Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra vatten i krypgrund?  (läst 34176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Dra vatten i krypgrund?
« skrivet: 24 november 2008, 16:37:56 »
Jag håller på att göra om i köket, och behöver då flytta vatten och avlopp till andra sidan rummet. Tänkte dra avlopp i krypgrunden, men går det att även dra vatten där? Finns det risk att det fryser även om man isolerar?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2008, 19:15:10 »
Hej

Kasta in en Min/Max termometer där och vänta tills det blir kallt så får du se hur kallt det blir.
Jag har en krypgrund med både radiatorrör, vattenrör och avlopp. allt oisolerat utom varmvattnet och ännu har inget hänt med 50-tals installationen.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2008, 21:22:30 »
Jag har som du dragit om vattnet i kåken, går i krypgrunden med vanlig rör-isolering. Jag hitils kommit ner i +8 ºC som kallast. (har visserligen en avfuktare som producerar lite värme, men jag tror det är markant dock) Sen beror det ju på hur tät grunden är, tjocklek på bjälklag/isolering mm... Säkert inga problem, kolla som ovan talare sa med en min/max termo först Thumbsup
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2008, 21:54:36 »
Tack för tipsen!
Jag har en max/min termometer (installerad av anticimex). Enligt den har det varit 5.6 som kallast, men dessvärre lär det ju bli kallare ute än vad det är nu? Säg att det skulle gå ner till -30 ute, skulle då ändå grunden hålla sig ungefär samma?

En annan grej: jag läste någon stans att det inte är tillåtet att gå upp med vatten direkt ur golvet, utan det måste gå in i en vägg och sedan ut. Vet ni något om detta?

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2008, 21:59:19 »
Gäller inte det bara våtutrymmen? Sc:,h
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #5 skrivet: 25 november 2008, 07:19:07 »
Ingen aning tyvärr... någon annan som vet?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2008, 14:25:29 »
Om någon pratar om att något skulle vara "ej tillåtet" i VVS-sammanhang, så bör motfrågan alltid vara vem som i så fall skulle ha förbjudit det, och i vilka specifika fall förbudet gäller.

När det gäller att dra upp ledningar ur golvet sÃ¥ kan man Ã¥tminstone konstatera att det är draget pÃ¥ det sättet i mitt duschrum, den installationen gjordes av en "riktig" rörmokare i början av 90-talet, nÃ¥gra Ã¥r innan jag köpte huset.  Alla ledningar lokalt inom duschrummet är dragna utanpÃ¥ väggen och sÃ¥ finns det ett antal golvgenomföringar för dels inkommande kommunalt vatten och dels för varm- och kallvatten till resten av huset. Jag har haft tvÃ¥ läckage, dels en klämringsmonterad Ballofixkran för avstängning av varmvatten som sprack i gängan för klämringskopplingen, och dels började varmvattenberedaren läcka en gÃ¥ng. Troligen sönderkorroderad pga galvaniska strömmar, den var inte ansluten med PEX-rör till resten av systemet utan det var kopparrör hela vägen.

Om vi återgår till att dra vattenledningar öppet i krypgrunden så har jag haft det så i många år. Närmast duschrummet är det kopparrör som är isolerade, resten av vägen polyetenslang som ännu inte har blivit isolerad. Varm- och kallvattenrören är i alla fall hopbuntade med varandra och med avloppsledningen från köket. Det har varit tendens till frysning ett par gånger på 15 år, typiskt är om jag har varit borta en vecka över jul och utetempen har varit nedåt -20 grader samtidigt. Eftersom det där krypgrundsutrymmet är väl avgränsat och lättillgängligt så har det gått bra att tina genom att ställa dit en eller ett par kupévärmare i något dygn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2008, 15:26:09 »
Kan det vara så att man inte får dra upp ur golv, för att om man har träbjälklag så rör det på sig och kan då "klippa" ett vattenrör?

Tack för ditt svar angående krypgrunden. Jag vill gärna slippa tina frysta vattenrör, så då kanske det är bäst att försöka få in det i bjälklaget ändå..?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2008, 15:35:01 »
Hej

Lite information om hur rör ska dras finns här.

http://www.vvsforetagen.se/download/3117/Branschregler_brochsyr0601.pdf
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2008, 15:46:39 »
Hej

Här kommer min 5 cent

Om du drar upp kallvatten genom golvet och upp så finns risken till kondens på röret/slangen som då kan rinna ner i trossbotten med lite problem som följd.

Om du sätter dit en bit avloppsrör genom golvet som du sedan drar röret/slangen igenom och ser till att den blir centrerad så att kondensvatten rinner genom avloppet ner i grunden så borde nog golvet klara sig.
Avloppsröret bör sticka upp en bit ur golvet samt tätas noga mot golvkanten.

Själv har jag PEM den där svarta plastslangen du vet den kan få frysa eftersom den ändå håller.
Sen så har jag där slangen kommer upp genom golvet satt en T koppling där jag tar in vattnet åt sidan för jag har satt en anslutning på den raka biten för värmekabel.
Värmekabeln trycker jag sen ner i slangen så långt som jag behöver, det blir den del som ligger öppet i grunden.
Sen när det fryser eller när jag tror att det kan frysa så sätter jag på värmekabeln.

Det är viktigt att värmekabeln tål att ligga i vatten samt att man använder och gör rätt med slutet av kabeln så att den blir tät.
Anslutning av strömmen till kabeln skall också göras rätt.

MVH
Messer

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2008, 21:21:33 »
Trots alla tips om att dra i krypgrund så beslutade jag mig för att dra i bjälklaget. Jag har nu sågat upp golvet och kommit till T-röret där det nu förgrenar sig till nuvarande köksavloppet (till vänster på bilden). Nu ska jag som sagt flytta avloppet, så istället för att det förgrenar sig till vänster så ska det bli till höger.

Hur gör man detta? Kan jag bara såga av röret som går till vänster, och vrida hela t-röret till höger? Eller måste jag byta ut hela t-röret? Hur får man isåfall ihop rören igen?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2008, 21:32:09 »
Vad du än gör, inga skarvar i golvet är du snäll. Tänk även på kondens på vattenrörena.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #12 skrivet: 26 november 2008, 21:46:22 »
Hej

Jag skulle dra bort röret till vänster och sen om det går vrida upp avsticket och över till andra sidan.
Om det inte går att vrida upp för att övergången från smalt till grovt rör tar i så skulle jag såga bort den lilla biten som tar i och sen byta den när jag vridit upp röret.

Men jag håller med leifa.k att man skall nog inte dra det i trossbotten, det är bättre att hänga rören under och isolera dom.

MVH
Messer

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2008, 23:44:54 »
Jag tänkte dra vatten i prisolrör i trossbotten, självklart inga skarvar. Det ska väl inte vara något problem?
Eller menar ni skarvar i avloppet?

Messer: Du menar alltså att det borde gå att vrida avsticket? Som du ser på bilden är det någon brun sörja i rören, är det lim?
Vad gör jag om det inte skulle gÃ¥ att vrida?  :-\

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Dra vatten i krypgrund?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2008, 00:28:08 »
Hej

Jag är inte röris men det bruna borde vara smörjmedel som dom använder för att det ska glida på lättare.
Smörjmedlet brukar torka lite så det kan vara svårt att få det att släppa men det brukar gå.

I värsta fall har dom limmat men det tror jag inte, känn på det bruna om det inte är lite mjukt liksom.

OOps jag höll på att missa att du tänker använda prisolrör till vattnet.
Är inte det koppar-rör överdragna med plast??

Om så är NEJ INTE KOPPAR, om det fryser så går röret sönder du skall ha plaströr, PEX t.ex för det tål att frysa utan att gå sönder.

MVH
Messer
« Senast ändrad: 27 november 2008, 00:33:47 av messer »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!