Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: SEVET
« skrivet: 21 september 2022, 09:12:41 »

Får testa att lägga den på kompressormatningen.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 september 2022, 00:25:18 »

Sfinx kopian har nu snart gått i 2 år. De som förbryllar mej är att cirk.pumpen går non stopp. Den gamla Sfinx VPn hade bara cirk.pump igång vid drift. Med glykolslinga o värmeväxlare skall det ju inte behövas.
Det går ju alltid koppla om, om man vill.
Skrivet av: SEVET
« skrivet: 20 september 2022, 22:05:35 »

Sfinx kopian har nu snart gått i 2 år. De som förbryllar mej är att cirk.pumpen går non stopp. Den gamla Sfinx VPn hade bara cirk.pump igång vid drift. Med glykolslinga o värmeväxlare skall det ju inte behövas.
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 04 december 2021, 00:34:24 »

Hej,

Eftersom det är -10° och snön vräkt ner där min pump står så drar jag mig för att skruva med den just nu.
När det ev. blir lite mildare nästa vecka så skall jag mäta resistanserna på mina givare. Bra att veta om inte annat.

Iom att givarna visar i stort sett samma när du växlar (fast med D1/D6 växlade i displayen förmodar jag att du menar) så fungerar de utan tvekan.
Hetgasen verkar dock långsam på din maskin. Tar bara typ 2-3 min innan min når 80°C.
Kanske givaren har lossnat från röret. Tejpas lämpligast med Biltema koppartejp.

Hetgasgivarens resistans är dock ett mysterium. 30 -> 35 kohm borde ge en avsevärt mindre temp-ökning på displayen.
Dessutom är givarna utan tvekan av NTC-typ (ökad temp = lägre resistans) vilket är bra eftersom man kan ersätta med 50K givaren från Electrokit.

Jag måste titta i maskinen gällande magnetventilen du skriver om. Minns inte att jag har en sådan.
Min expansionsventil är bara temp-styrd, inga kablar tror jag.
Lägg gärna med en bild om du kan få in kameran där.

Bifogar mina inställningar (i rött, annars standard). Tyvärr finns det inte mycket dokumentation om parametrarna....
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 02 december 2021, 22:31:54 »

Tjena,

(Prova med att växla hetgas och framledningsgivaren på kretskortet.
Börja med att lossa kontakten till framledningsgivaren. De sitter i ordning på kortet så det borde vara kontakt 1.
Kolla om värdet försvinner på displayen.
Gör samma sak med hetgasgivaren.)

Gjorde detta men den stängde av sig direkt när jag lossade framled. givaren så vet inte hur jag ska kunna läsa av displayen då?


Sedan bytte jag mellan dom och startade upp den igen och får ungefär samma värden som innan efter nån/några timmar, D1 är sjunkande tillsammans med utetempen och hetgasen är 85-95 grader så givarna verkar ju iallafall visa samma även vid skifte.

Har även res. mätt och vid varm maskin är hetgasen ca 30K och framledn. 15K och vid kall maskin är det ingen större skillnad, drygt 20 på fram och 35 på het. (vet inget om det är ok värden)
Det gick inte att mäta med mina digitalinstrument / har en fluke och en laserline) och fick inget värde alls på ohm läget med dom men kan heller inte välja olika ohm att mäta med.
Hade ett analogt som gav dessa värden så vad tror du? verkar det ok?

Hade koll på D6 hetgasen vid uppstart och den ökar ju väldigt fort från 15 till 60-70 grader, typ 10-15 min och blir sedan varmare upp till 95 där den verkar stanna.

Har du samma standardvärde på parametrarna som Sfinx orginal, jag vet att Stig ändrade på några för mig efter jag kopplade in min, (tänkte på dom B4, B9 som jag ändrade! ska dom vara på 0 eller 1?)

Återkomer också till den andra magnetventilen som är vid växlaren, den får ström vid uppstart men elen stängs av efter en liten stund, ska det vara så tror du? när är den i "normalt gågngläge"?
när den har ström till sig eller inte har?
Antar att den hänger ihop med gasröret som går in i toppen på växlaren som sedan går till 4-vägs ventilen och där borde väl gasen cirkulera mest hela tiden utan vid avisning kanske?.

Struligt värre det här  .
/Patrik



Skrivet av: VpViking
« skrivet: 01 december 2021, 12:26:51 »

Hej,

Anslutningen till värmepumpen skall vara i botten eftersom man vill ha så kallt vatten som möjligt till VP:n och på så sätt öka verkningsgraden.
Retur från VP:n brukar gå in någonstans under mitten på tanken (där temperaturen redan är ca. 30-40°C).
Vatten skiktar sig snabbt tanken så det du avläst är nog korrekt temperatur.
Man kan dock fundera på om VP:ns tankgivaren kanske borde sitta lägre ner (min sitter i mitten), men bara man vet så spelar det nog ingen större roll.

Detta för oss tillbaka till hetgasgivaren alternativt gasbrist.

När du lossar givarkontakten (gärna i uppvärmt läge) så kan du mäta resistansen och notera aktuell displaytemperatur.
Låt sedan pumpen kallna och gör om mätningen.
 
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 30 november 2021, 23:32:36 »

Svar på det sistnämnda bara, så länge.

Kopplade in elen till elpatronen för några dagar sedan bara och aldrig ägnat den en tanke innan, trodde nog att jag skulle behöva köpa en men det satt faktiskt en monterad bakom vredet vid koll  ::)
Tanken som slog mig var bara varför den var monterad så högt upp i tanken? (Jula tank)
Det är ju bara vv uttaget som sitter ovanför den sen kommer den strax under på sidan av lite, underligt!
Och det blir lite dåligt med värme till slingorna även om jag har dom kopplade på radiator uttagen.

Iallafall så vad jag menar är att 2/3 delar av tanken är ju ganska kall med sådan montering och därför blir det låg temperatur i botten där pumpens vatten går in. Antar att det kan cirkulera därnere utan att påverka  nämnvärt eftersom det är ganska kallt.
Det finns ett uttag i undre delen som jag tror passar så behöver nog flytta på den vid tillfälle men konstig montering från början eller hur?
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 30 november 2021, 20:43:39 »

Hej

Helt klart är 83 ett galet värde (om det är utan minustecken)

Prova med att växla hetgas och framledningsgivaren på kretskortet.
Börja med att lossa kontakten till framledningsgivaren. De sitter i ordning på kortet så det borde vara kontakt 1.
Kolla om värdet försvinner på displayen.
Gör samma sak med hetgasgivaren. Är nog kontakt 5 eller 6. Sätt i framledningsgivaren där.


Om D6 i displayen visar framledningstemperaturen (ev. måste man lägga till 100) så kan man nog byta fysisk plats på givarna. 

Framledningstemp kan man nog undvara tills du fått tag i en givare. I värsta fall, sätt dit ett motstånd typ 27-33 kohm.
Om du då får ett rimligt värde på displayen fungerar nog pumpen.

Givaren 50 kohm, är lite kinkig att hitta. De flesta är NTC vilket även var fallet med Elektrokit.
Man behöver Ptc 50kohm eller två st. 100kohm parallellt. 
Finns på kina-sajter exvis. Ali-Express.


Funderade slutligen på skillnaden i temperatur mellan din tank och framledningstemp.

Med en så stor skillnad verkar ju vattnet inte cirkulera. Fungerar verkligen pumpen? Då borde det bli typ 35°C i framledningstemp.
Koppla cirkulationspumpen på 230V och testa om temperaturen utjämnar sig.
 
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 30 november 2021, 19:29:47 »

Halloj,

Det var så jag menade att det kommer ju värme (gas) till värmeväxlaren från kompressorn  där sedan vattnet ska cirkulera och bli varmt men vad jag undrade var hur det kan cirkulera genom växlaren utan att bli varmt när det uppenbarligen är varmt i den?!  I Toppen av den är det mest varmt men ska hela vara lika varm så är den inte det.

Mina värden är som jag skrev så d6 är 83 grader inga minus och D4 -1.  Verkar som D4 skiljer max 1 grad från D3 under senaste dygnen så den följer i princip bara utetempen.

Men då kan vi i allafall konstatera att D6, D4 värdet är helt fel.......!
Kanske är enklast att byta givaren först och se vad som händer och efter det köldmediet om det behövs eller tror du tvärtom?!
Du verkar ha koll på reservdelar och kanske vet om det finns att få tag på givare till förångaren, Hetgasen?.

Om hetgasen visar 83 +(100) så borde maskinen stängts av för längesedan (100) är ju villkoret och visat felkod för det men det gör den inte så hur tänker den med felkoder? kommer dom från kretskortet och isåfall  kan dessa andra fel komma från processorn i kretskortet också? menar om det är det som är kass och inte givarna? dontknow
Uppenbarligen tror ju inte maskinen på detta D6: 83 grader värdet för då skulle den stängt av.

Har du samma standardvärde på parametrarna som Sfinx orginal, jag vet att Stig ändrade på några för mig efter jag kopplade in min, (tänkte på dom B4, B9 som jag ändrade! ska dom vara på 0 eller 1?)

Tack för att du lägger lite tid på det här!  tummenupp




Skrivet av: VpViking
« skrivet: 30 november 2021, 14:01:02 »

Hej,

Bara för att reda ut missförstånd så finns det inget vatten i kompressorn.
Hela systemet inklusive kompressor arbetar enbart med köldmedia (R410a).
All överföring av energi från köldmedia till vatten sker i kondensorn (värmeväxlaren).
Vattnet passerar alltså enbart genom kondensorn.

Till dina givarvärden:
Förångarens temperatur är ju samma som utetemperaturen. Då kan inget utbyte ske. Förångaren borde vara typ -10°C vid -1°C utetemp.
Antingen är givaren kass eller så är det för lite köldmedia.
På din hetgas temp står det 83 men jag gissar att du menar -83 som då blir 17°C (-83+100=17°C).

Så här är min maskin just nu:
D1:  45°C Framled. (Jag kör med ganska låg tanktemp, 45°C, för att öka verkningsgraden)
D2:  44°C Tank
D3:  00°C  Ute
D4:  -09°C Förångaren
D6:  -13 (-13+100=87°C) Hetgas

Det finns fler men jag har inte hittat några av värde.

Känns som att brist på köldmedia ligger nära till hands.....



Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 30 november 2021, 11:00:57 »

Bild.
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 30 november 2021, 10:56:18 »

Yes tack, ska se var vi ska börja...... :-\

Gjorde rent från is igår eftermiddag och kört sen dess. det har aldrig varit problem med avisningen förut, även under senaste strultiden har den gjort det fast jag vet inte hur ofta och om det fungerat som det ska men avfrostat har det blivit.

Jag la ström på magnetventilen som e vid 4 vägsventilen och då pös det till och den skickar då varmvattnet ut i förångaren så den verkar ok (när den får signal. ström)

Nu går också fläkten hela tiden sedan igår!! men den verkar inte ha avfrostat tror jag, (vet inte hur mycket som byggs upp på en eft, natt) lägger till en bild. är ju några minus ute nu här på västkusten.

Sitter ju en magnetventil till vid värmeväxlaren som jag kollade och den får ström en stund vid uppstart men slår sedan av, provade att lägga på ström där med under gång och den låter då också men vet inte när den ska ha ström och exakt vad den gör.

En fråga: det kommer ju hett vatten från kompressorn fram till värmeväxlaren som blir bra varm i allafall i toppen, där cirkulerar in och ut vatten, hur kan det inte bli varmt på utgående vatten?? är det bara "spillvärme från kompressorn man känner?"

Givarna verkar ok det man kan se:

D1, 16 Framledninstemp.
D2, 40 Tanktemp. (kör elpatron nu)
D3, -1 utomhustemp
D4, -1 Förångarens temp
D6, 83 (+100) = hetgastemp
Finns det fler?
Inga larm.

Har gått igenom alla parametrar enligt Sfinx scemat och det var två som skilde sig från det, B4 och B9 stod på 1 och standardvärde är 0 enligt det, ändrade igår men ingen skillnad och  har ingen aning vad dom gör för det är inte specifierat.

Skrivet av: VpViking
« skrivet: 29 november 2021, 20:59:34 »

Bra tänkt MBergren  tummenupp

Läs av givarna och posta resultaten så kan vi jämföra.

Hetgas-givaren är en känd problemkälla. Blir knäpp och värdena fluktuerar hej vilt.
Är dessutom 50kohm av någon outgrundlig anledning. Varför ska man ta 10 kohm när det finns 50.......
Som tur är så finns givaren (fast utan hölje, använd det gamla) på Elektrokit i Malmö.





Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 29 november 2021, 18:38:03 »

En teori:

Om fläkten går en stund på borde ju allt vara ok med den matningen. Den kanske går i avfrostning pga någon givare anger verifierat behov för det. Då ska fläkten gå en stund och sedan stanna.
Sen kanske inte 4-vägsventilen är hel längre/fel på matningen, då märker du inget annat än att fläkten stannar och den lyckas aldrig med avfrostningen, det blir ju upplevelsen lite.. jaha?

Börja med kontrollera 4-vägsventilen som tidigare nämnt.
Sen läs av alla givare så de visar rimliga värden.
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 29 november 2021, 15:10:43 »

Relä finns på Kjell &co

Artikelnr: 36101 + hållare 36103
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 29 november 2021, 15:01:59 »

Hej,

Såg din bild, is på rören indikerar brist på köldmedia men det borde inte göra att fläkten stannar.

Men avfrostningen verkar inte fungera som den ska.
Det kan vara värt före test att spola bort isen med varmvatten eller hårfläkt så förångaren fungerar som den ska.
När man kör fläkten konstant är det möjligen svårt att bli av med isen om det är minusgrader.

Med ett relä inkopplat stannar fläkten under avfrostning.
Kopplas enklast in med dubbelflatstift direkt på kortet.
Fläkten får då sin matning ifrån kompressorutgången och villkoret blir:  Fläkten går om kompressorn körs men inte då fyrvägsventilen är aktiverad.
Se schema.

Mvh Leif
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 29 november 2021, 12:14:04 »

Hej,

Du verkar ha ett lite annorlunda styrkort än det jag har. Ser spegelvänt ut.
Spelar egentligen ingen roll eftersom det är exakt samma sak de ska göra.
Alla styrkort har minst utgångar till Kompressor, Fläkt, Fyrvägsventil samt Cirkulationspump och ev. Värmeslinga.
Utgångarna ger 230V till resp. del.
Kan se komplicerat ut men det är ganska givet hur det fungerar.
Ett relä till en förbrukare. Stora reläet med röda kablar går exvis till kompressorn.

Fyrvägsventilen har ingen givare och skickar inga signaler till kortet.
Den bara en ren magnetventil som man styr med 230V.
Man kan lätt testa den genom att ge den 230V när pumpen är igång.
Då skall det pysa rejält i systemet (som avfrostning).
(Akta fingrarna när man leker med 230V!!!!!!)

Styrkort kan man köpa på exvis Banggood (sök ZL-R200A)
Innehåller också komplett sats tempgivare och kablar.

https://www.banggood.com/ZL-R200A-Air-Source-Heat-Pump-Water-Heater-Controller-Heat-Pump-Air-to-Hot-Water-Heating-Controller-p-1812174.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=SE&utm_content=minha&utm_campaign=minha-se-en-pc&currency=SEK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=lynna&utm_campaign=lynna-ssc-se-all-0716&ad_id=367117562532&gclid=Cj0KCQiAkZKNBhDiARIsAPsk0WjSbtJX2r2YlsxqIQrhpcnjSebxI5b1rnu7Ph8zClszPqIKiZsCgqQaArYSEALw_wcB
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 29 november 2021, 11:25:55 »

Tack för svar,
Fläkten går fint om man lägger ström på den, (jag har en svart) kabel som går mellan fläkt och styrkortet som det blir ström på men bara i några minuter efter uppstart sedan 0, så vad är det som säger till att det ska bli 0 efter en stund, knepigt.  har kört fläkten några dygn nu men det blir ju inte mer värme för att man fulkör fläkten, den står ju bara och går liksom.
Kondensatorn går en röd+orange men dom går direkt till fläkten inte till styrkortet.

Magnetventilen vid (4-vägsventilen) går ju in med en kabel vid sidan om på styrkortet. kan den spöka och ge fel signal in till styrkortet? tänker att den hänger ihop med den vid avfostning etc.
eller ännu värre fel på 4-vägsventilen.
Eller tror du att det bara är styrkortet som är kass?  och om jag får fråga hur i H... hittar man ett sånt i Kina?? massa konstiga grejor på det som ska stämma haha.


Skrivet av: VpViking
« skrivet: 25 november 2021, 19:36:01 »

Fläkten måste gå.
Testa att spänningssätta fläkten hela tiden. Har för mig att det var en röd kabel till flatstiftet längst upp till höger på styrkortet. Den skall gå till den mindre svarta kondensatorn som sitter under transformatorn. På med 230V så skall fläkten snurra.

Om det verkar fungera på det sättet så kan det vara något skumt med styrkortet. Finns bra styrkort att köpa från Kina.
Fixas dock enklast genom att man sätter in ett relä med 230V spole mellan utgången till kompressor och flatstiftskontakten till fyrvägsventilen.
Reläet kommer då att slå till när kompressorn går men stänger av när ventilen öppnar.
Sen kopplar man fläkten via reläet.

Det är alltid bra att ha koll på cirkulationspump och flöde? Sätt en koppling med en bit transparent slang (provisoriskt) så man kan se vad som händer och man kan även klämma lite på slangen för att testa flödet.

Köldmedietryck beror huvudsakligen på gastemperaturen. I viloläge står min på 8 kg vid 4°C (se bilden) och 32 kg när den gått en stund.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 16 november 2021, 16:06:47 »

Ok, ska den gå hela tiden som kompressorn går då?
Ja, förutom när avfrostning pågår. Vissa har olika möjligheter till hastigheter också. Men det är mest för effektbegränsning vid varmt väder.
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 16 november 2021, 10:17:57 »

Ok, ska den gå hela tiden som kompressorn går då?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 15 november 2021, 10:23:28 »

Primärt måste du få fläkten att fungera. Sen kan du se om det finns fler fel efter det.
Skrivet av: Putte 123
« skrivet: 15 november 2021, 10:06:40 »

Hej,

skriver här för det verkar vara många med koll på sfinxen, har en enfasare (6 kw) från 2012 som krånglar lite annars har den gått perfekt sedan dess. grejen är den att jag kopplade in den då och har inte ägnat många tankar på den sedan dess så kan egentligen inget om funktionen, den sitter för  garagets golvvärme och kör den mot en 500 L rostfri tank utan slinga i. Sitter också väl skyddad under tak och allt elektriskt ser kanonfint ut i den, den har också alltid gått på 50 i börvärde så ganska lågt.
Nu levererar den dåligt med varmvatten in typ 23 grader mesta av tiden men ibland har den gjort ett ryck och kommer upp i temp. har fått felkod e1:21 (hetgastemp hög) några gånger men efter koll av cirkpump och sänkt börvärde kom det igen så höjde C5 från 100 till 105 och efter det är det inga fler larm, verkar som den ligger på 98-99 när den går i hetgastemp. kompressorn går också hela tiden vilket kanske inte är så konstigt om den aldrig kommer upp i temp, den har jobbat sig upp när den bara har gått mot tanken med värmen avslagen men det tar evig tid.

Det jag kan konstatera är att jag har för mig att fläkten ska gå mycket mer?!, det enda den går är vid bruten ström och uppstart igen så snurrar den på i några minuter men sedan stannar den och går inte mer överhuvudtaget annars verkar allt fungera, cirkpump går och rent och fint ser det ut i den, kompressor går och blir varm, rör på kalla sidan och förångare isar igen efter många, många timmar och avisning har den gjort också även om nu i morse är det inte gjort än, trycket på gasen är 11 kg avstängd och 18 kg när den går.
Så det enda jag hittar är att fläkten inte går, kan det vara det? verkar skumt!!
En annan sak är att från kompressorn är det ju jättevarma rör och ett av dom går ju till burken där vattnet cirkulerar igenom så den blir också varm men mest i toppen men varför blir inte vattnet varmt om det cirkulerar igenom den? har detta att göra med 4-vägs ventilen?  har även luftat allt som går flera gånger.

hoppas någon klever kan hjälpa till för det verkar ju som den skulle kunna gå ett tag till kanske.......? Tack P



Skrivet av: VpViking
« skrivet: 28 mars 2021, 23:41:51 »

Ett bra tips för Sfinx enfasmaskin är att sätta in en softstart till kompressorn.
Då slipper man oljud och spänningsfall vid uppstart och möjligtvis ökar livslängden på kompressorn.

Jag köpte min på Distrelec (SSC-25 - Mjukstart).
Skrivet av: svioi
« skrivet: 25 mars 2021, 19:11:31 »

Jag har manual till 3 fas som PDF. Om du tror att den är till någon nytta kan jag ev maila den till dig.

Ja men det är ju bättre än ingenting, dom kanske är rätt lika 👍 jag skickar ett PM med mail
Skrivet av: Lassesson
« skrivet: 25 mars 2021, 18:47:54 »

Jag har manual till 3 fas som PDF. Om du tror att den är till någon nytta kan jag ev maila den till dig.
Skrivet av: svioi
« skrivet: 24 mars 2021, 09:19:55 »

Jag har precis köpt ett hus och fick då med en vp11 enfasare som inte har installerats, så jag tänkte att jag skulle installera den och testa hur den går. Men jag saknar kontrollpanel och tänkte kolla här om nån säljer någon eller vet om det finns nya som passar till dessa? Skulle även vara bra med en manual om någon sitter på en pdf eller nå.

Edit: kontrollpanel fixad, förra ägaren hade fått med sig den. Saknar dock manual

Tack på förhand
Mvh
Skrivet av: Lassesson
« skrivet: 24 mars 2021, 09:10:03 »

Är enig i att det är viktigt att både företag och privatpersoner sköter sina betalningar. Har inte haft någon kontakt med SF sedan köpet 2011.
Efter flera misslyckade försök att ersätta Sifnx,en med ny Kinesisk maskin är min uppfattning nu att kvaliteten generellt  varierar kraftigt men även mellan maskiner av samma typ. Att sedan importörer / säljare verkar sakna kunskap/vilja att hantera reklamationer/teknisk support gör det som ett lotteri att köpa Kinesiskt. ( Författarens uppfattning)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2021, 23:12:41 »

Det må vara hur det är med de maskiner som SF levererade, han betalade inte sina skulder, och jag skulle inte köpa något alls av honom om jag vore vanlig konsument.
De företag som levererat till honom har inte fått betalt, och riskerar därför konkurs (som hans bolag gjort).
Skrivet av: Lassesson
« skrivet: 16 mars 2021, 09:18:59 »

Iom att Sfinx,en levererat vad den lovade, inget behov av elpatron över -15 och inget krångel de första 9 åren fick jag nog fel uppfattning av Kinesiska VP.  När Polarheat 12,7kW som mitt kvitto säger med exakt samma inkoppling behövde stöttas av elpatron redan vid -4 gjordes effektmätning o flödesmätning. Siffror rapporterades till G.W i tron att få förslag på justering av parametrar eller andra korrigerande åtgärder. Av svaren att döma har G.W låga kunskaper i värmeteknik, mm. Om VP,n vid ex ett flöde på 1m3/h o deltaT på 5 levererar ca 6 kW, att då påstå att ett byte av BoRö tanken till Polarheats tank skulle öka VP,s effekt rejält utan att strömförbrukningen ökar. När jag bad honom förklara hur det rent tekniskt kunde bli så blev svaret Du fattar ju ändå inte hur man kopplar in en ackumulatortank. Min uppfattning är att G.W inte vill eller kan förstå hur effektmätning fungerar.
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 15 mars 2021, 14:20:55 »

I Google Maps har B.W. recenserat det egna bolaget med "De levererar vad de lovar".
Det verkar ju inte vara fallet om man blir fälld i ARN.....

Tack för upplysningen.
Jag stryker Polarheat från listan när Sfinxen tjänat ut.

Skrivet av: Lassesson
« skrivet: 10 mars 2021, 09:22:06 »

Min Sfinx 11 kW installerades 2011 och den snurrade på utan några åtgärder till för drygt 1 år sedan då effekt både ut och in sjönk samtidigt som den började få problem med avfrostning. Tänkte då att den levererat bättre än förväntat och att den kunde få en välförtjänt pensionering. Köpte tyvärr en Polarheat 12,7kW (enl kvittot) tänkte att den borde vara lite bättre!! Polarheat pumpen levererade ca 4 kW strax under 0. Så den reklamerades iom att Wickman  bara hade 2 förslag på åtgärd.
Köpa acku tank av honom! Kör mot BoRö tank som funkar, köra på elpatron! COP vid +7 30/35 2,9 mot utlovat 4,8. Den gamla Sfinxen hämtades tillbaka och kopplades in och den levererade mer effekt och bättre COP än Polarheats nya med "extra power"!
Verkar vara en enorm skillnad i kunskap och attityd mellan Stig o Wickman! Reklamationsärendet ligger nu hos tingsrätten i Gtb  efter att ARN meddelat att Polarheat skall betala tillbaka hela köpeskillingen samt stå för retur av VP,n Polarheat vägrade följa ARN så han kommer på "Svarta listan"
Skrivet av: VpViking
« skrivet: 09 mars 2021, 00:02:25 »

Vår Sfinx har alltid isat igen lite då och då trots Stigs parametrar,

Installerade i förra veckan en timer, ett relä och en termostat som fyra ggr. per dygn kör en "kraft-avfrostning".
Anordningen strömsätter fyrvägsventilen och stoppar fläkten om det är under 8 grader.
Fantastiskt bra resultat så här långt  :).

Skrivet av: nightfox999
« skrivet: 24 januari 2021, 09:08:19 »

Kolla så alla temperaturgivare visar stabila och rimliga värden. Inlägget över ditt kan ha varit söndrig hetgasgivare och då skyddar pumpen genom att stänga av den. Den kan vara något liknande med din med samma eller annan givare.


Ja....blind är man.
Kom själv fram till samma.
Kollade alla givare ok. Det var ok värden tills jag kollade hetgasgivaren i samband när den pausade.
d6 hoppade från 55-44-0-55 grader

Typiskt intermittent fel. E1:16 verkar då sättas pga att en eller någon givare börjar bli dålig eller skickar orimliga värden/värdeförändring under kort tid.

Gjorde snabbtest med byte till 10K termistor och det snurrade på fint, dock fel värden  a:gl
Hittade sen en 50k termistor (som är unikt på modellen för just hetgasen) och det har nu snurrat på fint ett dygn

Tack för hjälpen
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 januari 2021, 16:17:40 »

Hej
Några av oss lyckas hålla liv i Sfinxarna.
Har en 11 kW horisontal där jag i höstas gjorde lite livräddning på med tätningsmedel och gaspåfyllnad.
Fungerar och håller tryck. Sen tickade den på
Men efter en köldknäpp runt -10 här på västkusten så går den av på lite oregelbundet.

Felkod E1:16

Finns inget i de gamla papper jag har. Hittar inget på nätet.

Symptom:
Pump går och värmer, sen stoppar den kompressorn och fläkt
Fortsätter cirkulera vattnet, och efter ett tag gör den nytt försök.
Olika tider hur länge pumpen går, men mellan 1-3 min

Någon som har några ideer?
help
Kolla så alla temperaturgivare visar stabila och rimliga värden. Inlägget över ditt kan ha varit söndrig hetgasgivare och då skyddar pumpen genom att stänga av den. Den kan vara något liknande med din med samma eller annan givare.
Skrivet av: nightfox999
« skrivet: 23 januari 2021, 10:58:08 »

Hej
Några av oss lyckas hålla liv i Sfinxarna.
Har en 11 kW horisontal där jag i höstas gjorde lite livräddning på med tätningsmedel och gaspåfyllnad.
Fungerar och håller tryck. Sen tickade den på
Men efter en köldknäpp runt -10 här på västkusten så går den av på lite oregelbundet.

Felkod E1:16

Finns inget i de gamla papper jag har. Hittar inget på nätet.

Symptom:
Pump går och värmer, sen stoppar den kompressorn och fläkt
Fortsätter cirkulera vattnet, och efter ett tag gör den nytt försök.
Olika tider hur länge pumpen går, men mellan 1-3 min

Någon som har några ideer?
help
Skrivet av: Mörkö VP
« skrivet: 14 december 2020, 23:46:12 »

I helgen började min 11 kw från 2012 strula. Det fick mig att läsa samtliga inlägg i den här fantastiska tråden. Man kan se att över tid är länkar värdelöst. I stort sett alla länkar har slutat fungera. Problemet med Stig och hans värmepumpar är att dokumentationen är komplett värdelös. Detta är enda källan till kunskap. Det som är med pumpen är att den startar och stoppar många gånger per timme och ger förbaskat dåligt med energi. Det jag har kommit fram till är att hetgasen (d6) har fluktuerande värden. Den kan ligga på 3 för att sedan hoppa till 65, osv. Imorgon ska jag se om jag identifiera denna i maskinen och mäta den med en multimeter. Kan ju vara så enkelt att den lossnat. Det är i alla fall en möjlig felsökningsteori för morgondagen då den går isär. Jag ger inte upp i första taget.
Skrivet av: SEVET
« skrivet: 14 december 2020, 18:38:16 »

Jag har bytt ut Sfinxen nu o satt in en Lyfco. Denna är lika med Sfinxen så de va enkelt att byta. Bara el o glykolvarrenrören.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 14 december 2020, 18:14:54 »

Då dom flesta i tråden verkar ha bytt ut sina sfinxar vid detta laget ville jag bara inflika att min kör fortfarande. Förutom att tryckmätaren gav upp och började läcka vilket ledde till ny mätare och ny gas så kör den på som vanligt.

Skrivet av: maos66
« skrivet: 04 september 2020, 11:14:59 »

Niben (F2120) på plats och installerad. Nu när den bara sköter värmen och vi bara är i september går den i princip helt ljudlöst. Jag kör den mot mina Borötankar. En tank körs flytande mot kurva. Den andra tanken sköter varmvattnet via två slingor och som slutvärms med elpatron. Tanken har även en solslinga som fram till nu i princip leverat allt behov av värme och varmvattnet. Tanken som värms upp för värmebehovet, förvärmer även tappvattnet. Jag anser det inte nödvändigt att krångla till installationen med en 4-vägsventil för tappvattnet. Oändlig payoff på den...
Skrivet av: SEVET
« skrivet: 29 augusti 2020, 08:01:48 »

Hej,
Här finns en till Sfinx som har slutat leverera. Den byter nog bara energi. Går länge för att höja temperaturen 1 grad. De 4 senaste månaderna har elräkningen varit ungefär 500kr mer än än normalt per månad.
Den tillverkades 2013 så de blev några år med snabb payofftid. Dessutom blev det under tiden ett givarbyte.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 19 maj 2020, 11:27:15 »

Siktar själv på en NiBE F2120. Känns OK för mina behov.

Same same här, blev en Daikin Monoblock efter.

Min egen styrning av Sfinxen var mer intelligent än Daikins och trots att jag aldrig varit nöjd med Sfinxen (byggde om, bytte maskin, härjade med Stig osv osv) hade jag bättre COP med den än min 'fin-Daikin' för 3-4 gånger pengarna.

Lite besviken måste jag säga. Dock var det en sjukligt mild vinter, misstänker att Daikin står sig bättre än Sfinx när det är en riktig vinter men Sfinx-COP 2018-2019 var bättre än Daikin-COP 2019-2020 trots kallare vinter.

Jag skyller lite på inverter på Daikin, tycker den levererar usel COP på låg effekt. Jag har golvvärme i hela huset och som vintern var blev det väldigt mycket låg effekt.

Grannarna gillar Daikin mer dock, den är tydligen snyggaste och tystare.
Skrivet av: sege
« skrivet: 17 maj 2020, 21:14:47 »

Jag har lite blandat, VV-körning morgon/kväll så shuntar golvvärmen ner (över-temp), resten av dygnet styrs det på kurva och inget shuntas ner om vi inte eldar eller dylikt.

Så delvis kan uselt COP bero på körningar på morgon/kväll men det är rätt kort tid som behövs där så väldigt lite tid av dygnet det är shuntat vatten ut i slingor.

Ska bygga om det där till nästa vinter tänkte jag, det är oväntat uselt och jag vill fixa det jag vet är icke-optimalt för att se om saker blir bättre. Tror dock kommer vara usel ROI på insatserna.
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 16 maj 2020, 13:04:48 »

Cop 2,5 låter lite i lägsta laget för en modern värmepump. Kör du upp allt vatten till 40C och shuntar till golvvärmen eller har du separat beredare för förvärmning av varmvatten?

Jag hade motsvarande systemcop för min F2120-16 (med Itrons värden), februari 3,6 mars 3,8 och april 4. Om man räknade med den energi som åtgick till varmvattnets slutuppvärmning februari 3,2 mars 3,3 och april 3,5

Genomsnittlig temperatur kondensor ut torde ligga kring 39C under den perioden, jag har för tillfället oljepnnan som tank och för att få vettiga gångtider så låter jag Niben köra en bit över börvärdet. Har lite drygt 1000 kompressorstarter och 1400 timmar drift sedan ibruktagning i slutet av januari. Har dock en tank stående som ska kopplas in så småningom.

Skrivet av: sege
« skrivet: 14 maj 2020, 19:33:47 »

Jag mäter producerad värme med en Kamstrup-mätare (f.d. fjärrvärmemätare, kalibrerad innan installation).
Legat på system-COP (dvs, alla cirkpumpar osv osv osv (dock ej cirkpump för golvvärmen)) på ~2,5 över vintern.

Då produceras ~40 gradigt varvmvatten och gvF på ~27 grader vid 0 grader ute.

Skrivet av: Krtek
« skrivet: 14 maj 2020, 14:28:42 »

Av rent intresse är jag nyfiken på var cop legat för dig med Daikin? Och som jämförelse gärna givetvis även vilken cop du låg på med Sfinx.

Mäter du producerad energi med extern värmemätare eller är det ett värde pumpen själv räknar fram? Jag har noterat gällande Nibe att pumpens egen värmemätare är betydligt positivare lagd jämfört med de externa värmemätarna (jag har två sådana). Nibes egen EMK har klockat 10200 kW energi sen installation i slutet av januari medan Itron nöjer sig med ca 9200 kW och Techem liggen ännu några hundra kW under Itron. Techem drar dock ifrån "negativa" värden dvs vid avfrostning så Itron och Techem är nog rätt lika.

Förbrukad energi för Niben under perioden är lite knappt 2400 kW.

Aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1
Skrivet av: sege
« skrivet: 14 maj 2020, 12:57:51 »

Same same här, blev en Daikin Monoblock efter.

Min egen styrning av Sfinxen var mer intelligent än Daikins och trots att jag aldrig varit nöjd med Sfinxen (byggde om, bytte maskin, härjade med Stig osv osv) hade jag bättre COP med den än min 'fin-Daikin' för 3-4 gånger pengarna.

Lite besviken måste jag säga. Dock var det en sjukligt mild vinter, misstänker att Daikin står sig bättre än Sfinx när det är en riktig vinter men Sfinx-COP 2018-2019 var bättre än Daikin-COP 2019-2020 trots kallare vinter.

Jag skyller lite på inverter på Daikin, tycker den levererar usel COP på låg effekt. Jag har golvvärme i hela huset och som vintern var blev det väldigt mycket låg effekt.

Grannarna gillar Daikin mer dock, den är tydligen snyggaste och tystare.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 04 maj 2020, 13:55:11 »

Så - då tvärdog min Sfinx för ca en månad sedan. Den har väl aldrig levererat enligt spec. Den kostade trots allt bara 12500 och hade en pay-off på mindre än ett år. Jag hittade lite trix att tjuvköra den trots att den gav diverse felkoder. Jag hade bl a den i separat slinga mot en plattvärmeväxlare och när jag drog upp trycket i slingan till 2 Bar så gick den alltid OK.
Dagarna innan den tvärdog blåste den någon säkring, men levererade bra.
Helt plötsligt blåstes säkringarna brutalt och styrpanel etc tändes aldrig upp igen - död. Jag misstänker kortis i kompressorn.
Den startades upp 2011 och levde till 2020 - bättre än förväntan. Nu blir det något mer etablerat - "chefen" accepterar inget mer hobbyprojekt.
Skrivet av: sege
« skrivet: 21 december 2019, 11:13:35 »

Tänkte hålla igång min några år till så det kunde vara intressant med reservdelar. Har skickat PM till dig.

Nä? Jag har iallafall inte fått något. :)

Daikin Monoblock 7kW på väg upp istället för VP11an får vi se om det blir bra. Tack Sfinxen för den här tiden, du var aldrig riktigt bra men inte heller riktigt dålig, eller kanske, vi får se hur skillnaden med Daikin blir. Jag lärde mig mycket om värmepumpar på vägen och du kostade många många många timmar. Tjoff och hej. :D
Skrivet av: Mörkö VP
« skrivet: 19 december 2019, 09:31:59 »

Tänkte hålla igång min några år till så det kunde vara intressant med reservdelar. Har skickat PM till dig.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!