Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krypgrund  (läst 3508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Krypgrund
« skrivet: 03 mars 2015, 17:21:25 »
Har en Acetec250 som gått ett drygt halvår nu och den funkar bra, är nöjd. Tätade ventiler och plast+isolermatta på marken. Men har nog varit lite naiv som trott att fuktvärdena man får från Acetecen gäller hela krypgrunden - men så har det visat sig inte vara. Det kan skilja 10-15% och högst RF får jag efter ytterväggen SV-sida och i hörn. Kan det vara så att luften inte alls omsätts lika mycket och att den kanske står helt still på en del ställen, som t ex hörn? Är det någon som vet om det gjorts mätningar på hur luften cirkulerar i krypgrunder och var man hittar dessa i så fall?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Krypgrund
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2015, 12:35:46 »
Förutom en avfuktare har jag ställt tvÃ¥ byggfläktar (pÃ¥ enbart fläktläge) i krypgrunden. De startar när avfuktaren startar och suger/blÃ¥ser luften genom ganska smÃ¥ öppningar i muren i mitten. Om krypgrunden bestÃ¥r av flera olika delar behövs det nÃ¥gon form av lösning som cirkulerar luften i alla fack för att fÃ¥ god luftomsättning. Med Acetec gÃ¥r det kanske att dra flera luftslangar med torra luften för att fÃ¥ bättre spridning?     
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krypgrund
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2015, 15:11:21 »
Har en Acetec250 som gått ett drygt halvår nu och den funkar bra, är nöjd. Tätade ventiler och plast+isolermatta på marken. Men har nog varit lite naiv som trott att fuktvärdena man får från Acetecen gäller hela krypgrunden - men så har det visat sig inte vara. Det kan skilja 10-15% och högst RF får jag efter ytterväggen SV-sida och i hörn. Kan det vara så att luften inte alls omsätts lika mycket och att den kanske står helt still på en del ställen, som t ex hörn? Är det någon som vet om det gjorts mätningar på hur luften cirkulerar i krypgrunder och var man hittar dessa i så fall?

Har du dragit ut torrluftsslangar frÃ¥n avfuktaren eller blÃ¥ser luften bara rakt  ut frÃ¥n stosarna pÃ¥ avfuktaren?

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2015, 18:34:52 »
Bra idé med fläktar som blåser runt, gäller väl bara att ha lite koll på elförbrukningen så den inte drar iväg för mycket.

Slangarna är utdragna/anslutna och mynnar enligt anvisningarna, fungerar bra med utblåset i alla 3. Har nu satt in en separat varvtalsstyrd fläkt med EC-motor - med spirorör - som bara går med mycket svag effekt, tomgång, och som hämtar luft efter ytterväggen och blåser ut i området där avfuktaren står. Har också höjt inställt värde på avfuktaren från 58% till 62%. Bara gått i någon dag än så länge men RF har redan sjunkit ett par procentenheter på fuktigaste stället och på övriga 2 mätpunkter har RF som planerat ökat några procentenheter. I stället för att som tidigare skilja 10-15%, så skiljer det just nu bara runt 5% på de 4 mätpunkterna(inkl Acetecen). Elförbrukningen - avfuktare och nya fläkten - har halverats jämfört med innan fläkten sattes in, i alla fall just nu. Skulle man ju kunna tolka som att luftcirkulationen har ökat och att luft från torrare delar av krypgrunden förs till den mer fuktiga sydvästra delen och sänker RF. Den fuktigare luften sugs - hoppas man - bort till avfuktaren.

Nästa steg blir att följa utvecklingen och försöka lista ut/ta reda på hur luftströmmarna går. Rökpistol - vad det nu är - skulle tydligen gå att använda. Någon som vet vad detta är.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Krypgrund
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2015, 19:59:50 »
Hur kopplar man in fläkten för att få den jobba samtidigt med avfuktaren?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Krypgrund
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2015, 17:49:06 »
T.ex. genom att använda grenuttag med master-uttag, dvs övriga uttag är strömlösa om master inte är på. Med avfuktaren som master kommer alltså byggfläktarna bara att gå då hygrostaten i avfuktaren är tillslagen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2015, 22:37:33 »
Har nu - efter råd från fukttekniker - vänt på systemet och suger nu i stället luft från det torraste utrymmet och blåser denna utefter hörnet/väggen på de mer fuktiga ställena. Förut var det alltså tvärtom, då jag sög den fuktiga luften från Hörnet/väggen bort till avfuktaren - men nu fungerar det bättre.

Sen är fläkten inte avstängd - utan den går jämt med bara en svag luftström/mkt liten effekt, så luften både utjämnas i RF och cirkulerar. Nu skiljer det bara några procentenheter mellan de olika utrymmena.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Krypgrund
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2015, 07:14:34 »
Hur kraftig fläkt har du?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!