Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC-3325  (läst 11775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad silfverstjärna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zibro SC-3325
« skrivet: 12 oktober 2014, 18:25:04 »
Jag har köpt en Zibro SC-3325 pÃ¥ Jula och jag funderar  om det är nÃ¥gon som har installerat en sÃ¥dan och dragit ut rörpaketet pÃ¥ höger sida av inomhusdelen det stÃ¥r i installationsmanualen att man ska kunna göra det men det ser tricksigt ut, skulle behöva lite tips om hur man kan böja rörpaketet. Bilden visar som det ser ut nu i kartong med rörpaketet till vänster eller bakÃ¥t.
« Senast ändrad: 14 oktober 2014, 06:51:38 av silfverstjärna »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro SC-3325
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2014, 15:13:26 »
Det gäller alltså att försiktigt vrida rören under den vita plasthållaren så att rörpaketet pekar åt höger istället. Ta bort del av plastkåpan på högersidan först. Ta det försiktigt och vrid mjukt i små steg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad silfverstjärna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC-3325
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2014, 19:21:00 »
Jag vill bara vara säker på att jag förstått rätt. Om jag ställer innerdelen som det visas i manualen med rörpaketet vilande på golvet så vrider jag paketet så att det kommer ut i uttaget på höger sida?

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC-3325
« Svar #3 skrivet: 20 december 2014, 09:44:11 »
Hej!
Jag har så sjukt mycket nytta av forum eftersom jag gillar att göra saker själv. Tänkte därför berätta lite kort om min installation av denna pump och därigenom svara på TS fråga. Även om det troligen är för sent men andra kanske har nytta av denna tråd ändå.

Jag hade tidigare installerat en JULA-pump i mitt gamla garage med samma typ av snabbkoppling. Då fanns inte kravet på att den skulle installeras av en godkänd installatör. Dessa tar hutlösa pengar för att installera och man kunde inte välja att göra allt själv utom att koppla in själva kylkretsen, som är en snabbkoppling. Dvs jag som redan satt upp allt och bara hade inkopplingen kvar skulle ändå få betala 5000kr för att koppla in något som tar 10 sekunder.

Din fråga är lätt att besvara. Det är bara att böja försiktigt så att rörpaketet kommer ut på höger sida. När man skall böja metall så är det viktigt att det inte är för kallt. Ju varmare desto bättre. Jag förvarade därför pumpen inne i huset tills det var dags för installation och sen när jag bar ut den i garaget så hade jag en kupevärmare som blåste på röret där det skulle böjas. Detta gjorde att det var relativt lätt att böja röret. Ta det försiktigt bara och böj inte allt i en rörelse. Böj lite först, kolla att det ser bra ut, böj lite till. Så gjorde jag och det blev bra.

Jag gjorde hålet i väggen först och sedan monterade jag upp fästplattan för pumpen. Sen ut med slangen genom hålet och sen hänga upp pumpen. Se till att det är lite fall på ledningen då "kondensvattenslangen" behöver självfall.
Sedan är det bara att gå ut och mäta upp var själva utomhusdelen skall sitta. Tänk på att från infästningen på utomhusdelen så måste slangarna gå rakt upp en liten bit innan man böjer dem.
När det sedan är dags för inkoppling, om du tänker göra det själv som jag gjorde, så är det lite knepigt att få bort det skyddet som skyddar kopplingen på utomhusdelen. Minns att jag hade lite problem med det på förra pumpen också då instruktionen inte är solklar. Vill minnas att man trycker nedåt så att skyddet lossnar uppåt. Sen är det bara att sätta slangen på plats och sedan vika över flärpen så att kopplingen låser. Se till att den hugger i infästningen och låser kopplingen.
Jag gjorde en stor miss som jag kan dela med mig av. När jag monterade så var det 2 plus ute. Slangarna var hårda och jag hade inte tid att sätta in dem i kabelrännan jag köpt. Jag hängde därför upp slangen på några byggkrokar som jag snabbt skruvade upp på väggen. Sen provkörde jag pumpen och allt fungerade fint. Några dagar senare skulle jag jobba lite i garaget(det är inte isolerat färdigt så jag hade inte pumpen igång kontinuerligt) och tänkte testköra pumpen lite mer, trots att det inte var isolerat färdigt. Vad som hände då var att efter en stund så blev slangarna varma, vilket är precis som det ska, men då blir de också mjuka. Då gled de ur de krokar jag hängt upp dem på ute. Jag hörde ett "klonk" men pumpen inne fortsatte att blåsa. Men det kändes konstigt så jag gick ut och tittade. Tänkte att det kunde vara spaden som blåst omkull eller så. Då såg jag att de glidit ur och att även slangen var helt lös från kopplingen. FAN också, nu har allt kylmedium läckt ut. Men det såg bra ut så jag bara kopplade in igen, fäste upp slangen ordentligt denna gång och sedan testkörde igen. Funkar hur bra som helst. :D Så den är ganska tålig slangen och man kanske till och med kan koppla ur en sådan här pump och flytta om man vill. Kanske...

Hoppas detta hjälper någon :D


God Jul!
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!