Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 08 februari 2011, 11:16:06 »

Citera
serviceteknikern tyckte var alldeles för mycket

Det verkar som om serviceteknikern inte är uppdaterad. Frågan är om han då fattar resten.

Detta med frekventare avfrostningar är typiskt för denna typ av FLVP som kyler ner avluften så pass mycket (vår CE50:a avfrostar en gång i timmen)

mvh
Skrivet av: Hinken74
« skrivet: 08 februari 2011, 10:54:02 »

Det känns som att våran nibe 750 uppträder lite underligt. Igår tyckte jag det var kallt inne (-3 ute och ca 19 inne) och såg då att beräknad framledning var 36 grader och aktuell framledning var 26 grader. Tycker det verkar vara stor skillnad. Eller är det normalt efter att pumpen har t ex avfrostat eller jobbat med varmvattnet (använde praktiskt taget inget varmvatten denna dag)?
Kör värmekurva 6 på pumpen.

Sen så avfrostar den ca varannan timme vilket serviceteknikern tyckte var alldeles för mycket men efter han varit i kontakt med Nibe så fick han förklaringen att det var fullt normalt.

Bör inte beräknad framledning och aktuell framledning stämma överens ganska bra? Det skiljer oftast 2-3 grader.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 29 december 2010, 14:27:58 »

Varför måste detta ställas in värmepumpen? Är detta för att beräkna kurvan..?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 29 december 2010, 12:12:36 »

DUT är dimensionerade utetemperatur. Numera heter det egentligen DVUT, dimensionerande vinter utetemperatur. Räknas fram för varje ort baserat på temperaturstatistik för de senaste 20-30 åren om jag minns rätt. Meningen är att det bara kan vara kallare än detta max någon enstaka mycket kort period per vinter och att det därför väljs som dimensionerande för husets isolering och värmesystemets max kapacitet.
Skrivet av: sunnemarkus
« skrivet: 29 december 2010, 10:25:23 »

Laddpumpen ställs in i meny 5.1.14 där du väljer "golvvärme" och rätt temperatur på DUT.

Inställningen står på -18 grader, dvs. standard från Nibe. Kan någon hjälpa mig med att förklara vad DUT är och vad den påverkar, för det klarade jag inte att läsa i manualen.
Bara hur jag ändrar inställningen.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 december 2010, 13:38:26 »

Ska med börja och pilla på detta när vi flyttar in...thanks.
Skrivet av: filionen
« skrivet: 28 december 2010, 12:01:52 »

Sitter det även termostat på fördelarshunten? Vi kommer att elektroniska rumsgivare i varje rum..dessa då fullt öppna, sen ställa in kurvan så rätt temp uppnås, sen strypa in slingorna så rätt temp i alla rum?

Nån form av ratt med plus och minus som styr värmen sitter på fördelarshunten.

Japp, så har vi. Elektroniska rumsgivare som är uppskruvade. Kurvan styr tempen och instrypningarna görs så att det blir jämn temp överallt. Radiatorernas termostater på max.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 december 2010, 10:22:41 »

Sitter det även termostat på fördelarshunten? Vi kommer att elektroniska rumsgivare i varje rum..dessa då fullt öppna, sen ställa in kurvan så rätt temp uppnås, sen strypa in slingorna så rätt temp i alla rum?
Skrivet av: filionen
« skrivet: 28 december 2010, 09:32:31 »

Intressant..! Vad har du trimmat in efter hantverkarna varit där? Har du rumtermostater? Kör du dessa fullt öppna? Vi kommer att ha rad. På övre plan..golvvärme på nedre plan..

Jag har justerat instrypningen av de olika golvvärmeslingorna. Instrypningen av det totala flödet. Hastighet på cirkulationspump. Läget på rumstermostaterna (då slår ifrån vid typ 23 grader nu). Termostaten på fördelarshunten till golvvärmen (Det var kallare på nerevåningen så ökade tempen så det blev samma nere som uppe). Ändrat lite inställningar i menyn på VPn, vilket är det jag mixtrar lite med nu. För tillfället har jag prioriterat upp värme och ner varmvatten samt ökat gradminutrarna till elpatronen går in. Tror inte man kan spara så mycket mer, men det är ju kul att testa. Det jag eventuellt ska testa är att inaktivera rumsgivarna, nu när jag kör på innegivare. Då kanske inte betongen svalnar lika mycket och det blir enklare för VP att värma upp när kaminen väl slutat brinna.

Beror ju på vem man anlitar såklart, men jag tror inte att rörmokarna som installerar värmesystemen kan allt för mycket om dom. Det finns ju så många varianter och kombinationer så det blir svårt för dom att vara expert på alla. Jag tror man får sätta sig in i det själv om man vill spara de sista 20/30 procenten... Hade jag nöjt mig med de inställningar som installatören lämnade mig med så hade det garanterat dragit uppåt 50% mer skulle jag tro!

Jag tror att om alla Sveriges villaägare skulle lägga lite tid på att trimma in sitt befintliga värmesystem, så skulle vi spara mer energi än om alla bytte till lågenergilampor  :)
Det borde finnas med i alla sparaenergi-guider... (lite kul, såg att det faktiskt fanns med i fortums, eller var det nu var, senaste guide)
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 december 2010, 19:16:13 »

Intressant..! Vad har du trimmat in efter hantverkarna varit där? Har du rumtermostater? Kör du dessa fullt öppna? Vi kommer att ha rad. På övre plan..golvvärme på nedre plan..
Skrivet av: filionen
« skrivet: 27 december 2010, 16:38:04 »

Vad har ni för förbrukning på era 750' isar i kylan? Storlek på hus och isolering och hur många minus innan eltillskott?

Tjena Apan. Jag har ju tyvärr ingen elmätare på min VP. Men jag loggade lite mellan den 21/12 och 26/12. Då låg utetempen mellan -6 och -20. Medeltemp -12. Enligt mina, kanske inte så exakta, beräkningar så drog vår VP ca 30 kWh per dygn i snitt under den perioden. Men jag fuskade. Har numera kopplat på innegivaren och eldade en hel del under perioden.Det gillar VPn :-) Ganska sexigt när det var -20 ute och pumpen tuffade på utan eltillsatsen.  Thumbsup

Dessutom verkar det helt klart funka med innegivare trots trög golvvärme på dereplanet. Inga bieffekter.

Om man inte eldar verkar det som att jag klarar mig ner till -12-14 utan eltillsats! Ibland an det gå in tidigare pga stort varmvvenbehov eller en lång avfrostning. Tror jag har trimmat systemet så bra jag kan nu.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 december 2010, 14:14:50 »

Att elmätaren visar lägre effekt/förbrukning än "max elpatron" kan bl.a. bero på spänningsfallet i elnätet när alla behöver ha mycket ström på en gång när det blir kallt. Räknande på egen elpatron som ska vara 9kW (märkeffekt=som mest!) vid 230/400V. Under julhelgen såg jag emellertid att spänningen låg på 215/372V. Då blir den faktiska effekten på elpatronen bara ca 7,8kW enligt beräkning. Dessutom finns en liten marginal till 9kW eftersom märkeffekt inte får överskridas så orginal kanske är 8,7kW vid 230/400V vilket skulle ge 7,5kW kvar. Som tur är mäter riktiga elmätare den faktiska förbrukningen, men det ger en tanke på hur max elpatron kan behöva ställas in. De som får sina elpatroner låsta av de nya BBR-kraven bör ju få det utifrån faktiskt effekt och inte utifrån märkeffekt på skylten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 december 2010, 10:14:46 »

Handböckerna försvann tillsammans med installatören. De sysslar inte med NIBE egentligen men gav sig på detta ändå. Men med kylan och alla panikjobb så har jag inte sett till dem sedan dess. De har även mer att göra klart egentligen, exempelvis blandare till badkaret - men det står fortfarande på trekvart utan front i badrummet...
Dock kom faktura på deras arbete fram tills nu och min bedömning är att det återstår minst lika mycket innan de är klara.

Jag har kommit till den punkt att jag måste ta tag i detta själv - det är ju till trots allt jag som bor i huset och som lider av komplikationerna.
Den som kan hjälpa mig med detta är en ängel!

Det som inte fungerar med värmepumpen är
1. Pumpen säger att elpatronen är aktiv på max men elmätaren skvallrar om att så inte är fallet.
2. Utgående temp på golvvärmen är låg (aldrig över 28 grader). maxframledn.temp. står på 35 grader.
3. Skillnaden mellan utgående och retur är låg, ofta runt 2 grader.

Betala inte fakturan förän jobbet är klart skulle tro att firman blir mer intresserad av att göra klart då.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 december 2010, 22:08:54 »

Manualen finns på nibes hemsida.
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/
Klicka på fliken "ladda hem dokument".

Välj meny 4.2 driftläge "Auto" så bör elpatron vara tillåten.

Om jag fattar manualen rätt är det 2 cirkpumpar, den för värmesystemet kan du ställa manuellt bakom panelen.
Laddpumpen ställs in i meny 5.1.14 där du väljer "golvvärme" och rätt temperatur på DUT.
Skrivet av: sunnemarkus
« skrivet: 26 december 2010, 21:23:49 »

Handböckerna försvann tillsammans med installatören. De sysslar inte med NIBE egentligen men gav sig på detta ändå. Men med kylan och alla panikjobb så har jag inte sett till dem sedan dess. De har även mer att göra klart egentligen, exempelvis blandare till badkaret - men det står fortfarande på trekvart utan front i badrummet...
Dock kom faktura på deras arbete fram tills nu och min bedömning är att det återstår minst lika mycket innan de är klara.

Jag har kommit till den punkt att jag måste ta tag i detta själv - det är ju till trots allt jag som bor i huset och som lider av komplikationerna.
Den som kan hjälpa mig med detta är en ängel!

Det som inte fungerar med värmepumpen är
1. Pumpen säger att elpatronen är aktiv på max men elmätaren skvallrar om att så inte är fallet.
2. Utgående temp på golvvärmen är låg (aldrig över 28 grader). maxframledn.temp. står på 35 grader.
3. Skillnaden mellan utgående och retur är låg, ofta runt 2 grader.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 26 december 2010, 20:51:14 »

Har du du ingen handbok? Annars finns det på nibes hemsida, vad är det dom ej funkar med pumpen? Och varför gör ej hantverkaren jobbet klart?
Skrivet av: sunnemarkus
« skrivet: 26 december 2010, 20:43:48 »

Har en slarvigt installerad F750 i en nybyggd enplansvilla, 150kvm med golvvärme (platta på mark), 35cm väggar.
Sitter nu själv med uppgiften att få den att fungera eftersom installatören inte lyckats med det.

Installerade en elmätare innan pumpen så att jag skulle kunna följa dess förbrukning och bifogar en bild på det här.
Som man kan se så stängde jag av elpatronen efter dygnet med 155kwh förbrukning. Snabb huvudräkning gjorde att jag insåg att min ekonomi inte skulle klara en sådan vinter, utan ansåg att jag fram tills att jag hann med att ta tag i det fick lov att elda i braskaminen så länge.

Under julhelgen med många gäster i huset räckte inte kompressorn till riktigt för att klara varmvattenbehovet.
Slog då på elpatronen men det enda som hände var att pumpen visade att den använde den maximalt (6,5kw) men elmätaren skvallrade om att så inte var fallet.
Någon som upplevt något liknande?

Någon förresten som vet vart man hittar en förteckning över de olika ikonerna i displayen och vad de betyder?

Skrivet av: Apan
« skrivet: 26 december 2010, 19:45:25 »

Vad har ni för förbrukning på era 750' isar i kylan? Storlek på hus och isolering och hur många minus innan eltillskott?
Skrivet av: filionen
« skrivet: 19 december 2010, 14:09:04 »

Minska fläkthastigheten

Snarare, höj fläkthastigheten. Om det inte är svinkyla ute.

Fukten bidrar nog till ökad förbrukning. Men det lär finnas optimeringar att göra.
110 kWh är väldigt mycket, tror du kan komma ner till hälften när allt är uppstyrt.
Se till att ha senaste programvaran och fippla med instrypningarna av golvvärmen
tills du har jämn temp i alla rum. Skruva upp rumstermostaterna om du har sådana.
Skrivet av: karlstapöjk
« skrivet: 19 december 2010, 13:30:27 »

Ontop.Hade samma problem i början. Det tar en tid innan betongplattan blir uppvärmd om du har detta!!!
När du har ca 30 grader i returen så har plattan fått en jämn temp för att kunna värma huset.
Är plattan nygjuten så ska du nog inte köra ut full värme i början utan öka lite då och då.
Sedan bör du nog ha vent. på mellan 55-65% för att få önskvärd effekt.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 18 december 2010, 22:38:32 »

Stor volym och värma då, om det är 4-5m i takhöjd, är som 340kvm..samt att fukten i plattan bidrar till högre förbrukning..
Skrivet av: ontop
« skrivet: 18 december 2010, 20:12:57 »

170 m2 boyta. Ställde upp innetemperaturen till ca 21 grader imorse (tog bort framledningsbegränsning) och satte upp ventialtionen till 55%, genast gick pumpen upp till 80Hz. Får se vad nästkommande dygn ger i effektbehov. Skall tilläggas att det är 4-5 m i takhöjd i alla rum och putsad 365 mm lättbetong så det lär finnas mycket fukt kvar trots ett par månaders värmefläktar och avfuktare.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 18 december 2010, 20:09:19 »

Minska fläkthastigheten
Skrivet av: Apan
« skrivet: 18 december 2010, 17:01:33 »

Låter lite mycket, storlek på huset?
Skrivet av: ontop
« skrivet: 17 december 2010, 21:49:57 »

Fick installerat enn 750 för en vecka sedan i pågående nybyggnation. Med nuvarande inställningar är innetemperaturen 19 grader. Jag tycker pumpen drar för mycket energi (ca 110 kwh om dagen) visst är det rätt kallt -2 dagtid -10 nattetid och det finns inga andra värmekällor i huset. När jag kollade idag (efter att ha stängt av tillsatsen) värmde pumpen vid 60 Hz från 25,7 på returen till 28 på framledningen, känns som en liten ökning mot vad jag läst om andra system här på forumet.
Kan det vara:
-För låg innetemp
-Inga andra värmekällor att höja temperaturen på frånluften
-Fuktig platta

Har 47% på fläkten, uppmätt att motsvara 0,35 l/s x Area.


Skrivet av: filionen
« skrivet: 07 december 2010, 09:19:38 »

Tack för info om tidfaktorerna, då ska jag notera lite faktorer och se efter imorgon om jag kan räkna ut hur mycket pumpen dragit senaste dygnet.

Vad gäller display-versionen, eller firmware:n som det kanske heter, så tror jag inte det finns någon direkt "felaktig" version. Men det jag däremot har noterat efter uppgraderingen är att den verkar gå "mjukare" nu. Dvs när gradminutrarna börjar närma sig "Start tillsats" värdet så börjar den köra på 0,5kW för att gradvis öka om så behövs. För att sen gradvis minska när den börjar krypa under start tillsats värdet. Förut var det fullt ös på, fullt ös av. Sen verkar den avfrosta mer sällan. Inte mycket alls faktiskt. Så jag gissar att det är optimeringar som gör den effektivare i den nyare versionen.
Skrivet av: Vifa
« skrivet: 07 december 2010, 00:01:11 »

Tidfaktor elpatron tror jag står för hur länge elpatronen kört på full effekt, alltså 6.5kW. Så om tidfaktorn är 10h så har man förbrukat 65kWh.

Sedan förmodar jag att värde lufthastighetssensor är i m3/h. Det skulle i ditt fall bli 72 l/s • 3600/100=259m3/h. Men jag vet inte om man kan lita på den givaren att den ger ett korrekt värde.

Jag har ett tips om att rengöra luftfiltret regelbundet. För när jag gjorde det så ökade värdet för lufthastighetssensor med 20%. Vilket har gjort att pumpen kan jobba effektivare.

Om den nya displayversionen gör någon skillnad i avfrostning så skulle jag också gärna ha en kopia. Jag pratade med Nibe men de visste inget om någon felaktig version.

/Vifa
Skrivet av: filionen
« skrivet: 30 november 2010, 10:54:13 »

Jag kan tipsa er som vill ha uppgraderingen att maila på service@nibe.se
Ha sen tålamod, det tog nån vecka men sen fick jag svar.

Gotavi och karlstapöjk, jag mailade er.

Notering just nu. -12 ute. 22 inne. Eltillsatas: från.  :D
Skrivet av: karlstapöjk
« skrivet: 29 november 2010, 21:22:26 »

Skulle också gärna ta en kopia, har varit i kontakt med nibe men inget verkar hända!!!!!
Skrivet av: Gotavi
« skrivet: 29 november 2010, 20:34:28 »

Skulle gärna vilja ha en kopia på 1237 om du vill dela med dig.  studs studs studs

Mvh Anders
Skrivet av: filionen
« skrivet: 29 november 2010, 18:04:48 »

Den info jag lyckats hitta på displayen visar ett "värde lufthastighetssensor" på ca 160. Är det liter per sekund eller vad?

Är också nyfiken på vad det värdet står för.
Dessutom vore jag glad om nån kunde förklara hur "Tidfaktor", som finns under infomenyn på både kompressor och el-tillsats, funkar?

Nu har jag uppgraderat min VP till version 1237! Mailade Nibe och de ringde upp och sa att jag kunde få uppgraderingen mailad till mig. Sen var det bara att lägga över på USB-minne och stoppa in i VPn. Klart på 1min.  Thumbsup
Återstår att se om jag märker nån skillnad.

Skrivet av: karlstapöjk
« skrivet: 28 november 2010, 21:35:48 »

Vilken maxtemp släpper ni ut på golvvärmeslingorna när ni har parkett???
Skrivet av: Banarne
« skrivet: 24 november 2010, 21:29:04 »

En annan fråga: enligt vår vent.ritning ska frånluftsflödet vara 72 liter per sekund. Den info jag lyckats hitta på displayen visar ett "värde lufthastighetssensor" på ca 160. Är det liter per sekund eller vad? Kan nämna att vi har inte fått ventilationen injusterad än.
Skrivet av: Banarne
« skrivet: 24 november 2010, 20:51:56 »

1096.
Skrivet av: swahnen
« skrivet: 23 november 2010, 22:16:27 »

Installatören som skulle uppdatera min version hade tagit med fel usb minne  huvuddunk
Så jag får vänta lite med besked.....
Skrivet av: karlstapöjk
« skrivet: 23 november 2010, 18:50:32 »

Någon som har fått sin felaktiga version bytt????
Och om det blir ngn märkbar skillnad??
Skrivet av: karlstapöjk
« skrivet: 23 november 2010, 18:44:48 »

Har också en 995....... då är det bara att kontakta nibe då!!!!
Skrivet av: swahnen
« skrivet: 22 november 2010, 15:44:09 »

Jag har också 995 och den ska dom byta ut imorgon så får vi se om det blir någon skillnad.
Ta kontakt med nibe så borde du få din bytt.
Skrivet av: Gotavi
« skrivet: 22 november 2010, 13:48:45 »

Söker man på Nibe engelska websida så verkar ver.
 1237 vara den senaste versionen till Nibe F750.
Skrivet av: filionen
« skrivet: 22 november 2010, 13:29:41 »

Har också märkt att pannan stannar för avfrostning ganska ofta, såg att fler hade samma problem. Jag pratade med nibe och tydligen på tidiga versioner av denna panna var det felaktig display version som gjorde att den avfrostade för ofta, jag hade version 955 den var fel, vet att version 1096 också är fel. Detta är ett fel som fixas på garanti.

Hmm, jag har version 995. Kanske ska kolla med Nibe om man kan få uppgradering då.
Skrivet av: swahnen
« skrivet: 22 november 2010, 07:48:57 »

Angående versionen på displayen så kan du se den under info och sen menyn högst upp (har glömt bort vad den heter trots att jag är där och pillar 30 ggr om dagen) Sedan sista sidan, där står displayversion.
Min pump tillverkades i mars och installerades i augusti och den var fel.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 november 2010, 20:50:54 »

Styrs CP hastighet av 750' in?? Brukar ställas direkt på CP..

Jepp, fel av mig, jag borde  b00k  :,v(  :-[ 

Den CP man ställer in via 5.1.14 är den varvtalsstyrda laddpumpen.
Sen är det en till CP för cirkulation via radiatorerna, hastigheten på den ställs in direkt på CP.

Skrivet av: Apan
« skrivet: 21 november 2010, 20:37:08 »

Styrs CP hastighet av 750' in?? Brukar ställas direkt på CP..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 november 2010, 20:31:56 »

Hej. Dum fråga. Hur hittar man hastigheten på cirkulationspumpen och ändrar den?

Det är i 5.1.14 man ställer in detta.
Har du både radiatorer och golvvärme så ska inställningen vara "rad. + golvvärme".
Skrivet av: Apan
« skrivet: 21 november 2010, 20:22:10 »

Har du varmt inne, så blir inte golven varmare än så, annars blir golven varmare så lär det bli jättevarmt inne, hur vet du vilken version du har på pumpen? Men borde vara fixat på pump som installeras vecka 9..
Skrivet av: swahnen
« skrivet: 21 november 2010, 20:14:56 »

Hej. Dum fråga. Hur hittar man hastigheten på cirkulationspumpen och ändrar den?
Har själv försökt blivit klok på min 750 och laborerat ganska mycket då mina klinkergolv inte blir varma trots att jag har bra värme i huset. Kanske är dålig cirkulation.?
Har också märkt att pannan stannar för avfrostning ganska ofta, såg att fler hade samma problem. Jag pratade med nibe och tydligen på tidiga versioner av denna panna var det felaktig display version som gjorde att den avfrostade för ofta, jag hade version 955 den var fel, vet att version 1096 också är fel. Detta är ett fel som fixas på garanti.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 19 november 2010, 14:05:56 »

Visst har du 2 cirkpumpar? Vi kommer att ha 2 pumpar, en som sitter i 750´in som driver Radkrets, och en som sitter på golvfördelaren som snurrar golvvärmen, står på ritningen ett stort OBS, hus med rad på övre plan skall ha 2 pumpar!

Sen har vi yttergivare samt rumstermostat i varje rum, men yttergivaren borde styra Rad på övre plan, och den framledningstemp som blir hamnar på golvet, och som styrs med hjälp rumstermostaterna.

/A.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 november 2010, 13:01:32 »

Hej igen!

Sen det gått några dagar sedan jag höjde värmekurva så märkte jag att en radiator inte blir riktigt varm på övervåningen. Radiatorn ligger sist på radiatorslingan såg jag på rör-ritningen och misstänkte att något var fel.

Då ringde jag rörmokaren som tyckte att jag skulle sänka termostaten från max till normal rumstemperatur på de andra elementen för att se om det skulle bli något bättre.

När jag sänkte termostaten på de andra elementen så blev det inget bättre. Ställde tillbaks termostaten på ca 22 grader. Så jag ökade cirk.pumpen till max, läge 3. Då blev det något bättre. Provade även att lufta elementet men det var inget luft i.

Kollade idag igen med rörmokaren om det var rätt att kör cirk.pumpen på läge 3. Han sa att det är läge 3 som gäller om man har hus med golvvärme. Thumbsup

Jag har också problem med att få upp temperaturen på övervåningen. Känns som att man får öka framledningstemperaturen och strypa golvvärmen på nedervåningen för att det ska bli bra. Men det är mot det jag tidigare lärt mig om att alla termostat i princip ska vara helt öppna.

/Vifa


Använd i första hand fast instrypning istället för termostater om det är möjligt.
Det kan också vara skräp som fastnat någonstans i sista radiatorn som hindrar flödet.
I 1-rörsystem kan skräp vara svårt att bli av med på nått annat sätt än att demontera radiatorn och spola ur. :'(
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 november 2010, 12:56:50 »

Hej igen Carl N om jag förstår dig rätt så skall jag ljustera på ventilen som sitter på primär retur reglerventil. För leverantören pratade om att ändra på primär tillopp reglerventil och då verkar det bara öka i värdet ut på slingan. Och om jag har läst rätt så borde det öka också för man stryper ju då. En annan fundering då du nämner flödet till radiatorerna kan det vara så att man skall ändra hastighet på någon pump?

Du har väldigt bra tempdiff över VP:n så den cirkpumpen bör du inte ändra.
Problemet du har är att golvvärmen "stjäl" flöde från radiatorerna med resultatet att golvvärmen blir för varm och radiatorerna för kalla.
Kan du strypa in flödet, antingen till eller från, golvvärmen så kommer flödet fördela om sig så radiatorerna får mer och golvvärmen mindre.
Och det är på den sidan av shunten som VP:n sitter på du ska strypa du ska strypa, då ska det inte bli varmare i golven.  Sc:,h
Skrivet av: Vifa
« skrivet: 19 november 2010, 12:36:15 »

Hej igen!

Sen det gått några dagar sedan jag höjde värmekurva så märkte jag att en radiator inte blir riktigt varm på övervåningen. Radiatorn ligger sist på radiatorslingan såg jag på rör-ritningen och misstänkte att något var fel.

Då ringde jag rörmokaren som tyckte att jag skulle sänka termostaten från max till normal rumstemperatur på de andra elementen för att se om det skulle bli något bättre.

När jag sänkte termostaten på de andra elementen så blev det inget bättre. Ställde tillbaks termostaten på ca 22 grader. Så jag ökade cirk.pumpen till max, läge 3. Då blev det något bättre. Provade även att lufta elementet men det var inget luft i.

Kollade idag igen med rörmokaren om det var rätt att kör cirk.pumpen på läge 3. Han sa att det är läge 3 som gäller om man har hus med golvvärme. Thumbsup

Jag har också problem med att få upp temperaturen på övervåningen. Känns som att man får öka framledningstemperaturen och strypa golvvärmen på nedervåningen för att det ska bli bra. Men det är mot det jag tidigare lärt mig om att alla termostat i princip ska vara helt öppna.

/Vifa

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!