Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?  (läst 11117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« skrivet: 07 januari 2008, 20:42:55 »
Hej jag upptäckte detta forum nyss och det verkar minst lika bra om inte bättre än byggahus forumet!
Jag bor i en villa från 1920 och har torpargrund och huset är tilläggsisolerat. Idagsläget har jag direktverkande el och gör av med ca 18.000kw per år, eldar dock lite varje dag i en spis vi har i köket på nedervåningen och skulle tro att den minskar våran förbrukning med ca 2-3000kw per år. Testade att minska värmen till ca 19-10 gradre ett år och eldade lite mer än vanligt och hade då en förbrukning på ca 14-15000kW och skulle tro att ifall jag inte eldar och har ca 21-22 grader så är nog förbrukningen ca 22.000kw.

Nu till saken jag bor i norrland i umeå kommun och skulle vilja byta min direktverkande el till vattenburen, Jag kommer att byta ut mina elelement mot vattenelement eftersom jag ej vill riskera att få fuktskador i det gamla huset, vill inte ens diskutera golvvärme!
Men det jag däremot skulle vilja fråga är ifall man kan lägga jordvärme i vilken sorts mark som helst?

Runt vårt hus finns åker som grannen äger och de är förhoppningsvis inte ovilliga att låta mig gräva ner lite jordvärme slang på denna.
bergvärme kan jag inte köra med eftersom det är sand åtminstone 90 meter rakt ner...

Åkern är dock enligt mina äldre grannar väldigt torr och sandig, inte så konstigt eftersom det är 90m drenering rakt ner...

Visst är det ändå möjligt att lägga ner jordvärme? jag hade tänkt lägga ner 2x300m alt. 2x250m slinga med en tillhörande värmepump som matchar mitt behov. Jag kommer göra allting själv förutom grävningen som en byagranne kan hjälpa mig med, men frågan är då om det går även om det inte är lerigt?

En granne en km bort har en lerig åker och nytt hus och kör med 200m slinga så jag tänkte att eftersom jag har relativt låg förbrukning ca 22000kw (min fru och jag har dessutom varit hemma under större delen av uträkningstiden av elfrbrrukning då vi turats om att vara föräldraledig i nästan 2år och elförbrukningen är ju högre om man är hemma)

Jag hittade inget om detta i forumet så hjälp mig är ni snäll med detta huvudbry!
Ska man tänka på något speciellt under mina förutsättningar, dvs kallt i norrland (dock inte Freezzzing) och torr mark.
Kan man anlita någon som kollar upp marken och vad kostar isåfall det? Jag kan gärna gräva lite gropar 1m djupt... bara skoj!
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2008, 21:11:47 »
Inte att rekommendera då du inte kommer kunna tillgodogöra dig energin i backen när det är torrt.
Vatten leder värme/energi så saknas den så saknas energin. Du kan likagärna då lägga kollektorn direkt på backen och gräva över den.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2008, 21:14:50 »
hej
stämer ju torrare ju sämmre resultat,bäst är en sjö eller myr som är rejält blöt

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2008, 22:46:11 »
Ska jag mÃ¥sta installera en pelletskamin dÃ¥  :-\ Finns det nÃ¥got alternativ? vill gärna byta till vattenburet dÃ¥ jag tänker lägga ner lite golvvärme i delar av huset, tex i nedre badrum och groventre där jag kommer ha klinkers, totalt kanske en yta pÃ¥ 20kvm... elförbrukningen borde ju dra iväg om jag ska köra elgolvvärme där ocksÃ¥... :-( /en som inte gillar elelement
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2008, 23:06:42 »
Hej och välkommen till forumet.

Det är bara strunt att man inte kan anlägga jordvärme i sand, jag har själv gjort det och det fungerar perfekt, men man måste naturligvis göra kalkylen efter de förutsättningar man har.

Jag har gjort två kalkyler som visar på skillnaden, dessa förutsättningar gäller:

Ort Umeå, strax norr.
Material i marken i kalkyl "ume1" är torr sand
Material i marken i kalkyl "ume2" är fuktig sand
Inkommande KB -1 (lägg på 70 meter i den fuktiga kalkylen om du vill ha 0 grader på inkommande KB som lägst, 140 meter på den torra kalkylen)
Grävdjup 1 meter
Avstånd mellan slangarna 1,5 meter.
Energibehov för värme och tappvarmvatten 18 000 kWh/år varav 5000 för tappvarmvatten

Jag har räknat med en 1235-6 kW och den ger över 90% effekttäckning (ca 9 kWh tillskott/år, täcker utan tillskott ned till ca -23°C)

Här kommer kalkylerna, klicka på bilderna för att se dem bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2008, 08:44:40 »
Vi lade ned 2*280m till sambons farmor i 90% sand, denna förser en 1225-6 med energi, och vi har sett redan nu att inkommande ligger på -1º redan medans jag som har en 1230-8 och samma slanglängd, men i 95% jord aldrig hamnat på minussidan, så visst är det skillnad på marktyp och dess förmåga att binda fukt, med ökat energiinehåll som resultat.

Men pecis som richard säger, man skall absolut inte bli avskräckt för det, utan bara att ta med det i kalkylen och lägga lite längre slinga/slingor.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2008, 23:13:20 »
Verkligen ett stort tack till dig Rickard som gjorde en kalkyl till mig!!! och tack du också Pricken för att ni ingjöt lite positivism i mig igen, jag var lite ledsen över att jag inte kunde förverkliga mina drömmar om markvärme...
Ifall någon annan även har praktisk erfarenhet av markvärme i sandig jord i norrland så får ni gärna skriva en rad om slanglängd och totaleffekt som genereras av er värmepump.

Några frågor till Rickard: Hur brukar man gå till väga när man beräknar hur mycket slang och vilken pump man behöver?

1. Brukar man gräva ner en bit i marken och kolla så att det verkligen är som man tror och alla grannar säger att det är väldigt sandigt och torrt och så ser man på sitt totala energibehov och så gör man beräkningen eller? typ?

2. Gör det stor skillnad för enrgiförbrukningen att lägga en 2x300m slang jämfört med 2x250m slang, du skrev något om att inkommande temp ifall man la 140m slang mer än 500 så skulle man förmodligen komma ner till 0 istället för -1, jag tänkte ifall det är värt att lägga ner 300x2 istället. blir det inte jobbigare för pumpen att pumpa runt vattnet också om man lägger ner 2 st 300 iställer för 2 st 250m ledning.

3. jag har inte full koll på värmepumparna, har tänkt skaffa mig det inom kort, men funkar det med samma pump 1235-6 (nibe antar jag) oavsett längd på slangen eller har man någon separat pump som pumpar runt vattnet (antar att det inte är så)

4. är en vattenberedare på 160L tillräcklig? räcker ju för att fylla ett badkar så jag antar att det är shyst. Vilken vattentemp har vattnet i kärlet vid normal användning?

Tack så mycket igen!!! man blir så glad!
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2008, 06:58:36 »
1. Jag tror att det är rätt ovanligt att man testgräver, men det skadar naturligvis inte.

2. 1 grad varmare inkommande KB-temp ger ca 3% större årlig besparing, i ditt fall spar du ca 360 kWh/år på att förlägga de extra 140 metrarna, alltså är det lite tveksamt om det lönar sig på kort sikt. Om man räknar med att kollektorn håller i minst 50 år så lär det dock bli lönsamt. Det är inte livsviktigt att ha en inkommande temp på 0°C, jag skulle vilja påstå att de flesta installatörer brukar räkna med -1 till -2°C som inkommande KB-temp.. Båda mina kalkyler kan anses vara väldimensionerade även om marken är sandig och torr.
Det blir inte svårt för pumpen att pumpa runt brinen i 2 X 300 meter (paralellkopplade kollektorer), flödesmotståndet i 2 X 300 meter är bara en fjärdedel så högt som i en enda kollektor på 300 meter.

3. Den inbyggda cirkpumpen i alla värmepumpar klarar utan problem att pumpa runt brinen i 2 X 300 meter.

4. Det räcker för de allra flesta, jag brukar bara rekomendera separat större beredare (eller seriekopplad elberedare) till de som har eller avser skaffa stort bubbelbadkar.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2008, 22:42:04 »
ok tack för infon! jag känner mig mycket klokare!
Om jag vänder mig till Nibe brukar dem göra gratis beräkningar åt en då för markvärme och installation av värempumpar även om man har tänkt installera allt själv?

Vilken information brukar de vilja ha isåfall, allt som berör installationen eller?
Tex hur många element, planlösning, antal golvvärme system, elförbrukning med mera. kanske ska maila dem. Eller gör du sådant på ditt jobb Rickard?

Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2008, 05:24:11 »
 :)

Mitt jobb är att driva detta forum + www.poolforum.se + www.energioffert.se

Jag har gjort mina kalkyler med Nibes beräkningsprogram.

Om du ber Nibe göra beräkningen så brukar de oftast gå på tidigare eller kanske nuvarande förbrukning alternativt var i landet huset ligger och hur stort det är.
Min erfarenhet är att deras kalkyler ofta blir lite tokiga...

Utan att vara allt för skrytsam tror jag du fÃ¥r svÃ¥rt att hitta nÃ¥n som gör bättre kalkyler än mig, i alla fall utan att ha sett huset. 
Jag kan dock som du säkert förstår inte garantera nåt, mina intäkter för de kalkyler jag gör är ju 0 kr, så att lämna garantier blir lite svårt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2008, 19:13:05 »
Du gör ju ett lysande jobb tycker jag iallafall!
Jag ska lämna in en förfrågan till nibe också, jag kanske skriver något på forumet iallafall när jag installerat så får du vet hur det gått, förutsatt att våra grannar går med på det :-)
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2008, 19:31:33 »
Runt vårt hus finns åker som grannen äger och de är förhoppningsvis inte ovilliga att låta mig gräva ner lite jordvärme slang på denna.

Hej
Jag skulle nog börja med att frÃ¥ga grannen om det är nÃ¥gon ide att fundera vidare. Har du ingen mark att gräva ner jordvärmen i behöver du inte beräkna nÃ¥gonting.   ???
Då får du väl kanske fundera på en luft/vattenpump...

Mvh Thomas

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2008, 23:49:01 »
Jag har grävt ner 500m nu, får se hur det går i vinter! dock så verkade marken bättre än vad grannarna påstod att den skulle vara, den var stenhård och som gråaktig ca 70cm ner och såg nästan ut som gammal sjöbotten, som lera blandat med sand fast väldigt torr och stenhård, hoppas det blir bra. hör av mig närmare vintern. Jag la 1.5m mellan och 1meter djupt.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad profca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker hitta i värmepumpsdjungeln
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2008, 06:57:11 »
Hej, vad kul att du får som du vill med jordvärme! Hoppas nu också att det ger den effekt du räknat med. Jag funderade ett tag på jordvärme men har ingen mark och ingen markrik granne heller. Här är det skog runt knuten. Men odlar inte grannen på åkern? Går det fast du har lagt ner slang menar du? Tja, en meter är ju rätt långt ner förstås. Och det där med att det skulle vara gammal sjöbotten är väl inte omöjligt? Synd att du inte hittade någon nergrävd skatt, förresten...

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det mark som jag ej kan lägga jordvärme i?
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2008, 08:02:36 »
Inga problem att odla på mark där man lagt ner slang, var voch varannan där jag bor har lagt slangen på brukad åkermark...

Det är inte blålera du har kommit ner till? Jag stötte på det vid c:a 90-100cm djup, 5tons minigrävaren hade stora problem med den.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!