Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Programera Arduino Styrkort till Nibe Fighter 1210  (läst 6163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Programera Arduino Styrkort till Nibe Fighter 1210
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2016, 23:27:33 »
Du svarar inte direkt, men du saknar 3 temp givare.
Kanske smurfen vet hur man löser det enklast.
Fast ingen fråga är ställd, så..

Saknar funktionen att pumpen jobbar mot en tank istället för att den jobbar mot huset.
Sen alla andra extra funktioner jag tänker lägga till som förvärmning av köldbärare hämta frikyla till ac.
Styrning när mitt 7.5KW/H solcell anläggning går för fullt. kan jag fylla tanken på vår sommar höst och slippa att pumpen producerar värme under natten så har jag nästan ingen inköps El alls under vår, sommar höst perioden.

Mycket går att lösa med egentillverkade lösningar och låta nibes orginal system vara kvar och bara koppla in sig på de olika plintar för att styra visa saker.
Men jag vill ha en enhets som styr och tar hand om allt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Programera Arduino Styrkort till Nibe Fighter 1210
« Svar #16 skrivet: 06 mars 2016, 18:08:20 »
Vad menar du med Cop?
Om du låter vp gå långa tider för att buffra värme så kommer den troligtvis jobba med högre temperaturer och då är den inte lika effektiv men är elen mycket billigare lönar det sig ju ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Programera Arduino Styrkort till Nibe Fighter 1210
« Svar #17 skrivet: 01 augusti 2016, 14:53:48 »
Hej!
Projektet dog av ett tag med att jag fick väldigt mycket på jobbet att göra och hade inte tid.
Någon som har koll på hur signalen för LP varningen ser ut är det bara en spänning som kopplas till eller har den något värde?

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Programera Arduino Styrkort till Nibe Fighter 1210
« Svar #19 skrivet: 05 augusti 2016, 22:34:55 »
Hej!
Projektet dog av ett tag med att jag fick väldigt mycket på jobbet att göra och hade inte tid.
Någon som har koll på hur signalen för LP varningen ser ut är det bara en spänning som kopplas till eller har den något värde?
Kan inte Nibe, men på de pumpar jag jobbat med (Thermia o Viessmann) är tryckgivarna normalt slutna kontakter och bryter signal vid högt eller lågt tryck.
« Senast ändrad: 05 augusti 2016, 22:37:31 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Daarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Programera Arduino Styrkort till Nibe Fighter 1210
« Svar #20 skrivet: 18 augusti 2016, 12:34:57 »
Kan inte Nibe, men på de pumpar jag jobbat med (Thermia o Viessmann) är tryckgivarna normalt slutna kontakter och bryter signal vid högt eller lågt tryck.


Okej
så det är bara en styrsignal då. kan nog anta att det är samma på de äldre nibe pumpar också.
blir det ganska enkelt att använda den signalen.
skulle vara intressant att vet om det bryter styr kretsen till kontaktdon eller om det säger till styrsystemet att något är fel och styrsystemet stänger av

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!