Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rexovents elförbrukning  (läst 10965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rexovents elförbrukning
« skrivet: 17 november 2004, 18:41:44 »
Hej
Efter att jag börjat att kolla elen separat på VP (som nu har en egen mätare) tycker jag att hushållselen är lite väl hög. Den låg på 38 kwh senaste dygnet trots att vi jobbar borta på dagarna. Normal elanvändning f.ö. Vad är det som kan dra 38 kwh på ett dygn? Pumpen drog dessutom 16 kwh men det är väl inte så högt med 2-4 minusgrader? Rexoventen har ju ett värmeaggregat som ska spetsa vid kallare väder. Kan den vara igång redan vid några minusgradet? Funderar på att installera en enfasmätare för att se hur mycket hur mycket den drar. Elverket hade ett stort antal beg. mätare på lagret.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 17 november 2004, 22:29:03 »
Dom kan va riktiga tjuvar.
Mät tillufttempen vill du spara ska du blåsa in riktigt sval luft!!!
Men även för att få en korrekt inblandning av luften, blåser man in varm luft kan den stiga upp mot taket, man vill få in sval luft den är tyngre än rumsluften pga av detta får man ok inblandning.

Jaq gissar att du blåser in 22-24 grader det ger luftvärme!!!!
Sänk till 16-17 grader.   Blir det för mycket drag, kolla om du kan skärma av tilluften lite i vistelsesoner.
Kul om  du berättar vilken temp du har in.

En del termostater kan haka upp sig då går elpaketet för fullt hela tiden!! Inge bra om man har VP!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 19 november 2004, 19:15:02 »
Temperaturen in ligger på ca. 17 grader. Jag var på vinden och kontrollerade, förvärmaren var het - alltså en variant av luftvärme.
Enligt en ventilationsexpert kan man koppla bort förvärmaren, det är bara att öppna överhettningsskyddet som sitter på utsidan. Är den någon som vet vad som händer? Enligt beskrivningen så finns en reglator som då sänker fläktens varvtal annars blir det risk för isbildning i utsugsröret. Kan det stämma?
En annan sa att själva värmeväxlaren måste rengöras noga men hur gör man det? Jag har duschat den med kallvatten några ggr de senaste 20 åren. Den lär ju knappast gå in i diskmaskinen?
Man vill ju inte ha luftvärme - värmen ska hämtas från berget!
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 19 november 2004, 20:41:27 »
Jag har haft problem med översvämning i min. Termostaten har hängt sig nÃ¥gra gÃ¥nger sÃ¥ att överhettningsskydded löst ut och värmen alltsÃ¥ försvunnit. Mycket kondens har dÃ¥ samlats i rexoventen, och det verkar som dräneringen endera frusit eller varit tät av andra orsaker, och dÃ¥ har det börjat droppa in pÃ¥ köksgolvet  :'(

Det har inte hänt på ett par år nu, peppar peppar. Det kan också vara så att dräneringen inte längre fryser sedan vi tilläggsisolerade i vintras.

Jag har inte kollat om värmaren går, men jag skulle gärna stänga av den om det inte innebär några större nackdelar.

Jag brukar köra både vvx:en och filtret i diskmaskinen. Kanske en gång per år.
« Senast ändrad: 20 november 2004, 14:31:06 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 20 november 2004, 13:55:30 »
17 in mycket bra!! då har ju inte termostaten hakat upp sig i vart fall.
Ett tips kläm fast en vanlig temometer i ett tilluftsdon då har du järnkoll på tillufttempen.
Jag tror nog inte man kan stänga av elpatronen i en rexovent pga av igenfrysningen, men jag är osäker avfrostningen funkar nog ändå då stannar nog tilluftfläkten ett tag och den varmma frånluften tinar upp vvx.
Men som tipo874  skriver det är nog risk för problem om inte elpatronen gÃ¥r.

Men vill du spara energi sänk tilluften till 14-15 grader. Har man ingen tilluft direkt in i nån vistelseson då kan det funka helt ok. Det är ju bara om ni störs av kalldrag det är problem. Ju kallare tilluft ju mindre energiåtgång!!
Rengöring är viktigt för verkningsgraden helt klart.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 20 november 2004, 16:17:35 »
Ja, nog är 16-17 grader in från Rexoventen bra men tyvärr verkar det som det kommer från dyrbar elenergi. Jag har inte kunnat hitta något (typ vred eller liknande) som sänker värmen på förvärmaren. Man kanske ska linda runt lite isolering runt givaren!? F.ö. står apparaten på vinden där det är i stort sett utetemperatur, alltså f.n. -8 grader i Stockholm. Nu har jag lagt en en skiva 50 mm isolering Roxull ovanpå lådan för att undvika att givaren påverkas alltför mkt av utetemperaturen. F.ö. är alla till- och frånluftsrör rejält de.
Ikväll blir det spännande att läsa av VP:ns kwH och gångtimmar. Enligt min installatör är "VP timmar" lika med den tid som kompressorn varit igång. Första veckan gick den totalt 51 timmar och drog 95 kwH.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 21 november 2004, 01:08:20 »
Jag har en Rexovent RDAA-2-4-1 installerad -78 och märkte då att tilluften aldrig understeg 16 grader pga att el-elementet gick in. Jag har satt in en brytare på matarledningen till elementet och den har varit frånslagen sedan den monterades -79.
 PÃ¥ denna variant RDAA-2-4-1 anger 4:an en funktion som drar ner tilluftsflödet när det är extremt kallt för att avfrostningen skall fungera. Denna funktion (avsedd för norra Sverige) gÃ¥r in vid ca 15 minusgrader pga att elementet är frÃ¥nslaget. Bor i Blekinge sÃ¥ vi har ju sällan sÃ¥ kallt.
 Det sitter en ställbar termostat under ett plÃ¥tlock pÃ¥ framsidan där elementet är fastskruvat.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 21 november 2004, 16:10:47 »
På min står det RDAA-a-b-1 på locket på överhettningsskyddet men det är fel. Jag vet att jag har förvärmaren och även reduceringsfunktionen (jag slarvade med locket en vinter och då betedde sig apparaten lite konstigt - den sänkte varvtalet).

Hursomhelst innanför plåten över överhettningsskyddet så sitter det en liten vit plastbit med ett + och minus på men det tycks saknas ett vred. Det verkar alltså inte att gå att vrida ner termostaten.

Har du fläkten i kallutrymme?
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 21 november 2004, 16:24:13 »
Du kanske ska luska fram en ny temostat den borde väl inte kosta skjortan
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 21 november 2004, 18:29:29 »
Jag körde upp en DS18S20 i tilluftsdonet ovanför skrivbordet, och tempen där ligger på +10°C, -10°C ute. Jag antar att överhettningsskyddet löst ut igen.

Jag läste installationsanvisningarna från 1978, och ser att enheter med tillsatsvärme måste justeras så att ev varvtalsreglering av fläktarna inte kan ställas ned så att fläktarna stannar helt. Jag bytte tyristorstyrning när jag bytte till en riktig köksfläkt, och den kan ställas ned helt, och det är möjligt att det gjorts någon gång. Det är kanske orsaken till att det löser ut?

MÃ¥ste nog kliva upp och kolla sÃ¥ att den inte svämmar över igen. Vi har just slipat om golvet i rummet under den.  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 21 november 2004, 18:37:36 »
Citera
Vad rekommenderar ni?  Kan jag köra en 5kW pump pÃ¥ mitt hÃ¥l (hÃ¥ller ca 2.5 grader in nu efter flera timmars kontinuerlig drift med en gammal 6 kW-pump).
Utan flöde bir det varmt  ;) den bryter säkert pÃ¥ drifttermostaten men den kanske nÃ¥r bryttempen för överhettningskyddet ocksÃ¥
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 21 november 2004, 19:04:09 »
Senaste dygnets siffror i Stockholm (just nu -9 grader ute): Driftstid VP 10 timmar, VV 1 timme, VP 19 kwh, totalt 58 kwh, alltså "hushållsel" 39 kwH. Jag måste fixa en lösning på min elslukare (Rexoventen). Brine in +5, ut +2. (Notera att borrhålet är nygjort, värdena lär väl sjunka i framtiden.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 21 november 2004, 19:24:42 »
Imponerande ja utom hushÃ¥llselen.  ;)
Här uppe byggda man ett helt område med lght 4 i varje hus osså rexovent... inte så lyckat hyresgästen skulle betala hushållslelen själv. En del skrytte över hur varm deras lägenhet var, du kanske kan gissa varför.
Lösningen efter nÃ¥gra Ã¥r blev att bostedsbolaget tog över alla elmätare, sÃ¥ nu har man ca 50 mätare i ett enda bostadsomrÃ¥de  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Rexovents elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 21 november 2004, 21:14:06 »
Fläkten står i kallutrymme (vinden)
Jag kollade i dag att elementet slog till o frÃ¥n med termostatvredet och för att vara säker pÃ¥ att varvtalsreduceringen inte pÃ¥verkades av denna termostat. Reduceringan av varvtalet gÃ¥r in, enl databladet, när tilluften sjunker  under +11 grader
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!