Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...  (läst 42342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Funderar Ni på att utöka ert fondinnehav, kan det vara rätt tidpunkt nu. Mycket tyder på att det kan bli en riktigt bra höst, över hela världen. Finns eg inget som pekar på nån större kris i antågande, utan världsekonomin ser ut att snurra på fint, ytterligare en tid...

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2007, 16:06:31 »
Tvärtom, börserna är rejält uppblÃ¥sta och övervärderade, bostadsmarknaden är överhettad, allt pekar pÃ¥ ett rejäl ras när som hellst. Jag misstänker att de stora aktörerna pÃ¥ marknaden sitter pÃ¥ helspänn och inväntar ett tecken pÃ¥ att raset ska börja...  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2007, 16:21:10 »
Tvärtom, börserna är rejält uppblÃ¥sta och övervärderade, bostadsmarknaden är överhettad, allt pekar pÃ¥ ett rejäl ras när som hellst. Jag misstänker att de stora aktörerna pÃ¥ marknaden sitter pÃ¥ helspänn och inväntar ett tecken pÃ¥ att raset ska börja...  >:D

Tror inte alls på det, utan uppåt nån månad, följt av en nergång i slutet av året. Men med rätt stor säkerhet så kommer det att bli ett plus jmf med dagens kurser. Enda börsen som är uppblåst, vad jag vet, är den inhemska Kinesiska, men den får inga utlänningar handla hos ändå. Senaste raset hos den, reagerade inte ens världsmarknaden på, man har tydligen vant sig vid, hur den hoppar upp å ner.

mvh humlan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2007, 16:50:36 »
Vad är det som gör att du tror detta?
Stockholmsbörsen har just nu ökat med över 10% från årsskiftet och stod för någon vecka sedan på "all time high", och ser man på något års sikt har börserna gått spikrakt uppåt.

Att det ska fortsätta lika raskt uppåt är nog inte troligt, men om man nu ska köpa fonder bör man kanske vänta in svackan du tror ska komma och börja där med att köpa en del av det man tänkt sig.

mvh Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2007, 17:19:21 »
Vad är det som gör att du tror detta?
Stockholmsbörsen har just nu ökat med över 10% från årsskiftet och stod för någon vecka sedan på "all time high", och ser man på något års sikt har börserna gått spikrakt uppåt.

Att det ska fortsätta lika raskt uppåt är nog inte troligt, men om man nu ska köpa fonder bör man kanske vänta in svackan du tror ska komma och börja där med att köpa en del av det man tänkt sig.

mvh Ronnie

Varför jag tror det? Jag lyssnar pÃ¥ CNBC-Nordic Ã¥ Bloomberg Television Ã¥ vad all världens experter säger där. Samtliga verkar eniga om ett par mÃ¥naders rally, med en nergÃ¥ng efter det. Men att man räknar med en hörgre kurs ändÃ¥, efter nergÃ¥ngen/korrektionen/vinsthemtagningen. Därför tycker jag det kan vara läge Ã¥ köpa, dÃ¥ det är mycket svÃ¥rare Ã¥ pricka in när det blir köpläge i höst. Om det ens blir i höst, det kan  lika väl bli under 1:a kvartalet nästa Ã¥r. Jag skulle aldrig heller ha skrivit det här, om det inte varit sÃ¥n samstämmighet bland alla experter världen över... Men visst, 100% säkert är aldrig nÃ¥t pÃ¥ börsen, sÃ¥ ingen ska ta det jag skriver som nÃ¥n sanning. Bara att det inte brukar lÃ¥ta sÃ¥ här bland experterna, dom är normalt oense om allt. Utom Jonas Lindmark hos Morningstar förstÃ¥s, han är pessimismen personifierad, Ã¥ tror alltid bara pÃ¥ nergÃ¥ngar  ;D

mvh humlan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2007, 17:32:38 »
Hej Humlan!
Jag håller delvis med Erp och helt med Carl N, börserna är fn rejält uppblåsta och står inför en hyfsad korrigering nedåt vilken dag eller vecka som helst, börserna världen över har helt enkelt inte så väldigt mkt mer att erbjuda för tillfället vid dessa nivåer, och dessutom kan vi förvänta oss att den största korrigeringen eller raset om man nu så vill kommer under hösten.
Så att utöka fonderna nu är då rakt inte att rekommendera utan snarare skall man nog säkra de vinster som man gjort, och gärna lägga över sina fonder i korta räntefonder och aktier skall man nog gärna sälja och lägga sig likvid med kapitalet, sätta sig på läktaren och se vad som händer, för hända saker det kommer det att göra det är ett som är säkert, och vad man säkert vet erfarenhetsmässigt är ju att ju längre uppgången varar, dessto större och våldsammare blir nedgången när den väl startar.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2007, 17:48:16 »
Kanske.., men inte jag iaf  ;D En korrigering pÃ¥ 10-20% är inget att bry sig i, sÃ¥ länge inget i grunden har förändrats. Allt ser bra ut, sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r att skÃ¥da, tydligen, sÃ¥ mig skrämmer ingen korrektion. Jag kommer istället att att köpa vid nergÃ¥ngen i höst, om den blir större än jag räknat med, dÃ¥ blir det lättförtjänta pengar göra. Glöm inte heller att efterfrÃ¥gan ökar frÃ¥n Asien Ã¥ Ryssland, Ã¥ att deras inre marknader i mÃ¥nga fall, bara är i början av en längre tids uppgÃ¥ng. Händer inget oförutsett, sÃ¥ tar dom en allt större del av världsekonomin, vilket självklart även gynnar USA Ã¥ EU:s marknader i förlängningen. En annan sak som tyder pÃ¥ en hÃ¥llbar världekonomi är hur kraftigt flyget ökar sitt resande. Man verkar bygga Ã¥ sälja flygplan som aldrig förr, NÃ¥t som jag aldrig tror man skulle ha gjort, om inte man sett en ökad efterfrÃ¥gan pÃ¥ ddet, inom dom närmaste Ã¥ren. Jag fortsätter att gÃ¥ mina egna vägar, välja fonder jag tror pÃ¥, det har ju fungerat bra dom senaste 10 Ã¥ren  ;)

mvh humlan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2007, 19:23:27 »
Hej Humlan!
Ja fortsätt du att gå dina egna vägar Humlan för det tycker jag att du gör helt rätt i, och alla lever vi ju lyckliga i var och en sin tro det vet ju både du och jag, men faktum är Humlan att inga träd växer ända upp till himlen, och efter sol kommer regn, och efter högkonjungtur kommer en avmattning och lägre ekonomisk tillväxt, det är lika säkert som amen i kyrkan, och lika säkert är att när den samlade expertisen är enig om att börsen bara skall vidare uppåt och det inte finns någon hejd på optimismen, då är det faktiskt läge att sälja för då är raset nära, och då lockas också många småsparare som har missat mkt av racet in på börsen, samtidigt som de riktiga börshajarna succesivt kryper ur sina positioner under ordnade former (detta har redan pågått under en tid nu), och sedan sitter småspararna med svarte petter och förlorar en massa pengar som vanligt, medan proffsen väntar likvida på nya köptillfällen.
Lika säkert är det att när tidningar och samma experter uttalar sig om att världens ekonomiska undergång är nära och ingen förbättring syns vid horisonten utan allt är fortsatt nattsvart, då är det riktigt hög tid att köpa igen.
Glöm inte heller att för att komma tillbaka på samma resultat-värde på fonder-aktier efter en nedgång på säg 40%, så måste börsen stiga igen med 80% och det kan ta ibland upp till 5 år och ibland 10 år om man har lite oflyt. Därför ligger det ett mkt större värde i att försöka undvika de stora nedgångarna, faktiskt mkt större än risken för att missa en ev sista uppgång på ett antal %. Så lycka till med dina placeringar Humlan.

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2007, 19:53:28 »
Nyss var ett inslag på CNBC eller Bloomberg, kommer inte ihåg vilken, där man precis som jag påstått länge, att hela aktiehandeln/börserna genomgått en strukturförändring. Det började år 2002, så mycket av historiken är inte längre användbar till att förutspå konjunkturen. Först måste den nya ekonomin få stabilisera sig, å dit är det långt kvar. Det troliga är att kommar att stiga under många år, med bara mindre korrigeringar emellanåt. Det glöms så lätt bort, att nu håller 4/5 av klotet på att bygga upp sin ekonomi, nåt som har gått mycket fortare än vad nånsin nån kunde tro för bara 10 år sedan. Å dom senaste 2-3 åren har man sagt "att nu kommer det en nergång" men det har bara blivit en sund korrektion av börsvärdena. Nu börjar experterna alltså inse, att världekonomi håller på att förändras, å många nya parametrar måste vägas in. Men att tidsperspektivet ännu är för kort, för att kunna förutsäga nåt bestämt. Därför är jag inte heller rädd för nån större/långre svacka i världekonomin.

Sen måste jag säga, att använda sig av % vid värderingar av aktier inte känns rätt. Att börsen går ner med 10%, betyder inte att alla aktier går ner med det. Går t.ex enbert Nokia ner med 10% i Finland, så rasar börsen där med 5%, eller nåt liknande. Så jag ser inget egentligt värde i ett sånt resonemang. Utan istället är det värdet på aktien som ska användas. Alltså går en aktie ner med 10 sek, så behövs det 10 sek upp för att den ska ha samma värde igen. Inte som det felaktigt blir med % räkning, d.v.s går det ner med 10 sek, så måste den stiga med 20 sek för att värdet ska återställas. Jag investerar ju inte i börser, utan i fonder med viss inriktning. Försöker alltså undvika vissa saker, å hoppar över till annat, när jag hittar nåt nytt jag tror på.. Sen är det ju så att med fondsparande, är det dom stora aktörerna som köper å säljer åt mig, så indirekt drar jag nytta av hur dom gör. Själv köper jag endast fler andelar under en nergång, å säljer om jag behöver pengar, men ändå alltid under uppgång...., annars låter jag bli.

Fan nu blev det mycket skrivet igen  ;) Orkar inte kolla hur jag stavat, sÃ¥ det lär vara en del fel i inlägget.

mvh humlan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2007, 20:28:01 »
Hej igen Humlan!

Jo det där resonemanget det känner man ju igen från förr, senast var det väl från It-eran där man pratade om den nya ekonomin, bl.a när man satt och byggde hemsidor på internet och tjänade 80-100.000 kr /mån på detta och Framtidsfabrikens aktiekurs stod i 800 kr för att sedermera gå ned till mera moderata ca 50 öre, och våra stora industriföretags dagar var i stort sett räknade och utdömda, det var också en fantastisk tid Humlan.
Förresten de där inslagen från CNBC eller Bloomberg skall du nog ta med en stor nypa salt eftersom de stora aktörerna vill naturligtvis fortsätta att hålla liv i börserna via småspararna ytterligare en tid så att de stora drakarna hinner ur, alt omdisponera sina positioner till säkrare papper, och detta är en process som normalt tar lite tid om man inte vill väcka allt för stor oro på marknaderna.
Nej du min gode Humlan, det finns inte så mkt nytt under solen oavsett vad de sk experterna tycker och säger, hjulet är ju fortfarande runt och har alltid varit det vet du, och historien upprepar sig alltid med all önskvärd tydlighet den saken är fullständigt klar, och risken och statistiken som talar för en ordentlig nedgång har inte varit så stor på många många år.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2007, 20:54:29 »
Ja nergÃ¥ngar kommer alltid, men det är inte det jag talar om, utan om världsekonomin överlag. Den är inte som förr, utan hjulet ser betydligt annorlunda ut numera. LÃ¥t nergÃ¥ngen komma, den ger bara mer klirr i kassan, sÃ¥ den har jag inget emot. Däremot kommer jag att sälja av när förutsättningarna ändras i grunden, vilket inget tyder pÃ¥ just nu... Titta t.ex pÃ¥ gruvindustrin, dom vill öppna nerlagda gruvor som förr var olönsamma. SÃ¥ än finns pengar att hämta pÃ¥ mÃ¥nga ställen, oavsett vad som händer med börserna senare i Ã¥r. Än är efterfrÃ¥gan Ã¥ tillväxten stor pÃ¥ mÃ¥nga ställen, sÃ¥ jag ser iaf fortfarande möjligheter att tjäna lite pengar. Förresten sÃ¥ har jag ju bara gjort "fel" under min tid som fondsparare, har alltid fÃ¥tt höra det. Ã… tänker fortsätta göra "fel", verkar ju trots allt vara ett bra sätt att göra sig en slant. Har ju trots allt nÃ¥gra tusen % uppgÃ¥ng att ta av, sÃ¥ nÃ¥gra 10-tal % är inte nÃ¥t jag fäster mig vid  :) NÃ¥gra "fel" till rättar säkert till det igen  ::) ;) IT-bubblan är väl ingen bra jämförelse, där grundas allt pÃ¥ att vinster skulle komma, men inget företag tjänade nÃ¥gra pengar. En ovanligt skicklig bluff som jag inte gick pÃ¥, utan istället satsade jag pÃ¥ bl.a Rysslands-fonder. Du vet dom som var totalt hopplösa Ã¥ ingen vettig person skulle lägga pengar i, men som numera visat sig gett mig över 5000 % i värdeökning.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 14 juni 2007, 20:59:40 av humlan57 »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2007, 21:09:24 »
Hej Humlan!

Ja du har rätt i när du uttalar dig om världsekonomin överlag, att den är inte som förr, utan hjulet ser betydligt annorlunda ut numera. Detta håller jag med dig om Humlan, det ser betydligt allvarligare ut nu än det har gjort på mkt mkt länge.
Låt nergången komma, den ger bara mer klirr i kassan, så den har jag inget emot säger du, men jag tror dessvärre inte att det räcker med några tiotals procent, utan mkt mer troligt kan nedgången bli upp mot 40-50%, fast inte på ett bräde utan som vanligt sker den i etapper med vissa uppgångar däremellan, och de flesta pålästa vet ju innerst inne att när nedgången väl börjar på allvar så är det inte frågan om en kortsiktig korrigering, utan en långsiktig nedgång.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2007, 22:11:00 »
Jag vet faktiskt inte vad Du grundar allt på, för jag känner då rakt inte igen nått av det Du beskriver. Men det är möjligt att jag inte fattat nått als av det som nu händer, så då får jag flytta över pengarna till annat när jag upptäcker att nåt håller på att gå snett. För fel kommer jag att ha förr eller senare, nåt som jag själv kallt räknar med. Men som sagt, inget av det jag läser eller ser å lyssnar på, kan jag få att gå ihop med det Du beskriver. Ledsen, men jag tycker mest det liknar de analyser man har gjort efter historiska kurvor dom senaste åren, å som samtliga varit helt fel. Trots allt så är det tillväxten som styr, å den är det då rakt inget fel på i många länder. Viss risk för överhettning å inflation finns, men även där har åtgärder satts in, så nån omedelbar fara finns inte där heller.

mvh humlan.


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2007, 22:54:09 »
Hej Humlan!

Jo bl.a på teknisk analys och den historik och återkommande händelser kontra börsens nivåer vad gäller stöd och motstånd talar för att vi är inne i slutskedet av en lång uppgång som har pågått i över 4 år, vilket är ett rekord i sig, och vi är nu uppe eller närmar oss rekordnivåer från mars år 2000 på de olika börserna, och bilden av den långsiktiga toppformationen blir allt klarare, och den bör nu kunna fullbordas under sommaren innan en större nedgång blir aktuell under sensommaren och en bit in på hösten. När index nu är inne i slutfasen av den långa uppgången så finns det anledning att räkna med stora kursrörelser i båda riktningarna allt medan den starka optimismen som vi sett under en längre tid kommer att avta relativt snabbt när oron väl börjar på allvar, och då förstår du Humlan så är det säkrast att sitta likvid på läktarplats och bara lugnt titta på skådespelet.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Ser ut som rätt tidpunkt att utöka fondinnhavet...
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2007, 07:14:57 »
Finns eg inget som pekar på nån större kris i antågande, utan världsekonomin ser ut att snurra på fint, ytterligare en tid...

Redan intecknat av Marknaden ...
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!