Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?  (läst 4896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad paran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« skrivet: 14 mars 2019, 19:26:32 »
Först lite fakta...

Enplanshus färdigt nov 2018. 153 kvm + garage 30 kvm på samma platta. Nibe F730. Norra Skåne.

Är det ”skadligt” eller på något vis inte bra att öka fläkthastigheten?

Vår fläkthastighet är intrimmad till 55%. Jag har provat att öka till 62%. Jag ser fördelarna med att pannan jobbar med högre frekvenser, effektivare / mindre elförbrukning? Jag kommer med 62% upp i kring 195-200 i luftflöde. Innan med 55% kring 170. Dessutom inbillar jag mig färre avfrostningar

Vi har 11 tilluftsventiler. Alla är öppna fullt förutom de två vi har i vårt sovrum. De vätter mot väster ut över öppen relativt stor sjö (en av Skånes större sjöar). Ofta blåser det västlig vind vilket gör det ganska dragit i sovrummet. De är därför bara halvt öppna.

Skillnaden mellan 55% och 62% i draget vid ventilerna är inte så stor. Visserligen har det inte varit kallt senaste veckan förutom någon enstaka morgon.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2019, 19:42:25 »
Kör på om det känns okej. Jag hade gjort likadant. Justerat tills pumpen går optimalt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2019, 20:09:06 »
Den kommer mest troligt att isa igen, då luftavvikelsen misstämmer mot de programmerade värdena
« Senast ändrad: 14 mars 2019, 20:11:18 av DonPablo »

Inloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2019, 21:02:04 »
Den kommer mest troligt att isa igen, då luftavvikelsen misstämmer mot de programmerade värdena

Det är skitsnack att den skulle isa igen MER. Vad får du det ifrån? Den kommer att få längre gångtider mellan avfrostningarna. Referensen sätts om efter varje avfrostning och tillåts sedan sjunka 10%.

Skadligt är det inte heller, boverket skickar inga bestraffningspatruller på sommarhalvåret när folk har både fönster och altandörrar öppna timmar i sträck  tummenupp
« Senast ändrad: 14 mars 2019, 21:35:10 av d98josu »
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2019, 21:07:46 »
De som vi har varit på via jobbet, som det är ökat fläkthastighet, och som inte är ändrat antal kubikmeter/h mot för det som är inställt har isat igen. Men vad vet jag som springer på dessa dagligen, förmodligen ingenting.
När har jag nämnt att någon skulle skicka bestraffningspatruller, jag säger det som nibe sagt till mig, när jag varit i kontakt med dom, I alla fall på 750 modell ny, med avfrostningsstavar, så är det inte bara avvikelse på 10% som gäller, den går efter inställd luftmängd också

Var senast i förrgår på en 750 med elavfrostning, som var så felinställd, så att givaren bt21 hade frysit sönder, när jag lossade kåpan vid fläkt och lyste ner i tråg, så var det över 5cm is i botten.
« Senast ändrad: 14 mars 2019, 21:14:12 av DonPablo »

Inloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2019, 21:21:38 »
Enkelt att kolla, så slipper vi dividera. Blir dina intervaller kortare när du ökar fläkthastighet så har jag fel. Nedan är från Nibe uplink.

Mina anläggningar -> namn -> Historik -> Informationsmeddelande

2019-03-14 08:35:17   Avfrostning pågår
2019-03-14 06:09:32   Avfrostning pågår
2019-03-14 02:55:28   Avfrostning pågår
2019-03-13 07:03:27   Avfrostning pågår
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2019, 21:28:16 »
De som vi har varit på via jobbet, som det är ökat fläkthastighet, och som inte är ändrat antal kubikmeter/h mot för det som är inställt har isat igen. Men vad vet jag som springer på dessa dagligen, förmodligen ingenting.
När har jag nämnt att någon skulle skicka bestraffningspatruller, jag säger det som nibe sagt till mig, när jag varit i kontakt med dom, I alla fall på 750 modell ny, med avfrostningsstavar, så är det inte bara avvikelse på 10% som gäller, den går efter inställd luftmängd också

Var senast i förrgår på en 750 med elavfrostning, som var så felinställd, så att givaren bt21 hade frysit sönder, när jag lossade kåpan vid fläkt och lyste ner i tråg, så var det över 5cm is i botten.



10% avvikelse mellan uppmätt luftflöde och referensluftflödesvärdet som tas 1 minut efter avklarad avfrostningscykel = avfrostning.

Sen "frostar den av" om det gått nog lång tid också (men det krävs isåfall måånga timmars körning med positiv avluftstemperatur).

Utloggad paran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2019, 21:37:44 »
Summa summarum?  :o

Gå tillbaka till 55% eller ha kvar på ett högre värde?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2019, 08:37:37 »
De som vi har varit på via jobbet, som det är ökat fläkthastighet, och som inte är ändrat antal kubikmeter/h mot för det som är inställt har isat igen. Men vad vet jag som springer på dessa dagligen, förmodligen ingenting.
När har jag nämnt att någon skulle skicka bestraffningspatruller, jag säger det som nibe sagt till mig, när jag varit i kontakt med dom, I alla fall på 750 modell ny, med avfrostningsstavar, så är det inte bara avvikelse på 10% som gäller, den går efter inställd luftmängd också

Var senast i förrgår på en 750 med elavfrostning, som var så felinställd, så att givaren bt21 hade frysit sönder, när jag lossade kåpan vid fläkt och lyste ner i tråg, så var det över 5cm is i botten.
Hur kan vp veta hur mycket vent huset behöver bygger man tex ut huset och behöver flera m3 timmen skulle det i så fall leda till att vp isar igen ? Hänger inte alls med på hur det skulle kunna bli på det viset på en vp så länge man håller sig inom de luftmängder som vp är byggd för däremot om man spar nått på ökad vent kan säkert diskuteras men det är en annan sak.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2019, 19:13:33 »
på de nyare pumparna, så programmeras det in hur mycket luft som ska strömma genom pumpen, avviker det för mycket uppåt eller neråt så blir där problem (enligt nibe) Den går nämligen delvis på hur mycket luft som passerat pumpen. du har en korrigeringsfaktor som ska ligga mellan ca 0,8 till 1,2 för att pumpen ska fungera optimalt, och inte larma på avfrostningar och isa igen. Jag har senast idag varit och bytit givare bt21, som blivit sönderfrusen av att det var så kopiös med is i botten på tråget, nämligen fullt mellan botten och förångarelementet. Orsak till detta var, pumpen har blivit bytt, och någon har knappat in helt fel värden, så pumpen hade en korrigeringsfaktor på 3,64. Jag säger bara vad nibe sagt mig via support, men de kanske ljuger!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2019, 08:45:15 »
Att nån knappat in fel värden är inte så konstigt därför att i manualen till F750 eller F730 står det inget om korrigeringsfaktor så då är det nog väldigt lätt att det blir fel och om givaren BT21 är trasig kan jag tänka mig att pumpen isar igen för den hjälper väl till att styra avfrostningen. Om pumpen är så känslig så den endast funkar med en viss luftmängd då går det alltså bara använda den till en viss storlek på hus som kräver samma luftmängd i vent som vp fixar har man ett större hus som kräver mera vent sätter man då en annan fläkt och blåser vent luften rakt ut till kråkorna eftersom till vp funkar det ju inte blåsa den enligt dig eller Nibe eller hur löser ni ett hus som kräver lite högre vent flöde  Sc:,h I manualen står det min luft flöde på 21 liter minuten och det kan man ju förstå för har den för lågt flöde finns det ingen energi att återvinna men det står inget om för högt flöde. Vilken meny hittar du korrigeringsfaktorn ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2019, 17:28:37 »
under samma som hastighet frånluftsfläkt. Klart den går att anpassa till hur stora hus som helst, men det är det jag menar, man kan inte bara ändra fläkthastigheten hur som helst, du måste även ändra det inställda luftvärdet, som ventilationsjusteraren gjort. Har han ställt in ett värde med 220 kubik i timmen, som han fått fram, och du ökar eller sänker fläkten, så ändras det värdet, och det används också till när det ska avfrostas (enligt nibe själv) avviker värdet för mycket, så får man larm, och problem med avfrostning.Värdet går hur bra som helst att ändra, men du måste komma ihåg och göra det, så inte korrigeringsfaktorn blir för stor eller lite, den ska ligga så nära 1 som möjligt.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2019, 17:41:58 »
Märkligt om det värdet används för när vp ska avfrosta för det är så mycket annat som spelar in tex vilket värmebehov huset har fukt i luften och säkert en massa annat och Nibes flvp har ju inte haft den bästa avfrostningen tidigare i alla fall. Men man kan alltså ändra fläkthastigheten ända om jag fattat dig rätt och det finns ju flera olika lägen i vp så det lär inte vara allt för heligt. Finns ingenting om korrigeringsfaktor i manualen vad gör den inställningen och väldigt märkligt om den inte finns med om den är viktig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2019, 17:48:37 »
Säger bara vad jag fått höra av nibe, och de nya pumparna är mycket känsligare än de som inte hade elavfrostning.
korrigeringsfaktorn kan man inte ändra, den känner pumpen av själv, och den styrs av det av installatören inknappade kubikmängden luft.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2019, 18:00:02 »
Men är ju inga problem öka både kubikmängden och fläkt hastigheten och det finns flera lägen på hastigheten så det bör inte vara så heligt för då vore det dumt med flera olika hastigheter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!