Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?  (läst 24675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #45 skrivet: 10 juli 2011, 14:42:53 »
Lyssna pÃ¥ Sobris, han har helt rätt. Knäppkärl? nej det vill vi inte ha.  Det kan inte ingÃ¥ i ett bra "recept" att ha ett knäppkärl. Har ännu inte kopplat in ett enda knäppkärl och kommer aldrig göra det heller ;)

Du kanske kan se faran nu dÃ¥ LABOLD   dina rÃ¥d för folk framÃ¥t,  synd dÃ¥ om skulle vara mindre bra, eller?
Det kanske inte gör dig ngt förresten,  du sitter ju bara pÃ¥ ett nätforum eller hur?

Men dem som följde dina felaktiga råd, dem får betala med sin surt förvärvade slantar huvuddunk
« Senast ändrad: 10 juli 2011, 14:51:59 av VP ORAKLET »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #46 skrivet: 10 juli 2011, 15:55:43 »
TS är en cirkpump frÃ¥n att fÃ¥ en riktigt bra anläggning, men du vill att han ska kapa ner den och bygga knäppkärl av alltihop huvuddunk  Det kan jag inte förstÃ¥.  Och varför är du sÃ¥ rÃ¥d för dem hundralappar som den drar i ström när du inte har nÃ¥gra problem med att man inte tätar ut ut maskinen?  Samt de pengar du sparar pÃ¥ att maskinen fÃ¥r optimala flöden jämt och mindre start/stopp vilket borde ge en längre livslängd.

Om TS vÃ¥tlöpande CP drar 20w och 80% av dem hamnar i systemet, Hur mkt kostar det dÃ¥ pÃ¥ ett Ã¥r  för att fÃ¥ en kanon anläggning?

100l knäppkärl?  dÃ¥ kan vi ju lika bra dra lite foderrör som blev över efter borrningen sÃ¥ blir det samma sak :)   

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #47 skrivet: 10 juli 2011, 16:28:17 »
TS är en cirkpump frÃ¥n att fÃ¥ en riktigt bra anläggning, men du vill att han ska kapa ner den och bygga knäppkärl av alltihop huvuddunk  Det kan jag inte förstÃ¥.  Och varför är du sÃ¥ rÃ¥d för dem hundralappar som den drar i ström när du inte har nÃ¥gra problem med att man inte tätar ut ut maskinen?  Samt de pengar du sparar pÃ¥ att maskinen fÃ¥r optimala flöden jämt och mindre start/stopp vilket borde ge en längre livslängd.

Om TS vÃ¥tlöpande CP drar 20w och 80% av dem hamnar i systemet, Hur mkt kostar det dÃ¥ pÃ¥ ett Ã¥r  för att fÃ¥ en kanon anläggning?

100l knäppkärl?  dÃ¥ kan vi ju lika bra dra lite foderrör som blev över efter borrningen sÃ¥ blir det samma sak :)   

Ska skriva lite mer ikväll, men för att bespara dig besväret med att skriva fler inlägg om mig och volymtankar, ber jag dig läsa TS första inlägg igen. Då ser du att TS har en 300 liters vvb som han beställt ska kopplas som volymtank. Mao kan den sannolikt inte kopplas annat än 2-rörs utan modifiering. Och ev fler spydigheter om hur dumt det är med volymtank kan du alltså rikta direkt till TS eftersom han tagit beslut om att beställa en sådan.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #48 skrivet: 10 juli 2011, 16:31:56 »
Och jag undrar vart han fick den eminenta idén ifrån ::)

Skriv du, jag väntar   kanske kan vi fortsätta käbblet i du vet vart ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #49 skrivet: 10 juli 2011, 16:35:13 »
Kan man inte koppla en VVB som 4-rörs arbetstank med T-kopplingar på de två anslutningarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #50 skrivet: 10 juli 2011, 16:45:21 »
Jo men ne VVB kanske inte är det bästa  beroende pÃ¥ VP

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #51 skrivet: 10 juli 2011, 16:53:40 »
Nej, anslutningarna kan ju var lite klena, men rent principiellt så borde det ju funka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #52 skrivet: 10 juli 2011, 16:58:00 »
japp  men en tank med skiktrör blir bättre.  hur funkar ehec för dig förresten  man blir orolig :-\

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #53 skrivet: 10 juli 2011, 17:56:22 »
Tack VP-oraklet m.fl. för allt inspirerande engagemang. P.g.a. okunnighet och bristande erfarenhet bidde det bara en Nibe 300ES varmvatten beredare med 2 22mm anslutningar som volymtank. Kunde inte komma på något bättre. Förmodligen så hade jag läst om något sådant här. Sålunda ideer som jag knyckt i brist på egna.
Som pigg och glad pensionär i 70-årsåldern vägrar jag sätta mig på "hemmet" och gnälla när man kan pyssla med något så spännande som värmepumpar. Hellre göra något tokigt än inget alls. Blir det inte bra direkt så kan man " utveckla".
Så till anläggningen:jag mottager tacksamt tips och ideer hur jag kan få till något riktigt lyckat. Det finns ju energisnåla cp-ar typ Alpha2. Om man sedan vet var man skall sätta dem så är det inget problem. Så nya ideer tack.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #54 skrivet: 10 juli 2011, 21:32:35 »
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Denna externa CP placeras lämpligen på returen från radiatorerna till tanken.
IVT:s värmepumpar har en utgång för att styra denna externa CP också.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström för VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken, helst på T-kopplingen (radiatorretur, VP-in, tank).
« Senast ändrad: 10 juli 2011, 21:36:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #55 skrivet: 10 juli 2011, 21:36:08 »
HÃ¥ller med CarlN *vinkar*

Labold, peace :-*

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #56 skrivet: 10 juli 2011, 21:38:03 »
Citera
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström, VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken.
Oops... Hur går det vid legionella-topup? Eller vid larm och bara tillsats är aktivt...?
Det krävs lite mer kopplande. Kör så själv.

Ang lämplig volymtank sÃ¥ använder vi oftast http://www.boroe.com/tank.php?tankid=2&volume=320  Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #57 skrivet: 10 juli 2011, 21:40:48 »
Det fixar man med manövern till elpatronen.  Kanske har IVT färdiga sÃ¥na saker?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #58 skrivet: 10 juli 2011, 21:43:22 »
Ja ja, visst är det så. Men det måste man komma ihåg. Märkte jag... :D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #59 skrivet: 10 juli 2011, 21:44:32 »
Blev det varmt ;D  smälte isoleringen?  det har den gjort för mig ngn gÃ¥ng eller 2 ::) *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!