Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid vilken utetemp gÃ¥r ER elpatron in?  (läst 15252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vid vilken utetemp går ER elpatron in?
« Svar #30 skrivet: 20 februari 2014, 12:22:44 »
Jag har tittat på dina kurvor med de förändringarna som du har gjort.
I och med de förändringar du har gjort så har du minskat effektbehovet i ditt hus och det resulterar i lägre räkningar.
Dock så har du samtidigt fått verkningsgraden på din bergvärme att bli sämre p.g.a. mer start/stopp.
Energin som värmepumpen tar upp vid varje start är en förlust i sig tills gastemperaturen över värmeväxlaren är högre än vattnets temperatur på andra sidan.
Detta påverkar negativt på verkningsgraden.
Sedan har du gjort bra saker som investerat i lägre framledningstemp, e.t.c.

Du skulle behöva logga din maskins förbrukning innan och efter en tankinstallation.
Tanken skall endast vara en volymförstoring och inte ha någon shuntfunktion så att en riktig flytande kondensering kan tillämpas.

Vad det skulle innebära just i ditt hus är svårt att säga och jag tror heller inte att det skulle vara ekonomiskt/estetiskt motiverat att göra detta då du har en fantastiskt låg förbrukning som det är idag.

Sitt still i båten och njut av utsikten bara.
 tummenupp

Häls
Daikin
Tack för ditt utförliga svar! Har inte bÃ¥ten i sjön ännu, men utsikten hemifrÃ¥n är ocksÃ¥ njutbar!  tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken utetemp går ER elpatron in?
« Svar #31 skrivet: 21 februari 2014, 21:31:33 »
Kör utan, känns skönast
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vid vilken utetemp går ER elpatron in?
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2014, 09:26:00 »
Aldrig. Har haft pumpen endast sedan Oktober 2013 och inte kallare än cirka -17 i medeltemp per dygn, då gick pumpen cirka 65% av tiden. Den är dockad till 2400 liters arbetstank så starterna är cirka 5-8 st per dygn och gångtiden är alltid över 1 timme.
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Janne.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vid vilken utetemp går ER elpatron in?
« Svar #33 skrivet: 24 februari 2014, 19:43:19 »
Har inte behövt den ännu, men med en medeltemp på -23°C den 19 Januari blev det inte långa pauser för kompressorn. 6 st starter.
Nu när tempen ligger strax över 0°C kommer den upp i ~13 starter/dygn, gångtid ca 45min med en timmes paus emellan.
Funderar dock på att justera ner gradminuterna ytterligare från nuvarande -250 till -300 då inne tempen ännu hålls så gott som konstant.
Nybyggd 1,5 plans villa på 220 kvadrat (130m2 + 90m2) med golvvärme. Inflyttad 2012.
Garage/häststall på 200 kvadrat under byggnad (värmen på December 2013). Golvvärme med glykolblandning. Grundvärme ~10°C
Nibe 1145-10 med en VPB300. 196m aktivt borrhål. Kulvert till garage/stallsbyggnad med ECS41 + värmeväxlare.
----------------------------------------
Total elförbrukning 2013: 7721 kWh

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken utetemp går ER elpatron in?
« Svar #34 skrivet: 26 februari 2014, 05:13:55 »
Elpatronen går aldrig in på min pump, bereder inget tappvatten samt har en låg framledningstemp, antalet starter är få då jag har en stor vattenvolym, vid runt 7-10 minusgrader så var pumpens drifttid ca 12 timmar/dygn. Jag hade förmodligen klarat mig med en 6kw pump men det är ju inte lika stort utbud om man skall fynda begagnat så därför fick det bli en 7a utan beredare....
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 700
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!