx Solar pump
« skrivet: 02 oktober 2009, 08:41:21 »
Är det någon som vet något ang denna pump.
Priset  är ju väldigt lockande. HÃ¥ller mig kvar i lÃ¥gprissegmentet med anl av att jag endast skall ha den som komplement och vv beredning. ::)
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2009, 07:51:49 »
Jag funderade att värma upp garaget med en sådan eller motsvarande, att koppla till sol-slinga är jag lite skeptisk. Ingen har ju visat att det fungerar...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2009, 11:35:57 »
att koppla till sol-slinga är jag lite skeptisk. Ingen har ju visat att det fungerar...

?

Menar du inte att du inte sett det fungera.

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2009, 17:41:21 »
Hej! Sfinx svarade är du den som säljer pumpen? Har du några referenser ang pumpen, eller har du provat den själv? Vilka är dina erfarenheter?
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2009, 10:16:03 »
Jag har precis installerat sfinx "Sfinx Ackumulatorpanna 1 paket" vilket inkluderar den mindre LV pumpen på 6 kw.Info om paket finns på deras sida under kompletta paket så ser man även kopplings schema under flera bilder.Jag har kopplat efter det kopplings schemat och har endast låtit pumpen gå några timmar under gårdagen för att se så att allt är tätt osv men det verkar lovande och hittils är jag väldigt nöjd men det vore intressant och koppla in en elmätare till pumpen så man ser precis hur lång drifttid och förbrukning.

Tanken har jag kopplat mot golvvärme och gör tappvatten via slinga i tanken vilket funkar kanon...håller just nu på med och göra en enklare vattenmantling av kaminen för att docka den mot acc tanken vilket kan bli intressant då vi endå eldar ganska många timmar om dygnet för att det är mysigt och värmer skönt.

NÃ¥gon mer med samma paket eller pump?

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2009, 15:06:02 »
Hej! ::) Kul att höra vidare om din installation och erfarenheter.
Vill du ha koll på elförbrukningen kan du köpa en " insticks elmätare" (för stickproppsanslutning)
finns på Clas ohlsson och kostar nån el en hundring då ser du tid och Kw, kanske du får sätta stickpropp och komplettera med ett uttag, håll reda på fas och noll bara!
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2009, 11:35:38 »
Ska köra systemet ett tag till innan jag varken säger bu eller bä men hittils känns det väldigt positivt och pumpen går tyst och fint och jobbar snabbt upp tempen i acctanken.Har kört nån dag nu och endast värmt tanken för tappvatten och då har pumpen endast gått ett fåtal timmar varannat dygn och då har vi duschat ganska friskt flera gånger om dagen och vi är 3 stycken i huset.Allt känns ganska enkelt och logiskt både när det gäller installation och inställning av Pumpen.Har dock inte haft nån direkt kyla ute ännu.Kan tillägga att jag aldrig håll på med varken värme eller vvs installationer och jag har installerat både acc tank , solvärme och L/P pumpen utan någon hjälp utifrån.Vi gick från direktverkande el innan så det har vart lite pyssel men jag tycker jag har fått bra hjälp från Stig på Sfinx som jag ringt och terroriserat ett antal gånger med olika frågor.Så man behöver inte vara raketforskare för att få ihop systemet.Sen drog det väl iväg lite grann med alla kopplingar och rör osv men då har jag oxå bytt ut allt från det inkommande vattnet och ut till kranarna vilket jag inte riktigt hade räknat med i min kalkyl men så är det väl när man inte hållt på med det innan.Tog c:a 1 månad från jag började tills det var i dift men då kan man nog räkna av en hel del tid på att jag har fått byggt ett pannrum i huset och murat en pelare från ett källar utrymmme och upp för att förstärka upp där tanken står.Sen har man ju familj och en liten grabb så det är väl en månad med sena kvällar i stort sett och en gnällig fru:)

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #7 skrivet: 09 november 2009, 07:30:02 »
Även jag har köpt en sfinx.
Håller på med installationen och är inne på andra veckan då jag bara kan jobba några timmar var kväll efter jobbat och någon enstaka helgdag.
Det har blivit minst tio meter rördragning och en väldans massa böjjar. Jag dockar värmepumpen mot returvattnet på radiatorkretsen och måste passera några väggar.
Precis som du säger sÃ¥ kostar rör, kopplingar och kranar fantastiska summor, är nog uppe i fyratusen spänn för den biten just nu och dÃ¥ är det ändÃ¥ köpt pÃ¥ postorder till  lägre priser än vad lokala vvs-leverantören ger.
Nu när jag är nästan klar med rördragningen inser jag att det enklaste kanske hade varit att använda en TIG svets för att skarva rören och skippat rörbocken helt. Att bocka ett 5m långt 22mmm tjockt rör i en trång källare var inte helt enkelt och krävde musklstyrka på gänsen till vad en statsanställd tjänsteman kan frambinga.
Hoppas kunna avlägga rapport i veckan.
Kanske så är rörmockarna inte så dyra ändå, vet inte vad dom tagit för ett jobb som detta och vad dom skulle satt för priser på materialet.
Förmodligen hade dom vägrat koppla in en kinesisk noname värmepump till en gammal kombipanna, jag hade åtminstonde inte gjort det om jag skulle lämnat garanti på jobbet :-)


kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #8 skrivet: 09 november 2009, 19:57:54 »
Haha , ja jag känner igen mig lite i det du säger ...Det är lätt att vara efterklok,i efterhand hade jag oxå lött allt istället för klämrings kopplingar.För min del blev det nog 15-20k i rör och kopplingar men då har jag installerat acc tank , solfångare ,lv pumpen samt kopplat in golvärme och bytt ut det mesta i rörväg i huset...

Just nu ligger pumpens förbrukning på c:a 13-15 kwh / dygnet men jag har c:a 22 grader inne och har inte eldat nått alls och duschat ganska friskt.Bor i dalarna så nätterna har legat runt 5 minus och c:a noll gradigt på dagarna men det finns säkert mer att optimera för att sänka kostnaden lite...Men jag är nöjd,bara att få ta bort elradiatorn på toa som drog c:a 10 kwh / dygnet + att köket saknade värme innan och jag fick elda otroligt mkt.

Kul och se hur du tycker det fungerar.Jag kör med 2 graders diff på start och stopp på pumpen vilket jag tycker verka funka bäst för mig

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #9 skrivet: 09 november 2009, 20:21:13 »
Japp instämmer med känslan av att bo i källaren .
har också installerat sfinxens paket med sol/lvp,tank
har i stort gjort om hela rör dragningen i pannrummet
kronorna har rullat i takt med inköpta rör och kopplingar
men det är installerat och fungerar .
billigare med rörmokare njae, lokala vvs butiken i stort idiot förklarade mig som kostade på sol paneler enligt dom kostade det 60-70tkr att bygga upp ett sånt system.då hade man haft värme bara på sommaren med med vad man nu har kostat på kåken

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #10 skrivet: 12 november 2009, 00:00:06 »
Hejsan !
Undrar bara Hur det går för er andra med sfinx pump?
Och hur är det i övrigt har kungborè slagit till för er med.

(kanske inte rätt tråd för detta)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #11 skrivet: 12 november 2009, 11:48:31 »
Förlåt en yngling....

men varför kör ni inte med lödkopplingar/böjar? Plus litet silverlod och en gasollampa. Dyrköpta klämkopplingar bara där det är svårt att komma åt, eller där man kanske vill lossa någon gång.

En lödkoppling kostar någon tia på Hornbach. Billigare än en varm korv.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #12 skrivet: 13 november 2009, 02:01:18 »
Om man nu ska vara riktigt billig, varför inte bara koppla in den med PEXslang?
Mer än 50-60C kommer ju aldrig gå genom den slangen (termostaten i tanken ser väl till att den inte går igång om botten på tanken inte är kall nog).

Annars är även jag sugen på att höra hur det går för sfinx pumparna. Priset är ju helt klart frestande.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #13 skrivet: 13 november 2009, 09:34:05 »
Fast...

1 tum PEX slang är inte så lätt att hantera och böja. Och absolut inte gratis per löpmeter. Dessutom är kopplingar och böjar svindyra.

Vad var det som blev "riktigt billigt" ??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #14 skrivet: 13 november 2009, 09:54:44 »
Är också sugen att höra hur det går för Sfinx'arna då priset är frestande.
Nu har det åtminstone varit minusgrader ute så någon värdemätare bör det ju vara ::)
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!