Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckregulator för tappvatten?  (läst 8406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Tryckregulator för tappvatten?
« skrivet: 10 oktober 2011, 18:34:58 »
Jag är så trött på att vattentrycket ändras hela tiden och jag ser ingen enkel vettig lösning på det hela. Möjligen skulle jag kunna skaffa en tryckströmbrytare som går att ställa snålare hysteresis, men då får jag byta pump oftare.
Men det borde finnas tryckregulatorer avsedda för ändamålet? Vad letar jag efter och vad kostar den?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2011, 18:42:16 »
Har du eget vatten ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2011, 18:52:15 »
Har du eget vatten ?
Cocacola
Yep. Sitter en liten ejektorpump i källaren, kopplad till en brunn runt sjutton meter djup. Till denna har jag nån random tryckströmbrytare och ett litet wellmate tryckkärl.
Jag är så less på att trycket inte hålls konstant när man exempelvis skalar potatis.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2011, 23:40:32 »
Flera vägar framåt:
- större pump
- större hydrofor
- ev. kombination av ovanstående
- först pumpa upp en stor volym ur brunnen till trycklöst kärl och därifrån
  pumpa upp tryck i ledningarna
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2011, 05:40:47 »
Flera vägar framåt:
- större pump
- större hydrofor
- ev. kombination av ovanstående
- först pumpa upp en stor volym ur brunnen till trycklöst kärl och därifrån
  pumpa upp tryck i ledningarna

Ehm fattar riktigt hur de förslagen skulle lösa problemet?  Sc:,h
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2011, 07:09:58 »
Med större tryckkärl så kan du ställa in lägre diff utan att pumpen startar oftare.
Finns det större vattenmagasin att ta av så kommer du att kunna tappa mer vatten innan pumpen blir tvingad att starta.
Att enbart sätta dit en större pump löser ifs problemet, men pumpen kommer att få slita ont pga alltför många start och stopp.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2011, 10:35:47 »
Aha, ja självklart, ovan lagda förslag i kombination med en annan tryckvakt så skulle ju problemet minska något, men inte försvinna.
Men är en regulator uteslutet? Vad skulle eventuellt göra det till en obra idé? Det är inte lägsta tryck som är min sten i dojjan, det är variationerna som retar gallfeber på mig. En tryckregulator på exempelvis 3 bar och en tryckvakt som även fortsättningsvis jobbar mellan 3.2-4.2...?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2011, 16:59:08 »
En tryckregulator skulle visst funka men det innebär ju en teknisk mojäng i tappvattenkretsen som kan pajja
Kostar mellan 2000-10000kr beroende på hur nogrann den ska vara
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2011, 18:03:07 »
 Sc:,h
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2011, 18:52:12 »
Med en "vanlig" tryckströmbrytare som styr pumpen och en hydrofor (100 - 300 l) eller en hydropress (50 - 100 liter) så har man aldrig några variationer på vattentrycket som stör. Man kan ställa differensen mellan från och tillslag på brytaren, ca 1 kg brukar fungera bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2011, 20:17:04 »
Min tryckströmbrytare jobbar mellan 3.2 och 4.2 som den är inställd nu (minsta möjliga omrÃ¥de). Problemen upplever jag när jag vill spola lite och länge, exempelvis när jag skalar potatis, sköljer rent ett färgtrÃ¥g, eller kyler en gryta med ägg. Inte vid normal användning som handtvätt eller dusch alltsÃ¥. Man ställer in en lagom strÃ¥le, men nÃ¥gra minuter senare blir den en tunn stril. Sen startar pumpen  :(
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tryckregulator för tappvatten?
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2011, 20:29:56 »
Du har troligen en "för liten" volym på luft/vatten behållaren så att trycket hinner bli för lågt innan pumpen hinner bygga upp det igen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!