Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan detta stämma?  (läst 10082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Kan detta stämma?
« skrivet: 20 december 2006, 23:23:16 »
IVT 495. Alla rumstempar på 21 grader. 2 små element på ovanvåning som är på 100% och 2 små som är stälda på 50%. Kurva 4.7 och +3 i "förhöjning". 110m2 som skall värmas med golvvärme (bottenvåning) och 60m2 ovanvåning(elementen). När det blir 0 gradigt ute så pallar inte kompressorn värma och då faller innetempen till 18.5 grad. Då går elpatronen in.

Min fråga.. är detta rimligt? Skall den börja gå in redan vid 0 gradigt ute? Bara undrar lite.... för mina föräldrar bor 1km bort i ett äldre hus och ivt 490 och den patronen går inte in många minuter om dan, visserligen har de 30m2 mindre hus, men man undrar ändå... Min jordvärmeslinga skall ju vara effektiv sägs det...

Jag har 4 element till på ovanvåningen men dessa är avstängda. När det blir +5 grader ute då orkar kompressorn värma huset till c.a 20.3 grader inne och då funkar det tillfredställande. Då går inte iheller patronen in. Tycker att 20.3 är dåligt med kurva 4.7 och 3 i förhöjd..

Vad tror ni proffs om detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan detta stämma?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 00:39:30 »
Hur är ditt golv konstruerat, golvvärme i/på en "oisolerad" sula kan dra rätt stora mängder energi.

Man bör ha minst 200 mm cellplast under en sula för att få samma energiförbrukning som i ett hus med radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2006, 09:10:29 »
Hej!

Huset är 8 mån. gammalt. Dock så vet jag inte exakt hur många mm de har lagt. Men eftersom huset är av god kvalite så tror jag de tänkt på denna biten.

Nu på morgonen har jag:

gt1 framl 32.6  (34.3)
gt2 utetemp. 4.3
gt3:1 tappvarmv 48.9
gt3:2 varmv 41.1
gt3:3 värmev 32.1
gt10 klödb 2.9
gt6 kompr 63.8

Kompressorn jobbar hela tiden vilket är normalt. Jag har 19.7 grader i huset. Patronen har inte gÃ¥tt in än, troligen  pga att ekonomiläget är intställt. Varmvattentemp inställd pÃ¥ 48 grader. <- Vet inte om vi tjänar nÃ¥got pÃ¥ detta men vi tycker 48 grader räcker lika bra som 52...

Vad tror ni grabbar?

/Tack..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan detta stämma?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 10:16:24 »
Hej!
Jag tycker att du har en lite väl hög kurva för att köra golvvärme. Jag har ca 30 ºC framledning på mina gamla platta radiatorer när det är +5 ºC ute.

Är termostaterna till golvvärmen öppna på max?

Det spelar iofs lite mindre roll på din VP som shuntar ut värmen men belastningen på VP:n blir jämnare om värmen styrs helt och hållet av framledningskurvan och inte av golvvärmetermostater.

Det kan vara så att när golvvärmetermostaterna öppnar så ökar värmebehovet så plötsligt att panntemp faller och elpatron går in fast det inte behövs.
« Senast ändrad: 21 december 2006, 10:20:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2006, 20:17:51 »
Hej!

Anledningen att jag inte kör termostaterna på max är att jag har öppen spis och då stänger dem när jag eldar i den. Skall jag maxa dem tycker ni?

Jag kom på att jag har varmvattentemp på 52 grader, har nu sänkt den till 48 grader igen. Skall se om detta hjälper mig något.

Är det så att vattnet i pannan som värmer golven blir även de svalare när jag sänker varmvattentempen, eller de har en "egen" vattenkälla?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kan detta stämma?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2006, 21:15:39 »

hm.. tycker att du har onormalt hög framledning.
kunde kanske vara glest mellan slingorna men då borde det inte gå åt så mycket energi så pumpen fick gå hela tiden vid din framledning/utetermp.
 tror nog att det är isoleringen det hänger pÃ¥.
vad har du för grund ??
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2006, 23:43:33 »
Bettongplatta på mark, om det är det du menar. 1.5 plans hus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan detta stämma?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2006, 07:40:44 »
Hej!

Anledningen att jag inte kör termostaterna på max är att jag har öppen spis och då stänger dem när jag eldar i den. Skall jag maxa dem tycker ni?

Jag kom på att jag har varmvattentemp på 52 grader, har nu sänkt den till 48 grader igen. Skall se om detta hjälper mig något.

Är det så att vattnet i pannan som värmer golven blir även de svalare när jag sänker varmvattentempen, eller de har en "egen" vattenkälla?

Ställ upp golvvärmen på max, bästa sättet att kompensera när du eldar är att skaffa en rumsgivare till VP:n. Det är pannvattnet som shuntas ut till radiatorer och golvvärme, VVB:n är en förrådsberedare som värms av pannvattnet (se sid 8 i manualen).

Det blir säkert varmare nere då du öppnar golvvärmen, ställ då ner framledningskurvan och blir det då svalare uppe så är det bara att öppna de 2 strypta radiatorerna där.

Varmvattentemp kan du testa att sänka tills du upplever att VV-komforten försämras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2006, 08:26:39 »
Tack för hjälpen!

Finns det någon enkel beskrivning på hur man monterar dit en rumsgivare? Vilken givare skall man köpa? Var skall den sättas upp? Jag har en väldigt öppen planlösning där en stor del av vardagsrummet är öppet till nok/ovanvåning.

Alltså, sänker jag varmvattnet, så sänker jag även pannvattnet som värmer golvvärmen. Är det något att tjäna då på att sänka värmen på varmvattnet?

Jag testar nu att maxa alla termostater och sänker kurvan till 4.7 utan förhöjning. Så får vi se vad som hänt efter ett par dagar, återkommer då.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan detta stämma?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2006, 09:57:17 »
Tack för hjälpen!

Finns det någon enkel beskrivning på hur man monterar dit en rumsgivare? Vilken givare skall man köpa? Var skall den sättas upp? Jag har en väldigt öppen planlösning där en stor del av vardagsrummet är öppet till nok/ovanvåning.

Alltså, sänker jag varmvattnet, så sänker jag även pannvattnet som värmer golvvärmen. Är det något att tjäna då på att sänka värmen på varmvattnet?

Jag testar nu att maxa alla termostater och sänker kurvan till 4.7 utan förhöjning. Så får vi se vad som hänt efter ett par dagar, återkommer då.


Du måste ha IVT:s rumsgivare, din installatör kan säkert ta hem en, det brukar inte vara så svårt att installera den själv.

Ju lägre temp du har i pannan ju lägre kondenseringstemp får du och desto högre COP. Du kan även få lite mindre elpatrondrift då uteffekten på VP:n ökar med lägre kondenseringstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2006, 20:00:03 »
Det gör helt klart på sig att ha 48 grader på vattnet och samtidigt ha alla rumstermostater på max. Pannan verkar jobba mycket effektivare. Enda problemet just nu är just när vi eldar i öppna spisen, då blir det rikigtigt varmt.

Jag kör nu kurva 4.7 och får lite över 20 grader i huset, men pannan jobbar betydligt mycket mindre.

Ã…terkommer med fler siffror om ett par dar.

Skall kolla vad en givare kostar.
Carl N: En fråga...

Jag läste här någonstans att en rumsgivare uppdaterar endast temperaturen till pannan var 6:e timma, stämmer detta? För då hinner vi elda mycket innan pannan stänger och det känns då meningslöst att ha en rumsgivare...

/Daniel, GOD JUL alla!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan detta stämma?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2006, 22:19:14 »
Skall kolla vad en givare kostar.
Carl N: En fråga...

Jag läste här någonstans att en rumsgivare uppdaterar endast temperaturen till pannan var 6:e timma, stämmer detta? För då hinner vi elda mycket innan pannan stänger och det känns då meningslöst att ha en rumsgivare...

/Daniel, GOD JUL alla!

Det där har jag aldrig hört talas om, rumsgivaren till IVT jobbar direkt utan fördröjning och påverkar börvärdet på framledningstemp på en 495, känsligheten går att ställa in på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2007, 20:20:40 »
Testat den nya värmekurvan nu några dagar. Vid utetemp på 8 grader så får jag 20.5 grader i huset och vid utetemp på 4.5 grad så får jag 20 grader inne. Kurva 4 utan förhöjning. Har idag dragit kabeln till innetempgivaren som jag får på torsdag så skall vi se sen. Kommer sätta den på 21 grader.


Återkommer då jag kört med den ett par dar..

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta stämma?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2007, 15:34:50 »
Innegivaren monterad. Kanonbra när man eldar i öppna spisen, då märker pannan det direkt.

Dock så kan jag fortfarande inte få pannan till att ge 21 grader i huset utan att koppla in elpatronen, vid +5 grader ute. Vet inte om detta är normalt, men något besviken är man ju..

Jag har en mätare hur många liter vatten som passerar i golvvärmeslingorna, vet någon vad denna skall stå på när man har alla rumstermostater fullt öppna?
Tänkte i fall de strypt shuntarna till golvvärmen för mycket...

Vet ni om det är stor skillnad på hur mycket pannan får jobba om man har elementen på ovanvånginen på eller avstängda, har nämligen väldigt öppen planlösning så värmen sticker ju rakt upp på ovanvåningen. Därför skulle jag kunna stänga alla element om dessa drar mycket värme från pannan.

/Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan detta stämma?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2007, 08:08:32 »
gt1 framl 32.6  (34.3)
gt2 utetemp. 4.3
gt3:1 tappvarmv 48.9
gt3:2 varmv 41.1
gt3:3 värmev 32.1
gt10 klödb 2.9
gt6 kompr 63.8

Om jag tolkar siffrorna rätt så är tempen i nedre delen av tanken ungefär samma som shuntas ut vilket innebär att om du kan sänka framledningstemp till värmesystemet så borde kondenseringstemp sjunka också (= bättre COP).

Jag tolkar det som att du har en del att vinna på att öppna upp shuntningen till golvvärmen för att kunna sänka kurvan på VP:n. Stäng inte radiatorerna uppe, det vinner du inget på (om det inte är för varmt uppe).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!