Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: placering i sovrum möjlig?  (läst 4254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
placering i sovrum möjlig?
« skrivet: 03 februari 2007, 02:22:49 »
Vi har en 1 1/2 plansvilla från 50 talet på 85 kvadrat boyta med direktel och oinredd källare.Isoleringen är ganska dålig.Största rummet på nedervåningen används som sovrum (tror det var vardagsrum från början) där det också finns en kakelugn som vi använder för att minska elförbrukningen.Övervåningen används inte på vintern för att spara el. Jag har ett fel som gör att jag inte kan svettas tillräckligt när det är varmt på sommaren vilket gör att jag måste ha luftkonditionering för att inte överhettas. Idag kör vi med flyttbara kylaggregat med frånluftslang genom fönsterspringan vilket är ineffektivt då det ju läcker in en massa värme igen.Därför tänkte vi sätta inomhusdelen ovanför sängarna för att kunna få mesta möjliga kyla på sommaren. Ljudmässigt är det ändå ett himla liv i sovrummet då jag dels har en cpap som låter som en mindre dammsugare igång hela natten, och på sommaren också luftkonditioneringen som bullrar friskt.
Någon som har råd om placering och kanske också val av pump då vi är nybörjare på detta?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2007, 08:41:03 »
Hög placering av innerdelen för bästa AC effekt. Tycker att även min relativt billiga Panasonic E9DKE (5kW värme 3kW kyla) fungerar fruktansvärt effektivt på att kyla i sommarn. Testade två ggr, det var väl 30C i 30+kvm V-rum , det tog den ner till "svalt rum" på ett 10-tal minuter samt att man slapp kvalmiga fukten åxå.
Skulle nog rekommendera en inverterstyrd maskin iaf, av valfritt känt märke. Tillägsisolera? Är det ett tänkvärt alternativ åxå?
« Senast ändrad: 03 februari 2007, 08:45:15 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2007, 08:58:01 »
Tänkte endast kommentera angående placeringen ovan sängen.
Det kommer väldigt kall luft ut ur maskinen så man bör tänka på att den inte blåser rakt på sängen. Men det skall väl inte vara problem att hitta en sådan placering och även inställning av vingarna.

Jag skulle aldrig placera innedelen i sovrummet, tror nog att du får tillräckligt svalt i sovrummet även om du installerar den i rummet bredvid, om det är möjligt. Även om du är van vid oljud så skulle jag ta en av de tystare pumparna för de väsnas nog en del. E9:an hör nog inte till dem.

/Joa
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2007, 09:09:56 »
Nä, jag rekomenderar defenitivt inte en E9DKE till någon, och snart är den bara ett bittert minne.
Tänkte mest på att t.o.m. minsta maskinerna på marknaden har inga problem med att kyla svenska v- och sov-rum.

E9:an är inte direkt bullrig på de lägre fläktlägena. Funkar utmärkt att titta på film/tv och så när man sänkt fläktfarten. Jag är nog inte en bra "buller" referens vid sömn, för jag sover utmärkt i flygplan, bussar och i v-rum med en E9DKE väsande på max fläktläge. Tvärtom, ibland vaknar jag till och undrar -"vafanken nurå'? varför blev det så tyst? jaha.. avfrostning...*snark* "
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2007, 13:00:35 »
En maskin av typ inverterstyrd LLVP kommer att kunna kyla ett sovrum med största lätthet med minimal ljudnivå, fläkten på lägsta hastighet efter att önskad temp erhållits. Vid kyldrift bör man kunna ställa vertikalvingen så att den blåser horisontellt utmed taket.

Jag har sovit i många hotellrum på sydligare breddgrader där AC:n varit betydligt simplare, on/off-pumpar med utedelen rätt utanför fönstret, ännu simplare icke-split aggregat som sätts i fönstren, etc. Visst kan dom låta en del men det går ju det med utan vidare. Icke att jämföra med moderna japanska inverterstyrda pumpar som är rena Rolls Royce i sammanhanget.

Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2007, 13:51:19 »
Jag jämförde också med ac på hotellrum vid medelhavet. Där satt innedelen uppe på väggen ovanför sängen. Det var bra för då gick det att rikta ned luften mot sängen för snabbaste avkylning(av mig då) fast på natten fick den blåsa rakt ut i rummet då blir det för kallt att rikta den mot kroppen. Sitter den på den väggen så blåser den också rakt dörröppningen till tv-rummet vilket jag tror är bra för värmespridningen i värmepumpsläget.Funderar på Toshiba RAS13 eller Nocria 14 som kandidater. Huset ligger i Målilla som ofta är bland kallaste platserna i götaland på vintern och varmast på sommaren. Vintertid kan det gå nedåt -30 på de kallaste nätterna. Tilläggsisolering är inget alternativ då det är putsfasad och man måste i så fall lägga isoleringen på insidan som jag fattar är det enda alternativet.

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2007, 14:37:38 »
Placeringen över sängen verkar ju bra för dig som behöver snabb avkylning.

Det slog mig, angående svettandet, att om du skall värma huset så får du liiite varmare i sovrummet om du har pumpen där än i övriga huset förutsatt att du inte stödvärmer en hel del i andra rum. Men det är kanske inte så farligt?

Pumparna du föreslog verkar vettiga effektsmässigt.

/Joa
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad Petter F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: placering i sovrum möjlig?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2007, 08:34:23 »
Sovrums placering känns som att tigga om förkyling alt. bihåle inflamation, har erfarenhet av ac i bil då jag kört taxi i flera år, och dragit på mig en och annan förkylning pga. kalldrag då man i sin iver att få det svalt kört lite för hårt med ac:n. ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!