Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver eran hjälp!!!!!! Ctc eco el+ eco air eller Aqua inverter???  (läst 11355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
den slår av vid 15 minus...en fråga jag har vad ger aqua inverter för vattentemp vid låt säga +15 grader utomhustemp & 25% alt 50% dellast??

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
den slår av vid 15 minus...en fråga jag har vad ger aqua inverter för vattentemp vid låt säga +15 grader utomhustemp & 25% alt 50% dellast??

55grader sen tar VV-patronen resten.

mvh Rickard

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som ren kuriosa tänkte jag återvända till ursprungsfrågan...

Varför har du fastnat för just dessa 2 pumpar?
Det finns ju fler att välja på om man vill krångla till det.

Vad är jag ute efter? Jo, skälen till att du valt bort vissa produkter
talar om för oss vad du prioriterar, och med det kan vi (kanske) hjälpa
dig att välja en produkt som du blir nöjd med.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Till Nisse-Gurra ang CTC -10 ºC eller -15 ºC

Om du läst hela inlägget har detta redan komenteras och jag svarat.
Där finns också en fråga. Vore fint om kanske du kunde svara på det :)

/Rickard

Japp! CTC:n levereras med stopptemp = -10° C men kan av installatör eller kund ändras i menyn till maxvärdet -15° C, det sker i steg om -1° i taget.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Jag tror faktikst min levererades med stopptemp -15, men installtören rekommenderade att den sattes till -10 eftersom kompressorn får jobba så hårt annars.
För mej är det helt OK, eftersom vi sällan har kallare her nere i södern...

//AE
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Till Nisse-Gurra ang CTC -10 ºC eller -15 ºC

Om du läst hela inlägget har detta redan komenteras och jag svarat.
Där finns också en fråga. Vore fint om kanske du kunde svara på det :)

/Rickard

Japp! CTC:n levereras med stopptemp = -10° C men kan av installatör eller kund ändras i menyn till maxvärdet -15° C, det sker i steg om -1° i taget.

// Grolim

Tack Grolim!
Visste att jag läst något om det.

mvh Rickard

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Ok. Vad tycker ni att jag ska välja???? och varför??
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok. Vad tycker ni att jag ska välja???? och varför??

Låt oss fokusera på denna delen av tråden.

Tja du, säljaren uppgift är att förenkla och ta bort tvivel.
De flesta här vet av egen erfarenhet att en förenklad bild är just en förenklad bild.

Jag är fortfarande nyfiken på varför inte Nibe eller Thermias lv-pumpar finns på listan.
Eller bergvärme, eller olja ...  :D, eller sol.
dvs, vilka fler skäl finns det som sållat ut de andra.

Dessa skäl tror jag hjälper dig i nästa val också.

Skulle jag välja mellan dessa två så ligger nog Aqua invertern bra till om det går att försäkra sig för ev strul efter installationen, och tillgång till duktig support.
Det finns inte många på plats i sverige än.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Anledning till varför det inte nämns Ivt, Nibe el thermia var att alla låg runt 100000:- dessa två alt är ca 20000:- billigare.
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok. Vad tycker ni att jag ska välja???? och varför??

Jag har själv installerat en CTC EcoAir 5,9 (heter idag 105) och mitt sparresultat hamnade på 11 100 kWh första året. Tidigare förbrukning i uppvärmning och varmvatten var ca 17 800 kWh/år, idag klarar jag mig på endast 6 700 kWh/år. Det ger en årsverkningsgrad på 62% vilket jag anser vara mycket goda resultat av en luft/vatten- pump som använder sig av den prehistoriska gasblandningen 407C ;).

Ett av argumenten för att du skall välja en pump med 410- gasen, är att du inte skickar ut radiatorvattnet till pumpen, vilket i och för sig kan vara bra, men man kan också hänga på några extra kulventiler för att koppla bort pumpen om den skulle gå sönder.

Det skulle vara kul att få höra hur mycket högre årsverkningsgrad en pump med 410- gas kan prestera jämfört med min pump, för om det inte skiljer mycket så kan jag bara rekomendera dig att du väljer en tillverkare med väl beprövad teknik och som har funnits på marknaden i många år då det borde borga för en god affär.

Jag kan med dessa argument kanske uppfattas som en bakåtsträvare av vissa här på forumet men trots allt så är det ingen liten investering som skall göras (10 - 20% av husets värde i många fall).

Så, mitt råd till dig blir att: Om det inte skiljer stort (besparingsmässigt) mellan pumparna, bör du välja CTC:n.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Efter mycket velande mellan gammalt och nytt så valde jag Ctc eco air 5kw med Eco el,
BÃ¥da i ver 3. Det känns nu i efterhand som det självklara valet  knUp.
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
den slår av vid 15 minus...en fråga jag har vad ger aqua inverter för vattentemp vid låt säga +15 grader utomhustemp & 25% alt 50% dellast??

55grader sen tar VV-patronen resten.

mvh Rickard

Oki.. det måste vara en monsterinverter..... som kan lämna dom temperaturerna på dellast......om man jämför med tex en sanyo luft/luft vid dellast så blåser den ut betydligt kallare luft...på eran hemsida står det att pumpen ger mellan 30 & 55 gradigt vatten så det var därför jag undrade....men den kanske är så bra....

Utloggad frustrerad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
 Instalerade en Aqua Inverter i höstas och är mycket nöjd. Fungerade bra även när det var minus 21 grader ute. Fick ett konstigt kortfel i vÃ¥ras och ringde om hjälp och fick den samma dag om jag kommer ihÃ¥g rätt. En kolega skall instalera i sommar pÃ¥ inrÃ¥dan av vad jag förstÃ¥r kunniga personer pÃ¥ pumpar.
Är bara nöjd med.

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
En liten undring.

Jag har en Ecoel 1800 installerad sedan ett par år, går den att "docka" ihop med en Aqua inverter?

ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En EcoEl är specialbyggd (styrsystemet) för att dockas med EcoAir. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle fungera smidigt med något annat fabrikat.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!