Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?  (läst 24722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #30 skrivet: 09 juli 2011, 23:27:45 »
Söker du en Mentor Labold?
jag har inte hänvisat till min erfarenhet jag efter frågar din .
så vilka är dina informationskäller för dina åsikter och rekomendationer och tillväga gångs sätt?

viller  *roflmao* ett termiskat skal beräknas dimensioneras installeras trimmas in pÃ¥ samma sätt oavsett storlek 100m2 eller 10 000m2 samma principer gäller .. tror du  att vvs ingenjörer och konstruktörer har en lista som din ? :D :D


Nej jag söker inte en mentor, och skulle jag göra det skulle jag fråga någon som kommer med konstruktiva och sakliga ifrågasättanden. Du försöker "skrämmas" med att du ska skriva dina åsikter om mina rekommendationer, och när jag välkomnar detta, så kommer... ingenting. Inte en enda saklig åsikt om det jag skrivit, bara nedvärderande kommentarer om min kunskap/erfarenhet, kryddade med asgarvssmilies.

Mina källor:
Universitetsutbildning omfattande bland annat kurser i fluid-dynamik och termodynamik.
Utmärkt bok som jag studerat mycket - Modern Hydronic Heating av Siegenthaler.
Läst Lundagrossistens vvs-kompendier.
Läst mycket på KensaEngineering.com
Ytterligare kanske 50 timmars läsande i olika källor från vp-tillverkare, universitet, forskningsinstitut.
Hängt här på Värmepumpsforum en del...
Hängt på Svep.
Många timmars stötande och blötande med äldre släkting som är erfaren röris och installerat ett par hundra bvp.
Köpt och injusterat eget bvp-system.
Genomfört funktionskontroll, injustering, förslag på kompletteringar mm på flera befintliga bvp-system hos bekanta.
Hjälpt bekanta med råd och inköpsstöd för bvp.

Och ja, jag tror att vvs-ingenjörer har en lista, i huvudet. Givetvis följer de någon typ av metodik. Jag tror inte att den är samma som jag beskriver i mitt "recept", men så har jag heller aldrig sagt att det är det enda receptet, utan mitt recept. Nu har det funnits tillgängligt här på forumet i olika trådar ett tag och varken du eller någon annan har kommit med några sakliga argument mot det som gett mig anledning att ändra på det. Vilket iofs inte är så förvånande, det är inget revolutionerande i mitt recept, bara en koncis sammanställning av saker jag lärt mig om vad som kan vara vettigt att tänka på vid vp-inköp/installation. Förhoppningsvis har det hjälpt någon att göra en bättre affär.

För övrigt håller jag inte med om att 100m2 och 10000m2 är samma sak. Visst, gällande beräkning av värmeförluster till omgivningen är det samma, men det finn en stor skillnad. I en villa bor oftast en familj, som brukar ha nått konsensus om ungefär hur varmt det ska vara inomhus, och deras beteende är tämligen statiskt. I den större fastigheten bor/arbetar ofta olika familjer/företag med vitt skilda verksamheter/preferenser/behov. De olika termiska zonerna i den större byggnaden är ofta helt avskilda fysiskt, medan i villan det ofta är öppen planlösning, öppna dörrar, personer som rör sig mellan rummen mm. Därför tycker jag att värmesystemet i en villa kan dimensioneras och byggas mindre flexibelt än det i den stora fastigheten.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #31 skrivet: 09 juli 2011, 23:39:28 »
Labold.  Tänk om det blir sÃ¥ att bara för att du (eller ngn annan) säger att en sak inte fungerar sÃ¥ kapar TS ner grejerna och det blir kalabalik, vore det bra??

läste en trÃ¥d förut frÃ¥n 2005 tror jag det var, tack vare de felaktiga rÃ¥den som delade ut där sÃ¥ har den som frÃ¥gade om rÃ¥d i den trÃ¥den nu förlorat mkt pengar pga felaktigheter.  Nej jag gÃ¥r inte in pÃ¥ vem som sa vad.

Men det kan ju bli stora fel, om vi bara säger saker,eller hur.  Tänk om du jobbade med ett projekt i din dator
och det började kärva.  Hur bra blir det när jag ger dig rÃ¥det att -dra ur sladden och stoppa i den igen,dÃ¥ funkar det ::)

Du fattar vad som menas eller hur, eller kom ni inte så långt på universitetet?

Jag är en RÖRIS  har sysslat med det i runt 20 Ã¥r och har gjort ALLA fel som man kan göra flera gÃ¥nger.
Men du har läst Lundas kompendium ::)
Jag har monterat 600 pumpar och många av dem felaktigt som jag då fått lösa.
Du kände ngn va?eller?

Sedan sÃ¥ har jag utbildat mig till Kylgubbe, för att lära mig den biten,  den kan du lära dig i helgen eller hur tjacka en bok bara sÃ¥ fixar du det ganska snart.

Det verkar ha varit en piss kurs du gick  eftersom det gÃ¥r fint att fixa till sÃ¥ att en parallell tank funkar, gjorde det i helgen och en förra helgen. ;)




 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #32 skrivet: 09 juli 2011, 23:44:18 »
C-C, vill för sakens skull också poängtera att jag inte vill framstå som respektlös inför din och andras erfarenhet. Tvärtom har jag respekt för all typ av kunskap, och jag är övertygad om att du är mycket kunnig i konsten att projektera och installera ett värmesystem. Det jag inte förstår är varför jag ska bemötas på ett ibland respektlöst sätt bara för att jag inte skaffat mig mina kunskaper i ämnet på samma sätt som de som är vvs-are. Står vi i ett pannrum ska jag inte säga pip för jag har inte en aning hur man ska böja rör eller installera ventiler. Men här på forumet tycker jag att man ska bedömas för det man skriver i sak, och att de som tycker att jag skriver grova felaktigheter påpekar detta på ett konstruktivt och sakligt sätt. Om du gör detta så är jag den förste att erkänna att jag har fel och ändra på det jag skriver.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #33 skrivet: 10 juli 2011, 00:08:35 »
Labold.  Tänk om det blir sÃ¥ att bara för att du (eller ngn annan) säger att en sak inte fungerar sÃ¥ kapar TS ner grejerna och det blir kalabalik, vore det bra??

läste en trÃ¥d förut frÃ¥n 2005 tror jag det var, tack vare de felaktiga rÃ¥den som delade ut där sÃ¥ har den som frÃ¥gade om rÃ¥d i den trÃ¥den nu förlorat mkt pengar pga felaktigheter.  Nej jag gÃ¥r inte in pÃ¥ vem som sa vad.

Men det kan ju bli stora fel, om vi bara säger saker,eller hur.  Tänk om du jobbade med ett projekt i din dator
och det började kärva.  Hur bra blir det när jag ger dig rÃ¥det att -dra ur sladden och stoppa i den igen,dÃ¥ funkar det ::)

Du fattar vad som menas eller hur, eller kom ni inte så långt på universitetet?

Jag är en RÖRIS  har sysslat med det i runt 20 Ã¥r och har gjort ALLA fel som man kan göra flera gÃ¥nger.
Men du har läst Lundas kompendium ::)
Jag har monterat 600 pumpar och många av dem felaktigt som jag då fått lösa.
Du kände ngn va?eller?

Sedan sÃ¥ har jag utbildat mig till Kylgubbe, för att lära mig den biten,  den kan du lära dig i helgen eller hur tjacka en bok bara sÃ¥ fixar du det ganska snart.

Det verkar ha varit en piss kurs du gick  eftersom det gÃ¥r fint att fixa till sÃ¥ att en parallell tank funkar, gjorde det i helgen och en förra helgen. ;)
 

Tack för ytterligare ett inlägg utan saklig argumentation om det jag skriver. 2005 var 4 år innan jag gick med på forumet tror jag, vet inte riktigt hur du tycker att det exemplet är relevant i sammanhanget. Är det så att du känner till något fall där jag gett råd till någon på forumet som medfört skada?

Du kan raljera bäst du vill över min erfarenhet. Jag har aldrig sagt att jag är särskilt erfaren vad gäller v-p, men C-C frågade, och jag tror på öppenhet och ärlighet, därför skrev jag ner en del av de grejer jag läst och pluggat på. Andra får bedöma min trovärdighet och om hur de värderar de råd och tips som jag ger här på forumet. Det här är inget proffs-forum, utan ett forum där installatörer och konsumenter av varierande kunskapsnivå försöker hjälpa varandra och ha givande diskussioner.

Angående parallell-tanken så är det som vanligt. Du säger att den är fixad så den funkar, men du förklarar inte hur du gjort. Frågan i den här tråden var ju att TS beställt en volymtank, han vill alltså få 300 liter mer volym i sitt värmesystem. Har du fått en parallell-kopplad tank utan styr, stryp eller extern cp att i ett system med termostater göra hela tankvolymen tillgänglig för vp, utan möjlighet till kortslutning? Det låter mycket intressant, men för att vara till hjälp i tråden tycker i alla fall jag att du kan berätta hur du löste detta.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #34 skrivet: 10 juli 2011, 00:19:25 »
Det verkar som om ni inte kom till den delen där man lär sig tolka en text,suck

Jag menar såklart att det KAN bli fel. Inget annat. Detta säger jag då generellt och inte menat direkt till dig,även om du nu håller på att döma ut en installation.

Hur jag gör är min sak inte din, blir lite tjatigt att du ska hålla på med det snacket hela tiden. huvuddunk
Vill jag säga ngt så gör jag det som du kanske märkt.

Du verkar trovärdig i det du skriver, vilket blir ett av problemen de gånger du har fel. Men vad vet jag förresten?
Jag har ju ingen tjusig universitets examen, jag har bara jobbat. --/   

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #35 skrivet: 10 juli 2011, 00:54:18 »
I dag var det dags för provkörning av värmepumpen. Varmvattnet kom fint som det skulle. Men när det var dags testa värmen gick det som vi förväntat oss. Till radiatorsystemet kom ingen värme och full cirkulation genom volymtanken. En blek installatör såg frågande ut. Då frågade jag om han vilhöra min teori. Jo nu var den intressant. Jag presenterade den. Han ville fundera tills i morgon.

Jag vill inte delta i käbblet i denna tråden utan bara konstatera att dina misstankar om att installationen är felaktig troligen stämmer, så stå på dig. Men t ex en extern CP som vänder flödet i volymtanken kan ju göra att det funkar, det kan vara så att installatören helt enkelt glömt den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #36 skrivet: 10 juli 2011, 06:25:31 »
Ja Labold  dÃ¥ hade jag rätt det du lärt dig stÃ¥r i en bok . Allt som finns inom VVS finns inte att läsa i en bok , Det är en start .
Principen för hur ett värme system är upp byggt vare sig den är för villan på 100 m2 eller 10 000m2 är dom samma, Och det står till och med i böckerna !

När du justerar flödet med pumpen vilka referenser andvänder du för att uppnå ditt mål?
Historisk förbrukning, mm med den rekomendationen som generell kan det bli ruskigt fel
En av kunderrna jag va ute till hade han lyssnat på ett likvärdigt recept som du har så hade han fått köpa 14000kwh om året i spets , jag skulle inte vilja va orsaken till ett sånt råd / installation varken här på forumet eller till konsument .
Framledning  och delta flöden , omjusterade frÃ¥n ursprung, bytta radiatorer , i vissa fall har folk i ombyggnader tagit bort radiatorer i  ombyggnad .
Oftast är det så här , en gammal kåk flera plan smårum olika önskemål på temp i klimatzonerna . Att uppnå flödes balans gentemot installerad VP effekt görs på plats ,Alla andra råd är egentligen som att blöta fingret och gissa när det hänger i luften.

Forumet är en bra informations källa för styr fråger med optimeringar , märkes bundna fråger och att dom delger andra befintliga drift erfarenheter,
 
« Senast ändrad: 10 juli 2011, 06:27:35 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #37 skrivet: 10 juli 2011, 08:19:04 »
Jag lyckades uppenbarligen få fart på tråden. Jag hade tänkt mig en mer teknisk diskussion kring sakfrågan.
Som relativt okunnig men ändå installerat 3 vp-villaanläggningar 8,5-17 kW åt mig själv. (Detta tack vare er och www.varmepumpsforum.com) De fungerar enligt önskemålen.
 Mitt problem är förstÃ¥s att ge er rätt förutsättningar=information. Jag ser ju anläggningen och dÃ¥ är det enkelt.
Radiatortermostater finns för det har varit en frånluftsvp. Sedan har jag utan att tänka efter utgått från att öppna termostater är lämpligast. Sedan kommer Sobris och väcker mig till nya tankar. (Tack) Det kanske skulle gå att utveckla till något riktigt bra!
Men då behöver jag ny stöttning och betänketid. Skulle man genom strypning av volymtanken (Stad?) kunna hitta balansen så att man kunde utnyttja radiatorventilerna? Jag har en innegivare liggande för inmontering. Tillsammans med öppen planlösning borde den klara reglering av temp bra. Huset är 10 år 1,5 plan 175 kvm + garage 30 kvm.
Det blir nytt test av radiatordelen idag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #38 skrivet: 10 juli 2011, 08:25:19 »
Skulle man genom strypning av volymtanken (Stad?) kunna hitta balansen så att man kunde utnyttja radiatorventilerna?

Utan att använda en extern CP menar du?
Själv är jag skeptiskt till principen att skicka framledningsvatten direkt till VP:ns retur utan att det får passera nån radiator eller golvvärmeslinga. Det vatten som trycks in i tanken kommer helt enkelt inte huset tillgodo utan gör endast att temperaturen på VP-in höjs.
Laddar man in värme i en tank så måste man även kunna ladda ur värmen ur den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #39 skrivet: 10 juli 2011, 08:35:03 »
Men hur gjorde ni när försökte få ut värme till radiatorerna,Står inte växelventilen i läge öppen mot vv och stängd mot radiatorerna
nu när det är varmt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #40 skrivet: 10 juli 2011, 09:35:59 »
Carl N: Jag vill inte ha en extern cp. Det kostar för mycket energi. Nu är jag mera inne på en rent teoretisk diskussion om hur det skulle fungera. Det är säkert lätt att föreställa sig att det blir diskussioner i pannrummet i eftermiddag när allt skall rättas till så det fungerar. Det är därför jag uppskattar dina sakliga och genomtänkta förslag.

MÃ¥le 10: Jag har en IVToch dÃ¥ ställde jag upp sommarurkopplingen  till  + 30 grader och dÃ¥ började cpvb snurra.  Jag kollade inte läget pÃ¥ vx-ventilen. Det skall jag göra (Tack)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #41 skrivet: 10 juli 2011, 09:47:55 »
Har du funderat på hur mycket energi en extra cirkpump egentligen drar jämfört med hur mycket du kan spara genom att du kan köra ett optimalt flöde genom VP'n oberoende av hur radiatorsystemet uppför sig för tillfället?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #42 skrivet: 10 juli 2011, 10:05:59 »
Lars, ledsen för stickspåret. Sakligt: Du har beställt en volymtank. Installatören har gjort felleverans. Du säger att du inte vill ha någon extra cp, det tycker jag inte heller du ska ha. Jag tycker du ska kräva att de kopplar om den som 2-rörs volymtank, inga konstigheter. Då får du den volymförstoring du efterfrågat. Du kommer sannolikt fortfarande att kunna köra med termostater på några radiatorer utan problem, men du behöver börja med att strypa in radiatorsystemet. Problemet att vp producerar värme som huset inte vill ha undviker du genom att justera värmekurvan och genom att ha en innegivare, som du ju redan tänkt. Behöver du hjälp med hur du ska strypa in radiatorsystemet så fråga bara, kan hänvisa dig till gamla trådar med mycket info.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #43 skrivet: 10 juli 2011, 10:17:37 »
Labold: jag tackar för sidospÃ¥r för vi som kan lite fastnar lätt i vÃ¥ra egna tankar och dÃ¥ faller inte poletten ner. Jag har levt frÃ¥n 1982 med jordvärm osv. Det är  genom dig och dina tankar och tips vi förs framÃ¥t. Slingriga vägar är intressantare.

Purjo: Du har sÃ¥ rätt. Jag har inte räkat. Jag har nÃ¥gra Alpha 2 cp som periodvis klarar sig pÃ¥ 5w till 75 kvm sÃ¥ det blir att tänka om  (Tack)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #44 skrivet: 10 juli 2011, 12:26:10 »
Vad gör en seriekopplad volymtank?
Jo, den maskerar, mer eller mindre bra, det faktum att VP inte levererar precis
den energi som huset vill ha. Tempertursvängningarna på framledningen i varje
körningscykel blir mindre, men fortfarande märkbara. Högtemp-chock efter
varmvattenberedning  tas ocksÃ¥ om hand lite bättre eftersom den "späds ut" i tanken.
Men den gör det också omöjligt att ha alla termostater aktiva. Det är fortfarande huset
som måste "svälja och ta emot" det som VP får för sig att trycka ut. Att man dessutom
måste köra cirkulationspumpen hela tiden för att VP:s styrning skall fungera gör ju
inte saken bättre. En volymtank är ungefär som att sätta ett plÃ¥ster pÃ¥ en bruten arm  Thumbsup

Det man egentligen vill åstadkomma är t.ex.
- individuell temperaturbegränsning i alla rum
- helt avstängd cirkulationspump om huset inte behöver värme
- VP och ev. tilläggsinstallation runt den skall själv ta hand om oönskad energiproduktion
- VP skall förstås helt avhålla sig från att leverera energi om inget behov finns

Vad kan då en parallellkopplad tank åstadkomma om vi gör det så bra vi kan?
Jo, då kan huset få tacka nej till mer värme precis när som helst. T.o.m. mitt i en värmekörningscykel!
Överskott hamnar i pannrummet. VP kan få precis vilket flöde den än önskar sig för att gå bra.
Hur fort den får sin egen, felproducerade energi, tillbaka på returen beror ju på hur stor tanken är.
Allra bäst blir det förstås med en extra CP och shunt mot värmesystemet.

Jodå, jag vet att det inte är tänkt att VP skall skicka ut värme i onödan (, men varför gör dom det då?)
Jodå, jag vet att det finns goda exempel på hur en VP-installation kan fungera även utan
både tankar och termostater
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!